زمان گرفتن ناخن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گرفتن ناخن نوزاد برای والدین و مخصوصا آن‌هایی که تازه صاحب اولین فرزند خود شده‌اند کاری بسیار سخت و استرس‌زاست. بسیاری از پدر مادرها می‌ترسند که به انگشت‌های کوچک فرزندشان آسیب بزنند و به همین دلیل از گرفتن ناخن نوزاد صرف نظر می‌کنند. ناخن‌های نوزاد نرم و کوچک‌اند اما رشد زیادی دارند و زیرشان پر از میکروب می‌شود. از سوی دیگر بسیار تیزند و ممکن است به صورت شما یا کودکتان آسیب وارد کنند. به همین علت گرفتن ناخن نوزاد یک امر ضروری ست. اما نگران نباشید؛ با یادگیری اصول صحیح کوتاه کردن ناخن نوزاد می‌توانید بدون مشکل این کار را انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن ناخن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

نحوه گرفتن ناخن نوزاد

-دستان خود را تمیز کنید.
-اگر ناخن گیر، قیچی یا سوهان کودک قبلا استفاده شده ابتدا آن را بشویید سپس استفاده کنید.
-در محیطی قرار بگیرید که نور زیاد باشد. بهتر است در روز کنار پنجره با نور خورشید و چراغ این کار را انجام دهید.
-اگر نیاز به عینک دارید حتما عینک خود را بزنید و با دقت محلی که باید ناخن‌ها را بگیرید مشاهده نمایید.
-دست کودک را نگه دارید و پوست زیر ناخن او را به سمت عقب بکشید.
-ناخن-های نوزاد را به هیچ وجه از ته نگیرید. فقط قسمت بالایی که بلند شده را کوتاه کنید.
-ناخن‌های دست را به صورت منحنی بگیرید. درست به حالتی که انگشت‌ها قرار دارند.
-حتما برای یکدست شدن رویه‌ی ناخن از سوهان استفاده کنید.

چرا باید ناخن نوزادان را گرفت؟

از آنجایی که دست و ناخن نوزاد بسیار کوچک است و گرفتن آن کاری سخت و ترسناک بنظر می‌رسد، بسیاری از والدین از گرفتن ناخن فرزندشان فرار می‌کنند. باید بدانید که گرفتن ناخن نوزادان امری ضروری است. به چند دلیل:

1. ناخن نوزادان ظاهر نرم و منعطفی دارد اما در حقیقت بسیار تیز است. اگر یک بار روی ناخن بچه‌ها دست بکشید برندگی آن را احساس می‌کنید.

فروشگاه آرامیس

2. نوزادان برای مدت طولانی پس از تولد نمی‌توانند کنترل دست‌هایشان را حفظ کنند به همین دلیل ممکن است با ناخن‌های تیزشان به صورت، پوست و چشم‌های حساس و کوچکشان آسیب بزنند.

3. رشد ناخن نوزادان بسیار سریع است. همین موضوع باعث می‌شود در زمان کوتاهی زیر ناخن‌های آن‌ها چرک و باکتری جمع شود. چون نوزادان عادت دارند دست‌های خود را بمکند، این باکتری‌ها به دهان و سپس به دستگاه گوارش آن‌ها وارد خواهد شد.

برای دریافت آموزش های بیشتر درباره نوزاد متولد شده کلیک کنید.

چند بار در هفته باید ناخن نوزاد را کوتاه کرد؟

رشد ناخن بچه‌ها با هم متفاوت است. ناخن انگشتان برخی نوزادان دیر رشد می‌کنند و برای برخی دیگر زود به زود بلند می‌شود. به طور کلی ناخن انگشتان دست نوزاد را باید هفته‌ای دو بار گرفت چرا که هم رشد زیادی دارد و هم بلندی آن خطرناک است. ناخن‌های پای نوزاد کمتر رشد می‌کنند و بلندی آن‌ها هم خطر زیادی ندارد به همین دلیل هفته‌ای یک بار گرفتن ناخن پا کفایت می‌کند.

زمان گرفتن ناخن نوزاد

_وقتی نوزادان از حمام می‌آیند ناخن‌هایشان نرم است و به همین دلیل راحت‌تر کوتاه می‌شوند.
_وقتی نوزاد خواب است کمتر تقلا می‌کند و دستانش را تکان می‌دهد؛ به همین دلیل گرفتن ناخن‌هایش راحت‌تر است.
_وقتی نوزاد دارد شیر می‌خورد یا وقتی سیر است و کمی خوابش گرفته، زمان خوبیست که ناخن‌هایش را بگیرید البته اگر در این زمان‌ها عادت به بدقلقی نداشته باشد.

ابزار گرفتن ناخن نوزاد

سوهان: اگر نوزاد شما کمتر از یک ماه دارد، فقط از سوهان کوچک مخصوص برای کوتاه کردن ناخن‌های او استفاده کنید.
ناخن گیر: ناخن گیرهای کوچک مخصوص کودک می‌توانند ابزار مناسبی برای گرفتن ناخن نوزاد باشند.
قیچی: قیچی‌های کوچک که خیلی تیز نباشند، می‌توانند در گرفتن ناخن نوزادان به شما کمک کنند. این قیچی‌ها سر گردی دارند.

نکته: ابزار مخصوص گرفتن ناخن کودک ابزاری شخصی است پس از آن برای خود یا بچه‌های دیگر استفاده نکنید.

برای آشنایی بیشتر با راه های مراقبت از نوزاد در هفته های اول کلیک کنید.

گرفتن ناخن نوزاد | اقدامات لازم آسیب و بریدن انگشت نوزاد

ممکن است در فرایند گرفتن ناخن‌ها انگشت نوزاد دچار آسیب شود. اصلا نگران نباشید و نترسید؛ این مورد برای خیلی از افراد پیش می‌آید. با خونسردی کامل انگشت کودک را زیر آب سرد بگیرید یا دستمال تمیز و کوچکی را دور انگشت او بپیچید و کمی به آن فشار وارد کنید. اگر تقریبا 1 دقیقه انگشت آسیب دیده را با فشار کم لای پارچه نگه دارید، خونریزی بند می‌آید.

از چسب زخم، باند استریل یا هر جسم دیگری برای باندپیچی انگشت نوزاد بعد از زخم‌های ناشی از گرفتن ناخن نوزاد استفاده نکنید. چرا که آلودگی را به خودش می‌گیرد و این آلودگی به نوزاد منتقل خواهد شد. حتی ممکن است نوزاد با باندپیچی که در دهانش می‌گذارد دچار خفگی شود. اگر بعد از چند دقیقه خونریزی قطع نشد سریعا به پزشک مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن ناخن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا می‌توان با دندان ناخن های نوزاد را گرفت؟

بعضی از والدین فکر می‌کنند اگر با دندان‌های خودشان ناخن نوزاد را بگیرند خطر کمتری متوجه نوزاد خواهد شد. اما این روش کاملا غیر اصولی و غیر بهداشتی است چرا که باکتری‍های دهانی شما را به فرزندتان منتقل می‌کند.

آیا می‌توان در شب ناخن های نوزاد را گرفت؟

بله اما بهتر است این کار را نکنید چراکه در شب روشنایی کمتر است و چشم‌ها خسته‌ترند. به همین دلیل امکان زخم کردن انگشت نوزاد وجود دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام سرنوزاد سه ماهه من خورد به درچوبی اتاق پس ازضربه گریه کرد وشیر خورد وخوابید تا شب هم یه چند باری شیر خورد وحالت پنیری مانند بالا اورد آیا امکان اسیب هست

    1. سلام اگر متوجه ورم یا خونریزی شدید حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایید. در غیر این صورت در نوبت بعدی چکاب به متخصص کودک موضوع رو اطلاع بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره