نوزاد از کی پدرش را می شناسد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نوزاد از کی پدرش را می شناسد و می‌تواند میان او و سایر مردان تمایز قائل شود؟ بسیاری از پدران دوست دارند بدانند که فرزندشان از چه زمانی به این درک می‌رسد که پدرش کیست و آمادگی برقراری ارتباط بیشتر با او را پیدا می‌کند. آگاهی از این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها از رابطه با نوزاد خود لذت بیشتری ببرند و برای ایجاد پیوندی عمیق‌تر تلاش کنند. همچنین وابستگی فرزند به مادر نیز کمتر می‌شود و مادر می‌تواند بیشتر به کارهای خود و امور منزل رسیدگی کند. ما در اینجا تلاش کرده‌ایم تا بر اساس روانشناسی رشد این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. در همین راستا بهره بردن از مشاوره کودک نیز کمک می‌کند تا با انجام راهکارهایی تلاش کنید تا نوزادتان خیلی زود بتواند شما را بشناسد و با پدرش اخت بگیرد. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد از کی پدرش را می شناسد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نوزاد از کی پدرش را می شناسد | شناخت زودتر مادر

نوزادان از همان بدو تولد به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار در دنیای پیرامون تنها مادر خود را می‌شناسند. برای مثال آن‌ها اغلب تنها با حضور مادر آرام می‌گیرند و زمانی که در آغوش او هستند احساس امنیت می‌کنند چراکه زندگی به مدت 9 ماه در رحم مادر باعث می‌شود که کودک با صدا و بوی بدن مادرش آشنا باشد. در همین راستا وقتی نوزاد به دنیا می‌آید تا زمانی که به توانایی تشخیص چهره دست پیدا کند در حضور سایر افراد از جمله پدر و سایر اطرافیان نمی‌تواند به اندازه کافی آرامش داشته باشد.

بر این اساس می‌توان گفت نوزاد حتی زمانی که به توانایی بینایی کافی، حافظه بلند مدت و قدرت تشخیص چهره نیز دست نیافته بازهم بر اساس قوای حسی خود نظیر حس بویایی و شنوایی می‌تواند تا حدودی مادر خود را بشناسد. اما چه کسی می‌تواند دقیق بگوید نوزاد از کی پدرش را می شناسد؟ و آیا راهی برای شناخت زودتر پدر وجود دارد؟

نوزاد از کی پدرش را می شناسد

متاسفانه هنوز هیچ مطالعه تحقیقاتی وجود ندارد که بتواند تعیین کند نوزادان دقیقا از چه زمانی می‌توانند پدر خود را بشناسند. با این حال برخی یافته‌ها حاکی از این هستند که از زمان شکل گیری قدرت شنوایی در جنین اگر پدران با نوزاد خود درون رحم صحبت کنند به احتمال بیشتری وقتی فرزندشان به دنیا می‌آید به صدای آن‌ها پاسخ می‌دهند و می‌تواند پدرش را از سایر مردهای غریبه تشخیص دهد. اما اگر این اتفاق نیافتد و تنها پدران بخواهند بر رشد توانایی بینایی و قدرت تشخیص چهره فرزندشان اکتفا کنند معمولا باید زمان بیشتری منتظر بمانند تا علائمی از شناخت پدر را در فرزند خود ببینند.

بیشتر بخوانید : رشد شناختی کودک

نوزاد از کی پدرش را می شناسد | علائمی که نشان می‌دهد نوزاد پدرش را می‌شناسد

برای آنکه به عنوان پدر بفهمید که نوزاد پدر خود را می‌شناسد یا خیر آگاهی از برخی علائم رفتاری در فرزندتان می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آنکه این علائم را جستجو کنید، حتما درباره نشانه های سلامت نوزاد نیز بخوانید.

فروشگاه آرامیس

1- شما را به دیگران ترجیح می‌دهد

براساس مطالعات آلیسون گوپنیک استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا یکی از علائم اصلی که نشان می‌دهد یک نوزاد پدر یا مادر خود را می شناسد ترجیح دادن بودن با او نسبت به سایر افراد غریبه است. در حقیقت اگر نوزاد پدر خود را بشناسد زمانی که در آغوش مردهای غریبه قرار می‌گیرد واکنش‌های منفی نظیر ناراحتی، گریه شدید و بیقراری را از خود نشان می‌دهد و با بازگشت به آغوش پدر به مرور آرام می‌شود.

همچنین در آزمایش‌ها مشخص شده که نوزادان نسبت به بوی لباس‌های مختلف نیز واکنش نشان می‌دهند و بوهایی که متعلق به پدر یا مادر آن‌ها باشد را بیشتر می‌پسندد و رضایت بیشتری را از خود نشان می‌دهند.

2- به شما اعتماد دارد

اگر شما به عنوان پدر در ابتدای تولد به علائمی نظیر گرسنگی فرزند به موقع و متناسب با نیازهای او پاسخ دهید به مرور اعتماد و پیوندی عمیقی میان شما شکل می‌گیرد. در واقع شما از دیدگاه فرزندتان پدری خوب در نظر گرفته می‌شوید که مراقب فرزند خود هست. همین مسئله باعث می‌شود وقتی نوزاد خواسته‌ای دارد بی قراری شدیدی از خود نشان ندهد چراکه می‌داند شما به زودی آن را برآورده خواهید کرد. اما نوزاد از کی پدرش را می شناسد ؟

اگر نوزاد شما را نشناسد با احساس هرگونه ناراحتی نظیر خیس شدن پوشک یا گرسنگی علائمی از ناآرامی شدید نظیر گریه بی وقفه را از خود نشان می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پدر خوب بودن کلیک کنید.

3- به شما پاسخ می‌دهد

به مرور زمانی که نوزاد اطرافیان و پدر خود را می شناسد با رفتارهای غیر کلامی شروع به برقراری ازتباط با آن‌ها می‌کند. همین امر نشان می‌دهد که نوزاد کم کم شما را شناخته و در حضورتان احساس خوبی دارید. در پی همین موضوع زمانی که با او بازی می‌کنید خواهید دید که با دقت به شما نگاه می‌کند، گاهی لبخند می‌زند و با رفتارهای خود نشان می‌دهد مشتاق است در کنار او بمانید.

4- به برقراری تماس جسمانی با شما علاقه مند هستند

نوزادان از همان ابتدای تولد به برقراری ارتباط جسمانی نزدیک با مادر خود نیاز دارند. به همین خاطر زمانی که مادر فرزند خود را در آغوش می‌گیرد و او را می‌بوسد می‌بیند که او آرامش بیشتری پیدا کرده و راضی تر است. به مرور زمان وقتی نوزاد با پدر خود نیز خو می‌گیرد می‌تواند همین ارتباط را با او نیز شکل دهد.

در نتیجه شما خواهید دید که نوزاد به خصوص در یک سال اول به بوسیده شدن یا بغل کردن افراد غریبه علاقه مند نیستند و حتی به آن واکنش منفی نشان می‌دهند اما زمانی که پدر و مادر این کار را انجام می‌دهند به شیوه دیگری پاسخ می‌دهند. برای اطلاع بیشتر درباره تاثیر در آغوش گرفتن کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد از کی پدرش را می شناسد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا همانند مادر، نوزاد از همان ابتدای تولد صدای پدر را نیز می شناسد؟

اغلب در صورتی که پدر در دوران بارداری همسرش با جنین صحبت کنند، کودک به صدای او اخت می‌گیرد و از همان ابتدا با صدای پدر نیز آرام می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره