تربیت کودک دو ساله

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تربیت کودک دو ساله حتما باید با مشورت متخصصین صورت بگیرد. سنین 2 تا 3 ساله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که دو تا سه سالگی در کودکان از جمله دوره‌های مهم رشد و تکامل هر فرد به شمار می‌آید که لازم است والدین در زمینه تربیت کودک تمام نکات و چالش‌های موجود را فرا بگیرند تا کودک بتواند به سلامت این مرحله از رشد فکری و جسمی عبور کند. از یک فرد متخصص اصول صحیح تربیت فرزند را بیاموزید. از این آموزه ها در جهت تربیت هرچه بهتر فرزند خود استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک دو ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

اهمیت دوره 2 تا 3 سالگی کودک

با ورود به سن دو سالگی، کودک از دوره نوزادی بیرون می آید. پا به مرحله‌ای جدید از زندگی می‌گذارد؛ به همین دلیل این دوره یکی از مقاطع مهم زمانی از نظر شکل گیری شخصیت و ذهنیت کودک نسبت به خود و دنیای اطرافش محسوب می‌شود. با شروع دو سالگی، کودکان جنب و جوش بیشتری پیدا می‌کنند و نسبت به اتفاقات و اشیا اطراف خود توجه بیشتری نشان می‌دهند و تمایل به شناخت بهتر و کامل‌تر محیط اطراف خود دارند.

کودک در این سنین هنوز قادر به تفاوت قائل شدن میان کارهای درست و غلط یا خوب و بد نیست و کارهایی خارج از انتظار انجام می‌دهد. بنابراین والدین کودک را در جهت تکامل شناختی و رشد ذهنی یاری کنند. با رفتار مناسب و عاری از هر گونه سرزنش و تنبیه، به کودک خود راه درست را از نادرست نشان دهند. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

تربیت کودک دو ساله | تاثیر خانواده بر رفتار کودک

در هر خانواده‌ای بسته به محیط رشد و پرورش، میزان تحصیلات و سطح سواد والدین، شرایط مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و باورهای رایج و مرسوم در خانواده، کودکان تحت شرایط متفاوتی رشد پیدا می‌کنند. بنابراین هر دو کودک از جنبه‌های رفتاری و تکاملی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. کودکان نوپا در سنین دو تا سه سالگی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

فروشگاه آرامیس

مشخصه‌های بارزی در میان کودکان در این بازه سنی دیده می‌شود. والدین این مسائل را مد نظر بگیرند. و در فرایند رشد فرزندشان از این توصیه‌ها پیروی کنند.

1. تربیت کودک دو ساله و شکوفایی و بروز احساسات

یکی از دلایلی که سنین دو تا سه سالگی را به دورانی مهم از نظر رشد ذهنی و روانی تبدیل می‌کند، شکل گیری عواطف و احساسات در این سال‌هاست. کودک با مشاهده اطرافیان خود و در تلاش برای پیروی از الگوهای رفتاری آنان، با احساسات و رفتارهای احساسی آن‌ها آشنا می‌شود و به دنبال آن سعی در تطابق با این واکنش‌ها دارد.

از آنجا که این دوره آغاز شکل گیری احساسات و رفتارهای عاطفی کودک می‌باشد، وی هنوز درکی از نحوه بروز احساسات از طریق واکنش رفتاری ندارد. از این رو والدین لجبازی‌ها و بد اخلاقی‌های زیادی را در کودک رو به رشد خود شاهد خواهند بود. والدین با لحنی ملایم و به دور از خصومت و عصبانیت در مورد احساس کودک نسبت به موضوعی مشخص یا رخدادی که موجب آزردگی و بد رفتاری او صحبت کنند.

2. تربیت کودک 2 تا 3 ساله | قوه ادراک و اندیشیدن

قدرت تفکر و تمایز قائل شدن میان مفاهیم مختلف در کودکان بعد از دو سالگی شروع به رشد و تکامل می‌کند. فرزند شما در این دوره با تاثیرپذیری از محیط اطراف، به گسترش قوه درک و تفکر خود می‌پردازد و هر چه بیشتر در تعامل با پیرامون خود و افراد اطرافش قرار گیرد، محرکات محیطی بیشتری دریافت کرده و در نتیجه ابعاد رشد و تکامل ذهنی و فکری او گسترده‌تر از کودکی خواهد بود که کمتر به معاشرت با دیگران می پردازد یا در محیط های فاقد تحرک و تعامل متقابل افکار و احساسات قرار دارد.

چگونگی بروز قوه درک کودک

_کودک در این دوره قادر است تا مسائل مختلف را طبقه بندی کرده و ویژگی‌های گروهی از موضوعات مشخص را به خاطر بسپارد.
_ با بیان مواردی مخالف خواسته کودک که او را ناخشنود می‌کند. این مسائل را ریشه یابی کنید. تا راهکارهای مناسبی برای کودک در چنین شرایطی بیابید.

رفتار والدین برای شکوفایی استعداد کودک

والدین باید در این دوره برای آموزش و تقویت ابعاد شناختی مختلف کودک اقدام کرده و در زمینه‌های مختلف به پرورش و تثبیت یادگیری‌های او بپردازند. خواندن داستان‌های مختلف و آموزنده برای کودک، یاد دادن شعر یا آوازی زیبا و با مفهوم، نقاشی کردن و تقویت قوه خلاقیت، تمرین اشکال و رنگ‌ها و سایر مفاهیم روزمره با کودک، مقایسه رویدادهای گذشته و حال، بازی کردن با کودک یا شرکت دادن او در جمع دوستان هم سن و تشویق کودک به بازی کردن با آن‌ها می‌تواند از اقدامات سودمند تربیتی برای والدین به شمار رود.

تربیت کودک 2 تا 3 ساله | آموزش استقلال و اعتماد به نفس

یکی از راهبردهای تربیتی مهم و در عین حال حیاتی برای والدینی که کودکان 2 تا 3 ساله دارند، تشویق آن‌ها به حضور در اجتماعات گوناگون و تبادل نظر و مشارکت با هم سن و سالان جهت رشد و تکامل قابلیت‌های ذهنی کودکان و افزایش استقلال و اعتماد به نفس آن‌ها می‌باشد. هر کودکی در این سن به اظهار وجود کردن و دیدن رفتارهای سایر بچه‌های همانند خود نیاز دارد تا از این طریق بتواند نحوه برقراری ارتباط و تمرین فعالیت‌های جمعی با سایر اعضای تشکیل دهنده یک گروه را تمرین کند.

شاید به نظرتان احمقانه برسد، اما بر اساس نظریه‌های روانشناسی رفتار کودک در بزرگسالی به طور مستقیم به چگونگی از پوشک گرفتنشان مربوط می‌شود. به همین جهت حتما برای اینکار مقاله نحوه صحیح از پوشک گرفتن کودک را بخوانید.

رفتار والدین با کودکانی که در ارتباط با هم سالان خود دچار مشکل هستند

والدین باید فرصت حضور کودک خود در جمع همسالانش را بدهند و تکامل رفتارها و طرز برخورد کودک را با سایرین مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. اگر کودکی در یک جمع توانایی خوبی در اعلام حضور خود را نداشت. در برقراری ارتباط با بقیه کودکان هم سن خود دچار مشکل شد؛ مشکل کودک را با مشورت یک مشاور شناسایی کنید.

سپس با به کارگیری توصیه‌های مشاور در این زمینه کودک را در جهت بهبود روابط و تکامل ابعاد ذهنی و اجتماعی یاری نمایید. اینگونه کودک در آینده با مشکلات ناشی از عدم رشد شخصیتی روبرو نمی شود. کودکان با آزادی اتفاقات مشخصی را تجربه می کنند. تعارضات موجود را درک می نمایند تا در مواجهه با مسائل و مشکلات گوناگون، به راهکار مناسبی برای برطرف کردن آن برسند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک دو ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا سن 2 تا 3 سالگی از دوره‌های مهم و حیاتی رشد کودکان به شمار می‌رود؟

با ورود به سن دو سالگی، کودک از دوره نوزادی بیرون آمده و پا به مرحله‌ای جدید از زندگی می‌گذارد؛ به همین دلیل این دوره یکی از مقاطع مهم زمانی از نظر شکل گیری شخصیت و ذهنیت کودک نسبت به خود و دنیای اطرافش محسوب می‌شود.

چگونه باید با یک کودک لجباز برخورد کنیم؟

در این شرایط لازم است تا والدین با همدردی کردن با کودک، او را آرام کرده و با لحنی ملایم و به دور از خصومت و عصبانیت، در مورد مساله‌ای که باعث نارضایتی کودک شده صحبت کنند.

چرا باید کودک را به حضور در اجتماعات دوستانه تشویق کرد؟

مشارکت با هم سن و سالان جهت رشد و تکامل قابلیت‌های ذهنی کودکان و افزایش استقلال و اعتماد به نفس آن‌ها ضروری است. کودک از این طریق می‌تواند نحوه برقراری ارتباط و تمرین فعالیت‌های جمعی با اعضای یک گروه را تمرین کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره