حرف زدن با جنین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حرف زدن با جنین یکی از راه‌های تقویت پیوند رابطه مادر و فرزندی است که می‌تواند بر رفتارهای نوزاد پس از تولد نیز تأثیر بگذارد. از جمله تاثیرات صحبت کردن با جنین می‌توان به بهبود سیستم شنوایی، بهبود ارتباط شفاهی و سازگاری بیشتر با محیط پس از تولد اشاره کرد. اما شاید برای برخی مادران دشوار باشد که با موجودی که هنوز به دنیا نیامده ارتباط برقرار کنند یا ندانند که باید در مورد چه چیزهایی با او حرف بزنند.

ممکن است این کار ابتدا برای شما کمی دشوار باشد اما بدانید حرف زدن با جنین به آرامش خود شما نیز منجر خواهد شد و به بهبود احوالات‌تان کمک می‌کند. ما در ادامه به 5 روش‌ مختلف برای حرف زدن با جنین اشاره کرده‌ایم. برای آگاهی از این روش‌ها تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. و یا از خدمات مشاوره بارداری استفاده کنید.

چرا باید با جنین حرف بزنیم؟

حرف زدن با جنین نه تنها در شکل گیری و تقویت ارتباط والد فرزندی تأثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند در رشد کودک نیز موثر باشد. ما در ادامه به مهم‌ترین آثار مثبتی که در این زمینه وجود دارد اشاره کرده‌ایم.

کمک به رشد سیستم شنوایی در کودک

مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند آغاز رشد گوش‌ها و فعالیت آن‌ها اولین بار در بارداری و از هفته 25 ام آغاز می‌شوند. برخلاف بینایی که تا پس از تولد نوزاد قابلیت رشد و گسترش چندانی ندارد؛ در دوران جنینی در درون گوش‌های نوزاد موهای ریزی شروع به رشد می‌کنند که برای تحریک شدن توسط دنیای بیرون تنظیم می‌شوند.

در نتیجه حرف زدن شما با جنین می‌تواند سیستم شنیداری او را تحریک کرده و به تکامل هرچه بهتر آن کمک نماید. با این حال مراقب باشید که گوش جنین در برابر صداهای بیش از 60 دسی بل بسیار حساس است و ممکن است آسیب ببیند در نتیجه در این دوران از رفتن به مکان‌های بسیار پر سر و صدا نظیر کنسرت‌ها خودداری کنید.

کمک به ایجاد و پرورش صمیمیت

تنها به دلیل اینکه جنین در درون شما رشد می‌کند نباید تصور کنید که او شما را می‌شناسد. برای ایجاد یک پیوند عاطفی عمیق و سالم لازم است که از همان دوران جنینی به طور منظم با فرزندتان حرف بزنید و از امید و اشتیاق خود برای او بگویید. نتایج یک مطالعه پژوهشی نشان می‌دهد کودکان در رحم نیز می‌توانند احساسات مطرح شده با آن‌ها را درک کنند. در نتیجه حرف زدن می‌تواند ارتباط عاطفی دوجانبه‌ای را میان شما شکل داده و پس از تولد احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری را فراهم می‌سازد.

کمک به ایجاد ارتباط شفاهی

شاید برایتان باور نکردنی باشد که کودک پس از تولد بتواند آنچه شما در طول دوران بارداری برای او تکرار می‌کردید را به یاد بیاورد. اما مطالعاتی که روی نوزادان انجام شده این موضوع را تأیید می‌کنند. برای مثال پژوهش‌ها نشان می‌دهند نوزادان بعد از شنیدن جملاتی که در دوران بارداری می‌شنیدند زودتر آرام می‌شوند و یا با تغییر ریتم مکیدن پستانک به نوعی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.

تقویت ارتباط میان زوجین

اختصاص دادن زمان‌هایی در طول روز برای حرف زدن با جنین همراه با همسر می‌تواند ارتباط میان زن و شوهرها را نیز بهبود ببخشد. این مسئله به خصوص برای زوجینی که روزهای شلوغی را می‌گذرانند و وقت چندانی برای بودن در کنار هم ندارند بسیار مفید است. اگر شرایط آرام باشد حرف زدن با جنین می‌تواند زمینه ساز این شود که بتوانید در مورد مسائل حل نشده با یکدیگر گفت‌وگو کنید و روابط خود را تقویت نمایید.

پیشنهاد می‌شود که حتما درباره رایج ترین سوالات بارداری مطالعه کنید.

بهترین روش‌ها برای حرف زدن با جنین

بسیاری از مادرها نمی‌دانند چگونه می‌شود با فرزندی که در رحم دارند ارتباط برقرار کنند و صمیمیت مناسبی را شکل دهند. ما در ادامه بهترین روش‌هایی که در این زمینه توصیه می‌شود اشاره کرده‌ایم. جهت تکمیل اطلاعات خود می‌توانید مشاوره کودک دریافت کنید.

1- صحبت کردن

صحبت کردن با جنین شاید در ابتدا برای مادران کار عجیبی به نظر برسد اما وقتی شروع به حرف زدن با کودک می‌کنید به مرور پیوندی نامرئی میانتان شکل می‌گیرد که شما را به سمت ارتباط بیشتر سوق می‌دهد. در این شرایط می‌توانید آرزوها و اشتیاق‌های خود را با کودک در میان بگذارید و وقایع پیرامون را برای او بازگو کنید. اگر در اطرافتان اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد یا سر و صداهای زیادی وجود دارد با فرزندتان صحبت کنید و به او اطمینان دهید که این‌ها چیزی نیست و اوضاع خوب است.

پرورش احساس امنیت از همان دوران بارداری می‌تواند در روحیه کودک تأثیر بسیاری بگذارد. زیرا کودکانی که در دوران بارداری تحت فشار محیط استرس‌زای زیادی بودند پس از تولد ناآرامی‌ها و کج خلقی‌های بیشتری را از خود نشان می‌دهند.  

برای مشاهده واکنش جنین به صدای پدر کلیک کنید.

2- رقصیدن از روش‌های حرف زدن با جنین!

پخش موسیقی‌های ملایم برای جنین می‌تواند در ایجاد احساس آرامش در او تأثیر بسزایی داشته باشد. اگر با ریتم‌های ملایم حرکت کنید و سعی کنید هماهنگ با موسیقی احساسات درونی خود را به واسطه حرکات یا همان رقص‌های ملایم به نمایش بگذارید احساس آرامش و شادی بیشتری را برای فرزندتان فراهم می‌کنید. جالب است بدانید فیلم‌های سونوگرافی 4 بعدی نشان می‌دهند وقتی مادران شروع به رقصیدن می‌کنند جنین نیز حرکات مشابهی را از خود نشان می‌دهد که انگار او نیز شروع به رقصیدن می‌کند!

3- پخش موسیقی

حال که می‌دانیم کودکان در دوران بارداری نیز از توانایی شنیداری برخوردارند؛ چرا از موسیقی برای ایجاد ارتباط با فرزند خود استفاده نکنیم؟ مطالعه‌ای که نتیجه آن به “اثر موتزارت” شهرت یافت نشان می‌دهد اگر جنین روزانه 10 دقیقه در معرض موسیقی‌های کلاسیک قرار بگیرد در آینده مهارت‌های فضایی گسترده‌تری را شکل می‌دهد. در واقع این کار بهره وری و عملکرد نیمکره راست را در کودکان بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این‌ها پخش موسیقی همراه با موسیقی‌های کودکانه و آرام می‌تواند یادگیری کودک را از همان دوران جنینی به کار بیندازد و به مادران کمک کند پس از تولد از همین موسیقی‌ها برای آرام کردن فرزند خود کمک بگیرند.

4- ماساژ دادن شکم از روش‌های حرف زدن با جنین

ماساژ و نوازش شکم به کمک روغن‌ها یا لوسیون‌ها می‌تواند تأثیر شگرفی بر ارتباط میان شما و جنین داشته باشد. در نتیجه می‌توانید در کنار حرف زدن با فرزند خود از طریق ماساژ شکم نیز با او ارتباط برقرار کنید. کمک گرفتن از همسر می‌تواند این فعالیت را به امری خانوادگی تبدیل کرده و ارتباط جنین با محیط پیرامون را گسترش دهد. جالب است بدانید که فرزند شما در رحم می‌تواند لمس شدن شکم توسط مادر، پدر یا یک فرد غریبه را از یکدیگر تشخیص داده و به شیوه متفاوتی به آن‌ها پاسخ دهد.

5- معرفی کودک به دیگران از روش‌های حرف زدن با جنین

شما می‌توانید قبل از تولد کودک نزدیکانتان را در اطراف خود جمع کنید و از آن‌ها بخواهید با فرزندتان صحبت کنند. فرزند شما قادر است صداها و لحن‌های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد. شما در جریان این کار می‌توانید کودک را به دیگران معرفی کنید و از آن‌ها بخواهید چند کلام با جنین صحبت کنند. این کار به سازگاری هرچه بیشتر نوزاد با محیط پیرامون خود پس از تولد کمک می‌کند و اجازه می‌دهد که علاوه بر ایجاد پیوند با شما با سایر افراد پیرامون خود نیز ارتباط بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه حرف زدن با جنین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

آیا درد و دل کردن با جنین می‌تواند تأثیر منفی روی کودک بگذارد؟

همان طور که گفته شد برخی مطالعات معتقدند که جنین در رحم می‌تواند احساسات کلام شما را درک کند و به آن‌ها پاسخ دهد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که به او آرامش دهید و نگذارید که اضطراب‌هایتان به او منتقل شود. انتقال این اضطراب‌ها می‌تواند در روحیه کودک تأثیر بگذارد و پس از تولد منجر به احساس ناآرامی، بی‌قراری و گریه‌های مکرر در او شود. درنتیجه بهتر است که حرف زدن با کودک بیشتر بر محتوای مثبت و تلاش برای ایجاد احساس امنیت در او متمرکز باشد. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره