دخالت دیگران در بچه داری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چگونه می‌توان با دخالت دیگران در بچه داری مقابله کرد؟ یکی از مسائل چالش برانگیز در تربیت فرزند این است که پدر و مادر هرقدر هم اصول تربیتی صحیح را به کار گیرند و سبک فرزند پروری درستی را اعمال نمایند، در مسیر تربیت فرزند خود با فراز و نشیب‌هایی چون دخالت اطرافیان رو به رو هستند. این موضوع وقتی شدت بیشتری می‌یابد که از لحاظ مکانی فاصله چندانی با منزل شخص مداخله‌گر نداشته باشد. چند تربیتی، کودک را دچار سردرگمی کرده و او را از مسیر اصلی منحرف می‌سازد. با توجه به اینکه هر دو نفر(والد- مداخله گر) به خیر و صلاح کودک فکر می‌کنند. و بر درستی نظر خود اصرار دارند، هر گونه مخالفت از سمت دیگری می‌تواند موجب ایجاد دلخوری و ناراحتی گردد. با آگاهی از روش صحیح برخورد با دخالت اطرافیان، می‌توانید در نهایت احترام و بدون کمترین دلخوری از دخالت‌ها جلوگیری کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت دیگران در بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تاثیر دخالت دیگران در بچه داری

دخالت اطرافیان در در تربیت فرزند از دو جهت ایجاد نگرانی خواهد کرد و پیامدهای منفی زیر را  به همراه خواهد داشت. برای آنکه بتوانید در مقابل این تاثیرات بایستید، حتما مقاله آموزش بچه داری را بخوانید.

1. درگیری و اختلاف بین زوجین

اگر شخص دخالت کننده در بچه داری یکی از اعضای خانواده همسر باشد. به طور مثال مادر شوهر یا خواهر شوهر به طور مکرر عادت داشته باشند مادر را به خاطر سبک فرزند پروری‌اش سرزنش کنند، این مسئله باعث درگیری بین زن و شوهر می‌شود. چرا که به علت خجالت و ملاحظه احتمالا به آن‌ها نمی‌گوید که دخالت نکنند. و در پیش شوهر خود از دخالت‌های خانواد‌اش شکایت کند. این مسئله زمانی به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود که مرد به صحبت‌های همسر خود توجه نکرده و رفتارهای مداخله گرانه خانواده‌اش را تایید نماید.

بیشتر بخوانید: آموزش پدر و مادر

2. آسیب مستقیم به کودک

اگر کودک ببینید که حرف‌های والد با مخالفت دیگران رو به روست و اطرافیان سعی دارند به گونه‌ای دیگر نکات تربیتی را اجرا نموده و با وی به شکلی متفاوت رفتار نمایند، دچار سردرگمی می‌شود. بعد از دخالت دیگران در بچه داری کودک نمی‌داند حرف‌های والد را بپذیرد و آنگونه که او می‌خواهد عمل نماید یا به شکلی که دیگران می‌گویند رفتار کند. نکته دیگر این که اگر تاثیر سخن دیگران بیشتر از تاثیر حرف‌های والدین باشد، کودک نسبت به جایگاه قدرت پدر و مادر دیدگاه متفاوتی پیدا می‌کند. و بیش‌ترین میزان حرف شنوی او از شخصی خواهد بود که در حرف آخر را می‌زند.

چگونه می‌توان با دخالت دیگران در زمینه فرزندپروری مقابله کرد؟

برای تربیت فرزند خود لازم است که ابتدا خود آموزش ببینید و مهارت‌های والدگری را به خوبی فرا بگیرید. تا زمانی که پدر و مادر به یک شخص بالغ تبدیل نشده باشند و نتوانند کودک درون خود را به خوبی پرورش دهند، نمی‌توانند به طور مستقل و بدون دخالت دیگران به تربیت فرزند خود بپردازند. دیگران باید بدانند شما توانایی تربیت فرزندانتان را به بهترین نحو دارید و نیازی به دخالت دیگران در تربیت فرزند نیست. راهکارهای زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

فروشگاه آرامیس

1. دخالت دیگران در بچه داری | کاهش حساسیت های مادرانه

زنان در دوران بارداری و اندکی پس از زایمان به شدت حساس و تحریک پذیر می‌شوند تا جایی که کوچک‌ترین نصحیت‌های دلسوزانه دیگران را به عنوان دخالت تلقی کرده و آزرده خاطر می‌شوند. بهتر است تا جایی که می‌توانید از لحاظ جسمی و روانی خود را تقویت کنید. و با رفتار مناسب و همراه با احترام، با دخالت‌های دیگران برخورد نمایید.

2. تقویت اعتماد به نفس 

اگر پدر و مادر از کارآمدی و اعتماد به نفس خوبی برخوردار باشند، دیگران کمتر به خود اجازه می‌دهند که در روش تربیتی آن‌ها دخالت کنند. شرکت در کلاس‌های مرتبط با مهارت والدگری و جرات‌مندی باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند محکم و با صلابت اصول تربیتی صحیح را به کار گیرند و توانایی نه گفتن به دخالت‌های دیگران در بچه داری را داشته باشند.

3. به یک منوال رفتار کنید

مادرانی که همیشه یک متد تربیتی و رفتاری را پیش می‌گیرند، به مرور به اطرافیان نشان می‌دهند که تحت هر شرایطی فرزندشان باید پایبند به قوانین آن‌ها باشد. پس هرگز (حداقل تا حد امکان) از روش تربیتی خود کوتاه نیایید. انعطاف پذیر باشید. با احترام برخورد کنید. مهربان باشید. اما به خاطر رودربایستی و یا خستگی به کل بی خیال کودک نشوید. این گونه اطرافیان اهمیت فرزندتان برای شما را درک کرده و از بابت صلابت تان دلخور نخواهند شد.

حتما مقاله خستگی از بچه داری را هم بخوانید.

4. دخالت دیگران در بچه داری | حفظ فاصله مکانی با خانواده همسر

نزدیکی به منزل پدری همسر  مسئله‌ایست که خواسته و یا ناخواسته زمینه دخالت خانواده را در تربیت فرزند فراهم می‌کند. به علت رودربایستی نمی‌توان مستقیما به آن‌ها گفت که دست از مخالفت خود بردارند زیرا ممکن است حرف شما را طور دیگری برداشت نمایند و دلخوری‌های بزرگ ایجاد شود. بهتر است زن و شوهر با حفظ رفت و آمدهای خانوادگی، در فاصله‌ای دورتر از منزل همسر ساکن شوند و زندگی مستقلی داشته باشند. برای جلوگیری اینگونه مسائل می‌توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

5. مشخص کردن حد و مرزها

شما باید با رفتارهای خود مرزهایتان را برای اطرافیان مشخص کنید. وقتی در سایر زمینه‌ها تمام مسائل و مشکلات شخصی‌تان را برای دیگر بازگو کنید، آن‌ها نیز به خود اجازه می‎دهند در زمینه‌های دیگر در زندگی شما دخالت کنند. پس مرزهای خود را مشخص کنید تا از دخالت اطرافیان در بچه داری پیشگیری نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت دیگران در بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان با دخالت خانواده شوهر در بچه داری مقابله کرد؟

ضمن توجه به اینکه حرف‌های دیگران همیشه هم غلط نیست و گاهی از سر عشق و علاقه در تربیت فرزند دخالت می‌کنند، باید گفت بهتر است کمی منطقی باشید. اگر احساس می‌کنید حرف‌هایشان چندان هم بد به نظر نمی‌رسد، آن‌ها را بپذیرید و اعمال نمایید. اما اگر فکر می‌کنید دخالت آنان به سلامت روان شما و فرزندتان آسیب می‌زند، مهارت جرات مندی را در خود تقویت کرده و در نهایت احترام به آن‌ها بگویید که نباید در تربیت فرزند شما دخالت کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره