نشستن نوزاد | نوزاد از چند ماهگی می نشیند ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

یکی از لذت بخش‌ترین تصاویری که در ذهن والدین می‌ماند رشد هر روزه و روند نشستن نوزاد می‌باشد. از این رو دانستن اطلاعات کافی در مورد نحوه و طرز صحیح نشستن نوزاد، بسیاری از نگرانی‌های والدین را در رابطه با رشد و پیشرفت نوزادشان، برطرف می‌کند. بنابراین هنگامی که نوزاد به مرحله‌ غلت‌خوردن و کنترل سرمی‌رسد، باید کم کم خود را آماده‌کنید تا ضمن کمک به او، از این لحظه شیرین نیز لذت ببرید. نشستن برای کودک مانند یک معجزه می‌باشد. این معجزه زمانی برای او شیرین خواهد بود که حمایت همه جانبه را از طرف والدین به خصوص مادر خود دریافت کند. مادران می‌توانند با آموزش‌های لازم و مطالعه‌ کتاب‌های مختلف در این زمینه به تقویت مهارت‌های خود بپردازند. همچنین مشاوره کودک نیز می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

نشستن نوزاد

بازده زمانی نشستن نوزادان با یکدیگر متفاوت است. اما معمولا از چهار تا هفت ماهگی، مادران شاهد نشستن نوزاد خود می‌باشند. طبیعتا این کار برای نوزادان دلچسب است از این رو تلاش می‌کنند تا به هر طریقی از جای خود بلند شوند. برای آنکه در این دوران شیرین نوزاد دچار مشکل نشود، باید نکاتی توسط مادر رعایت شود. در ادامه به این نکات می‌پردازیم.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

1- نشانه‌های شروع نشستن

هر حالت جدیدی در نوزاد با نشانه‌های خاص خود همراه است. نشستن نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. زمانی که نوزاد کنترل خوبی روی سر و گردن خود پیدا می‌کند، به همه نشان می‌دهد که قرار است به زودی بنشیند. البته ماهیچه‌های گردن او قبل از نشستن کامل، ضعیف هستند به همین دلیل به کمک مادر نیاز فراوان دارد. مادر باید از طریق گرفتن‌دستان نوزاد، به او کمک‌کند که تعادل گردن خود را حفظ کند. او به شما نشان خواهدداد که عضلاتش قوی شده‌است و اکنون باید برای نشستن او را همراهی کنید.

2- نحوه کمک به نوزاد برای نشستن

بهترین کار تقویت عضلات نوزاد است. نحوه در آغوش‌گرفتن نوزاد خود را از دو ماهگی تغییر دهید، بیشتر مواقع به صورت عمودی او را در آغوش بگیرید. نوزاد دوست دارد در این دوران چهار دست و پا راه برود، مانع او نشوید و به کمک اسباب بازی‌هایش او را به سمت خود هدایت کنید. این کارهای ساده به نوزاد شما کمک می‌کند سریع‌تر به مهارت نشستن دست پیدا کند. این فرآیند برای تقویت عضلات نوزاد بسیار کارآمد می‌باشد.

صندلی‌های مخصوصی برای کمک به نوزادان در امر نشستن تعبیه شده است اما سعی کنید نوزاد خود را به این دسته از وسایل عادت ندهید و اجازه دهید با تلاش‌های خود به فرآیند نشستن دست یابند.

3- دیر نشستن نوزاد

برخی از نوزادان زودرس فرآیند نشستن را دیرتر از سایر نوزادان، آغاز می‌کنند. اگر کودک شما فرآیند نشستن را با تأخیر آغاز نمود و از طرف دیگر نتوانست تا 9 ماهگی بدون کمک گرفتن سر خود را کنترل کند و یا به طور صحیح بنشیند، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

فروشگاه آرامیس

4- نکات ایمنی برای نشستن

زمانی که نوزاد نشستن را یاد می‌گیرد، او وارد دنیایی تازه‌ای می‌شود که چیزهای زیادی برا کشف کردن وجود دارد. از این رو دوست دارد همه چیز را لمس و امتحان کند، برای در امان ماندن نوزاد سعی کنید لبه‌های تیز را با محافظ‌های مخصوص بپوشانید، از قرار دادن اشیاء تیز بر روی میز خودداری کرده و کشوهای آشپزخانه را با برچسب‌های مخصوص محکم کنید، تا از بروز هرگونه آسیب به کودک دلبندتان جلوگیری کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه رشد کودک یک ساله کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول در خصوص نشستن نوزاد

آیا می‌توانم از روروک برای کمک به نشستن نوزاد خود استفاده کنم؟

در گذشته از این وسیله بسیار استفاده شده است اما امروزه طی تحقیقات و آزمایش‌هایی که محققان بر روی گروه‌های مختلفی از نوزادان انجام داده‌اند به این نتیجه رسیدند که استفاده از این وسیله دخالت در یکی از مهم‌ترین مراحل رشد نوزاد می‌باشد و باعث اختلال در سازمانبندی‌های عصبی او می‌شود، همچنین به ستون فقرات نیز آسیب وارد می‌کند. بنابراین استفاده از روروک را کمتر کنید.

نوزاد من هشت ماهش است ولی هنوز با کمک می‌نشیند. آیا این خطرناک است؟

هر نوزاد خصوصیات خاص خود را دارد. برخی زودتر و برخی دیرتر می‌توانند به طور صحیح  بنشینند اما اگر این فرآیند طولانی شود و نوزاد نتوانست بدون کمک بنشیند، باید با یک متخصص رفتار حرکتی و یا متخصص کودکان مشورت بگیرید و علت را پیدا کنید. در بیشتر موارد پزشک متخصص با ارائه‌ یک سری از حرکات تمرینی به نوزاد کمک می‌کند که بتواند مانند دیگر نوزادان به راحتی بنشیند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره