جلب توجه در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جلب توجه در کودکان یکی از نیازهای اساسی در سنین کودکی محسوب می‌شود. در برخی شرایط کودکان احساس نیاز شدیدی به توجه پیدا می‌کنند و برای دستیابی به این مسئله دست به هر کاری می‌زنند. با این حال اگر این رفتارها به یک عادت همیشگی تبدیل شود می‌تواند مشکلاتی را در زندگی والدین و حتی خود کودک به وجود بیاورد.

در واقع گاهی این رفتارهای کودک برای جلب توجه به سمت بروز پرخاشگری یا صدمه زدن به خود پیش می‌رود و اگر والدین به دلیل عدم آشنایی با نیازها و اهداف کودک واکنش درستی نشان ندهند باعث شکل گیری اختلالات رفتاری در فرزندشان می‌شوند. از این جهت آشنایی با شیوه برخورد و رفتار صحیح و انجام راهکارهای اصولی با نیاز به توجه کودک برای والدین یک مسئله مورد نیاز محسوب می‌شود.

 

جلب توجه در کودکان

به طور کلی رفتارهای کودکان همیشه نشان دهنده یک منظور و هدف خاصی می‌باشد. اگر به کودک به اندازه کافی و مداوم توجه نشود، بدرفتاری و لجبازی بروز می‌دهد زیرا با این شیوه رفتاری می‌تواند به نوعی توجه والدین و اطرافیانش را به خود جلب کند. در صورتی که به کودک خود توجه کافی نداشته باشید و از طرفی فرزندتان نیز رفتارهای پرخاشگرایانه که در راستای رفع نیاز به توجه است را ادامه دهد به مرور باعث شکل گیری اختلالات رفتاری در کودک می‌شود.

مسائل و عوامل مختلفی مانند سبک فرزندپروری، ارتباط بین والد و فرزند، موقعیت فرزند در خانواده و… می‌تواند بر نیاز احساس توجه کودکان تاثیر بگذارد. مهمترین وظیفه والدین این است که با این مسائل آشنایی داشته باشند و به طور ناخواسته منجر به لجبازی و بدرفتاری کودک نشوند.

بیشتر بخوانید : اختلالات رفتاری کودکان

فروشگاه آرامیس

دلایل جلب توجه در کودکان

معمولا زمانی که کودکان در بین اعضای خانواده دست کم گرفته می‌شوند یا توانایی‌هایشان مورد شک و تردید اعضای خانواده قرار می‌گیرد، شروع به جلب توجه در کودکان به روش‌های مختلف می‌کنند. هرچقدر که کودک از طریق والدین کمتر مورد توجه قرار بگیرد و اعتماد به نفس و عزت نفسش کمتر باشد، به اندازه بیشتری رفتارهایی برای جلب توجه در کودکان از خود بروز می‌دهد.

نادیده گرفتن کودک در هنگام بازی، صحبت کردن و سایر رفتارهای روزمره باعث می‌شود تا کودک خودش را نامرئی در نظر بگیرد و برای رها شدن از این احساس نامرئی بودن رفتارهای غیر عادی و معمولا پرخاشگرانه و لجبازانه انجام ‌دهد.

رفتارهای شایع جلب توجه در کودکان

یک کودک توجه طلب انواع و اقسام رفتارهای پرشخاشگرانه، لجبازانه و غیر عادی را انجام می‌دهد تا به هر نحوی که شده است توجه اطرافیان را به سمت خودش متمرکز کند. از جمله رفتارهای شایع کودکان توجه طلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پرخاشگری با همسالان
  • رفتارهای مقابله‌ای و لجبازانه با والدین یا معلمان و مسئولان مدرسه
  • نافرمانی از بزرگ‌ترها
  • رد کردن درخواست‌های والدین
  • افت عملکرد تحصیلی
  • انجام ندادن تکالیف مدرسه
  • به هم ریختن کلاس درس در مدرسه
  • پرسش سوالات غیر ضروری
  • انجام رفتارهای غیر متعارف گوناگون
  • خودزنی کودک
  • پوشش نامعمول لباس
  • پرخاشگری کلامی
  • کوبیدن سر به زمین
  • و…

 

جلب توجه در کودکان | نحوه برخورد صحیح

نادیده گرفتن رفتار‌های نامتعارف

کودکان توجه طلب ممکن است کارها و رفتارهای مختلفی انجام دهند، باید توجه داشت که برخی از رفتارها تحت هیچ شرایطی نباید نادیده گرفته شود اما برخی از رفتارهای کمتر غیر متعارف را می‌توان چشم پوشی کرد. شناسایی این که کدام رفتار باید نادیده گرفته شود و به کدام رفتار باید توجه نشان داد امری مشکل است.

منظور از نادیده گرفتن رفتار جلب توجه در کودک، نادیده گرفتن خود کودک نیست بلکه صرفا به رفتار و درخواست کودک نباید توجهی نشان داد خصوصا اگر رفتار و درخواستش نامتعارف باشد.

برای انجام این کار می‌توانید در گام اول هنگامی که کودک برای جلب توجه شروع به بدرفتاری می‌کند آن رفتار را نادیده بگیرید، سپس اگر پس از چند دقیقه بدرفتاری کودک همچنان ادامه پیدا کرد به او تذکر کلامی بدهید. اگر در این وضعیت عصبانی شوید و یا کودک را با پرخاشگری تنبیه کنید، عملتان نتیجه معکوس می‌دهد چراکه این کار باعث می‌شود تا کودک بیشتر بر رفتار نادرست خود پافشاری کند.

هرگاه احساس کردید که در حال عصبانی شدن هستید بهتر است از محیط فاصله بگیرید و کمی قدم بزنید، سپس با فرزند خود صبحت کنید.  پیشنهاد می‌شود مقاله اقدامات مناسب در زمان جیغ زدن کودک را هم بخوانید.

جلب توجه در کودکان | القای محبت و عشق به کودک

برای اینکه بتوانید مشکل جلب توجه در کودک خود را برطرف کنید به حرف‌هایش گوش کنید و به توانایی‌ها و عزت نفس کودک احترام بگذارید تا احساس مفید بودن و موثر بودن در او شکل بگیرد. برای دوست داشتن و ابراز علاقه به فرزند خود قانون و قید و شرط در نظر نگیرید، در واقع همیشه او را دوست داشته باشید و به او محبت کنید و از عبارت‌هایی نظیر “من تو را دوست دارم” یا “به تو افتخار می‌کنم” استفاده کنید.

مراجعه به یک روانشناس

در برخی موارد ممکن است یک مشکل جدی‌ در سبک فرزندپروری والدین یا مشکلات مربوط به کودک از جمله اختلالات رفتاری وجود داشته باشد که در این شرایط مراجعه به یک روانشناس می‌تواند در حل این مشکل ریشه‌ای کمک زیادی کند. در همین راستا مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو با داشتن مشاورانی برجسته در زمینه کودک امکان بهره بردن از مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری را برای شما فرآهم آورده است تا بتوانید با کمک روانشناس راهکار صحیحی را برای برخورد با جلب توجه در کودکان انتخاب نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلب توجه در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه زمانی باید رفتارهای جلب توجه در کودکان را نادیده گرفته شود؟

در ارتباط با این مسئله باید سبک فرزندپروری، فرهنگ خانواده و… را در نظر گرفت. با این حال هر خانواده‌ای اصول و قوانینی برای خودش دارد، اگر رفتارهای نامتعارف کودک بر خلاف این قوانین و اصول نبود و صرفا رفتارهای شیطنت‌آمیز و لجبازانه از خود نشان داد می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. با این حال اگر در شناسایی رفتارهای نامتعارف کودک تردید دارید بهتر است از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام کن در کانادا هستم پسر ۷ ساله دارم میشه با واتس اپ مشاوره گرفت
    ممنون

    1. سلام نسرین عزیز لطفا شماره واتس آپ تون رو بگذارید از طرف مجموعه بهتون پیام داده میشه. (شماره رو همینجا بگذارید، فقط برای ادمین نمایش داده میشه، ممنون)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره