شکست عاطفی چه علائمی دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شکست عاطفی یکی از اتفاقات ناگواری است که ممکن است در طول زندگی دختر و پسر در سنین مختلف اتفاق بیفتد و جسم و روح فرد را تحت تاثیر قرار دهد. شکست عاطفی ناشی از تمام شدن یک رابطه با ایجاد سرخورگی در فرد، باعث ایجاد استرس واضطراب‌های زیادی در او می‌شود. آنچه پس از شکست عاطفی اهمیت دارد، این است که فرد به این موضوع توجه داشته باشد که تمام شدن یک رابطه به معنای تمام شدن تمامی دنیا و آرزوهای او نیست و بایستی که تلاش کند، به زندگی برگرد. در ادامه به عوامل موثری که در بهبود وضعیت جسمانی و مهم تر روحی فرد پس از شکست عاطفی تاثیر دارد، اشاره کرده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه شکست عاطفی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

آیا شکست عاطفی علائمی دارد؟

آدم‌ها در سراسر جهان با توجه به شرایط و علاقه مندی خود با فردی در رابطه هستند. شکست عاطفی همان طور که اشاره کردیم نوعی شکست ناشی از سرخوردگی و احساس طرد شدن هست. سرخوردگی در افراد نیز باعث ایجاد ناامیدی در فرد، عصبانیت به دلیل مرور خاطرات در ذهن و احساس خشم، احساس غم، احساس خجالت زدگی، شرمندگی و در نهایت درمانده شدن و یا گاها تصمیم بر خودکشی می‌شود.

همین عوامل باعث می‌شود که فرد پس از شکست عاطفی به خاطر ذهنی ناآرام و پریشان، دچار اختلالاتی مثل از دست دادن عزت نفس، مشکل در خواب، ناتوانی در تصمیم‌گیری،بی قراری و … شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مراحل مختلف شکست عاطفی

مراحل مختلف شکست عاطفی

شکست عاطفی درست است که یک اتفاق ناگوار است اما اگر رخ بدهد، بایستی تلاش کنید از این شرایط رها شوید و در واقع روح و روان خود را به حالت قبل برگردانید و به زندگی و روال عادی سابق خود برگردید، چراکه با غم از دست رفتن یک رابطه تمام شده، زندگی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
بسیاری از افراد سعی می‌کنند که شکست عاطفی را عادی جلوه دهند و خود را با دیگر کارها همچون پرخوری مشغول می‌کنند و یا به فکر انتقام جویی هستند که این رفتارها در طولانی مدت برای فرد مشکل ساز می‌شود.

باید بدانید پس از شکست عاطفی در چه وضعیت‌هایی قرار می‌گیرد و سعی کنید با به کارگیری راه حل‌های موثر این حال را از بین ببرید. در ادامه به این مراحل اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با مراحل شکست عشقی کلیک کنید.

?مرحله اول : انکار و نپذیرفتن

اولین رفتاری که یک فرد پس از اتمام یک رابطه و شکست عاطفی انجام می‌دهد، نپذیرفتن است. بدین معنی که فرد انکار می‌کند که رابطه‌ای که در آن بوده به پایان رسیده است. این فرد سعی می‌کند که از صحبت کردن در مورد رابطه‌ای که به پایان رسیده است، بپرهیزد و به نوعی از آن فرار می‌کند. اما باید توجه داشته باشید که بالاخره باید باور کنید رابطه‌ای که در آن بوده‌اید به پایان رسیده است.

?مرحله دوم : احساس خشم

پس از اینکه مرحله انکار را پس از یک دوره کوتاه پشت سر می‌گذارد و باور می‌کند که دچار شکست عاطفی شده است، با احساس خشم رو به رو می‌شود. چراکه فرد در این مرحله باور کرده که رابطه‌ای که بدان علاقه داشته به پایان رسیده است و همین غم و اندوه فراوان باعث ایجاد خشم در او می‌شود.

احساس خشم باعث می‌شود خود را به شدت سرزنش کند و از خود و دیگران شاکی است که چرا تا این اندازه باید غم و اندوه را تحمل نماید. احساس خشم بایستی در مسیر درست قرار گیرد تا از ایجاد آسیب جلوگیری کند.

?مرحله سوم : چانه زنی

در این مرحله خشم تا حد زیادی فروکش کرده است و به دنبال توجیه خود است که اگر این اتفاق آن طور که باب میل من بود اتفاق می‌افتاد، شاید این رابطه با شکست مواجه نمی‌شد. از آن جایی که کنترل دیگر افراد از توان یک شخص خارج است، این حرفا فایده‌ای نخواهد داشت. بسیار احتمال دارد فردی که دچار شکست عاطفی شده است؛ در این مرحله نشخوار فکری را نیز تجربه کند. چرا که مدام در حال فکر کردن به جنبه های مختلف این موضوع است.

?مرحله چهارم : افسردگی

فرد پس از اینکه می‌فهمد رابطه‌اش به پایان رسیده و اتفاقات ناخوشایند بر خلاف میل او اتفاق میافتد، دچار یک غم و اندوه فراوان می‌شود. چنانچه فرد علائم افسردگی و غم و ناامیدی را درک کند و برون ریزی داشته باشد، راه نجاتی برای او خواهد بود.
باید به این باور برسید که انسان در طول زندگی و دوران‌های مختلف زندگی دردهای مختلفی را تحمل می‌کند که تحمل درد ناشی از شکست عاطفی یکی از این موارد است، بنابراین باید سعی کنید با باور این درد، از از این حالت خارج شوید.

?مرحله پنجم : پذیرش

در نهایت اتفاقی که برای‌تان می‌افتد این است که فرد می‌پذیرد رابطه به پایان رسیده است و بایستی زندگی جدید خود را آغاز کنید. افرادی که مرحله افسردگی را پشت سر بگذراند وارد مرحله پذیرش می‌شوند و ممکن است در کسانی که شدت افسردگی و غم و اندوه زیاد باشد، مرحله پذیرش اتفاق نیافتد. کنار آمدن با شکست عاطفی تا حد زیادی به میزان پذیرش افراد وابسته است.
فرد پس از پذیرش، برای زندگی جدیدی که پیش رو دارد برنامه‌ریزی می‌کند و به عبارتی آینده برای او مهم می‌شود. از آن مهم‌تر اینکه از اشتباهاتی که در رابطه قبلی خود داشته درس می‌گیرد و سعی می‌کند اشتباهاتی که در آن زمان داشته را تکرار نکند.

بیشتر بخوانید : درمان شکست عشقی

چگونه سریع‌تر شکست عاطفی را درمان کنیم؟

همانطور که گفتیم میزان درد و غم و اندوه ناشی از شکست عاطفی در آدم‌ها فرق دارد و کسانی که دچار شکست عاطفی می‌شوند، حداقل به شش ماه زمان نیاز دارند تا غم این درد را فراموش کنند و به زندگی بازگردند و البته ممکن است هیچ فرمول و راهکاری برای خارج شدن یک فرد از دوره شکست عاطفی وجود نداشته باشد و تمامی مواردی که گفته می‌شود شاید در برخی افراد کمک کننده باشد. برای فراموش کردن شکست عشقی کلیک کنید.

1️⃣سریع وارد یک رابطه جدید نشوید

بسیاری از افراد با تجربه یک شکست عاطفی، برای جبران خلاهای ناشی از رفتن فرد مورد علاقه‌شان از زندگی به سرعت وارد یک رابطه جدید می‌شوند. چنین رابطه‌ای به دلیل اینکه هنوز علائم شکست عاطفی در فرد وجود دارد، می‌تواند مجدد او را در مسیر انتخاب اشتباه قرار دهد. باید تشخیص دهید که از فرد مقابل خود چه انتظاراتی دارید.

بنابراین بعد از تجربه یک شکست عاطفی سعی کنید خوب فکر کنید و در انتخاب آدم جدیدی که قرار است وارد زندگی شما شود، عجله نکنید، چراکه این شما هستید که در ابتدا او را وارد زندگی خود می‌کنید و بهتر است کسی را انتخاب کنید که خصوصیات مشترک زیادی با شما دارد که این مورد هم نیازمند زمان است بنابراین بهتر است صبر داشته باشید.

2️⃣از دوستان خود کمک بگیرید

دوستان شاید در اکثر اوقات کسانی هستند که در بهبود حال شما تاثیرگذار هستند. سعی کنید برای گذر سریع‌تر از این تجربه تلخ، با دوستان و یا افرادی که شما را دوست دارند در ارتباط باشید با آن‌ها حرف بزنید و بدون ترس، درد و دل‌های خود را با او در میان بگذارید. یکی از راهکارهای موثر در زمینه شکست عاطفی، وقت گذراندن با دوستان است. طبیعی است که حوصله آنها را نداشته باشید؛ اما باید در جمع ها حضور یافته و از گوشه گیری خودداری کنید.

3️⃣برای درمان شکست عاطفی | با احساسات خود نجنگید

پس از تجربه یک شکست عاطفی ممکن است در احساسات خود تناقض زیادی را تجربه کنید. اما باید توجه داشته باشید که نباید این احساسات را سرکوب کنید. می‌توانید احساسات خود را هر روز بنویسید، نوشتن تا حدزیادی می‌تواند به شما کمک کند تا احساس خوبی به خود و زندگی پیدا کنید و ضمن فرار نکردن از احساسات بدی که داشته‌اید، به زندگی عادی برگردید.

4️⃣تغذیه مناسب داشته باشید

در مرحله شکست عاطفی بسیاری از افراد شروع به پرخوری می‌کنند. بهتر است مراقب سلامتی خود باشید و سعی کنید از غذاهای سالم و مقوی تغذیه کنید. مواد غذایی حاوی فیبر، پروتئین و … مصرف نمایید و برای داشتن خلق وخوی بهتر و سطح انرژی بالاتر از خوردن غذاهای چرب و شور و یا دارای شکر خودداری کنید. این گونه مواد غذایی و غذاهایی مثل فست فودها،باعث می‌شود در بدن هورمون کورتیزول (هورمون استرس)، بیشتر ترشح گردد.

5️⃣برای درمان شکست عاطفی | ورزش کنید

ورزش کردن همواره در کاهش استرس و تنش‌های ناشی از دردهای مختلف در زندگی تاثیرگذار است. درست است فرد پس از تجربه شکست عاطفی تمایلی به فعالیت کردن ندارد، اما اگر می‌خواهید از این وضعیت خارج شوید، حتما فعالیت داشته باشید و سعی کنید به عنوان مثال در طول روز زمانی را به پیاده روی اختصاص دهید.
ورزش‌هایی مثل یوگا و زومبا که به صورت گروهی انجام می‌شود، به شما کمک می‌کند دردهای ناشی از شکست عاطفی خود را فراموش کنید.

6️⃣انجام فعالیت‌های اجتماعی

انجام دادن کارهایی که سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد، می‌تواند در بهبود سریع‌تر حالت روحی و روانی‌تان به شما کمک کند. بنابراین کارهایی را انجام دهید که دوست دارید. در زمان شکست عاطفی، به دنبال علایق خود رفته و خود را مشغول نگه دارید.

7️⃣کمک گرفتن از مشاور

در آخر حتما با یک روانشناس و یا یک مشاور با تجربه مشورت کنید. صحبت کردن با افراد متخصص به شما کمک می کند تا علل ایجاد شکست عاطفی در رابطه قبلی خود را شناسایی کنید و اگر قصد دارید با فرد جدیدی وارد یک رابطه عاطفی جدید شوید، از این عوامل برای بهبود کیفیت رابطه خود استفاده نمایید.

مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره ذهن نو می‌توانند به شما کمک کنند تا سریع تر مرحله شکست عاطفی خود را پشت سر بگذارید و برای برنامه ریزی و جنگیدن برای اهداف زندگی تان، سریع تر به زندگی عادی برگردید. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

8️⃣ارتباط خود را به طور کامل قطع کنید

برخی از افراد بعد از شکست عاطفی تلاش می‌کنند تا ارتباط خود را به شکل های مختلفی با شریک خود، دوباره حفظ کنند. اما اینکار درست نیست و فقط به احساسات شما لطمه خواهد زد. بهتر است حداقل تا مدتی با او هیچ ارتباطی نداشته و تنها به بازسازی روحیه خود بپردازید. در این دوران به خوبی فکر کرده اما به خود فشار وارد نکنید. اگر به صورت مکرر با آن فرد وارد رابطه شده و ارتباط خود را قطع کنید؛ نه تنها به خودتان آسیب بیشتری وارد می‌کنید؛ بلکه طرف مقابل نیز دچار سردرگمی و گیجی خواهد شد.

راه های جلوگیری از شکست عاطفی

راه های جلوگیری از شکست عاطفی

وقتی در یک رابطه طولانی مدت قرار گرفته ایم؛ احتمالا با بروز نشانه هایی متوجه خواهیم شد که پایان رابطه نزدیک است. در چنین شرایطی می‌توانیم؛ با انجام راهکارهایی از شکست عاطفی جلوگیری کنیم. بهتر است در ابتدای رابطه هدف خود را مشخص کرده و تنها به دلیل احساس تنهایی وارد رابطه نشوید.

حتی اگر بعد از رابطه نیز احساس تنهایی می‌کنید؛ این موضوع را با شریک خود در میان گذاشته و خود را ارزشمند بدانید. بسیاری به هر قیمتی حاضر به حفظ رابطه هستند با اینکه شریک آنها مدام در حال تخریب آنان است. بهتر است برای خود حد و مرزهایی تعیین کرده و خود نیز به قوانین پایبند باشید. با استفاده از این روش ها می‌توانید از اتمام رابطه خود پیشگیری نمایید.

سخن پایانی

شکست عاطفی اتفاقی سخت و دشوار برای افراد است. حتی برخی احساساتی شدیدی مثل فوت عزیز را تجربه می‌کنند؛ که البته طبیعی است. افراد باید در این دوران به خوبی سوگواری کرده و هیجانات خود را بروز دهند. البته نباید این حال برای مدت زمان طولانی ادامه دار شود. بهتر است راهکارهای درست برای مقابله با این بحران را یادگرفته و در صورت لزوم از آن استفاده کنند. افراد می‌توانند از یک روانشناس نیز در این زمینه کمک بگیرندو این دوران را راحت تر پشت سر بگذرانند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شکست عاطفی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

نشانه ها و علائم شکست عاطفی چیست؟

شکست عاطفی یک ناراحتی عمیق روحی و روانی است که پس از رخ دادن باعث ایجاد حس سرخوردگی و احساس طرد شدن، ناامیدی، عصبانیت و احساس خشم، غم و اندوه، شرم ساری و خجالت زدگی، درمانده شدن، اختلال در خواب، عدم ثبات و یا اختلال در تصمیم گیری، قرار گرفتن در آستانه لرز، سرگیجه، بیقراری، گرفتگی عضلات و… می‌شود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. نکته قابل تامل اینه که در ابتدا حتما بصورت منطقی و احساسی توامان به این فکر کنید که این اختلافات که باعث جدایی شده چقدر عمیق و جدیه در خیلی از مواقع یه سو تفاهم یا انتقال بد مفاهیم یا عدم مهارت در رابطه بدلیل عدم شناخت جنسیتی و… باعث برداشت منفی یکی از طرفین میشه قبل اینکه تمام راه های ارتباطی رو ببندید و تلاش کنید تا برای فراموشی اقدام کنید حتما و حتما تز این موضوع اطمینان حاصل کنید و اگه در حال حاضر هم متوجه اشتباهتون شدید حتی اگر وارد رابطه واکنشی هم شده اید سریعا بدون عذر و بهونه از رابطه ناسالمی که توش رفتید بیرون بیاین دقیقا این رابطه مثل باتلاقه که کم کم شما رو غرق میکنه اگه از همه لحاظ مطمن شدید که این جدایی عجولانه بوده و بدلیل برداشت منفی ایجاد شده حتما بدون غرور و لجبازی حضورا باهم صحبت کنید و فرصت جبران بهم بدید در خیلی از مواقع حتی اگه طلاق توافقی هم صورت گرفته باشه و طرفین هیچ احساسی بهم هم نداشته باشن یعنی نه تنها عشق بلکه هیچ احساس مثبتی نسبت بهم نداشته باشن هم مدتی حدود 6 ماه تا یکسال زمان میبره که مراحل سوگ طی بشه تازه این جدایی شکست عشقی محسوب نمیشه حالا شما تصور کنید فشار روحی پارتنرهای عاشق مخصوصا بخاطر سو برداشت چقدر میتونه لطمه و صدمه و حسرت ایجاد کنه بخاطر همین موضوعه که تا زمانی که کاملا با خودتون از همه لحاظ کنار نیومدید و به تعادل احساسی و منطقی و مستدل نرسیده اید تحت هیچ عنوان وارد هیچ رابطه ای نشید چون باعث میشه خیلی سریع به بن بست برسید با وابستگی مبارزه کنید نذارید فرصتی که جهت شناخت در اختیارتون هست رو بجای وقت گذاشتن برای شناخت طرف مقابل به فکر ایجاد علقه و رابطه عمیق و وابستگی بشه چون وابستگی باعث میشه احساسات و هیجاناتتون بر منطقتون چیره بشه و نتونید تصمیم واقع بینانه بگیرید و در کل تا زمانی که قلبا عاشق طرفتون نیستید تو یه عشق یه طرفه نمونید تو معذوریت قرار نگیرید یا از نظر مذهبی و اعتقادی هم کفو و برابر نیستید سریعا از رابطه خارج بشید چرا که شما تو یه رابطه هدفتون زندگی کردن باهم تا آخر عمرتونه یجودی هویتتون یکی میشه این مسایل رو حتما جدی بگیرید بخاطر تنهایی وارد یه رابطه بد و ناسالم و سمی نشید در اینصورت بیشتر و بیشتر احساس تنهایی و متعاقب اون احساس بی ارزشی و پوچی و نا امیدی از زندگی و آینده و سرخوردگی میشید بخاطر خلا عاطفی یا جنسی هم وارد رابطه نشید بطور کل به حرف دلتون گوش بدید و بخاطر خودتون وارد رابطه بشید نه بخاطر توصیه خانواده یا دوستان قطعا خودتون باید به ندای درونیتون پاسخ بدید با افراد دارای صلاحیت مشورت کنید ولی در نهایت شما هستید که میخوان برای یه عمر با شرک عاطفیتون زندگی کنید مخصوصا قابل توجه افرادی که قبلا تجربه رابطه ناموفق رو داشتن البته با چاشنی منطق به مسایل مادی هم تا حدودی توجه کنید حتما قبل از ورود به رابطه و ازدواج نظر تعدادی از روانشناسان حوزه تخصصی ازدواج و رابطه جویا بشید ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره