کم بودن شیر مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید کم بودن شیر مادر چه دلایلی دارد و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟ از آنجا که تا سن 6 ماهگی کودک، تنها غذای اصلی او شیر مادر است و در ماه‌های بعد نیز به عنوان مهم‌ترین غذای او محسوب می‌شود، ممکن است کم بودن شیر مادر کودک را دچار سو هاضمه کند. عوامل مختلفی باعث کاهش شیر مادر و کم‌شدن آن می‌شود که از آن‌ها می‌توان به استرس و تغذیه نامناسب اشاره کرد. با آگاهی کامل از دلایل کمبود شیر مادر و راه‌های افزایش آن می‌توانید شیر خود را افزایش دهید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کم بودن شیر مادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

کم بودن شیر مادر

شیر مادر غنی ترین منبع غذایی است که تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد نوزاد را در برمی‌گیرد. کم بودن این منبع غذایی روند رشد نوزاد را دچار مشکل کرده و او را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف آسیب پذیر خواهد کرد. بنابراین والدین برای جلوگیری از سوء تغذیه فرزندشان باید به میزان شیردهی و کامل بودن منابع غذایی او توجه نمایند. نشانه ها و علت های کم بودن شیر مادر را در ادامه شرح داده‌ایم. اما اگر نوزاد شما تمایلی به شیرخوردن ندارد، حتما مقاله شیر نخوردن نوزاد را هم بخوانید.

علت کم بودن شیر مادر

بسیاری از نیازهای جسمانی کودکان از طریق شیر و آغوش مادر برآورده می‌شود، برای آشنایی با نیازهای اولیه کودکان و نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید. در صورت کم بودن و یا فقدان شیر مادر باید عواملی را در نظر بگیرید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1. مشکلات هورمونی

عواملی چون کم کار بودن غده تیروئید یا پر کاری آن، دیابت و فشار خون و سندروم تخمدان پلی کیستیک از جمله مهم‌ترین مشکلات هورمونی هستند که سبب‌کاهش و کم بودن شیر مادر می‌گردند.

فروشگاه آرامیس

2. کم بودن شیر مادر | جراحی سینه

جراحی سینه چه به علت پزشکی انجام گیرد و چه به علت زیبایی، می‌تواند به نوک پستان و مجرای شیردهی سینه آسیب برساند. در نتیجه شیرمادر کاهش‌می‌یابد. 

3. عدم رشد غدد شیردهی

در برخی موارد سینه مادر به اندازه کافی رشد نمی‌کند و مجرای شیر دهی نمی‌تواند مقدار شیر لازم برای رشد کودک را تامین کند.

4. کم بودن شیر مادر | قرص‌های ضد بارداری

یکی دیگر از عوامل کاهش‌دهنده شیر مادر مصرف قرص‌های ضد بارداری است. این قرص‌ها سبب ایجاد تغییرات هورمونی در بدن مادر شده و میزان شیر دهی او را به شدت کاهش‌می‌دهد.

5. عدم توانایی کودک در مکیدن سینه مادر

گاهی به اشتباه تصور می‌شود که مادر از شیر کافی برخوردار نیست و کودک گرسنه می‌ماند. در حالی که عدم توانایی کودک در مکیدن سینه مادر موجب گرسنه ماندن او می‌شود. وجود مشکلات در لب یا شکاف کام از مهم‌ترین عللی هستند که باعث ایجاد مشکل در مکیدن سینه مادر می‌شوند.

6. مصرف دارو های گیاهی

مصرف برخی گیاهان دارویی مانند مریم گلی، جعفری و نعناع در کاهش‌میزان شیر دهی مادر بسیار موثر هستند.

7. استفاده بیش از اندازه از پستانک

وقتی کودک سینه مادر را می‌مکد، غدد موجود در سینه‌ها شیر بیشتری تولید می‌کند ولی زمانی که کودک به مکیدن پستانک برای طولانی مدت عادت داشته باشد، جریان تولید شیر در سینه مادر کاهش‌می‌یابد. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌شود کودک به طور مکرر و در فاصله‌های زمانی کوتاه از شیر مادر تغذیه نماید.

8. عدم تغذیه مناسب

زنان در زمان زایمان بخش عمده‌ای از املاح معدنی و ویتامین‌های بدن خود را از دست می‌دهند و اگر برنامه غذایی مناسبی را رعایت نکنند، دچار سو هاضمه شده و میزان تولید شیر در آن‌ها به شدت کاهش‌می‌یابد.

9. کم بودن شیر مادر | استرس

اختلالات روانی و داشتن استرس زیاد میزان تولید شیر مادر را تا حد زیادی کاهش‌می‌دهد. برخی مادران از اینکه هنگام شیر دادن به کودک خود در معرض دیده شدن دیگران قرار بگیرد، احساس شرم و حیا می‌کنند. این احساس منفی با تولید شیر مادر تداخل پیدا کرده و میزان شیر دهی را کاهش‌می‌دهد. برای رفع انواع مشکلات شیردهی کلیک کنید.

چگونه می‌توان فهمید کودک به میزان کافی از شیر مادر تغذیه نمی‌کند؟

به دلیل اینکه نمی‌توان در زمان تغذیه کودک با شیر مادر، میزان شیر خورده شده توسط نوزاد را اندازه گرفت، بهتر است با توجه به علائم و نشانه‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود، به کم بودن شیر مادر و ناکافی بودن آن پی برد:

  • نرم بودن سینه مادر
  • عدم افزایش وزن کودک
  • تعداد دفعات ادرار
  • شل نبودن مدفوع کودک

حتما بخوانید: نحوه شیر دادن به نوزاد

غذا های مناسب برای افزایش میزان شیر مادر

  • بلغور جو دو سر
  • ماهی قزل آلا
  • برگ ریحان، اسفناج و شوید
  • هویج
  • مار چوبه
  • دانه شنبلیله و رازیانه
  • جو و سیر
  • نخود
  • برنج قهوه ای
  • سیب زمینی شیرین
  • شیر گاو
  • بادام

درمان کم بودن شیر مادر

برای جلوگیری و درمان کم بودن شیر مادر راهکارهای متعددی خانگی وجود دارد دارد که بسیار موثر هستند. شاید اگربا فوائد شیر مادر آشنایی داشته باشید، علت این همه اصرار برای تغذیه کودک از سینه مادر را متوجه شوید، مقاله فوائد شیر مادر را مطالعه نمایید. در ادامه به برخی از راهکارهایی برای درمان کم بودن شیرمادر اشاره کرده‌ایم.

1. کم بودن شیر مادر | خالی کردن سینه

تا جایی که امکان دارد باید سینه را دوشید و شیر آن را خالی کرد تا میزان بیشتری شیر تولید شود. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه نموده و هنوز سینه مادر پر از شیر است، باید تا حد امکان آن را فشار داد تا شیر جمع شده در آن تخلیه گردد.

2. شیر دهی کودک در فواصل زمانی مناسب

بهترین روش خانگی برای افزایش میزان شیر مادر این است که به فاصله زمانی 2 تا 3 ساعت به صورت منظم به نوزاد شیر داده شود. روند شیر دادن به نوزاد باید با هر دو سینه انجام گیرد.

3. کم بودن شیر مادر | حفظ آرامش

زنان شیر ده باید در فضای آرام و بدون درگیری به کودک خود شیر بدهند. حفظ آرامش و داشتن حالت روحی مساعد در افزایش تولید شیر مادر بسیار موثر خواهد بود.

4. مکمل های غذایی

از مهم‌ترین مکمل‌های غذایی برای افزایش شیر مادر استفاده از شنبلیه است. بهترین زمان برای مصرف این مکمل استفاده از آن در سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام می‌باشد. همچنین در صورت عدم افزایش می‌توانید با یک فرد متخصص مشورت کرده و با تجویز او مکمل‌های دارویی استفاده نمایید. 

5. کمک گرفتن از متخصص

در صورتی که با انجام راهکارهای فوق همچنان شیرتان افزایش پیدا نکرد، ضروری است که از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا در صورت لزوم برای شما دارو و مکمل‌های مختلف را تجویز نماید. همچنین با کمک گرفتن از مشاوره کودک می‌توانید ارتباط خود را با فرزندتان تقویت نمایید تا در صورت عدم شیردهی احساس امنیت و دلبستگی را به بهترین شکل به کودک خود منتقل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کم بودن شیر مادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

راهکار مناسب برای درمان کم بودن شیر مادر به دلیل مصرف قرص های ضد بارداری چیست؟

برای حل مشکل کم بودن شیر مادر به دلیل مصرف قرص‌های ضد بارداری بهتر است از روش‌های جایگزین برای جلوگیری از بارداری استفاده شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره