کوبیدن سر به زمین در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کوبیدن سر به زمین در کودکان یک رفتار نسبتا شایع است. بیشتر از 20 درصد کودکان نوپا و خردسال سرشان رابه عمد به جایی می‌کوبند؛ این رفتار در پسران 3 برابر دختران است. کوبیدن سر بیشتر در نیمه دوم سال اول زندگی شروع شده و بین 18 تا 24 ماهگی به اوج خود می‌رسد. کوبیدن سر ممکن است چند ماه یا چندسال طول بکشد اما اغلب کودکان با رسیدن به سه سالگی این عادت را کنار می‌گذارند.

این رفتار معمولا نگرانی زیادی را برای والدین ایجاد می‌کند به طوری که درصدد یافتن راه درمان این رفتار برمی‌آیند. با آگاهی از دلایل کوبیدن سر به زمین و راه‌های درمان آن می‌توانید این رفتار را در فرزند خود از بین ببرید. مشاوره کودک نیز می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

چرا کودکان سر خود را به زمین می‌کوبند؟

عوامل متعددی در بروز کوبیدن سر به زمین در کودکان نقش دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. آرامش دادن به خود

بسیاری از کودکانی که سرشان را به زمین می‌کوبند، این کار را برای آرام شدن انجام می‌دهند. شاید این غیر طبیعی به نظر برسد اما این کودکان وقتی در خواب هستند یا نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند، سر خود را با ریتم خاصی می‌کوبند تا به خواب بروند. بعضی از آن‌ها دست و پای خود را نیز تکان می‌دهند. متخصصان رشد معتقدند که حرکات با ریتم مانند تاب خوردن روی صندلی به کودک کمک می‌کند تا احساس آرامش داشته باشد.

2. کوبیدن سر به زمین در کودکان | کاهش درد

کودک ممکن است به علت احساس درد سرش را به جایی بکوبد. این درد می‌تواند به خاطر عفونت‌های گوش و یا دندان درآوردن او باشد. در واقع کودک با کوبیدن سر خود به جایی احساس بهتری دارد و یا ممکن است حواس خود را از درد دندان و یا گوش پرت کند.

3. جلب توجه دیگران

کوبیدن سر به زمین می‌تواند راهی برای جلب نظر دیگران باشد. طبیعی است وقتی شما شاهد صحنه‌ای هستید که کودکتان سر خود را برای مدتی به جایی می‌کوبد، نگران شده و از آسیب رسیدن به او می‌ترسید. بنابراین وقتی کودک متوجه نگرانی شما می‌شود برای جلب نظرتان رفتار خود را تکرار می‌کند.

فروشگاه آرامیس

4. ناتوانی | کوبیدن سر به زمین در کودکان

کودکان معمولا وقتی که عصبانی می‌شوند سرشان را به جایی می‌کوبند. آن‌ها تلاش می‌کنند با این روش احساس خود را نشان دهند چون هنوز یاد نگرفته‌اند کلمات را بیان کنند. بنابراین از بدن خود استفاده کرده و با حرکات این چنینی به نوعی واکنش خود را به چیزی نشان می‌دهند.

5. اختلالات رشدی

کوبیدن سر به زمین در بسیاری از موارد رفتاری عادی و طبیعی است اما در مواردی می‌تواند با اتیسم یا اختلال رشد همراه باشد. برای اینگونه از اختلالات نمی‌توان به این رفتارها اکتفا کرد اما در موارد بسیار نادر کوبیدن سر می‌تواند علامت مشکلی جدی باشد. برای مشاهده انواع اختلالات رفتاری در کودکان کلیک کنید.

رفتار والدین در مقابل کوبیدن سر کودکان

والدین زمانی که کودک خود را موقع کوبیدن سر به زمین مشاهده می‌کنند، در درجه اول باید آرامش خود را حفظ کنند؛ حتی اگر کودک دچار کبودی شود. زیرا کوبیدن سر یک رفتار خودکنترل است، یعنی او آنقدر سرش را محکم به زمین نمی‌کوبد و در صورت احساس درد، شدت کوبیدن را کمتر می‌کند.

زمانی که کودک سرش را به زمین نمی‌کوبد و در شرایط طبیعی قرار دارد، به میران لازم به او توجه مثبت نشان دهید. اما اگر هم چنان برای جلب توجه شما سرش را می‌کوبد، واکنشی نشان ندهید. مسئله را جدی نگرفته و ناخواسته رفتار او را تقویت نکنید. اگر نمی‌توانید رفتار او را نادیده بگیرید، عصبانی نشوید و تنبیهش نکنید زیرا این شیوه باعث تشدید رفتار او می‌شود.

برای آشنایی با نشانه ها و رفتار مناسب  با کودکان استثنایی کلیک کنید.

راه های درمان کوبیدن سر به زمین

برای درمان کوبیدن سر به زمین در کودکان راهکارهای موثری وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. سعی کنید کودک آسیب نبیند

تخت و وسایل محل خواب کودک را هرچند وقت یکبار کنترل کنید. مطمئن شوید پیچ و مهره‌های تخت با تکان او سست نمی‌شود. فضای بین تخت و دیوار را با پارچه‌های نرم و زیبا بپوشانید. از روکش‌های نرم و محکم برای نرده‌های تخت استفاده کنید و از قرار دادن وسایل خطرناک و اسباب بازی‌های نامناسب در اتاق کودک خودداری نمایید.

2 یافتن رفتار جایگزین

کودک ضربات مدام و یکنواخت را دوست دارد. به او کمک کنید تا جایگزین مناسبی برای آن پیدا کند. متخصصین معمولا دست زدن با ریتم، ضربه زدن همراه با موسیقی، رقص یا رژه را توصیه می‌کنند. هم چنین می‌توان با کودک بازی کرد تا انرژی او برای انجام دادن این رفتار تخلیه شود.

3. کوبیدن سر به زمین در کودکان | داشتن خواب کافی و منظم

خواب کافی و منظم، حمام گرم، ماساژ کودک، خواندن قصه و لالایی همگی می‌توانند راه‌های خوبی برای ترک عادت کوبیدن سر باشند. چنانچه فکر می‌کنید او این رفتار را به خاطر خستگی روزانه یا کسب آرامش تکرار می‌کند، انجام این فعالیت‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. قبل از خواب برای چند دقیقه پشت یا پیشانی کودک را با انگشتان به آرامی ماساژ دهید تا به آرامی به خواب رود.

4. پرت کردن حواس

چنانچه کودک سر خود را در زمان خاصی به زمین می‌کوبد، سعی کنید موقعیت او را در آن زمان تغییر دهید و اگر سر خود را به جایی یا شی مشخصی می‌کوبد آن را از دسترس او خارج کنید. کودک را زیاد در آغوش بگیرید و ببوسید و همه رفتارهای او را با متخصص کودک در میان بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کوبیدن سر به زمین در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره