هفته پنجم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته پنجم بارداری زمانی است که خانم‌ها با تاخیر یک هفتگی چرخه قاعدگی خود روبه‌رو می‌شوند. اگر در این زمان علائمی چون افزایش ترشحات واژن، سرگیجه و خستگی در بدن خود احساس می‌کنید احتمال بارداری وجود دارد و لازم است که بررسی‌های بیشتر صورت گیرد. معمولا در این هفته مادران میل بیشتری نسبت به غذا خوردن دارند و تا مدتی مادر دچار تهوع صبحگاهی می‌شوند. جنین نیز به اندازه یک دانه پرتقال رشد کرده و از طریق بند ناف تغذیه می‌شود. با توجه به اهمیت 3 ماه اول بارداری و خصوصا هفته پنجم، در ادامه به طور کامل درباره آن صحبت خواهیم کرد. بهره بردن از مشاوره روانشناسی کمک می‌کند تا مادران در طول بارداری نوسانات خلقی کمتری را تجربه کنند و برای زایمانی راحت آماده باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوران بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته پنجم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

هفته پنجم بارداری

به طور کلی نمی‌توان علائم مشخصی را برای تمام زنان در دوره بارداری مشخص نمود زیرا علائم ممکن است در هر زن متفاوت باشد و یا حتی ممکن است یک خانم در بارداری اول علائمی داشته باشد که در بارداری بعدی آن علائم را تجربه نکند ولی به طور کلی علائم هفته پنجم به شرح زیر است که بیشتر ناشی از افزایش هورمون‌های گنادوتروپین جفتی انسان می‌باشد.

  • حالت تهوح که در صبح معمولا بیشتر است
  • احساس سبکی در سر
  • حساسیت نسبت به بوها
  • تکرر ادرار
  • گرفتگی عضلات شکمی
  • لکه بینی
  • احساس خستگی و بی حالی
  • بزرگ شدن و احساس درد در سینه‌ها
  • هوس کردن بعضی از غذاها و یا تنفر از بعضی ازمواد غذایی
  • تغییرات خلق و خو
  • افزایش ترشحات واژن

برای آشنایی با بایدها و نبایدهای سه ماه اول بارداری کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته پنجم

در هفته پنجم بارداری اندازه ساک‌بارداری 6 تا 12 میلیمتر است که همراه با تغییرات هورمونی در بدن مادر علامت‌های اولیه بارداری را نشان می‌دهند. از جمله هورمون‌هایی که دچار تغییر می‌شوند می‌توان به هورمون استروژن و پروژسترون اشاره کرد که با تغییرات خود به عملکرد جفت کمک می‌کنند. معمولا در مادران میل به غذا افزایش می‌یابد و تا مدتی مادر دچار تهوع صبحگاهی می‌گردد.

فروشگاه آرامیس

خانم‌های باردار اولین اسکن سونوگرافی خود را در هفته پنجم بارداری انجام می‌دهند. در این زمان است که مشاهده‌گر تپش دو قلب در یک بدن هستیم. در طی اسکن سونوگرافی هفته پنجم برای اولین بار مادر ضربان قلب نوزاد خود را می‌شود. پس از این فرآیند وضعیت روحی و روانی مادران به مراتب بهتر از قبل می‌شود و احساس آرامش بیشتری را بدست می‌آورند.

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم بارداری اندازه جنین به اندازه یک دانه پرتقال است و تا حدودی اندام‌های او شروع به شکل گرفتن می‌کند. به دلیل اینکه در هفته پنجم بارداری هنوز جفت تشکیل نشده منبع تغذیه جنین همچنان بند ناف است. در این هفته لوله عصبی رویان که تشکیل دهنده نخاع و ستون فقرات است به سمت بالا تا پایین گسترش می‌یابد و زمینه را برای رشد اجزای دیگر فراهم می‌آورد.

رویان از 3 لایه تشکیل شده است که هر لایه تشکیل دهنده قسمت خاصی از اجزای بدن جنین است. به طور مثال لایه داخلی مربوط به رشد کبد، دستگاه گوارش، تیروئید، لوزالمعده و دستگاه ادرای است. لایه میانی به رشد قلب، اندام جنسی، غضروف‌ها و عضلات مربوط می‌شود و در نهایت لایه خارجی به پشت، مو، ناخن مینای دندان و چشم‌ها اختصاص می‌یابند.

حتما پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مراحل رشد جنین کلیک کنید.

رعایت نکات لازم در هفته پنجم بارداری

سلامت جنین بستگی زیادی به رژیم غذایی مادر در هفته پنجم بارداری دارد. در این زمان باید نسبت به مصرف داروها کاملا محتاط بود چرا که به واسطه استفاده از داروهای غیر مجاز سلامت جنین در معرض خطر قرار می‌گیرد. درد کمر، احساس درد در یک طرف شکم و خونریزی شدید چراغ‌های چشمک زنی هستند که احتمال خطر را هشدار می‌دهند. به محض دیدن چنین علامت‌هایی سریعا باید به متخصص مراجعه کنید. همچنین یکسری بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید به آنان توجه داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر است. 

  • قرار نگرفتن در معرض اشعه‌های مادون قرمز و اشعه ایکس
  • عدم استفاده از رنگ مو به دلیل ساختار شیمیایی آن
  • اجتناب از قرار گرفتن در محیط با دمای زیاد مانند سونا
  • عدم استفاده از غذاهای حاوی مواد نگه دارنده
  • استفاده از مکمل‌های دارویی مانند اسید فولیک و ویتامین A
  • گرفتن رژیم غذایی مناسب
  • تمرینات ورزشی سبک
  • مراجعه به متخصص

برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

حمایت‌های پدر در هفته پنجم بارداری

به دلیل بارداری، خانم‌ها دچار نوسانات خلقی می‌شوند، دایره تحمل‌شان کمی تنگ‌تر می‌شود و سریعا واکنش نشان می‌دهند. در این زمان بسیار مهم است که پدر وارد عمل شده و وظایف اولیه خود را در قبال همسر و نوزاد خود انجام دهد. بهتر است شوهر محیط آرام و به دور از استرسی را برای همسر باردار خود فراهم آورد، غذا‌های مقوی و انواع میوه‌ها را خریداری نماید و در اختیار همسر خود قرار دهد. اما آنچه که از همه مهم‌تر و اساسی‌تر می‌باشد حمایت عاطفی و ابراز محبت به اوست.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته پنجم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

مادرانی که قبل از بارداری مولتی ویتامین مصرف می‌کردند آیا در زمان بارداری مجاز به استفاده از این داروها هستند؟

بله، مادران می‌توانند مصرف این دارو‌ها را ادامه دهند و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. با این حال لازم است که این موضوع را با متخصص در میان بگذارید.

آیا نداشتن حالت تهوع در هفته پنجم بارداری عادی به نظر می‌رسد؟

مادران باید بدانند چنانچه در هفته پنجم بارداری دچار حالت تهوع نباشند، جای هیچ نگرانی نخواهد بود و آن‌ها همچنان در رحم خود جنین کوچکی را حمل می‌کنند. با این حال اگر در هفته‌های بعد دچار حالت تهوع و استفراغ شدید می‌توانید قرص ویتامین ب6 استفاده کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره