فواید شیر مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فواید شیر مادر برای تمامی مخصصان حوزه سلامت محرز شده است. شیر مادر یک ماده غذایی مهم برای تغذیه نوزاد خصوصاً در ماه‌های اول زندگی او محسوب می‌شود. علاوه بر وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی در شیر مادر، خوردن آن توسط نوزاد می‌تواند او را در برابر بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‎ها ایمن نگه دارد. متخصصین حوزه رشد کودک بر این باورند که مهم‌ترین تغذیه‌ای که نوزاد باید در 6 ماه سال اول زندگی حتماً مصرف کند شیر مادر است. شیر دادن به نوزاد علاوه بر تاثیرات جسمانی می‌تواند از نظر روانی نیز بر مادر و نوزاد تاثیر داشته باشد. از این جهت آشنایی با فواید متعدد شیر مادر می‌تواند حائز اهمیت باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید شیر مادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

شیر مادر حاوی چه موادی است؟

مزایای-شیر-مادر

شیر مادر به عنوان کامل ترین و بهترین منبع غذایی برای نوزاد محسوب می شود. شیر مادر دارای املاح و ویتامین هایی است که او را از ابتلا به انواع بیماری ها محفوظ می دارد. همچنین پروتئین داخل شیر مادر راحت تر از شیر گاو هضم می شود. در ادامه تمامی املاح و مواد موجود در شیر مادر جز به جز شرح داده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

پروتئین ها

دو نوع پروتئین به نسبت 60 به 40 (پروتئین وی و کازئین) در شیر انسان وجود دارد. این دو پروتئین به هضم راحت تر مواد کمک می کند. پس بهبود سیستم گوارش از جمله فواید شیر مادر محسوب می شود. پروتئین وی در واقع یک پروتئین خالص و طبیعی است و پروتئین کازئین کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می کند. این دو پروتئین مانع از ابتلا به بیماری و انواع عفونت ها در نوزاد می شوند. همچنین ایمنی بدن آن ها را در سال های آتی نیز تامین می‌کنند. شیر مادر پروتئین های دیگری نیز دارد که هر کدام را در ادامه شرح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

کلستروم یا آغوز: این پروتئین در اولین شیر مادر به وفور یافت می شود. آغوز شیری زرد رنگ است که سرشار از آنتی بادی هایی است که برای سیستم ایمنی بدن نوزاد ضروری است. (آنتی بادی ها به تقویت سیستم ایمنی نوزاد کمک می کنند. این آنتی بادی ها برای جلوگیری از ابتلا به انواع ویروس ها، باکتری ها، آلرژی ها و… ضروری هستند). مادر با مصرف غذاهایی مثل ماهی کلستروم موجود در شیرش را افزایش می دهد.

لاکتوفرین: این پروتئین از رشد باکتری در سیستم گوارشی نوزاد جلوگیری می کند.

لیزوزیم: نقش زیادی در رشد باکتری های مفید روده دارد. خاصیت ضدالتهابی دارد. و از نوزاد در برابر مسمومیت های غذایی محافظت می‌نماید.

انواع ویتامین ها

ویتامین های موجود در شیر مادر ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی او دارد. بنابراین مادران با تغذیه مناسب می توانند ویتامین های مورد نیاز فرزندشان را تامین کنند. فواید شیر مادر برای نوزاد با توجه به این ویتامین ها بسیار زیاد است. مهم ترین ویتامین هایی که محلول در چربی هستند عبارتند از؛ A,D,E  و K. ویتامین های محلول در آب هم عبارتند از؛ ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتونیک و C. هر دو دسته ویتامین های برای نوزاد ضروری هستند. به همین دلیل متخصصین مصرف ویتامین های مکمل را قبل از زایمان ضروری میدانند.

چربی موجود در شیر مادر

چربی موجود در شیر مادر برای رشد مغز، تامین منابع اولیه کالری، جذب ویتامین های محلول در چربی ضروری است. چربی شیر انسان در رشد شبکیه چشم و تکامل سیستم عصبی نقش دارد.

آهن در شیر مادر

آهن زیادی در شیر مادر وجود ندارد. اما همین میزان برای نوزاد کفایت می کند. آهن شیر مادر به راحتی جذب می شود. آهن برای رشد اندام های مختلف بدن نوزاد ضروری است. در صورت فقر آهن کودک با مشکلاتی مثل کم خونی، رنگ پریدگی، ضعف، ضربان قلب تند و… مواجه می شود.

فلوراید

فلوراید را حتما در تبلیغات های خمیر دندان شنیده اید. این ماده از جمله مواد معدنی مهمی است که به شکل گیری دندان ها و تقویت آن ها کمک می کند. فلوراید مانع از پوسیدگی دندان ها می شود. فواید شیر مادر در ظاهر نوزاد نیز تاثیر دارد.

کربوهیدرات موجود در شیر مادر

کربوهیدرات در لاکتوز شیر مادر وجود دارد. لاکتوز چهل درصد از کالری مصرفی نوزاد را تامین می کند. همچنین نقش مهمی در از بین بردن باکتری ها مضر در معده نوزاد دارد. و منجر به بهبود جذب کلسیم، منیزیوم و فسفر در معده می شوند. لاکتوز نیز موجب بالا رفتن سیستم ایمنی و افزایش باکتری های مفید معده می شود.

برای آشنایی کامل با تاثیر شیر مادر کلیک کنید.

فواید شیر مادر

فایده-شیر-مادر-چیست

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزاد است. جالب است بدانید که شیر مادر فقط برای نوزاد مفید نیست. بلکه فواید شیر مادر شامل حال خود او نیز می شود. در ادامه به این مساله نیز پرداخته ایم. برخی از فواید شیر مادر برای نوزاد به شرح زیر هستند.

1. محافظت در برابر بیماری‌ها

خوردن شیر مادر در دوران نوزادی باعث می‌شود تا بدن نوزاد در برابر بیماری‌های مختلفی نظیر مسمومیت غذایی، عفونت معده، اسهال، حساسیت و آلرژی، آسیب بافت روده، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، بیماری التهابی روده و… مقاوم‌تر شود، زیرا مواد مغذی موجود در شیر مادر خاصیت ضد میکروبی دارد و از این جهت می‌تواند باعث پیشگیری و کاهش این مشکلات در کودک شود.

برای آگاهی از نحوه و دستور المعل های مصرف دارو در دوران شیردهی کلیک کنید.

2. تأمین مایعات بدن

در چندماه اول زندگی بهترین تغذیه برای نوزاد، خوردن شیر مادر است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به نسبت سایر کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند کمتر نیاز به خوردن آب اضافی دارند؛ همین مسئله به تنهایی می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های گوارشی نوزاد شود.

3. فواید شیر مادر | افزایش هوش

وجود مواد مغذی در داخل شیر مادر می‌تواند بر وضعیت هوشبهر نوزاد هم موثر باشد چراکه خوردن شیر مادر می‌تواند به رشد بهتر مغز کمک کند و از این جهت مشکلات مربوط به یادگیری در کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند کمتر است.

4. تأمین مواد مغذی

بهترین منبع مواد مغذی برای نوزادان خوردن شیر مادر است، زیرا شیر مادر سرشار از ویتامین‌، پروتئین، املاح معدنی، چربی و کربوهیدارت است که برای رشد و سلامت نوزاد ضروری هستند. همچنین وجود آنتی بادی‌هایی که در شیر مادر وجود دارد باعث می‌شود تا نوزاد در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم شود. یکی از پروتئین‌های موثر در شیر مادر لاکتوفرین است که باعث محافظت دستگاه گوارش در برابر باکتری‌ها می‌شود.

5. سلامت دهان و دندان

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند در سال‌های بعد دندان‌های سالم‌تری دارند، چراکه به دلیل عدم استفاده از پستانک، شیشه شیر و… دچار عفونت‌های کمتر لثه و دندان می‌شوند. همچنین مکیدن از پستان مادر باعث تقویت عضلات فک و دندان‌های او می‌شود.

6. پیشگیری از چاقی کودک

شیر مادر بسته به دوران رشدی که نوزاد در آن قرار دارد فواید متفاوتی است. به دلیل وجود مواد مغذی، شیر مادر باعث می‌شود تا کودک میل به پرخوری نداشته باشد. همین مسئله می‌تواند از چاق شدن افراطی کودک جلوگیری کند.

7. فواید شیر مادر | افزایش دلبستگی

علاوه بر تاثیرات جسمانی، خوردن شیر مادر می‌تواند بر ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری نوزاد هم تاثیر بگذارد. خوردن شیر مادر باعث می‌شود تا نوزاد و مادر به طور مرتب با یکدگیر در ارتباط باشند و این مسئله بر شکل گیری احساس دلبستگی ایمن و افزایش حس اعتماد در نوزاد تاثیرگذار است. برای کسب اطلاع در زمینه نیازهای اساسی کودکان کلیک کنید.

این ارتباط عمیق و عاطفی بین مادر و نوزاد باعث می‌شود تا در سال‌های بعدی کودک ثبات عاطفی بیشتری داشته باشد. هرچقدر این احساس دلبستگی و امنیت در نوزاد بیشتر شکل بگیرد، در سال‌های آتی کودک احساس خودارزشمندی و اعتماد بنفس بیشتری پیدا می‌کند. برای ایجاد دلبستگی بهتر میان مادر و نوزاد می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

8. احتمال ابتلا به اختلالات روانی کاهش می یابد

طبق تحقیقات به عمل آمده نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند در بزرگسالی به احتمال کمتری دچار انواع اختلالات روانی می شوند. به نظر این متخصصان ارتباط عاطفی مادر هنگام شیر دهی نقش بسیاری در این نتیجه دارد. نوزاد هنوز قدرت بینایی اش کامل نشده است. او تنها به دیدن فاصله ای کمتر از نیم متر می باشد. شیردهی از سینه و گذراندن اوقاتی با نوزاد موجب ایجاد نوعی ارتباط عاطفی می شود. این ارتباط از نظر روانشناختی سلامت کودک را تضمین می کند.

9. منبعی قابل دسترس

از جمله فواید شیر مادر در دسترس بودن آن است. مادر برای آماده سازی شیشه شیر زمانی را صرف می کند. کودک به مرور متوجه این زمان می شود. اما شیر مادر نیاز نوزاد به شیر را در کوتاه ترین زمان رفع می کند. این مساله احساس ایمنی را در او تقویت می کند. (طبق نظر متخصصان نیازهای اولیه نوزاد بهتر است در دو سال اول در کوتاه ترین زمان و بدون معطلی رفع شود).

فواید شیر دادن برای مادر

مقایسه-فواید-شیر-مادر-برای-نوزاد

فواید شیر مادر تنها به نوزاد ختم نمی شود. این فواید شامل حال مادر نیز می گردد. در ادامه به برخی از مهم ترین فواید شیر مادر اشاره کرده ایم.

1- کاهش وزن مادر

بعد از زایمان اشتهای مادر بیشتر می شود. به صورت فطری تا سه ماه بعد از زایمان بدن تمایل زیادی به ذخیره سازی چربی می یابد. اما نگران نباشید از ماه سوم تا ششم بعد از زایمان بدن مادر شروع به کاهش وزن می کند. شیردهی به این کاهش کمک می کنند. چرا که بدن 500 کالری برای تولید شیر می سوزاند.

2- فواید شیر مادر | برگشتن رحم به حالت طبیعی

با شیردهی هورمون اکسی توسین نیز ترشح می شود. این همان هورمونی است که در روند زایمان ضروری بوده و موجب انقباضات رحم می شود. با پیوستگی در شیردهی، این هورمون نقش خود را در انقباضات رحم و بازگشت آن به حالت اولیه ادامه می دهد. (رحم در حالت عادی به اندازه یک هلو است، اما بعد از زایمان کل فضای شکم را در برگرفته است.)

3- مانع افسردگی

افسردگی بعد از زایمان از جمله مشکلات رایجی است که مادر را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله فواید شیر مادر می توان به بهبود وضعیت روانی مادر اشاره کرد. ترشح هورمون اکسی توسین و در آغوش گرفتن نوزاد وضعیت روانی مادر را بهبود می بخشد.

حتما درباره خوردن مشروب همزمان با شیردهی بخوانید.

4- فواید شیر مادر | کاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم و سینه

محققان با استناد به تحقیقات انجام شده از فواید شیر مادر و شیردهی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه و رحم مطمئن هستند. به طوری که مادران که 12 ماه به شیردهی داشته اند، 28 درصد احتمال ابتلا به سرطان کاهش داشت. همچنین خانم هایی که یک تا دوسال شیردهی ادامه دادند، در آینده احتمال ابتلا به فشار خون و انواع آرتریت ها، چربی خون، بیماری های قلبی و دیابت نوع دو تا ده الی 50 درصد کاهش یافت.

5- کاهش احتمال بارداری در زمان شیردهی

شیردهی موجب کاهش تخمک گذاری و توقف قاعدگی برای مدتی حدود سه ماه می شود. این که تا زمانی که شیردهی وجود داشته باشد، بارداری نیز رخ نمی دهد یک باور اشتباه است. شیردهی تنها احتمال بارداری را کاهش می دهد اما روشی ایمن نیست.

6- فواید شیر مادر | تنظیم قند خون مادر

همانطور که گفتیم فواید شیر مادر به واسطه مواد مغذی مثل کلسیم، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد و سلامت نوزاد بر کسی پوشیده نیست. پس حتی اگر مبتلا به دیابت هم بودید به فرزندتان از شیر خود بدهید. از جمله فواید شیر مادر دیابتی به شرح زیر است.

  • آغوز موجب کاهش احتمال ابتلای نوزاد به دیابت می شود
  • شیردهی قند خون مادر را متعادل تر و پایدار می کند
  • شیردهی موجب کاهش وزن حتی باوجود عدم رعایت رژیم غذایی می شود
  • 25 درصد نیاز شما به مصرف انسولین کاهش می یابد
  • هورمون اکسی توسین که ناشی از شیردهی است به آرامش و احساس فیزیکی بهتر شما کمک می کند.
  • شیردهی قند خون شما را کاهش می دهد. پس برای جبران از مواد نشاسته دار استفاده کنید.

برای آشنایی با راه های افزایش شیر مادر کلیک کنید.

فواید شیر مادر های دیابتی

مادران دیابتی نیز باید به نوزادشان شیر بدهند. باور به دیابتی شدن نوزاد از طریق شیرمادر کاملا غلظ است. مادران دچار دیابت انسولین کافی برای تبدیل کلوگز به انرژی ندارند. انسولین نقش اساسی در شیردهی دارد. اگر به هرکدام از انواع دیابت (نوع 1یا 2 یا دیابت بارداری) مبتلا شده اید؛ حدالامکان از شیر خود به نوزاد بدهید. از جمله فواید شیر مادر این است که احتمال ابتلای به دیابت نوع 1 را در مادر کاهش می دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید شیر مادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

فواید شیر مادر چیست؟

محافظت در برابر بیماری ها، تامین آب بدن، تامین مواد مغذی، پیشگیری از چاقی، افزایش هوش و….

چه تفاوتی بین شیر مادر و شیر خشک وجود دارد؟

شیر مادر به طور طبیعی دارای درجه حرارت مناسب و بدون خطر مسمومیت است. چربی و پروتئین موجود در شیر مادر نسبت به شیر خشک راحت‌تر و بهتر هضم می‌شود؛ از این جهت نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر دچار مشکلات گوارشی خواهند شد.  همچنین جذب کلسیم توسط شیر مادر بهتر صورت می‌گیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره