کمبود آهن در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید فقر و کمبود آهن در کودکان چه پیامدهایی دارد؟ آهن یک ماده معدنی مهم و ضروری برای بدن است و کودکان برای رشد بهتر به آن نیاز دارند. کمبود آهن در بدن کودکان مشکلات زیادی از جمله کم خونی، بی حالی، اختلال رشدی و ضعف سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد. بهترین راه برای حفظ سلامت فرزندان، پیشگیری از کمبود آهن است که با رژیم غذایی صحیح می‌توان آن را تامین کرد. در صورت لزوم حتما درباره کمبود آهن با متخصص کودکان مشورت کنید و با تجویز او از مکمل‌های دارویی آهن به فرزند خود بدهید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کمبود آهن در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دلایلی که سبب کمبود آهن در کودکان ‌می‌شود

برخی مشکلات جسمی ‌و عادات غذایی ‌می‌توانند سبب کمبود آهن در بدن کودکان شوند که به شرح زیر هستند:

1. تولد پیش از موعد

کودکانی که نارس متولد شده‌اند بیشتر از باقی کودکان دچار فقر آهن ‌می‌شوند. دلیل این مسئله این است که در سه ماهه آخر بارداری آهن مورد نیاز بدن جنین تامین ‌می‌شود و نوزادی که زودتر از موعد به دنیا بیاید، از این منبع غنی آهن بی بهره خواهد ماند. بر همین اساس متخصصان توصیه ‌می‌کنند که نوزادان نارس پیش از 4 ماهگی شروع به مصرف مکمل آهن نمایند.

2. رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی مناسب رژیمی‌ است که سرشار از مواد معدنی مهم به خصوص آهن باشد. اگر در تغذیه کمکی و غذای کودک مقادیر مناسب آهن موجود نباشد، دچار فقر آهن خواهد شد. برای پیشگیری از این مورد شما باید منابع غذایی حاوی آهن را بشناسید و در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه نیازهای اولیه کودکان کلیک کنید.

3. رشد سریع کودکان

بچه‌‌ها از بدو تولد تا اواخر کودکی در حال رشد هستند. رشدی که در دوره پیش از نوجوانی صورت ‌می‌گیرد بسیار سریع و همه جانبه است. بدن فرزند شما برای رشد کردن نیاز به مواد معدنی مهم دارد. اگر این مواد تامین نشوند رشد کودک ناقص ‌می‌ماند و متوقف ‌می‌شود.

فروشگاه آرامیس

4. مشکلات گوارشی

کودکانی که در هضم و جذب غذا مشکل دارند و به بیماری‌‌های گوارشی مبتلا هستند، بیشتر در معرض کمبود آهن قرار ‌می‌گیرند. چرا که ممکن است بدن آن‌‌ها توانایی جذب آهن را نداشته باشد. برای رفع این مشکل پیشنهاد ‌می‌شود مکمل آهن را با منابع ویتامین ث به کودک بدهید تا جذب آهن بهتر صورت بگیرد.

5. خونریزی

خونریزی بر اثر قاعدگی یا جراحت ‌می‌تواند منابع آهن را از بدن خارج کند. اگر کودک شما دچار جراحت شد و خونریزی کرد، با مشورت پزشک به او آهن بدهید. اگر دختر شما دچار قاعدگی‌‌های سخت، شدید و نامنظم ‌می‌شود احتمالا آهن زیادی را از دست داده؛ پس بهتر است این موضوع را با پزشک خود مطرح نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید. 

عوارض فقر آهن در کودکان

فقر و کمبود آهن مشکلاتی را برای کودکان به همراه دارد که عبارتند از:

-اختلالات یادگیری و رفتاری
-مشکل در مهارت‌های ارتباطی و منزوی شدن
-تاخیر در رشد و ناتوانی در کسب مهارت‌های حرکتی
-ضعف بدن و عضلات
-ضعف سیستم ایمنی

علائم کمبود آهن در کودکان

-رنگ پریدگی پوست و لب‌‌ها
-شکنندگی ناخن‌‌ها
-سرد بودن مداوم دست و پا
-بی اشتهایی و بدغذایی
-ضربان قلب بالا و نامنظم
-بی حالی، بدخوابی، رخوت، کلافگی، خستگی و بی انرژی بودن
-تحریک پذیری و پرخاشگری عصبی
-درد و تورم در نواحی زبان و گلو
-ورم دست و پا
-سردرد و سرگیجه
-کند شدن رشد (قد و وزن کودک از همسالانش پایین‌تر است)
-تمایل زیاد به خوردن خوراکی‌‌های ترش
-پیکا (وضعیتی که در آن فرد به خوردن مواد غیر غذایی مانند یخ، خاک، سیب زمینی خام، گچ، کاغذ، چوب و… علاقه نشان ‌می‌دهد)

درمان فقر آهن کودکان

با کمک گرفتن از مکمل‌‌ها ‌می‌توانید فقر و کمبود آهن را در کودکان و فرزندتان از بین ببرید. البته فراموش نکنید مصرف این مکمل‌‌ها باید زیر نظر پزشک صورت گیرد. حتما مقاله تغذیه سالم کودکان را هم بخوانید.

1. مکمل‌‌های آهن

مکمل‌‌های آهن به صورت قرص و قطره وجود دارند. معمولا قطره آهن برای نوزادان و قرص آهن برای کودکان بزرگتر تجویز ‌می‌شود. این مکمل‌‌ها حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شوند چون مصرف کم یا زیاد آهن ‌می‌تواند آسیب زننده باشد. عموما تصور ‌می‌شود که قطره آهن دندان‌‌های کودک را خراب ‌می‌کند اما در واقع اگر شما نحوه درست دادن قطره آهن به کودک را یاد بگیرید، این اتفاق هرگز نمی‌افتد.

2. منابع غذایی آهن

برای پیشگیری و درمان فقر و کمبود آهن در کودکان بهتر است منابع غذایی سرشار از آهن را بشناسید و در رژیم غذایی فرزند خود آن‌‌ها را قرار دهید. بهترین منابع غذایی آهن عبارتند از:

-جگر
-گوشت قرمز
-ماهی
-تخم مرغ
-حبوباتی مانند لوبیا و عدس
-ماکارونی و برنج
-نان سبوس دار
-غلات صبحانه
-اسفناج
-کشمش و قیصی
-سیب زمینی با پوست

برای آشنایی بیشتر با سایر مواد غذایی سرشار از آهن کلیک کنید.

نکاتی برای پیشگیری از کم خونی کودک

پیشگیری از فقر و کمبود آهن در کودکان بهتر از درمان آن است. شما با پیشگیری از فقر آهن ‌می‌توانید کودکی سالم و شاد داشته باشید. برای پیشگیری از کمبود آهن این نکات را رعایت نمایید:

_پس از 4 ماهگی با مشورت پزشک مصرف مکمل آهن را برای نوزاد خود شروع کنید.

_اگر نوزاد شما شیر خشک مصرف ‌می‌کند، شیر خشک‌‌های غنی شده با آهن را برای او تهیه کنید.

_در غذای کمکی نوزاد منابع غذایی آهن را قرار دهید.

_منابع آهن را با منابع ویتامین ث به کودک خود بدهید.

_ پیش از یک سالگی به کودک شیر گاو ندهید و پس از آن هم در دادن شیر گاو به کودک زیاده روی نکنید. برای دادن شیر پاستوریزه به کودک با یک فرد متخصص مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمبود آهن در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

کدام یک از منابع گیاهی یا حیوانی برای کمبود آهن کودکان بهتر است؟

آهن موجود در منابع حیوانی مانند گوشت قرمز در بدن کودکان بهتر جذب ‌می‌شوند.

چه موادی به جذب بهتر آهن کمک ‌می‌کنند؟

خوراکی‌‌های سرشار از ویتامین ث مانند پرتقال، کیوی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، بروکلی، توت فرنگی، طالبی و… باعث جذب بهتر آهن می‌شوند.

چه موادی جذب آهن را دچار مشکل ‌می‌کنند؟

مواد دارای کافئین مانند چای، قهوه و همچنین شیر گاو در فرایند جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره