استرس طلاق در کودکان را با 12 راه کاهش دهید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

یکی از اقداماتی که زن و شوهر هنگام جدایی موظف‌اند انجام دهند، کاهش استرس طلاق در کودکان شان است. کودکان درک متفاوتی از دنیا و اتفاقات اطراف‌شان دارند، برداشت شما از حوادث تفاوت زیادی با درک فرزندتان دارد. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندان‌تان آسیب کمتری از طلاق شما ببینید، باید اقداماتی انجام دهید، از آنجا که استرس یکی از مضرترین هیجاناتی است که به کودک دست می‌دهد، متخصصان تاکید زیادی به کاهش و ازبین بردن استرس ناشی از طلاق در کودکان دارند. با این حال باید به دیگر جنبه‌های حسی و ادراکی فرزندتان توجه داشته باشید. برای آگاهی بیشتر در این زمینه مشاوره طلاق می‌توانید بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش استرس طلاق در کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کاهش استرس طلاق در کودکان

کاهش استرس طلاق در کودکان

طلاق یکی از رویداد های تلخ است که فرزندان زن و مرد را با آسیب های بسیار زیادی روبرو می‌کند. بر اساس آمار ها شدت طلاق افزایش یافته است و افراد توجهی به پیامدهای آن ندارند. اما این پیامد ها در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. به همین جهت همیشه به دنبال راهکاری برای کاهش استرس طلاق در کودکان هستیم تا حد امکان این میزان استرس را کاهش دهیم و کودک را به زندگی عادی خود باز گردانیم. در این مقاله به طور کل راجع به کاهش استرس طلاق در کودکان صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید

استرس طلاق چرا در کودکان ایجاد می‌شود؟

چرا باید به دنبال کاهش استرس طلاق در کودکان باشیم؟ نکته ای که باید هر یک از والدین به آن توجه کنند آن است که خواسته یا ناخواسته طلاق تغییراتی را در زندگی فرزندتان ایجاد خواهد کرد. نحوه تصمیم‌گیری والدین به طلاق، نحوه در جریان قرار دادن کودک و نوع معنا کردن این موضوع برای کودک به روی اتفاقات بعدی که ممکن است بیافتد تاثیر می‌گذارد. در ادامه به اثرات طلاق اشاره کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

🔸 مشکلات روانشناختی

🔸 استرس و نگرانی

🔸مشکلات تحصیلی

🔸 تغییرات سبک زندگی

🔸 مشکلات اجتماعی

🔸مختل شدن استقرار و امنیت

🔸 عدم توجه

🔸 احتمال کسب تجربه های بد

راهکارهای مفید برای کاهش استرس کودکان

هر موقعیت به خصوصی، منجر به بروز ویژگی‌هایی در آدم می‌شود. کودکان که والدین‌شان طلاق می‌گیرند، خیلی اوقات شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند، زوجی که تصمیم به جدایی گرفتن خوب است با کسب اطلاع از شرایط دیگر خانواده های مشابه آینده‌‌ای بهتر را برای خود و فرزندانشان ترسیم نمایند. پیشنهاد می‌شوند مقاله فرزندان طلاق را مطالعه نمایید و در ادامه از راهکارهایی که برای کاهش استرس طلاق در کودکان آورده‌ایم، استفاده نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خصوصیات بچه های طلاق کلیک کنید.

✨ کنترل زندگی تان را در دست داشته باشید

اولین قدم برای کاهش استرس طلاق در کودکان، کنترل زندگی است. در شرایط طلاق هر یک از دو طرف طلاق حالات روحی نامناسبی را تجربه می‌کنند. کودک نظاره گر جزء به جزء این رفتارها است و به روی نحوه نگرش او و میزان استرس‌اش تاثیر می‌گذارد. سعی کنید پیش مشاور بروید. از گروه‌های حمایتی کمک بگیرید. سعی کنید با هر راهی که می‌توانید جلوی آسیب و تنش درونی خود را کم کنید. می‌توانید برای کمتر شدن استرس طلاق در وجود خودتان ورزش کنید. در هر صورت هر راهی که پیش می‌گیرید باید دقت داشته باشید که از خودتان مراقبت کنید. هر قدر بیشتر از حال خودتان مراقبت کنید، مراقبت بهتری از فرزند خود به عمل خواهید آورد.

✨ برای کاهش تاثیر استرس طلاق از فرزندان ، مشاوره کمک بگیرید

برای کاهش استرس طلاق در کودکان، از روانشناس کمک بگیرید. تحقیقات درباره اینکه هر کودک در برابر طلاق چه برخوردی از خود نشان می‌دهد نتایج مختلفی نشان می‌دهد. نمی‌توان گفت همه کودکان واکنش یکسانی به طلاق دارند. حتما باید توجه داشته باشید که طلاق از نظر روحی فرزند شما را تحت فشار قرار می‌دهد. سعی کنید برای سبک‌تر شدن فشار و کمتر شدن آسیب به فرزند خود از متخصصان کمک بگیرید. در زمینه تاثیرات طلاق به روی فرزندتان و راه‌های کاهش آن مطالعه کنید تا بتوانید شرایط بهتری را برای فرزند خود فراهم کنید.

✨ فرزندتان را در معرض توجه قرار دهید

برای کاهش استرس طلاق در کودکان، به فرزند خود توجه کنید. تلاش کنید در برابر فرزندتان از هر گونه مشاجره‌ای پرهیز کنید. حتی اگر این یک قول یک طرفه باشد، به خودتان قول دهید که در مقابل او از همسر سابق‌تان بدگویی نکنید. هر چقدر مشاجره، زد و خورد و بدگویی در نزد فرزند کمتر باشد، او نسبت به طلاق واکنش بهتری نشان خواهد داد. نکته‌ای که باید زن و مرد طلاق گرفته به آن توجه کنند این است که هرگز از فرزندشان برای خبرکشی و انتقال گله و شکایت به همسر قبلی‌شان استفاده نکنند.

✨ در یک زمان و مکان مناسب با فرزندتان درباره طلاق صحبت کنید

یکی از کارهای کاهش استرس طلاق در کودکان، صحبت با اوست. به محض اینکه تصمیم گرفتید از همسر خود جدا شوید، این تصمیم را با فرزندان خود به اشتراک بگذارید. باید تصمیم به طلاق را قبل از هر کس شما به او بگویید و او را از تغییراتی که قرار است رخ بدهد آگاه کنید. بهتر است در مکان و زمان مناسب، با حضور هر دو والدین و هنگامی که همه فرزندان با یکدیگر حضور دارند برای آن‌ها موضوع را بازگو کنید.

✨ نگرانی های فرزندتان از طلاق والدینش را پیش بینی کنید

برای کاهش استرس طلاق در کودکان، نگرانی های فرزند را بررسی کنید. کمی وقت بگذارید و نگرانی‌های احتمالی کودک‌تان از طلاق مادر و پدرش را پیش بینی کنید. این نگرانی‌ها هر چقدر هم که جزئی باشند مهم هستند. علت مهم بودن آن این است که شما هنگام مطرح کردن جریان طلاق با فرزندتان باید جوابی برای نگرانی‌های او داشته باشید. در این صورت می‌توانید از ناراحتی های کودکتان بکاهید. از جمله نگرانی‌هایی که ممکن است این کودکان داشته باشند عبارتند از:

🔹 نامشخص بودن محل زندگی

برای کاهش استرس طلاق در کودکان، محل زندگی مشخصی را تعیین کنید. یکی از دغدغه‌های اصلی که همه کودکان طلاق دارند این است که از این به بعد با چه کسی و در کجا زندگی خواهند کرد؟ آیا قرار است دو خانه داشته باشم؟ باید طرف کدام یک را بگیرم؟ آیا باید به دادگاه بیایم؟ آیا می‌توانم از این به بعد مادرم را اندازه کافی ببینم؟ آیا می توانم بعد از طلاق با پدرم اندازه کافی حرف بزنم؟ این دست سوالات نمونه نگرانی‌های کودکان طلاق هستند که بهتر است خودتان به آن‌ها پاسخ دهید.

🔹 احتمال جدایی از خواهرها و برادرها

از روش های کاهش استرس طلاق در کودکان، ماندن در کنار خواهر و برادر است. اینکه خواهر و برادرها چه کسی  را برای زندگی کردن انتخاب می‌کنند استرس دیگری است که به کودک یا نوجوان تان دست می‌دهد. گاه پس از جدایی فرزندان نیز تصمیمات متفاوتی می‌گیرند و ممکن است بنابه دلایلی (امکانات یکی از طرفین، وابستگی به والد دیگر و…) پیش پدر یا مادر بمانند. دوری از یکی از والدین و خواهر و برادر شرایط را دشوارتر خواهد کرد. نگران این هستند که اگر والدین ازدواج مجدد داشته باشند باید با خواهر و برادر ناتنی خود یکجا زندگی کنند؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

🔹 تعطیلات

برای کاهش استرس طلاق در کودکان، تعطیلات آنها را مشخص کنید. کودکان طلاق نمی دانند تعطیلات خود را قرار است به چه صورت بگذرانند. آیا در جشن‌ها مثلا جشن تولدم دوباره همه کنار هم خواهیم بود؟ باید هنگام تعطیلات به خانه چه کسی بروم؟ یا در شب سال نو عید دیدنی چطور خواهد بود؟

🔹 احتمال ازدواج مجدد پدر و مادر

برای کاهش استرس طلاق در کودکان، باید به رفع نگرانی ازدواج مجدد بپردازید. نگرانی دیگری که معمولا در کودکان بالغ تر پیش می‌آید، احتمال ازدواج مجدد پدر و مادرشان هست. ممکن است از شما درباره میل به ازدواج با کس دیگری سوال بپرسند و نگران آمدن خواهر و برادرهای نانتی باشند، قبل از اینکه به سوالات فرزندتان در این باره پاسخ بدهید، بهتر است با خودتان صادق باشید و به این موارد فکر کرده باشید. هرگز برای آرام کردن او در مورد این مسائل دروغ نگویید، باید همیشه تلاش کنید تا حقیقت را در بهترین زمان و مکان به آن‌ها بگویید.

✨ از حضور پدربزرگ و مادربزرگ برای کاهش استرس طلاق کودکان خود استفاده کنید

از پدر بزرگ و مادر بزرگ برای کاهش استرس طلاق در کودکان کمک بگیرید. تحقیقاتی که طی 25 سال اخیر انجام شده نشان داده که دلگرمی‌ها و حمایت‌های پدربزرگ و مادربزرگ در سازگاری کودک با شرایط جدید تاثیر بالایی داشته است و این ارتباط تاثیرات منفی ناشی از طلاق را به طور چشمگیری کمتر می‌کند. بهتر است به پدربزرگ و مادربزرگ کودک بگویید چه اتفاقی قرار است بیافتد. به آن‌ها بگویید که برای روحیه فرزندتان به کمک آن‌ها نیاز دارید.

✨ ارتباط با فرزند را ارتقا دهید

برای کاهش استرس طلاق در کودکان ارتباط خود را با او ارتقا دهید. شاید کودک شما نیازی به جایگزین شدن مادر یا پدر نداشته باشد. اما شما باید ارتباط خود را با او صمیمانه تر کنید و تا حد امکان خلا های روحی و درونی او را بر طرف کنید.

✨ احتیاجات روحی و روانی او را برطرف کنید

یکی از کارهای کاهش استرس طلاق در کودکان، رفع احتیاجات روحی و روانی کودک است. باید توجه کافی به فرزندان داشته باشید و نیازهای آنها را تا حد ممکن رفع کنید.

✨ به او اطمینان دهید

در زمینه های مختلف زندگی برای کاهش استرس طلاق در کودکان به او اطمینان دهید. مثلا به فرزند خود بگویید که با عشق و علاقه او این زندگی را شکل داده اید و حتما روزی تغییر سبک زندگی بهترین شکل را به خود می‌گیرد.

✨ قوانین قبلی را حفظ کنید

تا جای امکان برای کاهش استرس طلاق در کودکان سعی کنید تا قوانین قبلی را حفظ کنید. در واقع با این کار سبک زندگی کودک را تغییر نخواهید داد و همین موضوع باعث کاهش استرس و تنش او می‌شود.

✨ با اولیا و مربیان همکاری کنید

برای اینکه کاهش استرس طلاق در کودکان صورت بگیرد؛ باید با مربیان و اولیا همکاری کنید. با این وجود می‌توانید تحصیلات فرزندتان را زیر نظر بگیرید و بهترین راهکار را به آنها ارائه دهید.

✨ ارتباط با والد غایب را حفظ کنید

از مهم ترین روش های کاهش استرس طلاق در کودکان، حفظ ارتباط با والد غایب است. هرگز نباید فرزند خود را از پدر یا مادر دور کنید. زن و شوهر با یکدیگر تفاهم نداشتید و حال جدا زندگی می‌کنید. لزومی ندارد که فرزندتان را از پدر و مادر اصلی خود جدا کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

خدمات ذهن نو در برابر استرس ناشی از طلاق کودکان

دریافت خدمات مشاوره از متخصصان خانواده لازمه تمامی اعضای خانواده‌هایی است که در آن‌ها طلاق رخ داده، خیلی اوقات شرایطی پیش می‌آید که مهارت‌های فردی شما به حل آن‌ها کمک می‌کند. برای کاهش استرس طلاق در کودکان نیز حتما از روانشناس کمک بگیرید تا بهترین راهکار به شما ارده شود.  مشاوران به شما کمک می‌کنند تا آمادگی بیشتری در برابر شرایط غیرمترقبه داشته باشید. خدمات مشاوره برای کودکان طلاق به شرح زیر است.

✅ تشکیل جلسه با همه اعضای خانواده

✅ مشاوره تک به تک و فردی کودکان

✅اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات مناسب

✅ بهبود تعاملات والدین و فرزندان

✅ ارائه راهکارهای مقابله ای

✅بروز و توجیه احساسات

✅ تشکیل محیط حمایتی

نقش اطرافیان برای کاهش استرس طلاق در کودکان

نقش اطرافیان برای کاهش استرس طلاق در کودکان

اطرافیان نیز نقش بسیار پر رنگی برای کاهش استرس طلاق در کودکان دارند. آنها می‌توانند با برقراری روابط بهتر و ارائه خدمات اصولی به فرزندان شما کمک کنند. در ادامه به نقش اطرافیان در رابطه با کاهش استرس طلاق در کودکان صحبت کرده ایم.

🟠 پشتیبانی عاطفی داشته باشید.

🟠 به حفظ ثبات کمک کنید.

🟠کودک را با تغییرات منطبق کنید.

🟠 کمک های محلی و خانوادگی ارائه دهید.

🟠 به افراد توانمند برای کمک رسانی اطلاع دهید.

🟠کودکان را به مراجع حمایتی معرفی کنید.

کلام آخر

کاهش استرس طلاق در کودکان با روش های مختلفی قابل درمان است. این کودکان حجم زیادی از استرس را به دلایل مختلفی تجربه می‌کنند. اما برای اینکه از میزان استرس و افسردگی آنها کاسته شود؛ حتما باید از روانشناس کمک بگیرید تا راهکار مناسب به شما ارائه شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش استرس طلاق در کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. من دخترم 8 سالشه به خاطرش 3 ساله داریم با شوهرم زندگی می کنیم ولی هر دو فقط به خاطر اون داریم ادامه میدیم. خیلی حال روحیم بده از یه طرف دلم نمیخواد دیگه به این ازدواج ادامه بدم از یه طرف نگران روحیه و اینده دخترمم به نظرتون چیکار کنم طلاق بگیرم؟

    1. سلام حتما باید در رابطه با این موضوع اقدامی انجام دهید. پیشنهاد می کنیم کنه حتما مشاوره روانشناسی و خانواده دربافت کنید. تا بتونید هر چه زودتر به بهترین نحوه از این مساله گذر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره