مقاومت کودک در خوابیدن | 9 ترفند در رفع مقاومت کودک برای خوابیدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مقاومت کودک در خوابیدن از معضلات والدین است. خواب کافی و مناسب از مهم ترین عوامل در روند رشد کودک است. به طور معمول کودکان باید در طول شبانه روز 8 الی 9 ساعت خواب خوب داشته باشند. به همین جهت والدین تمام زور خود را می‌زنند تا کودکشان بهداشت خواب را رعایت کند. اما اغلب کودکان در برخی از شرایط و به دلایل مختلف در برابر خواب مقاومت نشان می‌دهند. این موضوع در موقعیت هایی مانند مهمانی، جمع بزرگ تر ها و حضور کودکان دیگر بیشتر رخ می‌دهد. با روش هایی می‌توانید در شرایط مختلف کودک را بخوابانید. در ادامه چندین روش را شرح داده ایم. اما اگر مدت زیادی از این مشکل می‌گذرد حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مقاومت کودک در خوابیدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مقاومت کودک در خوابیدن

علت مقاومت کودک در خوابیدن

همه پدر و مادر ها اصولا با موضوع مقاومت کودک در خوابیدن مواجهه شده اند. کودکان با وجود کلافگی و خستگی که دارند؛ در برابر خواب مقاوم هستند. این شرایط مخصوصا در موقعیت هایی مانند مهمانی ها، مراسمات و مکان هایی که کودکان وجود دارند رخ می‌دهد. اما چه کارهایی برای جلوگیری و شکستن این مقاومت وجود دارد که والدین می‌توانند انجام دهند؟

برای جلوگیری از مقاومت کودک در خوابیدن روش های زیادی مانند مراسم شبانه، شرح قوانین، قاطعیت و … وجود دارد. با توجه به این روش ها می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا خواب مناسبی داشته باشد. در این مقاله تمامی روش ها را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

روش های رفع مقاومت کودک در خوابیدن چیست؟

راه های از بین بردن مقاومت کودک در خوابیدن

همانطور که گفته شد؛ همه والدین با موضوع مقاومت کودک در خوابیدن مواجهه شده اند. این موضوع برای برخی از پدر و مادر ها همیشگی و برای عده ای در موقعیت های خاص به وجود می‌آید. به همین جهت ضروری است که همه والدین با روش های جلوگیری از مقاومت کودک در‌خوابیدن آشنا باشند. در این بخش مقاله به این راهکار ها اشاره کرده ایم.

✨ برای کودک مراسم شبانه ترتیب دهید

برای جلوگیری و رفع مقاومت کودک در خوابیدن، مراسم شبانه ترتیب دهید. شستن دست ها، مسواک زدن، مطالعه کتاب و به اتاق رفتن را به کودک آموزش دهید. از او بخواهید که ترتیب این برنامه را رعایت کند تا برای او تبدیل به عادت قبل خواب شود. در این مراسم باید به فرزند خود بگویید که اگر از تخت خود خارج نشود؛ شما به او سر خواهید زد و مطمئن باشد که شما حواستان است. با این روش به کودک اطمینان می‌دهید که جای امنی دارد.

✨ کودک را به تنها خوابیدن عادت دهید

یکی از روش های جلوگیری از مقاومت کودک در خوابیدن، آموزش تنهایی خوابیدن است. به فرزند خود باید آموزش دهید که تنهایی خوابیدن هراسی ندارد و همه کودکان این روند را باید طی کنند. اگر آموزش تنهایی خوابیدن صورت نگیرد؛ در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. اگر توانایی آموزش را ندارید؛ حتما از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های خواباندن نوزاد و کودک کلیک کنید.

✨ اجازه وقت تلف کردن ندهید

اغلب کودکان با روش هایی مانند وقت کشی به مقاومت می‌پردازند. مثلا کودک برنامه شبانه قبل خواب را به کندی انجام می‌دهد. از شما می‌خواهد که چندین بار برای او آب بیاورید یا کارهای ضروری و واجب خود را به خاطر می‌آورد. در واقع کودک با بهانه گیری های مختلف قصد دارد تا در برابر خواب، ایستادگی کند. اما برای جلوگیری از مقاومت کودک در خوابیدن نباید به او اجازه وقت کشی بدهید. به او بگویید که برای انجام تمام کار ها، فردا وقت است و الان زمان خوابیدن است.

✨ رفتار های فرزند خود را بشناسید | مقاومت کودک در خوابیدن

به عنوان والد باید تمامی رفتار ها و واکنش های فرزند خود را پیش بینی کنید. برای مقاومت کودک در خوابیدن نیز باید از این روش استفاده کنید. همه درخواست های کودک را شناسایی کنید و از قبل راهکارهای مقاومت او را بررسی کنید. مثلا یک لیوان آب در کنار تخت کودک قرار دهید تا بهانه آب خوردن نداشته باشد.

✨ یک درخواست مجاز در نظر بگیرید

برای جلوگیری از مقاومت کودک در خوابیدن، درخواست مجاز در نظر بگیرید. مثلا به کودک اجازه دهید که قبل از خوابیدن یک درخواست اضافی بدهید. اما تنها اجازه دارد که یک درخواست بخواهد و بعد از درخواست حتما باید بخوابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

✨ به کودک استقلال دهید

برای جلوگیری از مقاومت کودک در خوابیدن؛ استقلال به کودک است. به کودک اجازه دهید که خواسته خود را اعلام کند و در رابطه با برنامه قبل خواب تصمیم بگیرد. مثلا به کودک اجازه دهید که داستان قبل خواب خود را انتخاب کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زمان و راه های جدا خوابیدن کودک کلیک کنید.

✨ حق انتخاب بدهید | مقاومت کودک در خوابیدن

یکی از کارهایی که برای جلوگیری از مقاومت کودک در خوابیدن می‌توان استفاده کرد؛ حق انتخاب است. در این روش به کودک حق نخوابیدن ندهید. به جای این کار، به او بگویید که می‌خوای الان بخوابی یا 5 دقیقه فرصت می‌خواهی. یا دو لباس خواب در اختیار او قرار دهید و بخواهید که بین آنها انتخاب داشته باشد.

✨ دلیل ترس فرزند را پیدا کنید

مقاومت کودک در خوابیدن به دلیل ترس است. به همین جهت باید دلیل و ریشه این ترس را پیدا کنید. کودکان اغلب ترس از تاریکی دارند و سکوت می‌ترسند. البته دلایل مختلفی نیز در بروز این رفتار وجود دارد که می‌توانید از روانشناس کمک بگیرید تا روش مناسب درمانی را به کودک ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان ترس از تاریکی کلیک کنید.

✨ از فرزند خود تعریف کنید

یکی از روش های جلوگیری از مقاومت کودک در خوابیدن، تعریف از اوست. به فرزند خود بگویید که بخشی از روند رشد او تنها خوابیدن است و اگر این کار را انجام ندهد، رشد نخواهد کرد. زمانی که کودک به تنهایی خوابید؛ برای او هدیه کوچک در نظر بگیرید تا بداند که این رفتار قابل تحسین و تشویق است.

برای آشنایی بیشتر درباره میزان خواب کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به مقاومت کودک در خوابیدن صحبت کرده ایم. بهتر است که برای رهایی از این اتفاق ابتدا دلیل مقاومت فرزند خود را بررسی کنید. اغلب کودکان به دلیل ترس از تاریکی بابت این موضوع مقاومت نشان می‌دهند. و این موضوع حتما باید تحت نظر روانشناس قرار بگیرد. برای اینکه به فرزند خود کمک کنید؛ حتما از متخصصین سلامت روان کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مقاومت کودک در خوابیدن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره