مرگ همسر و غم از دست دادن شوهر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مرگ همسر یکی از سخت‌ترین تجربیاتی است که ممکن است در طول زندگی با آن روبه‌رو بشوید. در این شرایط احساس می‌کنیم تکیه‌گاه و عزیزی را از دست داده‌ایم که دیگر هرگز جای خالیش پر نمی‌شود. یا حتی ممکن است از اینکه بخواهید شاد باشید یا به زندگی ادامه دهید احساس عذاب وجدان داشته باشید. با همه این سختی‌ها دیر یا زود مجبور هستید که با این غم کنار بیایید و به زندگی بازگردید.

غم از دست دادن همسر ممکن است تا مدت‌ها با شما باقی بماند یا حتی باعث افسردگی‌تان بشود. اگر احساس می‌کنید با وجود زمان زیادی که از مرگ همسر یا عشقتان می‌گذرد هنوز هم به‌اندازه روزهای اول احساس افسردگی می‌کنید بهتر است راجع به این شرایط با یک متخصص صحبت کنید. پیشنهاد می‌شود مشاوره خانواده دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مرگ همسر

مرگ همسر و شوهر

زمانی که شریک زندگی بعد از سال ها فوت می‌شود؛ احساس غم و اندوه بزرگی به فرد دست می‌دهد. فردی که همسر خود را از دست داده، باید با حال، آینده و گذشته نیز خداحافظی کند. و به تنهایی زندگی را ادامه دهد. افراد بعد از مرگ همسر معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول افرادی که فورا پس از مرگ همسر ازدواج می‌کنند؛ و دسته دوم افرادی که تا سالیان سال در فراغ همسر می‌سوزند و آه می‌کشند.

مرگ همسر زمانی که به شیوه مناسبی سپری نشود؛ آینده سختی را پیش رو خواهند داشت. غلبه بر این مرگ و سوگ آسان نیست، اما به دلیل اینکه زندگی ادامه دارد باید برای سوگ درمانی اقدام کنید. در این مقاله روش های برخورد و مراحل مرگ همسر را توضیح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مراحل گذر از مرگ و غم از دست دادن همسر

همه افراد زمانی که عزیزی را از دست می‌دهند، مراحل سوگ را سپری می‌کنند. حالا این مراحل برای عده ای 6 ماه زمان می‌برد و برای برخی تا سال ها ادامه خواهد داشت. اما به کل 5 مرحله سوگ وجود دارد که باید بعد از مرگ همسر سپری شود. در ادامه راجع به این مراحل توضیح داده‌ایم.

? انکار

انکار اولین مرحله‌ای است که با آن روبه‌رو می‌شوید. در این شرایط مرگ همسرتان را باور نمی‌کنید. گاهی شاید صدای او را بشنوید یا انتظار داشته باشید با او صحبت کنید و…. . بااینکه بسیاری از افراد از این مرحله عبور می‌کنند، اما گاهی هم پیش می‌آید که بعضی‌ها در این مرحله باقی می‌مانند. از نشانه‌های ماندن در این شرایط این است که بیمار باور دارد همسرش هنوز زنده است. در چنین شرایطی بهتر است هرچه سریع‌تر با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

? خشم از مرگ هسر

در این مرحله بعد از مرگ همسر، شما از خودتان به خاطر اینکه تلاشی برای زنده ماندن همسرتان نکرده‌اید، از همسری که شما را ترک کرده و حتی از خدا به دلیل گرفتن جان همسرتان احساس خشم می‌کنید.

? چانه‌ زنی

بعد از مرگ همسر، سومین مرحله چانه زنی است. چانه‌ زنی یکی از مراحلی است که معمولاً پیش از مرگ اتفاق می‌افتد. شما حاضرید هرکاری بکنید، هر راهی را امتحان کنید تا همسرتان زنده بماند. بسیاری از ما در این شرایط انواع قول و قرارها را با خدا می‌گذاریم. اما گاهی اوقات این مرحله تا پس از مرگ هم باقی می‌ماند. ممکن است از خدا بخواهید همسرتان را به شما برگرداند و در عوض آن چیز دیگری را بگیرد.

? افسردگی ناشی از مرگ همسر

افسردگی را شاید بتوان طولانی‌ترین دوره در غم از دست دادن همسر دانست. در این شرایط شما کاملاً باور کرده‌اید که همسرتان را از دست داده‌اید و دیگر از انکار یا چانه‌زنی خبری نیست. این شرایط باعث می‌شود بیشتر و بیشتر افسرده شوید.

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های روحی پس از مرگ همسر طولانی شدن دوره سوگ است که برای آن فرد مدت طولانی دچار افسردگی می‌شود و در این شرایط باقی خواهد ماند. اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان برای مدت طولانی در این شرایط باقی مانده یا با گذشت زمان چیزی از شدت ناراحتی او کم نشده بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

? پذیرش

پذیرش آخرین مرحله‌ای است که در کنار آمدن با غم همسرتان با آن روبه‌رو می‌شوید. در این مرحله باور خواهید کرد که اگرچه بسیار سخت ولی باید به زندگی برگردید. به همین خاطر تلاش‌هایی را برای بهتر کردن شرایط شروع می‌کنید. پذیرش به معنای این نیست که شما مرگ همسرتان را فراموش کرده‌اید؛ به این معناست که در کنار غمی که برای از دست دادن همسرتان دارید زندگی خود را ادامه می‌دهید.

در ادامه بعضی از راهکارهایی که می‌توانند در کنار آمدن با این غم به شما کمک کنند را بررسی می‌کنیم. برای آشنایی با سایر روش‌های تحمل مرگ عزیزان کلیک کنید.

علائم غم و اندوه پیچیده از دست دادن همسر

از دست دادن یا مرگ همسر علائمی را با خود به همراه می‌آورد که با شناسایی این علائم حتما برای کمک از روانشناس اقدام کنید.

? اجتناب از برقراری ارتباط

? آرزوی مرگ کردن

? تجربه احساس گناه

? سرزنش خود به خاطر مرگ همسر

? مختل شدن فعالیت های روزمره

? بی هدفی

راه های کنار آمدن با مرگ و غم از دست دادن همسر

کنار آمدن با مرگ همسر

اینکه با مرگ همسر کنار بیایید سخت و دشوار است. اما این کار غیر ممکن نیز نمی‌باشد. برای کنار آمدن و پذیرش مرگ همسر، روش ها و راهکارهایی وجود دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

? واقعیت را قبول کنید

همان‌طور که گفتیم “پذیرش” زمانی است که واقعیت مرگ همسر را قبول کرده‌اید. هرچقدر سریع‌تر خود را به این باور برسانید سریع‌تر هم می‌توانید زندگی جدید خود را شروع کنید. به همین خاطر بهترین راهکار این است که به خودتان کمک کنید واقعیت را بپذیرید. هر وقت احساس می‌کنید دچار غم یا خشم شده‌اید به خودتان بگویید واقعیت همان چیزی است که اتفاق افتاده و راهی برای جنگیدن با آن وجود ندارد.

? برای مرگ همسر تان به خود سخت نگیرید

مرگ همسر یکی از تلخ‌ترین تجربیاتی است که در زندگی شما پیش خواهد آمد. به همین دلیل سعی کنید شرایط روحی خود را درک کنید. اینکه ناراحت باشید و تا مدتی نتوانید به شرایط سابق زندگی برگردید بسیار طبیعی است. پس سعی کنید با خودتان مهربان باشید. احساسات‌تان را درک کنید و اگر می‌خواهید سوگوار باشید یا راجع به شرایط‌تان با کسی صحبت کنید حتماً این کارها را انجام دهید. بسیاری از کسانی که فکر می‌کنند باید بدون توجه به احساسات‌شان خیلی سریع زندگی را شروع کنند در آینده دچار مشکلات جدی خواهند شد.

? با دوستان‌تان ارتباط برقرار کنید

برای اینکه بعد از مرگ همسر به آرامش نسبی برسید؛ باید با دوستان خود ارتباط برقرار کنید. خانواده و دوستان بهترین محیط ارتباطی و حمایتی برای ما هستند. بهتر است تا زمانی که کاملاً با این غم کنار بیایید ارتباطتان را با آن‌ها حفظ کنید. صحبت کردن با دوستان، کمک گرفتن از آن‌ها و حتی بودن در کنارشان می‌تواند حال شما را بهتر کنند. سعی کنید در این ایام تا جایی که می‌توانید از تنهایی دوری کنید و ارتباط خود را با اعضای خانواده و دوستان بیشتر کنید.

? انرژی روانی خود را افزایش دهید

هرکدام از ما با کارهای خاصی انرژی می‌گیریم. مطالعه، پیاده‌روی، سفر یا هر برنامه دیگری که فکر می‌کنید حال شما را خوب می‌کند در برنامه روزانه قرار دهید. به خاطر داشته باشید کنار آمدن با مرگ همسر انرژی روانی بسیاری لازم دارد. اگر به دنبال راهی نباشید که انرژی خود را افزایش دهید دیر یا زود شرایط روحی‌تان رو به بدتر شدن می‌گذارد.

? افکار منفی درباره مرگ همسر را متوقف کنید

وقتی افکار منفی مربوط به مرگ همسرتان شروع می‌شود خیلی سریع آن‌ها را متوقف کنید. افکار منفی درست مثل بازی دومینو هستند. وقتی آن را شروع می‌کنید هر فکر منفی به ترتیب فکر بعد از خودش را هم راه می‌اندازد. اگر این شرایط را ادامه بدهید حالتان به‌سرعت بد می‌شود و در افکار منفی غرق خواهید شد. به همین خاطر بهتر است به‌محض شروع این افکار حواستان را پرت کنید. یا خیلی محکم و قاطعانه به خودتان بگویید الان زمان فکر کردن به این مسائل نیست.

? برنامه‌ ریزی برای طول روز داشته باشید

بیکار بودن بیشتر از هر چیزی باعث می‌شود شما یاد افکار منفی بیفتید که قرار نیست به آن‌ها فکر کنید. به همین خاطر تا جایی که می‌توانید برای طول روز خود برنامه‌های مختلف داشته باشید. همان‌طور که گفتیم در کنار برنامه‌های کاری که برای طول روز خود دارید بهتر است زمان‌هایی هم برای تفریح در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا کمتر درگیر افکار منفی باشید. و آرام آرام مرگ همسر را بپذیرید.

? فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش و فعالیت بدنی یکی از بهترین راهکارها برای مبارزه با افسردگی، ناراحتی و پذیرش مرگ همسر است. به همین دلیل بهتر است در طول روز زمانی را به ورزش کردن اختصاص بدهید. این کار باعث می‌شود جریان خون و دریافت اکسیژن در بدن شما بیشتر شود و درنتیجه به شادابی روحی‌تان کمک خواهد کرد.

? برای آینده برنامه‌ ریزی کنید

با مرگ همسر زندگی شما به پایان نرسیده است. به همین دلیل لازم است تا برای آینده برنامه ریزی داشته باشید. زمانی را با خودتان خلوت کنید و به این سؤال پاسخ دهید که قرار است زندگی شما پس از بحرانی که پشت سر گذاشته‌اید چه شرایطی داشته باشد؟ واقعیت این است که از اینجا به بعد زندگی‌تان را باید بدون همسرتان ادامه بدهید. این شرایط چه تغییراتی در زندگی شما ایجاد می‌کند؟ بهتر است برای این تغییرات برنامه‌ریزی کنید و با آمادگی به سراغ آن‌ها بروید. در این صورت کمتر دچار مشکلات مختلف می‌شوید. در صورتی که قصد ازدواج بعد از فوت همسر تان را دارید کلیک کنید.

? از حرف زدن در رابطه با مرگ همسر فرار نکنید

واقعیت این است که شما با مرگ همسر مواجهه شده اید. پذیرش این اتفاق دشوار است اما همسرتان بخشی از زندگی شما بوده اند که ساعت های خوبی هم با او سپری کرده اید. برای اینکه حال خودتان خوب باشد باید به پذیرش برسید و از صحبت در این مورد پرهیز نکنید. شاید اوایل دردناک باشد؛ اما به مرور زمان به این موضوع عادت خواهید کرد.

? به تدریج به سوی علایق خود بروید

پس از مرگ همسر بهترین کاری که می‌توانید برای بهبود حال خود انجام دهید؛ قدم به سوی علایق است. این کار در اوایل سخت است؛ اما اگر به تدریج و به مرور زمان باشد، احساس خوبی دریافت خواهید کرد.

? در صورت نیاز کمک درخواست کنید

اصلا ایرادی ندارد که در برخی از شرایط درخواست کمک کنید. همه ما انسان ها در شرایطی نیازمند این کمک ها هستیم. چه بسا کمک روحی و روانی بعد از مرگ همسر باشد.مطمئن باشید که در این شرایط هر فردی برای کمک به سوی شما قدم خواهد برداشت.

? به سلامت جسمانی خود اهمیت دهید

یکی از اتفاقاتی که مرگ همسر با خود به همراه دارد؛ مشکلات خواب و اشتها است. شاید علاقه ای به خوابیدن و یا غذا خوردن نداشته باشید. اما سعی کنید که برای سلامت جسمانی خود قدم بردارید و از سلامتی خود مراقبت کنید. چون که هیچ چیز جز سلامتی ارزشمند نیست.

? دفترچه یادداشت بردارید

از کارهایی که می‌توانید برای کاهش غم مرگ همسر انجام دهید، یادداشت برداری است. بهتر است که احساسات خود را داخل یک دفترچه یادداشت وارد کنید. با این کار افکارتان روی کاغذ نوشته می‌شود و می‌توانید حس بهتری را تجربه کنید.

چه زمانی به خاطر مرگ همسر به روانشناس مراجعه کنیم؟

غم از دست دادن همسر یکی از تجربه‌هایی است که فشار روانی بسیاری را به همراه دارد. هرچقدر رابطه شما با همسرتان گرم‌تر بوده و یا مدت بیشتری ادامه داشته است شما فشار روحی بیشتری را احساس خواهید کرد. تمامی این شرایط طبیعی هستند و نباید نگران آن باشید. روانشناسان معتقدند این شرایط بین 6 ماه تا یک سال ادامه پیدا می‌کند. اما انتظار داریم به‌مرورزمان از شدت آن کاسته شود.

به همین خاطر اگر علی‌رغم زمانی که می‌گذرد هنوز هم به‌اندازه روز اول درگیر غم مرگ همسرتان هستید؛ و یا بااینکه بیش از یک سال از مرگ همسرتان گذشته هنوز با این شرایط کنار نیامده‌اید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. برای آنکه متوجه بهبودی خودتان شوید، می‌توانید مقاله خانواده سالم را نیز بخوانید.

این شرایط می‌تواند دلیلی برای افسردگی پس از سوگ باشد. اما به‌غیراز افسردگی شما در شرایط دیگری هم می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید. ازجمله این شرایط این است که چطور می‌توانید سلامت روان خود و اطرافیانتان را حفظ کنید و از خانواده خود در برابر مشکلاتی که پیش‌آمده دفاع کنید. به هر صورت با توجه به مشکلاتی که مرگ همسر به دنبال دارد بهتر است مشاوره با یک متخصص را در برنامه خود قرار دهید.

کلام آخر

مرگ همسر از سخت ترین و دشواری ترین رویداد ها می‌باشد. شاید برای شما غیر ممکن باشد که غم از دست دادن همسر کاسته شود؛ اما این کار قابل اجرا است. شما نیز به عنوان یک انسان حق ادامه زندگی دارید. بنابراین برای اینکه زندگی کنید، باید بپذیرید. بهتر است که غم از دست دادن همسر را به کمک روانشناس سپری کنید تا با مشکل روبرو نشوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چطور می‌توانم با مرگ همسرم کنار بیایم؟

سعی کنید واقعیت را بپذیرید. تا جای ممکن افکار منفی را کنار بگذارید و با دوستان و اطرافیان ارتباط برقرار کنید.

پس از مرگ همسر در چه شرایطی باید به یک روانشناس مراجعه کرد؟

اگر احساس غم و ناراحتی برای مدت طولانی در شما باقی مانده و یا گذشت زمان باعث کم شدن شدت ناراحتی نمی‌شود بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره