مصرف الکل در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مصرف الکل در بارداری از مواردی است که تأثیر آن بر جنین غیر قابل انکار می‌باشد و موضوعی پر اهمیت در سلامت و رشد مادر و فرزند به شمار می‌رود. مضرات مصرف الکل از همان روزهای اولیه بارداری و حتی زمانی که مادر از بارداری خود مطلع نیست، بر جنین نمایان می‌گردد. این موضوع زمانی پر اهمیت‌تر می‌شود که بفهمید مصرف الکل به خصوص در اولین ماه بارداری، در بسیاری از موارد منجر به بروز سندروم جنین الکلی می‌شود. در صورتی که قصد باردار شدن دارید و یا بلافاصله بعد از فهمیدن بارداری خود، با یک فرد متخصص مشورت نمایید و مصرف الکل را کنار بگذارید. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف الکل در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی اعتیاد از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

عوارض و پیامدهای مصرف الکل والدین در بارداری

الکل موجود در خون مادر از طریق بند ناف به بدن جنین منتقل می‌شود و گاه تاثیرات و عوارض بسیار جبران ناپذیری به وجود می‌آورد. مصرف الکل هم عوارض جسمانی و هم ناتوانی‌های ذهنی را در پی دارد. برخی از عوارض شایع شامل موارد زیر است.

بیشتر بخوانید : خوردن مشروب در شیردهی 

_اغلب کودکانی که در معرض الکل قرار گرفته‌اند دچار مشکلات شنوایی، بینایی، کلیوی یا استخوانی و مشکلات قلبی می‌شوند.

_مهارت استدلال و قضاوت در کودکان دچار کمبود می‌شود.

_خطر ابتلای کودک به اختلالات حرکتی افزایش می‌یابد.

فروشگاه آرامیس

_کاهش استدلال در مباحث ریاضی و محاسباتی

_کوچک شدن سر (بیماری میکروسفالی)

_مشکلات خواب و بد خوابی

_بیش فعالی

توصیه می شود که حتما حتی در مورد مصرف دارو در بارداری نیز با متخصص مشورت نمایید.

جنین الکلی از عوارض مصرف الکل در بارداری

سندروم جنین الکلی شدیدترین عارضه‌ای است که امکان دارد بر اثر مصرف الکل در بارداری اتفاق بیوفتد. نوزادان مبتلا به این بیماری، طیفی از مشکلات مانند کمبود وزن، کوتاه بودن غیر طبیعی قد، مشکلات توجه، هوش پایین و… را دچار می‌شوند. حافظه ضعیف، ناتوانی‌های یادگیری، بیش فعالی، تأخیر در زبان و گفتار از دیگر مشکلات رایج جنین الکلی است. درمان‌های دارویی و روان‌شناختی ممکن است برای این کودکان مؤثر واقع شود اما علائم آن‌ها هیچ گاه به طور کامل از بین نمی‌رود.

گاهی جنین در معرض مقدار کمی از الکل قرار می‌گیرد؛ این کودکان ممکن است تمام علائم جسمانی را بروز ندهند اما مشکلات رفتاری و شناختی به احتمال زیاد بروز پیدا می‌کنند. به طور کلی میزان تأثیر گذاری الکل بر جنین به عوامل محیطی و ژنتیک بستگی دارد. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و راه های پیشگیری از سندرم جنین الکلی کلیک کنید.

سرطان مغز استخوان از عوارض مصرف الکل بر جنین | مصرف الکل در بارداری

تأثیر مصرف الکل بر ابتلا به سرطان مغز استخوان در کودک موضوع پر اهمیت و مورد بحثی است که پزشکان بسیار بر آن تأکید دارند. ابتلا به سرطان مغز استخوان در کودکان زیر 4 سال بیشتر دیده می‌شود؛ بر اساس تحقیقات مصرف الکل در دوران بارداری، خطر ابتلا به این بیماری را تا 56 درصد افزایش می‌دهد. به همین دلیل لازم است مراقبت‌های دوران بارداری را جدی بگیرید و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید. برای کسب اطلاعات در زمینه خطرات بارداری کلیک کنید.

الکلی بودن پدر تأثیری بر جنین می‌گذارد؟

اغلب زمانی که زوج‌ها تصمیم به فرزندآوری می‌گیرند، تنها بر سلامت مادر و مراقبت از او تمرکز می‌شود؛ این در حالیست که سبک زندگی و سلامت پدر نیز بر سلامت جنین نقش بسزایی دارد. یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلای جنین به مشکلات و اختلالات، کنار گذاشتن مصرف الکل در پدران، قبل از اقدام به بارداری است.‌

در واقع مشکلات مربوط به بارداری تنها منحصر به مادر نمی‌شود و هر دو زن و شوهر باید به سلامت خود توجه کنند. پدری که اعتیاد به الکل دارد نه تنها منجر به افزایش خطر بروز سندروم جنین الکلی می‌شود، بلکه در مواردی علتی بر کم‌وزنی، کوچک بودن اندازه مغز، اسکیزوفرنی و اوتیسم در کودک به شمار می‌رود. علاوه بر این مصرف الکل و اعتیاد به مواد مخدر، توانایی جنسی و قدرت باروری در مردان را کاهش می‌دهد.

حتما درباره عوارض اعتیاد در بارداری بخوانید.

چه مدت قبل از بارداری نباید الکل مصرف کرد؟

نمی‌توان پاسخ دقیقی برای این پرسش ارائه داد. اما به این نکته توجه داشته‌باشید که اغلب مادران تا هفته‌های چهارم و ششم از بارداری خود خبر ندارند و ناخواسته مصرف الکل در بارداری دارند و این یعنی جنین مدتی را در معرض خطرات مصرف الکل در بارداری قرار گرفته است.

مصرف الکل در بارداری هر چقدر هم که کم باشد، چه در دوران بارداری و یا قبل از آن خطر سقط جنین، تولد نوزاد نارس و یا مرده را افزایش می‌دهد. بهترین کار این است که هنگام مشاهده‌ تأخیر در پریود و یا مثبت شدن تست بارداری، مصرف هر گونه مشروبات الکلی را کنار بگذارید. هیچ نوع مشروبی مستثنی نیست و همه انواع آن تأثیرات مخربی بر جنین اعمال می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های لازم در دوران بارداری کلیک کنید.

ترک الکل در بارداری

اگر قصد ترک الکل در بارداری را دارید، به هیچ عنوان مصرف آن را به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. قطع ناگهانی، عوارض و علائم ترک را به همراه دارد و نباید الکل را به صورت خودسرانه ترک کرد. چرا که مشکلات بیشتری را در پی دارد. توجه داشته باشید که ترک اعتیاد هیچ گاه دیر نیست و قطع حتی یک قطره الکل هم به داشتن بارداری با کیفیت‌تر و نوزادی سالم‌تر کمک می‌کند.

بیش از حد در مورد تأثیر الکل بر جنین نگران نباشید

در صورت داشتن مصرف الکل در بارداری به طور سهوی، اولین کار این است که پزشک خود را در جریان بگذارید و میزان مصرف الکل را طبق دستور پزشک به حداقل رسانده یا کلا قطع کنید؛ نگرانی و اضطراب در مورد تأثیر مخرب الکل تا جایی که شما را وادار به ترک اعتیاد و توجه به سلامت نوزاد کند مفید است، اما نگرانی بیش از حد درباره خطرات مصرف الکل در بارداری ، خود از عوامل بروز مشکل در بارداری به شمار می‌رود و بر سلامت جنین تأثیر می‌گذارد.

با رعایت دستورات پزشک و کاهش استرس و فشار روانی می‌توانید تأثیرات مصرف قبلی الکل را به حداقل برسانید. توصیه می‌شود به مراقبت‌های دوران بارداری اهمیت دهید و برای کاهش فشارهای روانی این دوران از مشاوران روانشناسی کمک بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف الکل در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی اعتیاد از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره