دخالت مادر زن در زندگی را از بین ببرید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دخالت مادر زن در زندگی دختر و داماد معمولا کمتر از دخالت مادر شوهران در زندگی فرزندان است، اما به همان اندازه برای زندگی مشترک زوج جوان مخرب خواهد بود. در بیشتر موارد مادر زن‌ها معمولا داماد خود را دوست دارند، چرا که داماد خود را عامل خوشبختی دخترشان می‌بینند. و از طرفی مادر زن و داماد دو جنس مخالف هستند که کمتر نسبت به حرف‌ها و رفتارهای یکدیگر واکنش نشان می‌دهند.

اما با این حال نیز گاهی برخی مادران با دیدن روابط دختر و داماد خود دخالت‌هایی در زندگی آن‌ها می‌کنند که با چند راهکار ساده می‌تواند از پیشروی دخالت مادر زن جلوگیری کرد. در صورتی که تا به حال نتوانسته‌اید رابطه‌تان را مادر همسرتان مسالمت‌آمیز کنید، حتما از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت مادر زن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دخالت مادر زن در زندگی

دخالت مادر زن در زندگی علت

همه ما در رابطه با دخالت مادر زن در زندگی دختر داستان هایی را شنیده ایم. اینکه خانواده‌ها بخواهند در برخی امور فرزندان خود را نصیحت و راهنمایی کنند، مشکلی ندارد اما حتما باید برای ارائه نظرشان حریم و خط قرمزها را رعایت کنند. مثلا وقتی دختر و داماد شما بر روی مسئله‌ای با یکدیگر مشکل دارند، بهتر است تا زمانی که از شما به عنوان مادر زن نظر خواسته نشده، در این مورد دخالتی نداشته باشید تا خودشان نسبت به حل اختلاف‌شان اقدام کنند.

پس دخالت مادر زن شما در بیشتر مواقع به خاطر نگرانی او در مورد دخترش و آینده شما هست، شاید اگر با این دید به دخالت‌های او نگاه کنید بهتر بتوانید با مساله کنار بیایید. در ادامه ابتدا آسیب‌های این دخالت ها را بیان کرده‌ایم، چرا که خیلی اوقات دختر خانم و داماد در ابتدا توجهی به این دخالت‌ها نکرده و فضای بیشتری به مادر زن برای اظهار نظر می‌دهند. برای آشنایی با روش‌های جلوگیری از دخالت خانواده همسر کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

آسیب های ناشی از دخالت مادر زن

همان طور که گفته شد برخی از مادر زن‌ها گمان می‌کنند با دخالت در زندگی دخترشان در حال دلسوزی و کمک به او می‌باشد، در حالی که دخالت مادر زن باعث ایجاد مشکل در زندگی دوطرف شده و به اختلافات دامن می‌زند تا حدی که دو نفر را تا مرز طلاق می‌کشاند.

مسلما این زن و شوهر هستند که باید اختلافات‌شان را حل کنند و دخالت‌های اطرافیان کار را سخت‌تر خواهد کرد. خیلی اوقات مادر زن شما با پی بردن به اختلافات فکر می‌کند دخترش در مقابل همسرش ضعیف واقع شده و برای دفاع از او به اختلافات دامن می‌زند. علاوه بر این دخالت مادر زن می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات دیگری به شرح زیر شود:

? باعث می‌شود عشق و محبت میان زن و شوهر کم شده و آن‌ها نسبت به یکدیگر سرد شوند.

? به دلیل دخالت ‌مادر زن حتما اختلافاتی میان خانواده‌ها ایجاد خواهد شد که همین عاملی برای دوری خانواده از یکدیگر می‌گردد.

? در صورتی که دخالت‌ها بیشتر شود باعث به هم ریختن جو خانه شده و احتمال دارد زوجین به طلاق فکر کنند. بد نیست بدانید که بسیاری از زوج‌هایی که تصمیم به طلاق می گیرند، دلیل تصمیم خود را دخالت‌های خانواده‌ها عنوان می‌کنند.

?صمیمیت بین زن و شوهر از بین می‌رود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چه زمان هایی دخالت مادر زن بیشتر می‌شود؟

در نظر داشته باشید اگر مادر ‌زن تان در برخی از امور نظر خود را بیان می‌کند، صرفا به معنی دخالت مادر زن نیست و شاید این شما هستید که دچار سوءتفاهم شده‌اید. معمولا دخالت هایی که باعث ایجاد اختلاف شود زمینه ایجاد جدایی را فراهم کند. از رایج‌ترین دخالت های مادر زن در زندگی دختر و داماد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

? زمان بچه دار شدن دختر و دامادش

? امور اقتصادی و شغل زوجین

? رفت و آمدهای خانوادگی

? دخالت در مسائل کاری همسر دخترش

? نحوه خانه داری و امور مربوط به تربیت بچه

? دخالت در حل اختلافات و درگیری‌های زوجین

? دخالت در امور جنسی، اینکه دخترش چه زمانی رابطه جنسی داشته باشند و چه زمانی نداشته باشند.

مقابله و برخورد با دخالت مادر زن

برای جلوگیری از دخالت مادر زن در زندگی، می‌توانید به جای لجبازی، بحث و از بین بردن احترام‌ها، از راهکارهای ارائه شده ذیل استفاده نمایید. در ضورتی که این دخالت‌ها باعث جدل شدید شده، حتما مقاله رفع دعواهای خانوادگی را هم بخوانید.

1️⃣ پاکسازی ذهن

یکی از روش های مقابله با دخالت مادر زن، پاکسازی ذهن است. اگر در اطراف خود و یا دیدگاه‌های غالب جامعه از روابط مادر زن و داماد تعابیر منفی شنیده‌اید، سعی کنید آن‌ها را دور بریزید. مادر همسر شما معمولا با ارائه نظر، قصد فروپاشی زندگی دخترش را ندارد و قصد او فقط کمک به شما است.

همین تغییر نگرش به شما می‌گوید که او قصد بدی از حرفایش ندارد و نیاز نیست در مقابل او جبهه بگیرید، فقط کافی است کمی صبور باشید تا حتی اگر اختلاف نظری نیز وجود دارد، به مرور و با آشنایی بیشتر با یکدیگر برطرف شود. به طور کلی مثبت اندیشی را در خود تقویت کنید تا برداشت‌های مثبتی از حرف‌های اطرافیان خود داشته باشید. پیروی از این روش موجب کاهش دخالت مادر زن تان خواهد شد.

2️⃣ از مسائل کوچک عبور کنید

برای جلوگیری از دخالت مادر زن، از مسائل کوچک عبور کنید. لازم است برخی از مواقع از صحبت‌های مادر زن خود عبور کنید و بدون توجه به آن‌ها به راحتی از دامن زدن برای ایجاد مشکلات بزرگ‌تر خودداری نمایید. سعی کنید در برخی از مسائل اگر حتی مادر زن‌ تان حرفی زد که مطابق میل شما نبود، فقط از آن را نادیده بگیرید، چرا که او اغلب موارد قصد بدی در مورد شما و دخترش ندارد.

3️⃣ در باطن کار خودت را انجام بده

گاهی والدین ضمن اینکه در برخی امور دخالت می‌کنند، بر انجام آن اصرار نیز دارند. اگر مادر زن‌تان بر انجام کاری که مخالف نظر شما است، اصرار دارد می‌توانید در ظاهر قبول کنید اما به نحوی که او متوجه نشود کاری را که تمایل به انجام آن دارید را بکنید. به احتمال زیاد در نهایت او متوجه می‌شود که شما طبق نظر او رفتار نکرده‌اید، پس بدون اینکه بحث یا مخالفتی کرده باشید، به او نشان دادید که نباید در امور که به او ارتباطی ندارد دخالت کند. با این روش دخالت مادر زن شما به مرور زمان به حداقل خواهد رسید.

4️⃣ در دخالت مادر زن تان همسر خود را مقصر ندانید

راجع به دخالت مادر زن در زندگی، حتما همسر شما مقصر نیست، چراکه او مسئولیتی در قبال حرف‌های مادرش ندارد و ممکن است حتی او هم از حرف‌ها و دخالت‌های مادرش ناراحت شود. بنابراین زمانی که با مادر زن خود به مشکل خورده‌اید، نباید آن‌ها را از چشم همسر خود ببینید و بایستی سعی کنید به کمک او مشکل ایجاد شده را حل کنید.

5️⃣ متوجه جایگاه مادر زن تان باشید

زمانی که با دخالت مادر زن روبرو شدید، باید جایگاه او را نیز در نظر بگیرید. مادر زن شما نزدیک‌ ترین شخص به همسر شما است و رابطه عاطفی عمیقی با او دارد. بنابراین همیشه متوجه جایگاه مادر زنتان برای همسر خود باشید و بدانید او چقدر برای همسر شما با ارزش و مهم است و نباید بر سر هر مسئله‌ای او را ناراحت کنید.

6️⃣ درباره دخالت مادر زن با همسرتان در زمان مناسب صحبت کنید

اگر دخالت مادر زن تان خیلی آزار دهنده شده، در یک وقت مناسب با همسر خود صحبت کنید. سعی کنید خود را در جبهه مخالف قرار ندهید و با حرف‌هایتان باعث ناراحتی همسرتان نشوید و فقط سعی کنید خیلی آرام او را متوجه شرایطی که مادرش ایجاد کرده، بکنید.

7️⃣ به مادر زن خود بیشتر رسیدگی کنید

یکی از کارهایی که برای جلوگیری از دخالت مادر زن در زندگی می‌توانید انجام دهید، رسیدگی به مادر زن است. زمانی که توجه شما به مادر زن باشد به مرور زمان نسبت به شما با دید بهتری نگاه می‌کند و اجازه دخالت به خود نمی‌دهد. در واقع با خود تصور می‌کند که بهترین داماد دنیا با کمترین خطا را دارد.

8️⃣ از زحمات مادر زن قدردانی کنید

برای برخورد با دخالت مادر زن باید از زحمات او قدردانی کنید. قدردانی از زحمات مادر زن به او این تصور را می‌دهد که حق دخالت‌ ندارد و با هر کاری که برای خانواده شما انجام می‌دهد، قدردانی را دریافت می‌کند. در واقع تعیین می‌کنید که در چه چیزی حق دارند و در چه چیزی اجازه اظهار نظر ندارند.

9️⃣ جواب بدی را با خوبی بدهید و حرف های مادر زن را با شوخی رد کنید

برای جلوگیری از دخالت مادر زن باید جواب بدی را با خوبی بدهید. به مادر زن خود نشان دهید که دخالت های او آسیبی به زندگی شما وارد نمی‌کند و شوخ طبعانه او را متوجه دخالت های بیجا بکنید.

توصیه به خانم ها درباره دخالت های مادرشان

گاهی برای مقالبه با دخالت مادر زن ، خانم‌ها می‌توانند موثر واقع شده و از ایجاد مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کنند. در ادامه چندین توصیه برای خانم‌ها داریم تا با عمل به آن‌ها از آسیب‌های ناشی از دخالت مادر زن در زندگی متشرک‌شان کم کنند.

✅ وابستگی خود را کم کنید

یکی از کارهایی که دختر ها باید برای جلوگیری از دخالت مادر زن انجام دهند، کاهش وابستگی به مادر است. معمولا دختران مخصوصا در اوایل ازدواج، بسیار به مادر خود وابسته هستند. میزان وابستگی به مادر پس از ازدواج باید نسبت به دوران مجردی کاهش پیدا کند، به طوری که ضمن کم شدن وابستگی تدریجی نه مادر ناراحت شود و نه اینکه او با دخالت های بی مورد زمینه مشکلات بزرگ‌تر را فراهم کند.

برای آشنایی با راه های از بین بردن وابستگی به خانواده بعد ازدواج کلیک کنید.

✅ والدین در حاشیه زندگی هستند

وقتی ازدواج می‌کنید، باید به این باور برسید که زندگی مشترک‌ تان با همسرتان در الویت است و حالا دیگر خانواده (پدری) شما و همسرتان در حاشیه زندگی قرار دارند. وقتی خانمی احساس کند که مادرش واقعا در زندگی او دخالت می‌کند، باید خیلی مودبانه و در کمال احترام از او بخواهد که از این کار دست بردارد. دخالت مادر زن را جدی نگیرید و بدانید که والدین در حاشیه قرار دارند.

✅ کمتر با مادر خود درد و دل کنید

بسیاری از خانم‌ها تا هر چه می‌شود، سریع جزئیات آن اتفاق را کف دست مادر خود می‌گذارند و در هر زمانی با مادر خود درد و دل می‌کنند. سعی کنید هر چقدر هم که با مادر خود صمیمی هستید، جزئیات زندگی خود را به مادرتان نگویید، چراکه ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی آن موضوع حل شود، اما برای مادرتان حل نشده باشد و حرفی بزند که همسرتان خیلی مایل به شنیدنش نباشد و به منزله دخالت مادر زن در زندگی تصور کند.

نکات مهم به آقایان در رابطه با دخالت مادر زن

نکات دخالت مادر زن

در رابطه با دخالت مادر زن آقایان نیز باید به برخی از نکات توجه کنند و آن ها را رعایت کنند. در این بخش مقاله راجع به این نکات توضیح داده ایم.

? زندگی خود را مدیریت کنید. و عرضه و برنامه ریزی زندگی را به خانواده همسر نشان دهید.

? استقلال مالی داشته باشید.

? شوخی های بی مورد با خانواده همسر نداشته باشید.

? حل مشکلات را باید به بیرون از خانه نبردید.

? هرگز در حضور مادر زن، همسر خود را خراب و تهدید نکنید.

? روابط با خانواده همسر را در حد تعادل نگه دارید.

? در مقابل دخالت مادر زن تمرکز کنید و با آرامش برخورد کنید.

? برخی موارد را جدی نگیرید و بیخیال حرف ها شوید.

کلام آخر

دخالت مادر زن در زندگی همیشه آسیب های زیادی را به همراه دارد. جدا از مادر زن، زمانی که یکی از اعضای خانواده و یا اطرافیان در زندگی ما سرک می‌کشند؛ باعث آزار و اذیت می‌شوند. در این شرایط زندگی به کل مختل می‌شود و رابطه صمیمانه ای با همسر باقی نمی‌ماند. به همین دلیل بهتر است که از این دخالت ها جلوگیری کنید و برای حل مساله خودتان تلاش کنید. اگر با روش های جلوگیری از دخالت دیگران آشنا نیستید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت مادر زن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا راهی برای جلوگیری از دخالت مادر زن وجود دارد؟

بله شما با نادیده گرفتن، تغییر دیدگاه، بی محلی، حفظ احترام، صحبت با همسرتان، توجه به جایگاه مادر زن، مقصر نداستن همسرتان و…. می توانید به مرور زمان این دخالت ها را کاهش داده و از بین ببرید. حتی برای این کار یم توانید از خدمات مشاوره روانشناسی نیز استفاده نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره