عطر زدن به کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا عطر زدن به کودک ضرر دارد؟ همه والدین دوست دارند بچه‌های تمیز و خوشبو داشته باشند. برخی از مادران به خصوص آن‌هایی که روی تمیزی وسواس خاصی دارند، از عطر و مواد آرایشی بهداشتی برای کودکان خود استفاده می‌‌کنند. کودکان هم که آینه رفتار بزرگ‌‌تر‌ها هستند، دوست دارند عمل عطر زدن را مدام تقلید کنند. اما باید بدانید که عطر برای کودکان با بزرگسال تفاوت دارد. عطر و ادکلن به سیستم تنفسی و پوستی بچه‌ها آسیب می‌‌زند و همچنین ممکن است واکنش‌های آلرژیک را در کودکان به وجود بیاورد. با آگاهی از مضرات عطر زدن به کودکان و راه‌های کاهش این خطرات می‌توانید از آسیب دیدن فرزند خود پیشگیری نمایید. مشاوره کودک می‌تواند در این زمینه شما را یاری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه عطر زدن به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آیا عطر زدن به کودک خطرناک است؟

صراحتا پاسخ به این سوال مثبت است. عطر زدن از جهات زیادی می‌تواند برای کودکان خطرساز باشد. عطرهای موجود در بازار از مواد شیمیایی تهیه می‌شوند. مواد شیمایی اثر بسیار بدی روی سیستم ایمنی بدن کودکان می‌گذارند و حتی در مواردی باعث آسیب‌های بسیار جدی می‌شوند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌‌کنند از عطر و ادکلن برای کودکان خود استفاده نکنید. در برخی از فروشگاه‌های کودکان عطرهایی با عنوان عطر مخصوص کودکان فروخته می‌شود اما توجه داشته باشید که این محصولات لزوم امن نیستند و ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشند.

برای آشنایی با روش های جدید تربیت کودک کلیک کنید.

عوارض عطر و ادکلن برای بچه‌ها

واکنش‌های آلرژیک: اگر کودک شما به بوی عطر آلرژی داشته باشد، بعد از زدن عطر دچار واکنش‌های آلرژیک مثل عطسه، سرفه، آبریزش چشم و آبریزش بینی می‌‌شود.

حساسیت پوستی: معمولا عطر‌ها روی پوست لطیف و نازک کودکان ایجاد حساسیت می‌‌کنند. با عطر زدن به کودک حتی ممکن است در شرایط عادی این حساسیت مشخص نشود اما بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض نور، خارش، تاول و قرمزی برای پوست کودک پیش می‌‌آید.

حساسیت تنفسی: حساسیت تنفسی به عطر و ادکلن در کودکانی که بسیار کوچک‌اند و کمتر از 2 سال سن دارند دیده می‌‌شود. این حساسیت گاهی می‌‌تواند نشانه یک مشکل جدی مانند بیماری تنفسی باشد.

برای آشنایی با سایر اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

دلایل تمایل والدین برای عطر زدن به کودک

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا دوست دارید به فرزند کوچکتان عطر بزنید؟ شاید دلیل این موضوع به وسواس شدید شما باز می‌‌گردد؛ شما باید تلاش کنید که این وسواس را کنار بگذارید چرا که پژوهش‌ها نشان داده وسواس مادر آسیب‌های جدی در دوران رشد به کودک وارد می‌‌کند.

همچنین ممکن است بوی مداوم و بد بدن کودک، شما را به عطر زدن به کودک وادار کند. بچه‌ها غدد عروقی ندارند و به همین دلیل عرق نمی‌‌کنند. اگر متوجه شدید که کودک شما به صورت غیر طبیعی عرق می‌‌کند احتمالا مشکلی وجود دارد. برخی بیماری‌های جسمی‌‌مانند مشکلات تیروئید می‌‌توانند سبب تعریق بیش از حد در کودکان شوند. در صورت مشاهده تعریق کودک به پزشک مراجعه نمایید. 

کم خطر‌‌ترین راه استفاده از عطر برای کودکان

اگر فرزند شما کمتر از 2 سال سن دارد نباید از هیچ گونه عطری برای او استفاده کنید. نوزادان و کودکان زیر 2 سال به بوی عطر و ادکلن واکنش جدی نشان می‌‌دهند چرا که در سن کم حساسیت به رایحه‌های خارجی بسیار بالاست. اما اگر کودک شما بالای 5 سال سن دارد با رعایت برخی نکات می‌‌توانید عطر زدن را کم خطر‌‌ترانجام دهید.

1. عطر را روی لباس بزنید

عطر را هزگز مستقیم به پوست کودک نزنید چرا که سبب حساسیت‌های پوستی می‌‌شود. حتی مستقیما به لباسی که تن کودک است عطر نزنید چون رایحه اولیه عطر، کودک را اذیت می‌‌کند. روش درست این است که در اتاق خودتان و نه دراتاق کودک، کمی‌‌به لباس فرزندتان عطر بزنید و پس از گذشت نیم ساعت تا یک ساعت لباس را تن کودک کنید.

2. عطر زدن به کودک | استفاده از عطر مخصوص

از عطرهای مخصوص کودکان استفاده کنید. این عطر‌ها حاوی مقدار کمتری مواد شیمیایی هستند و آسیب کمتری به تنفس وارد می‌‌کنند. البته در خرید این نوع عطر‌ها باید دقت داشته باشید زیرا همانطور که گفته شد فقط خواندن نوشته روی محصول کافی نیست. عطرهای مخصوص کودکان باید دارای استاندارد و برچسب معتبر باشند.

3. تعداد دفعات کم

سعی کنید فقط یک بار در هفته به کودک خود عطر بزنید. زمانی هم که به لباس کودک عطر می‌زنید، مقدار زیادی از عطر را مصرف نکنید چرا که خطرات آن بیشتر می‌‌شود. مقدار کم عطر و در دفعات کم احتمال بروز مشکل و آسیب به کودک را کاهش می‌دهد.

علاقه کودکان به بازی با عطر و ادکلن

حتما شما هم می‌‌دانید که کودکان از تقلید رفتار‌های بزرگ‌‌تر‌ها لذت می‌‌برند. عطر زدن هم یکی از همین رفتارهاست. کودک شما ممکن است به تقلید از خودتان اقدام به عطر زدن کند. کودکان حد و مرز استفاده از عطر را بلد نیستند و به همین خاطر وقتی شیشه عطر به دستشان می‌‌آید آن را روی خودشان خالی می‌‌کنند. استفاده افراطی از عطر و ادکلن آن هم عطر و ادکلن‌هایی که مخصوص به کودکان نیست آسیب‌های زیادی در پی خواهد داشت.

بسیاری از کودکان به خصوص دختر‌ها به بازی کردن با عطر و ادکلن هم علاقه دارند. به راحتی هم نمی‌‌توان این وسایل را از چشم آن‌ها پنهان کرد و یا از دستشان گرفت. به جای عطر زدن به کودک برای حل این مسئله یک شیشه عطر خالی را بردارید و آب درونش بریزید. برای خوشبوتر شدن آن می‌‌توانید از کمی ‌‌گل سرخ هم استفاده کنید. این شیشه را به دست کودک بدهید تا هرقدر می‌‌خواهد با آن بازی کند. مطمئن باشید فرزندتان کم کم از این بازی خسته می‌شود و آن را کنار می‌‌گذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه عطر زدن به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا می‌‌توان در حضور نوزاد کمی‌‌عطر استفاده کنیم؟

بهتر است این کار را انجام ندهید چرا که تا یک ماهگی، بدن نوزاد به استشمام بوی عطر واکنش‌های شدیدی نشان می‌‌دهد. واکنش‌های آلرژیکی مانند سرفه، عطسه و آبریزش بینی. 

چرا توصیه می‌‌شود مادران شیرده از عطر استفاده نکنند؟

نوزادان از دوران جنینی به بوی بدن مادرانشان عادت دارند. وقتی شما از عطر و ادکلن هنگام شیردهی استفاده می‌‌کنید فرزند شما بوی تن‌تان را حس نمی‌‌کند و دچار نگرانی می‌‌شود. برای برقراری رابطه بهتر با نوزاد خود می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره