ترس دختر از ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس دختر از ازدواج موضوعی است که می‌تواند ازدواج خانم‌ها را به خطر بیاندازد، چرا که با بالا رفتن سن خانم توانایی بارداری او نیز ممکن است دچار مشکل شود. بنابراین شانس برای ازدواج‌شان کمتر می‌گردد. به طوری که علاوه بر ترس خانم از ازدواج استرس دیگری مبنی بر دیر شدن زمان ازدواج نیز مضاعف شده وشرایط را دشوارتر خواهد کرد. پس دختر خانم‌هایی که از ازدواج امتناع می‌کنند و یا به نوعی ترس دارند که زندگی مشترکی را شروع کنند، بهتر است هر چه زودتر اقدامی موثر در این باره نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس دختر از ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

ترس دختر از ازدواج چیست؟

ترس از ازدواج در دختران

یکی از ترس هایی که اغلب دختران امروزی تجربه می‌کنند؛ ترس از ازدواج است. ترس دختر از ازدواج سبب می‌شود که سن تقویمی آنها افزایش یابد و شرایط ازدواج دیگر فراهم نشود. حتی آرزوی مادر شدن را همیشه همراه خود نگه خواهند داشت. اما دلایل مختلفی برای ترس از ازدواج وجود دارد که شامل: مشکلات روحی، عدم مسئولیت پذیری، تاثیر پذیری از دیگران، ترس از رابطه جنسی، تجربیات گذشته و … می‌شود. اما روش هایی برای اصلاح این نوع تفکر وجود دارد که در این مقاله توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

دلایل ترس دختر از ازدواج چیست؟

ریشه ترس دختر از ازدواج و گاه حتی مردان می‌تواند ناشی از تجارب آن‌ها در کودکی و نوجوانی باشد. اما گاه الگوبرداری‌های غلط و باورهای معیوب موجب چنین ترسی می‌شود. در ادامه عمده‌ترین دلایل ترس از ازدواج در دختران را شرح داده‌ایم.

برای آشنایی با راه های رفع ترس از زنان کلیک کنید.

? پیدا کردن گزینه مناسب

یکی از دلایل ترس دختر از ازدواج، پیدا کردن گزینه مناسب است. ازدواج تصمیمی است که می‌تواند باعث آرامش و خوشحالی شما باشد. درعین‌حال یک انتخاب اشتباه می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی ایجاد کند. این منطق برای بسیاری از دختران باعث شده تا آن‌ها از انتخاب کردن یک نفر برای ازدواج ترس داشته باشند. بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند شاید اگر کمی بیشتر صبر کنند بتوانند گزینه بهتری انتخاب کنند. به همین خاطر به‌درستی راجع به گزینه‌هایی که دارند فکر نمی‌کنند. بهتر است به خاطر داشته باشید شما با هرکسی که ازدواج کنید اگر به اصول زندگی مشترک توجه نداشته باشید دچار مشکل خواهید شد.

? ترس دختر از ازدواج به خاطر برنامه‌های شخصی

برنامه های شخصی از دیگر دلایل ترس دختر از ازدواج می‌باشد. گاهی اوقات خانم‌ها آن‌قدر درگیر برنامه‌های شخصی مثل درس خواندن می‌شوند که اصلاً به ازدواج فکر نمی‌کنند. اما گاهی اوقات هم دختران از اینکه ازدواج آزادی‌های فردی آن‌ها را از بین ببرد می‌ترسند. بسیاری از خانم‌ها تصورشان این است که پس از ازدواج دیگر به دلیل مخالفت همسر و یا مشغله‌های زندگی مشترک نمی‌توانند برنامه‌های فردی خود را داشته باشند و به همین خاطر از ازدواج دوری می‌کنند.

? صحبت‌های اطرافیان

صحبت‌ها و تجربیات اطرافیان هم می‌تواند دلیلی برای ترس دختر از ازدواج باشد. گاهی اوقات دیدن تجربیات تلخ دیگران باعث می‌شود دختران مجرد نیز از اینکه بخواهند ازدواج کنند بترسند. درواقع آن‌ها فکر می‌کنند که این اتفاقات بد قرار است در زندگی آن‌ها هم تکرار شود. اما به خاطر داشته باشید که هیچ‌کس تمامی یک ماجرا را با انصاف کامل برای شما تعریف نخواهد کرد.

? ترس دختر از ازدواج برای فرار از مسئولیت‌پذیری

مسئولیت سنگین بعد از ازدواج از بزرگ ترین و عمده ترین دلایل ترس دختر از ازدواج است. ازدواج مسئولیت سنگینی در زندگی هر یک از ما است. شما در تمام زندگی تنها مسئولیت خود را بر عهده داشته‌اید اما پس از ازدواج باید مسئولیت خود و یک نفر دیگر را بر عهده بگیرید. این موضوع با تولد فرزندان سخت‌ تر می‌شود و خانم‌ ها در کنار وظایف همسرداری می‌بایست از فرزندان نیز مراقبت کنند. انجام همه این کارها در کنار هم تا حد زیادی به توانایی‌های شما بستگی دارد. احساس ناتوان بودن برای حل همه این مشکلات باعث می‌شود بسیاری از خانم‌ها به ازدواج و بر عهده گرفتن مسئولیت یک زندگی فکر نکنند.

? آسیب‌های دوره کودکی

آسیب های کودکی در بیشتر مواقع دلیل بر ترس دختر از ازدواج است. کودکانی که در خانواده‌های سخت بزرگ می‌شوند معمولاً بیش از دیگران از ازدواج می‌ترسند. اگر کودک در رابطه میان والدینش خیانت، طلاق یا بدرفتاری دیده باشد این تصور در ذهنش شکل می‌گیرد که مردها بد هستند. به همین خاطر در آینده هم دائماً از این موضوع ترس دارد که همسرش درست مانند پدرش با او رفتار کند.

?بیماری‌های روحی و ترس دختر از ازدواج

بعضی از مشکلات روحی مثل اختلال شخصیت اسکیزوئید یا حتی افسردگی باعث می‌شوند بیمار تمایلی به ازدواج نداشته باشد. در واقع ترس دختر از ازدواج می‌تواند چنان دلیلی داشته باشد. این بیماری‌ها باعث به وجود آمدن افکار اشتباهی مثل دوست‌داشتنی نبودن یا ترس از مسخره شدن در بیمار می‌شود. و این افکار مانع ازدواج خانم‌ها می‌شود.

? ترس از برقراری رابطه جنسی

یکی از دلایل ترس دختر از ازدواج، ترس از برقراری رابطه جنسی است. در حالی که رابطه جنسی یکی از مهم ترین ستون های زندگی مشترک است که به استحکام رابطه کمک می‌کند.

? وابستگی به خانواده

گاهی اوقات ترس دختر از ازدواج به دلیل وابستگی شدید به خانواده است. برخی از خانواده ها فرزندان وابسته تربیت کرده اند که همین امر در آینده آنها اثرات مخرب خود را نشان می‌دهد. و به همین جهت از ازدواج اجتناب می‌کنند.

? ترس از جدایی

ترس از جدایی و طلاق از علل ترس دختر از ازدواج است. برخی از دختران تصور می‌کنند که ممکن است بعد از ازدواج با همسر خود به اختلاف بخورند و این اختلاف نتیجه ای جز جدایی نداشته باشد. در حالیکه ازدواج روزهای خوب و بد زیادی به همراه دارد و روزهای بد هم سپری خواهند شد.

? دلایل دیگر

? عدم اعتماد به نفس

? ترس از شکست در رابطه

? وابستگی

? ترس از تکرار خاطرات گذشته

? ترس از فرزند آوری

? ترس از متوقف شدن

? ترس از مسخره شدن

? ترس از تعهد

? ترس از دست دادن

? کاهش کیفیت رابطه

? افزایش اختلافات

?ترس از فریب خوردن

درمان ترس دختر از ازدواج

درمان ترس خانم ها از ازدواج

ازدواج مساله ساده و راحتی نیست؛ و همیشه نگرانی های مخصوص به خود را به همراه دارد.اما زمانی که ترس دختر از ازدواج افزایش پیدا کند؛ مانع پیشرفت او در زندگی می‌شود. به همین جهت بهتر است که اگر با چنین مشکلی روبرو هستید؛ به سراغ درمان بروید. در این بخش مقاله راجع به روش های درمانی و کاهش ترس دختر از ازدواج توضیح داده ایم.

✨ شناسایی دلیل ترس

در اولین قدم برای کاهش ترس دختر از ازدواج، کمی با خودتان به این سؤال فکر کنید که چرا از ازدواج کردن می‌ترسید؟ سعی کنید همه آنچه را در ذهن‌تان می‌گذرد مورد به مورد روی کاغذ یادداشت کنید. توجه داشته باشید که اساسی‌ترین بخش این کار نوشتن روی کاغذ است. همه ما تصور می‌کنیم همه‌چیز را در ذهن‌مان داریم و می‌توانیم از همین راه، ‌کارهای‌مان را انجام دهیم. اما استفاده از کاغذ چندین مزیت دارد: برای مثال گاهی متوجه می‌شوید نکات دیگری هم در ذهنتان بوده که به آن‌ها توجه نداشته‌اید. یا حتی برعکس ممکن است متوجه شوید بیش‌ازحد به بعضی چیزها اهمیت داده‌اید.

✨پیدا کردن دلیل و راهکار

وقتی دلایل ترس دختر از ازدواج را مشخص کردید، برای آن‌ها راهکار پیدا کنید. برای مثال اگر نگران برنامه‌های فردی‌تان هستید سعی کنید روش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت زمان را یاد بگیرید.

✨ معیارهای انتخاب همسر

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای مبارزه با ترس‌ دختر از ازدواج این است که برای انتخاب همسر معیارهای مناسبی در نظر بگیرید. برای مثال به‌جای اینکه به‌طورکلی موضوع ازدواج را کنار بگذارید سعی کنید همسری انتخاب کنید که معتقد باشد شما نیاز دارید زمان‌هایی را به خودتان اختصاص بدهید. برای آشنایی با اصلی‌ترین انگیزه های ازدواج کلیک کنید.

✨کمک گرفتن از اطرافیان موفق

کمک از اطرافیان موفق راهی برای کاهش ترس دختر از ازدواج است. به همان اندازه که تجربیات تلخ دیگران می‌تواند شما را از ازدواج بترساند تجربه‌های موفق نیز می‌توانند به شما روحیه بدهند. در اطراف خود کسانی که در کنار ازدواج به موفقیت‌های فردی رسیده‌اند، هرگز درگیر مشکلاتی مثل خیانت نشده‌اند یا به نظر شما ویژگی‌های مطلوب دیگری دارند پیدا کنید و از تجربیات آن‌ها کمک بگیرید.

✨ نگرش خود را تغییر دهید

یکی از کارهایی که به کاهش ترس دختر از ازدواج کمک می‌کند؛ تغییر نگرش است. مجردی خوب و لذت بخش است؛ اما اگر متاهل شوید موفقیت های بیشتری پیش رو خواهید داشت. و این را به خاطر داشته باشید که تمامی ازدواج ها با شکست روبرو نمی‌شود.

چه زمانی برای رفع ترس دختر از ازدواج باید کمک تخصصی گرفت؟

مهم‌ترین دلیلی که باعث ترس دختر از ازدواج می‌شود باورهای اشتباه آن‌ها است. این باورها می‌تواند راجع به هر موضوعی از ترس آسیب دیدن تا انتظار پیدا کردن گزینه بهتر متفاوت باشد. به همین خاطر بهترین راه مبارزه با این افکار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلفی به شما آموزش می‌دهند که چطور افکار غیرمنطقی‌تان را شناسایی و برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنید.

کمک از مشاوره پیش از ازدواج نیز می‌تواند یک راهکار بسیار مفید باشد. مشاوره پیش از ازدواج دید واقع‌ بینانه‌ای نسبت به زندگی مشترک و همین‌طور طرف مقابلتان به شما می‌دهد. به همین خاطر کمک گرفتن از این روش می‌تواند تا حد زیادی باعث آرامش شما بشود. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

کلام آخر

ترس دختر از ازدواج دلایل مختلفی دارد و به مرور زمان زندگی را مختل می‌کند. اگر شما نیز از ازدواج می‌ترسید بهتر است از روانشناس و مشاور کمک بگیرید. تا با مشاوره قبل از ازدواج؛ زندگی موفقی داشته باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس دختر از ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا بعضی دختران از ازدواج می‌ترسند؟

برای ترس دختران از ازدواج دلایل بسیاری وجود دارد. برای مثال آسیب‌ها یا خاطرات تلخ کودکی، ترس از مسئولیت یا از دست دادن آزادی‌های فردی می‌توانند دلیلی برای این موضوع باشند.

چطور دختران باید با ترس از ازدواج مبارزه کنند؟

سعی کنید دلایل ترس خود را مشخص کنید و برای آن‌ها راهکار ارائه دهید؛ معیارهای ازدواج مشخص داشته باشید و همین‌طور از مشاورین کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره