دزدی در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دزدی در کودکان موضوعی است که می‌تواند تا حد زیادی باعث نگرانی والدین شود. سردرگمی راجع به دلیل چنین رفتاری یا احساس شرم از قضاوت دیگران در کنار ترس از تکرار شدن این رفتار در آینده ازجمله موضوعاتی هستند که ذهن والدین را درگیر خواهند کرد. بااین‌حال باید به این موضوع توجه داشته باشید که نحوه برخورد شما با این مسئله تا حد زیادی در تکرار این رفتار نقش دارد. به همین خاطر اینکه چطور به فرزندتان واکنش نشان می‌دهید موضوعی است که باید به‌خوبی راجع به آن بیاندیشید. اگر دزدی در فرزند شما با دلایلی نظیر هیجان‌خواهی، پرخاشگری یا بی‌توجهی به حقوق دیگران اتفاق افتاده و یا در شرایطی که این رفتار مجدداً تکرار شد، بهتر است در این زمینه از مشاوره کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دزدی در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

دزدی در کودکان

اگرچه دزدی در کودکان پدیده شایعی نیست اما بااین‌حال برخی کودکان به دلایل مختلفی به این کار دست می‌زنند. برخی از کودکان در سنین پایین‌تر به این خاطر وسایل دیگران را برمی‌دارند که آشنایی چندانی با مفهوم مالکیت ندارند و تصور می‌کنند اجازه دارند از هر چیزی استفاده کنند. اما این موضوع به‌تدریج و با بزرگ‌تر شدن کودک دلایل پیچیده‌تری پیدا می‌کند که در اولین قدم برای برخورد با این مسئله می‌بایست به آن‌ها توجه داشت.

اگر احساس می‌کنید رفتار دزدی در کودک شما علی‌رغم گوشزد کردن پیامدهای منفی آن تکرار می‌شود یا در شرایطی که این موضوع در کنار رفتارهای نامناسب دیگری مثل آزار و اذیت همسالان یا حتی حیوانات اتفاق می‌افتد، بهتر است راجع به این موضوع از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با علل اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

دلایل دزدی در کودکان

کشف دلایل دزدی در کودکان موضوعی است که شاید بتوان گفت بیش از خود رفتار اهمیت دارد. این دلایل به شما کمک خواهند کرد تا اطلاعاتی را راجع به وضعیت روحی و دیدگاه‌های کودک به دست آورید و اقدامات مؤثری را برای تغییر شرایط در نظر بگیرید. ازجمله مهم‌ترین دلایلی که برای دزدی در کودکان می‌توان در نظر گرفت به شرح زیر است.

برای عضویت در کانال تلگرام ذهن نو کلیک کنید.

1. مسائل مادی

تمایل به داشتن امکانات و وسایلی که همسالان کودک دارند اما او به دلیل وضعیت اقتصادی یا سیاست‌های مالی و تربیتی والدین نمی‌تواند داشته باشد یکی از دلایلی است که برخی اوقات کودکان را به سمت دزدی می‌کشاند. برای جلوگیری از بروز چنین رفتاری بهتر است با فرزندتان صحبت کنید و شرایط مالی و برنامه‌های خود را در حد درک او برایش توضیح دهید. یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید در این شرایط امتحان کنید این است که به فرزندتان کمک کنید تا منبع درآمدی برای خودش داشته باشد و درآمد خود را صرف مسائلی که به آن‌ها علاقه دارد کند.

2. تقلید

بسیاری از مواقع دزدی کودک به دلیل الگوبرداری‌های اشتباه ایجاد می‌شود. مشاهده این رفتار در میان اعضای خانواده یا اطرافیان و حتی تقلید از شخصیت‌های یک کتاب یا فیلم می‌تواند دلیلی برای تکرار این رفتار توسط کودک باشد. به همین خاطر بهتر است نسبت به محتوای فیلم‌ها و کتاب‌هایی که فرزندتان به آن‌ها علاقه دارد توجه کافی داشته باشید. گاهی می‌توانید با جلب‌توجه کودک به پیامد رفتار این شخصیت‌ها یا سایر افرادی که دست به دزدی می‌زنند نیز فرزندتان را از تقلید رفتار الگوهای نامناسب منع کنید.

3. فشار دوستان

فشار دوستان و جلب تأیید و رضایت آن‌ها به‌ویژه در نوجوانان یا سنین بالاتر کودکی یکی از موضوعاتی است که می‌تواند باعث دزدی کودک شود. اگر با چنین دلیلی برای دزدی فرزند خود مواجه شدید بهتر است برای آموزش مهارت‌هایی مانند قدرت نه گفتن یا دوست‌یابی مؤثر به فرزند خود از یک مشاور کودک کمک بگیرید. علاوه بر این دزدی در کودکان و به‌ویژه پسرها در برخی مواقع تلاشی است که برای اثبات قدرت به همسالان و به دست آوردن احترام آن‌ها صورت می‌گیرد.

4. دزدی در کودکان | جلب‌توجه

هنگامی‌که این باور در کودک ایجاد شود که اطرافیان به او توجهی ندارند، تلاش خواهد کرد تا به هر طریقی توجه آن‌ها را به سمت خود جلب نماید. رفتاری که کودک برای جلب‌توجه انتخاب می‌کند با توجه به شرایط محیطی و همین‌طور شخصیت و دیدگاه‌های کودک می‌تواند متفاوت باشد.

دزدی در کودکی نیز می‌تواند دلیلی باشد که کودک از این طریق نارضایتی خود از رفتار والدین را به آن‌ها گوشزد می‌کند. کمک گرفتن از مشاورین خانواده و کودک برای سامان دادن به شرایط خانوادگی و ایجاد یک خانواده شاد و صمیمی ازجمله راهکارهایی است که در این شرایط می‌توانید از آن استفاده کنید.

5. ناتوانی در کنترل خواسته‌ها یا هیجان‌طلبی

ناتوانی در کنترل خواسته‌ها یا تکانش گری به این معناست که فرد هنگامی‌که میل به انجام رفتار یا داشتن چیزی را در خود احساس می‌کند، بلافاصله و بدون برنامه‌ریزی منطقی یا فکر کردن به عواقب احتمالی آن، دست به انجام رفتار موردنظر می‌زند. این موضوع می‌تواند دلیلی برای دزدی کودک نیز باشد. با توجه به اینکه تکانش‌گری می‌تواند تا پایان عمر همراه کودک بوده و او را به رفتارهای خطرناک دیگری نظیر اعتیاد سوق دهد، بهتر است درصورتی‌که نشانه‌های تکانش‌گری را در فرزند خود می‌بینید برای درمان آن اقدام کنید.

6. بیماری‌های روحی

اضطراب یا افسردگی در کودک می‌تواند خود را به‌صورت اختلالات رفتاری مختلفی نشان دهد که یکی از آن‌ها دزدی است. علاوه بر این مشکلات جدی‌تری نظیر اختلال سلوک نیز می‌تواند دلیلی برای میل به دزدی در کودک باشد. کودکانی که به دلیل بیماری‌های روحی و به‌ویژه اختلال سلوک دست به دزدی می‌زنند معمولاً رفتارهای منفی بسیاری را از خود نشان می‌دهند و دزدی نیز رفتاریست که بیش از یک‌بار اتفاق می‌افتد. در شرایطی که با چنین مسئله‌ای مواجه می‌شوید بهتر است از یک متخصص روانشناسی کودک و نوجوان کمک بگیرید.

کودکانی که دچار اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه هستند معمولاً به دلیل مشکلاتی که در توجه دارند، ممکن است وسایل خود را گم کنند و یا وسایل سایر دانش آموزان را با خود به منزل آورند. این موضوع با انگیزه دزدی در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد بلکه آن‌ها به دلیل بی‌توجهی ممکن است وسایل دیگران را با وسایل خود اشتباه بگیرند. به همین خاطر هنگام مشاهده چنین رفتاری از کودکان بیش‌فعال به رفتار آن‌ها به‌عنوان دزدی نگاه نکنید.

برای اطلاع از نشانه ها و علل اختلال سلوک کلیک کنید.

برخورد با دزدی در کودکان

یکی از سؤالاتی که در ارتباط با دزدی در کودکان باید به آن پاسخ داد این است که چطور با این موضوع در کودک برخورد کنیم؟ توجه داشته باشید که اگرچه دزدی در کودکان موضوع نگران‌کننده‌ایست اما بااین‌حال نوع برخورد شما تا حد زیادی در تکرار شدن یا نشدن آن و همین‌طور سلامت روان فرزندتان اثرگذار خواهد بود. در نحوه برخورد با دزدی در کودکان به موارد زیر توجه داشته باشید:

1. پرهیز از خشونت

رفتار همراه با خشونت یا تنبیه ازجمله رفتارهایی است که باید در تربیت فرزندانتان آن را به حداقل برسانید. این طرز برخورد علاوه بر اینکه باعث آسیب دیدن روحی فرزندتان می‌شود، نکته جدیدی را نیز به او آموزش نمی‌دهد. هنگامی‌که می‌خواهید فرزندتان را از تکرار رفتاری منع کنید باید دلیل اشتباه بودن این رفتار را برای وی توضیح دهید اما تنبیه صرفاً این پیام را به کودک منتقل می‌کند که نباید رفتار خاصی را انجام دهد و هیچ توضیحی راجع به دلیل اشتباه بودن رفتار یا رفتارهای جایگزین به وی نمی‌دهد. علاوه بر این تنبیه در شرایطی که در مقابل دوستان یا اطرافیان اتفاق افتاده باشد تا حد زیادی اعتمادبه‌نفس کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

2. با کودک صحبت کنید

در یک فضای دوستانه و آرام با فرزندتان صحبت کنید و دلایل او را برای این رفتار بپرسید. پس‌ازآن می‌توانید با کمک یکدیگر راه‌حل‌هایی را برای برطرف کردن مشکلات پیش‌آمده برنامه‌ریزی کنید.

برای آشنایی با روش های برخورد با کودکان استثنایی کلیک کنید.

3. دزدی در کودکان | ایجاد الگوهای مناسب

داستان‌هایی را در ارتباط با زندگی افرادی که به دلیل دزدی دچار مشکل شده‌اند برای فرزندتان بخوانید و سپس باهم راجع به شرایط پیش‌آمده برای شخصیت داستان، راهکارهایی که او می‌توانست به‌جای دزدی امتحان کند و یا اشکال دیگری از تفکر که می‌توانست در موقعیت‌های مختلف داشته باشد صحبت کنید. این کار به کودک کمک خواهد کرد تا راه‌های جایگزین برای دزدی را آموزش ببیند.

4. از مشاور کمک بگیرید

در شرایطی که دزدی فرزند شما تکرار می‌شود یا در کنار آن سایر رفتارهای نامطلوب مثل پرخاشگری، زورگویی، آسیب زدن به خود و دیگران و همین‌طور افت عملکرد تحصیلی را مشاهده می‌کنید، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

این رفتارها می‌تواند نشانه‌ای از ابتلای کودک به اختلال سلوک باشد و با توجه به اینکه بسیاری از مبتلایان به این اختلال در آینده دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی می‌شوند، بهتر است هرچه سریع‌تر دراین‌باره از یک مشاور کودک کمک بگیرید. همچنین دزدی در کودکان می‌تواند به دلیل اختلالات روحی یا اعتراضی به شرایط نامناسب درون خانواده باشد و به همین خاطر بهتر است دراین‌باره از یک متخصص کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دزدی در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

دزدی در کودکان چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

فشار گروه همسالان یا تلاش برای جلب تحسین آن‌ها، ناتوانی در کنترل خواسته‌ها، تلاش برای جلب‌توجه والدین و همین‌طور بیماری‌های روحی مانند افسردگی یا اضطراب می‌تواند دلیلی برای دزدی در کودکان باشد.

با دزدی در کودکان چطور باید برخورد کنیم؟

بهتر است به‌جای تحقیر یا تنبیه فرزندتان در یک فضای آرام با او راجع به رفتارش صحبت نمایید و پس از شناخت دلایل و انگیزه‌های او، باهم برای برطرف کردن مشکل پیش‌آمده اقدام کنید. اگر دزدی در فرزند شما تکرار می‌شود یا رفتارهای منفی دیگری نیز در کنار آن وجود دارد بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره