برخورد با گریه کودک | 10 روش بند آوردن گریه کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نحوه برخورد با گریه کودک باید چگونه باشد؟ کودکان عمدتا از شیوه غیر کلامی برای بیان خواسته‌ها و بروز احساسات و عواطفشان استفاده می‌کنند. گریه کردن در کودکان یک امر طبیعی محسوب می‌شود اما اگر این مسئله شدت زیادی پیدا کند و به دفعات متعدد تکرار شود نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد. بهانه‌گیری و گریه کودک می‌تواند به دلایل مختلفی بروز یابد اما آنچه که اهمیت دارد شیوه صحیح برخورد والدین با گریه کردن کودک است چراکه برخورد نامناسب از طرف والدین می‌تواند باعث افزایش مشکلات رفتاری و عادت‌های ناهنجار در کودک شود.

در ادامه درباره بهترین شیوه برخورد با گریه کودکان صحبت خواهیم کرد. در همین راستا بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا بتوانید آگاهی خود را درباره کودکان و نیازها و مشکلات آنان افزایش دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه برخورد با گریه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

علت گریه کودک

قبل از اینکه کودکان بتوانند سخن بگویند یاد می‌گیرند تا از طریق مهارت‌های غیر کلامی نظیر خندیدن و گریه کردن ارتباط برقرار کنند. عمدتا گریه کودک نشان دهنده نارضایتی و شکایت کودک از یک وضعیت است. بنابراین می‌توان گفت که گریه کودک هیچگاه بدون علت رخ نمی‌دهد. از جمله برخی از مهمترین‌ دلایل گریه کردن کودک می‌توان به احساس گرسنگی، خواب‌آلودگی، لجبازی، وجود درد در بدن، بیماری، پوشیدن لباس نامناسب، اضطراب، ناکامی، کسل شدن، کنترل و نظارت شدید والدین، ناتوانی در بیان خواسته‌ها، خستگی و… اشاره کرد. برای آگاهی بیشتر درباره بی قراری کودک کلیک کنید.

نحوه برخورد با گریه کودک

بند آمدن گریه کودک

فروشگاه آرامیس

شما برای آرام کردن فرزند خود به جای عصبی شدن بهتر است به دنبال راهکاری موثر باشید. با روش های زیر شما سریعتر به نتیجه رسیده و دچار تنش نخواهید شد. در ادامه رایج ترین روش ها برای برخورد با گریه کودک را آورده‌ایم.

1️⃣ بررسی شرایط و وضعیت کودک

اولین گام در ارتباط با شیوه برخورد با گریه کودک این است که وضعیت و شرایط کودک را بررسی کنید تا علت گریه کردن او مشخص شود. در اکثر مواقع گریه کردن کودک نشان دهنده یک اعتراض یا وجود یک وضعیت ناخوشایند است که با برطرف کردن آن مسائل گریه کودک هم تمام می‌شود. گاهی نیز گریه می‌تواند نشان دهنده وجود مشکلی خاص باشد. به طور مثال کولیک یا قولنج نوزادی یکی از همین وضعیت‌هاست که راهکار درمانی ندارد و تنها با طی شدن دوره آن گریه و بی قراری کودک کاهش می‌یابد. به همین خاطر لازم است که آگاهی والدین در ارتباط با سلامت فرزندشان افزایش یابد. برای اطلاعات بیشتر درباره کولیک نوزاد کلیک کنید.

2️⃣ نحوه برخورد با گریه کودک | ماساژ دادن او

در برخی موارد کودکان به دلیل داشتن درد در نواحی مختلفی از بدنشان شروع به گریه کردن می‌کنند. ماساژ دادن این نواحی می‌تواند باعث ایجاد احساس آرامش و کاهش درد شود.

3️⃣ ابراز علاقه

در برخی موارد برای اینکه کودک به گریه خود پایان دهد باید با او قاطعانه و مقتدرانه صحبت کنید. بهتر است همیشه پس از آرام شدن شرایط با کودک خود مهربان باشید و او را در آغوش بگیرید و ابراز محبت کنید. تشویق کردن رفتارهای خوب کودک و محبت کردن به او باعث می‌شود تا به مرور زمان لجبازی و گریه کردن آموخته شده را کاهش دهد. نحوه برخورد با گریه کودک در چنین مواردی نباید تبدیل به متدی برای جلب توجه او شود. پس در این زمینه توجه بیشتری نمایید و از متخصصین کودک مشورت بگیرید.

4️⃣ نحوه برخورد با گریه کودک | پرت کردن حواس

كودک ممكن است به دلايل مختلفی شروع به لجبازی و گريه كند. اگر مشكل كودک ناشی از بيماری يا مريضی نباشد تكنيک پرت كردن حواس در نحوه برخورد با گریه کودک بسیار موثر است. می‌توانید از هر روشی برای پرت کردن حواس کودک استفاده کنید، به عنوان مثال می‌توان به استفاده از اسباب‌بازی‌های صدا دار، بیرون رفتن با کودک، در اختیار گذاشتن خوارکی مورد علاقه او، پخش کردن موسیقی، بازی کردن، انجام حرکات خنده دار و… اشاره کرد. برای شناخت بیشتر درباره رفتار با کودک کلیک کنید.

5️⃣ نحوه برخورد با گریه کودک | فرصت دادن به کودک

گاهی کودک صرفاً بهانه می‌گیرد و دلیلی برای گریه کردنش وجود ندارد. در چنین شرایطی بهتر است به او زمان بدهید تا بتواند بهانه‌گیری و گریه کردنش را کنترل کند. می‌توانید کودک را برای چند دقیقه تنها بگذارید تا آرام باشد و به پیامدهای رفتارش فکر کند. با این حال به یاد داشته باشید که این روش برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست. همچنین می‌توانید کودک را به یک مکان آرام ببرید و با او در ارتباط با این مسئله گفتگو کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

6️⃣ نحوه برخورد با گریه کودک | کنترل احساسات

زمانی که کودکان با شور و هیجان زیادی بازی می‌کنند یا در یک محیط با محرک‌های زیاد و مختلف قرار می‌گیرند ممکن است شروع به لجبازی و شیطنت کنند. در این شرایط معمولاً والدین مانع از لجبازی و شیطنت بیش از حد کودک می‌شوند، همین مسئله می‌تواند کودک را به گریه کردن وا دارد. از این جهت آموزش کنترل و مدیریت هیجانات برای کودکان می‌تواند برخورد موثری با گریه کردن کودک باشد.

7️⃣ اجتناب از موقعیت‌ها و شرایط ناخوشایند

کودکان در موقعیت‌هایی که احساس ناراحتی و پریشانی دارند گریه و بدخلقی می‌کنند. این مسئله می‌تواند در وضعیت‌های مختلفی در طول زندگی رخ دهد. برای اینکه بتوانید برخورد صحیحی در ارتباط با گریه کودک داشته باشید، بهتر است این موقعیت‎‌ها و شرایط را بشناسید. به عنوان مثال برخی از کودکان هنگامی که گرسنه شوند عصبی شده و گریه می‌کنند، در این شرایط بهتر است والدین قبل از اینکه کودک کاملا گرسنه شود یک وعده غذایی سبک در اختیار او قرار دهند و مانع از گریه کردن فرزندشان شوند.

مثال دیگری که می‌توان در نحوه برخورد با گریه کودک بیان کرد برای خوابیدن کودک است، ممکن است کودک برای خوابیدن لجبازی و گریه کند، در این شرایط برای جلوگیری از گریه کودک بهتر است قبل از خواب با او بازی کنید تا کاملاً خسته شود و سپس او را برای خوابیدن آماده کنید. مسائل این چنینی می‌تواند به وفور در طول زندگی رخ دهد، والدین باید این موقعیت‌ها و شرایط را شناسایی کنند و متناسب با آن وضعیت برخورد نمایند. برای آشنایی بیشتر درباره آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

8️⃣ نحوه برخورد با گریه کودک | کاهش استرس و اضطراب

در برخی موارد علت گریه کردن و بهانه‌گیری کودک می‌تواند به دلیل اضطراب و استرس باشد. در نتیجه تکنیک‌ها و روش‌های کاهش و مدیریت استرس و اضطراب کودک و برطرف کردن منبع اضطراب می‌تواند منجر به بهبود وضعیت خلقی کودک و گریه نکردن او شود. با این حال اگر اضطراب و استرس کودک بسیار زیاد است بهتر است از یک روانشناس کمک بخواهید. شما باید در نحوه برخورد با گریه کودک خود شرایط متعددی را در نظر بگیرید. دریافت خدمات مشاوره به شما کمک می کند تا شرایط را بهتر مدیریت کنید.

9️⃣ برای بند آمدن گریه کودک باج ندهید

والدینی که صبور نیستند، در برخورد با گریه کودک اولین و راحت ترین اقدام؛ یعنی برآورده کردن خواسته های کودک را انتخاب می‌‌کنند. کودک در محیط های مختلف این رویه را تکرار می‌کند؛ او با گریه و قشقرق خواسته های خود را برآورده می‌کند. در چنین شرایطی روش نامناسب شما در برخورد با گریه کودک باعث شده تا او روش دیگری برای نیازهایش را یاد نگیرد. حال برای تغییر این رویه شما باید تلاش و انرژی بیشتری صرف کنید. به دلیل سختی این مساله توصیه داریم که حتما از مشاور کودک کمک بگیرید.

برای آشنایی با نحوه برآورده کردن خواسته های نامطلوب کودک کلیک کنید.

? از زور و خشونت اجتناب کنید

تحت هیچ شرایطی کتک و خشونت نمی‌تواند برخورد مناسبی با گریه های کودک دلبندتان باشد. مخصوصا برای کودکان زیر دو سال، تنبیه بدنی واکنش عکس می‌دهد و کودک بیش از پیش داد و فریاد می‌کند. برای کودکان بالاتر از دوسال هم شاید بتوانید در لحظه گریه های او را بند بیاورید، اما آسیبی که به او وارد کرده اید را نمی‎‌توانید جبران کنید. پس هرگز از خشونت برای بند آوردن گریه کودک استفاده نکنید.

سخن آخر

هر مادری و پدری از گریه های بی امان فرزندش به ستوه آمده و به دنبال راهی برای اتمام آن است. اگر می‌خواهید فرزندی آرام و مودب داشته باشید، نسبت به روش های خودتان برای آرام کردن او در موقعیت های مختلف دقت کنید. آیا این روش ها تا به حال موثر بوده است؟ یا نه در هر بار رفتار کودک بدتر از قبل شده و شما مجبور شده اید با شدت بیشتری با او برخورد کنید؟ آیا با ادامه روش های اختصاصی خودتان می‌توانید آنچه را که می‎خواهید به فرزندتان یاد بدهید؟

با پرسیدن این سوالات از خودتان خواهید فهمید که آیا روش تان درست است یانه. شما می‌توانید به کمک کتاب ها و ویدیوهای آموزشی برای والدین روش هایی کاربردی یاد بگیرید. در این خصوص می‌‌توانید از خدمات مجموعه روانشناسی ذهن نو نیز استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه برخورد با گریه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا تنبیه کردن کودک برای پایان دادن به گریه امری موثر است؟

تنبیه کردن هیچگاه نتیجه مطلوبی به همراه ندارد. شاید در کوتاه مدت تنبیه کردن موثر واقع شود، اما در بلند مدت همیشه نتیجه معکوس به همراه دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره