قصه گویی برای کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قصه گویی برای کودکان یکی از روش‌های بسیار سودمندی است که به رشد و آموزش آن‌ها در جنبه‌های مختلف کمک می‌کند. شما در قالب قصه می‌توانید بسیاری از مفاهیم تربیتی را به فرزند خود منتقل کنید و هم چنین دامنه واژگان کودک را وسیع‌تر نمایید. این کار به خودی خود می‌تواند بر قدرت تکلم فرزندتان تاثیر بسزایی بگذارد و هوش کلامی و اجتماعی او را نیز تقویت کند. با آگاهی از فواید قصه گویی و اصول صحیح آن می‌توانید به نحوی موثر برای فرزند خود قصه بگویید تا از تمام فواید آن بهره‌مند شود. کمک گرفتن از روانشناس کودک نیز می‌توانید در این زمینه به شما کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قصه گویی برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

قصه گویی برای کودکان

والدین با خواندن و یا نقل قصه به راحتی می‌توانند مفاهیم و آموزه های مختلف را به فرزندشان انتقال دهند. قصه گویی برای کودکان توسط هر کسی انجام شود مفید است. اما بهتر است والدین حتما برای این موضوع وقت و انرژی گذاشته و از آن به عنوان فرصتی برای ارتباط با فرزندشان استفاده کنند. قصه گویی های والدین تاثیر و عمق بیشتری بر کودکان داشته و آن‌ها را راغب به پرسیدن سوال و نزدیک شدن به والدین می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد اهمیت قصه گویی برای کودکان صحبت کرده‌ایم. اما توصیه می‌کنیم که در انتخاب داستان دقت داشته باشید.

اهمیت و فواید قصه گویی برای کودکان

قصه گویی برای کودکان فواید گوناگونی دارد و از جنبه‌های مختلفی می‌تواند بر رشد آن‌ها تاثیر مثبت بگذارد. از جمله مهم‌ترین فواید خواندن داستان برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– قصه گویی به رشد مهارت‌های کلامی کودکان کمک می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها صداها، کلمات و زبان را راحت‌تر یاد بگیرند.

– قصه گویی به پرورش قوه تخیل و کنجکاوی کودکان کمک می‌کند.

– قصه گویی مهارت‌های اجتماعی کودکان را تقویت کرده و کمک می‌کند تا آن‌ها ارتباطات موفق‌تری با اطرافیان خود برقرار نمایند.

– به کودک کمک می‌کند تا جهان پیرامون خود و فرهنگ حاکم بر آن را بهتر بشناسد.

– قصه گویی برای کودکان عملکرد شناختی آن‌ها را بالا می‌برد. در نتیجه منجر به تقویت مواردی نظیر حافظه، قدرت تمرکز و یادگیری کودک می‌شود.

-عادت کتابخوانی در کودک تقویت می‌شود. 

-با قصه گویی می‌توان کودک را از نظر علمی بهتر تربیت کرد چراکه آنان را نسبت به نمونه واقعی مسائل در دنیا کنجکاو می‌کند. 

-قصه گویی به تربیت و پرورش بهتر کودکان کمک می‌کند. شما می‌توانید از طریق داستان، کودک را با ویژگی‌هایی همچون شجاعت و صداقت آشنا نمایید و این ویژگی‌ها را به ناخودآگاه او وارد کنید.

قصه گویی برای کودکان | چه زمانی برای فرزندم قصه بگویم؟

بسیاری از والدین به دنبال این هستند که بدانند چه زمانی قصه خواندن می‌تواند مفید باشد و بیشترین تاثیر را بر کودک بگذارد. در جواب به این سوال باید گفت که هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. شما می توانید از هر فرصتی برای قصه گویی استفاده کنید

. به خاطر بسپارید که همواره نیاز نیست کتاب در دست بگیرید. شما می‌توانید داستان‌های کودکانه کوتاهی را حفظ کنید و در زمان‌های مختلف نظیر وقتی می‌خواهید کودک را بخوابانید یا زمانی که در خانه تنها هستید یا در انتظار چیزی نشسته‌اید آن‌ها را برای فرزند خود تعریف کنید. اگر بتوانید این قصه‌ها را در قالب شعر و آواز برای فرزند خود بخوانید بیش از پیش فرزندتان سرگرم خواهد شد و همچنین یادگیری او نیز از مفاهیم موجود در داستان‌ها افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید : خواباندن کودک

توصیه هایی برای والدین

برای اینکه بتوانید تاثیر قصه گویی را بر فرزندتان افزایش دهید، رعایت برخی توصیه‌ها می‌تواند تا حد بسیاری تاثیرگذار باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

– برای قصه گویی یک روال روتین ایجاد کنید. برای مثال هر شب یک زمان خاص را به قصه گویی اختصاص دهید و برای فرزندتان کتاب بخوانید.

– داستان‌ها را در قالب شعر و آواز برای فرزندتان بخوانید و اجازه دهید او نیز با شما همراهی کند.

– در هنگام قصه گویی برای کودکان از کتاب‌های مصور استفاده کنید تا کودک بیشتر جذب داستان‌ها شود.

– هنگام قصه گویی فضایی آرام برای کودک فراهم کنید و هرگونه وسیله الکترونیکی نظیر گوشی موبایل و تبلت که منجر به حواسپرتی او می‌شوند را از دسترس دور کنید.

– هنگام قصه گویی فرزندتان را در آغوش بگیرید و او را نوازش کنید. قصه گویی برای کودک می‌تواند فرصتی برای عمیق‌تر شدن رابطه والد-فرزندی باشد.

– به فرزندتان کمک کنید کلمات داستان را همراه شما تکرار نماید تا بتواند از نظر زبان و گفتار پیشرفت کند.

– به کودک اجازه دهید پس از گفتن هر داستان، احساسات و افکار خود را درباره آن بیان کند.

نکاتی که هنگام قصه گویی برای کودکان باید به آن ها توجه کنید

هنگامی که می‌خواهید برای فرزند خود قصه‌ای تعریف کنید، باید ملاحظات مختلفی را در نظر بگیرید. برای مثال داستان‌هایی را انتخاب کنید که متناسب با رده سنی فرزندتان باشد. در نظر داشته باشید که فرزندان کوچک‌تر توانایی کمی برای تفکر انتزاعی دارند. از همین رو مواجه شدن با داستان‌های افراد بزرگسال یا داستان‌هایی که برای گروه‌های سنی بالاتر نوشته شده، می‌تواند منجر به بروز سردرگمی، تنش و اضطراب در آن‌ها شود. توصیه می‌کنیم برای انتخاب محتوایی مناسب‌تر با روانشناسی کودک آشنا شوبد.

از جمله دیگر نکاتی که هنگام قصه گویی برای کودکان باید به آن توجه کنید، نحوه خواندن کتاب‌های الکترونیک است. اگر می‌خواهید از روی گوشی، تبلیت یا کامپیوتر برای فرزند خود داستان بخوانید، باید دسترسی به اینترنت را قطع کنید و بازی‌ها را در فضای جداگانه‌ای قرار دهید. در غیر این صورت کودک نمی‌تواند تمرکز خود را حفظ کند و با بازیگوشی محتوای داستان‌های شما را از دست می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه قصه گویی برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا قصه گویی برای کودک می‌تواند در توانایی او برای حرف زدن تاثیر داشته باشد؟

بله قصه گویی گنجینه لغات فرزندتان را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا او بتواند در گفت و گو از دایره واژگان گسترده‌ای کمک بگیرد. به همین خاطر کودکانی که داستان‌های بیشتری می‌دانند، اغلب مهارت‌های کلامی بالاتری را از خود نشان می‌دهند.

آیا قصه گویی برای کودک می‌تواند به کاهش مشکلات دوران کودکی نظیر اضطراب و ترس‌ها کمک نماید؟

قصه گویی می‌تواند یک روش کمکی برای کاهش مشکلات دوران کودکی باشد. برای مثال شما در قالب داستان می‌توانید به بسیاری از ترس‌ها و نگرانی‌های فرزندتان اشاره کنید. با این حال اگر احساس می‌کنید فرزندتان تنش‌های بسیاری دارد، بهتر است از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره