مقایسه همسر با زنان دیگر و راه مقابله با آن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مقایسه همسر با زنان دیگر می‌تواند شروعی برای خراب کردن یک رابطه خوب باشد. صحبت کردن از محسنات زنان ‌دیگر و یا مقایسه ‌شما با دیگر خانم‌ها آن هم توسط همسرتان مسلما آزاردهنده است. اگر به دنبال این هستید که زندگی خوبی با همسرتان داشته باشید و او از این رفتار دست بکشد، در قدم اول علت این رفتار او را بفهمید و سپس با راهکاری مناسب و بدون بحث و دعوا کاری باید کاری کنید که از این عادت دست بکشد. برای رسیدن به این دو هدف با ما در ادامه مطلب همراه باشید. در صورتی که مساله حل نشد، حتما مشاوره خانواده دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مقایسه همسر با دیگر زنان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مقایسه همسر با زنان دیگر

معایب مقایسه همسر با زنان دیگر

برخی از مردان، متاسفانه به دلایل مختلفی به مقایسه همسر با زنان دیگر می‌پردازند و توجیهی که دارند این است که شاید این مقایسه و صحبت‌ها باعث تحریک شریک احساسی شده و در جهت اصلاح خودشان اقدام کنند.

اما این عادت مقایسه همسر با زنان دیگر نه تنها آن‌ها را تغییر نمی‌دهد، بلکه باعث آسیب به خانم و رابطه عاطفی خواهد شد. پس در صورتی که همسرتان شما را دیگر خانم‌ها مقایسه کرد، قبل از هر اقدامی هر دو باید متوجه تاثیرات منفی این رفتار باشید، پایین آمدن اعتماد به نفس شایع‌ترین پیامد این رفتار هست که به مرور باعث بی‌علاقگی خواهد شد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

دلایل مقایسه همسر با زنان دیگر

همانطور که اشاره کردیم، مقایسه همسر با زنان دیگر از رفتارهای ناپسندی است که برخی از مردان انجام می‌دهند و با اینکار همسر خود را تحت فشار قرار می‌دهند. در واقع کلید موفقیت زندگی مشترک یک زوج، درک و پذیرفتن یکدیگر همان گونه که هستند، می‌باشد و اگر کاستی‌هایی هم وجود دارد، بایستی به کمک هم آن‌ها را برطرف کنند. در ادامه به دلایل اصلی مقایسه همسر با زنان دیگر اشاره کرده‌ایم.

? عادت رفتار

یکی از دلایل مقایسه ‌همسر با زنان دیگر، عادت رفتاری است. مقایسه کردن در برخی از افراد یک عادت رفتاری است و نه تنها همسر خود را با دیگر زنان بلکه خود و تمامی شرایط زندگی‌شان را با دیگران مقایسه می‌کنند. دلیل اینکه برخی از افراد مدام در حال مقایسه داشته‌های خود با دیگران هستند، این است که خودشان را کمتر از دیگران می‌بینند و احساس می‌کنند که کافی نیستند و دیگران از آن‌ها برترند.

? بد بینی | مقایسه همسر با زنان دیگر

یکی از دلایل اصلی مقایسه همسر با زنان دیگر، بدبینی است. بدین معنی که کلا مرد از آن دسته از افراد است که نیمه خالی لیوان را می‌بیند و هر چقدر هم که همسرش دارای ویژگی‌های مثبت ظاهری و باطنی باشد، او همچنان نکات و کاستی‌های منفی را در نظر دارد. پررنگ بودن کاستی‌ها باعث می‌شود، مرد همسرش را با دیگر زنان مقایسه کند.

? عدم انعطاف‌ پذیری ذهنی

عدم انعطاف پذیری از دیگر دلایل مقایسه همسر با زنان دیگر است. هر کسی در این دنیا با برخی ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی به دنیا آمده است و در واقع شخصیت منحصر به فرد خودش را دارد. برخی از مردان وقتی به فرد دیگری به جز همسرشان نگاه می‌کنند، فکر می‌کنند که زیبایی، موفقیت و خوشبختی که آن‌ها دارند فقط از طریق یک راه مشخص بدست می آید و برای رسیدن به آن باید این راه مشخص را طی کرد.

مثلا با دیدن یک خانم زیبا، گمان می‌کنند که زیبایی مطلق یعنی ویژگی‌های این فرد و اگر همسرشان دارای این ویژگی‌ها نیست، یعنی زیبا نیست و مدام او را مقایسه می‌کنند، در حالی که هر کس زیبایی‌های خودش را دارد.

? کمال گرایی افراطی

برخی از مردان دارای کمال‌گرایی افراطی هستند که این دلیل برای مقایسه همسر با زنان دیگر است. کمال گرایی افراطی بدین معنی است که فرد در هر چیزی به دنبال ایده آل‌ترین و کامل‌ترین آن است. وقتی مردی کمال گرا باشد، در واقع بدین معنی است که دائما در حال مقایسه همسر خود با فرد بهتری است. ویژگی‌های مثبت را در دیگری و کاستی‌های همسرش را پررنگ می‌کند.

یعنی اگر کسی را ببینند که از همسرشان زیباتر است، سریعا او را با همسر خود مقایسه می‌کنند و طوری رفتار می‌کنند که همسرشان دارای کاستی‌های بسیاری است.

عواقب مقایسه کردن همسر با دیگر زنان

وقتی به عنوان یک مرد و همسر، دائما در حال مقایسه همسر با زنان دیگر هستید، در واقع در حال ذره ذره سرد کردن رابطه‌تان می باشید. همان طور که گفتیم مقایسه کردن توجیهی برای کم شدن کاستی‌ها نیست، بلکه به شدت برای طرف مقابل آسیب زننده است. در ادامه به عواقب مقایسه ‌همسر با دیگر زنان اشاره کرده‌ایم.

? ایجاد توقعات غیر منطقی

یکی از رایج‌ترین و بدترین مقایسه‌هایی که مردان در جهت مقایسه همسر با زنان دیگر انجام می‌دهند، مقایسه ظاهری است. این کار بسیار زشت است، چراکه هر زنی با ویژگی‌های جداگانه‌ای آفریده شده و زیبایی منحصر به فرد خودش را دارد. اگر شما بخواهید دائما از نظر ظاهری او را مقایسه کنید، ممکن است او برای جلب رضایت شما تن به جراحی‌های سنگین بدهد، اما در وجودش احساس بدی نسبت به خود و کاری که کرده است، داشته باشد. ایجاد احساس بد و توقعات غیر منطقی در نهایت دارای تاثیرات منفی بر روی زندگی مشترک شما خواهد بود.

? دلخوری طرف مقابل | مقایسه‌ همسر با زنان دیگر

وجود زنان بسیار ظریف و شکننده است و شنیدن حرف‌هایی که به راحتی می‌تواند آن‌ها را رنجور و ناامید کند، آسیب زیادی به او می‌رساند. شنیدن این حرف‌ها از زبان همسرشان، به آن‌ها احساس بدی نسبت به خود و زندگی می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید به مقایسه همسر با زنان دیگر بپردازید، خودتان را جای او بگذارید و به تاثیر حرف‌هایتان فکر کنید. اگر همسر خود را دوست داشته باشید، مطمئنا حرفی نخواهید زد که او را دلخور و غمگین کند.

? همسرتان فکر می‌کند برایتان کافی نیست

هر زنی پس از ازدواج، دوست دارد که از همه نظر برای همسر خود کافی باشد. همسرش بیش از هر چیزی او را دوست بدارد و به او عشق بورزد. وقتی شما دائما به مقایسه همسر با زنان دیگر می‌پردازید، در واقع به او القا می‌کنید که به اندزه کافی برای‌تان کافی نیست و آنقدر که باید دوستش ندارید، مسلما این احساس عواقب خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

? سردی عاطفی و جنسی

اگر مقایسه همسر با زنان دیگر را آنقدر ادامه دهید که همسرتان را خسته کنید و او را با کلی از افکار منفی تنها بگذارید، او حالا دیگر احساس می‌کند شما او را دوست ندارید و از بودن کنار او لذت نمی‌برید و به جای اینکه در کنار او زندگی خوبی داشته باشید، دائما در حال ایراد و بهانه گرفتن هستید. همین افکار باعث می‌شود که علاقه او کم‌کم به شما کمتر شود و در نهایت منجر به طلاق عاطفی یا سردی جنسی شود.

? سوءظن و بد بینی | مقایسه ‌همسر با زنان دیگر

زمانی که مقایسه همسر با زنان دیگر دائم صورت بگیرد، بدبینی رخ می‌دهد. در واقع خانم احساس می‌کند که همسرش به سمت فرد دیگری گرایش پیدا کرده و قصد دارد که همسر خود را با او مقایسه کند. که همین فکر باعث بروز آسیب های شدید می‌شود.

? طلاق و جدایی

از بزرگ ترین و بد ترین عواقب مقایسه همسر با زنان دیگر؛ طلاق و جدایی است. زمانی که این مقایسه های به شیوه دائمی باشد؛ طرف مقابل را خسته و فرسوده می‌کند. که همین امر به مرور زمان باعث جدایی می‌شود.

ترک عادت مقایسه کردن همسر با دیگر زنان

اگر متوجه رفتار بد خود در طی زمان مقایسه همسر با زنان دیگر شده‌اید. می توانید برای بدست آوردن دل او مجدد دست به کار شوید و به جای عیب جویی و مقایسه به او کمک کنید تا کاستی‌های خود را جبران کند.

? نقاط قوت همسرتان را بشناسید و بدانید که او در وجودش ویژگی‌های مثبت از عادات خوب رفتاری و ظاهری بسیاری دارد که دیگران ندارند.

?همسر خود را همانطور که هست دوست بدارید و قبول کنید. شما باید یاد بگیرید که بدون عیب‌جویی کردن و با نوازش کردن، بوسیدن، در آغوش گرفتن و با صحبت کردن و … به او محبت کنید.

? انتظاراتی که از همسرتان دارید را به او بگویید شاید بدون مقایسه کردن قابل رفع باشد. برای این کار نباید او را مقایسه کنید و بگویید مثل فلانی باشد. بلکه باید به دور از خشونت و زورگویی، با محبت نظر خود را به او بگویید. مثلا اگر دوست دارید همسرتان موی بلندی داشته باشد، می‌توانید بگویید عزیزم موی بلند زیباییت را دوچندان می کند، دوست دارم موهایت را بلند کنی، من هم می‌توانم در مراقبت از موهایت به تو کمک کنم. بنابراین لحن بیان خواسته بسیار مهم است.

زنانی که دائما مقایسه می شوند چه باید بکنند؟

برخی از زنان که دارای شوهران عیب جو و یا کمال گرا هستند، سوالی که دارند این است با تمامی کارهایی که می‌کنیم، او دست از مقایسه همسر با زنان دیگر بر نمی‌دارد. برای اینکه او بدون مقایسه ما را دوست داشته باشد، چکار باید بکنیم.

? شما باید به عنوان کسی که دائما مقایسه می‌شود، به همسرتان بگویید که چقدر احساس منفی در وجود شما ایجاد می‌شود. سعی کنید خیلی منطقی و به دور از جدل و بحث این حرف‌ها را به او بگویید. شاید واقعا همسرتان متوجه رفتارهایش نیست.

?یکبار رو راست با هم صحبت کنید و به او بگویید که چه خواسته‌هایی از شما دارد، به حرف‌های او مثبت نگاه کنید، شاید حرف‌های او باعث ایجاد تغییرات مثبتی در شما بشود.

? برای اینکه تحت تاثیر حرف‌های همسرتان که می‌تواند از سر بدبینی و یا کمال گرایی باشد، قرار نگیرید بایستی که اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و بالا ببرید.

?اگر با تمامی این راهکارها نمی‌توانید با همسرتان به نقطه مشترکی برسید، می‌توانید برای درمان مشکل خود به یک روانشناس مراجعه کنید و راهنمایی های لازم را مطابق شرایط خود دریافت کنید.

روش های مقابله با مقایسه همسر با زنان دیگر

مقابله با مقایسه های همسر با زنان دیگر

اگر خود شما نیز از مقایسه همسر با زنان دیگر خسته شده اید؛ لازم است که برخی از نکات را رعایت کنید. در این بخش مقاله راجع به این نکات توضیح داده ایم.

➰ به جنبه های مثبت همسر توجه کنید

به صورت ناخودآگاه دهن به جنبه های مثبت بیشتر توجه می‌کند. و در نهایت این جنبه های مثبت را در کنار جنبه های منفی قرار می‌دهد. این کار به مرور زمان به زندگی آسیب وارد می‌کند و تحت الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین قبل از مقایسه همسر با زنان دیگر، به جنبه های مثبت او فکر کنید و رفتارهای بی نظیر او را در نظر بگیرید.

➰ همدلی داشته باشید

یکی از کارهایی که باید برای مقابله با مقایسه همسر با زنان دیگر انجام دهید؛ همدلی است. تا زمانی که زن و شوهر نتوانند با یکدیگر همدلی داشته باشند؛ رابطه صمیمی نخواهند داشت. بنابراین تا زمانی که از یکدیگر دلسرد نشده اید؛ برای همدلی اقدام کنید.

➰ از او قدردانی کنید

قدردانی از دیگر کارهای مقابله با مقایسه همسر با زنان دیگر است. برای اینکه زمانی جهت مقایسه نداشته باشید؛ بهتر است که از همسر قدردانی کنید. سپاسگذاری به مرور زمان نتایج روشنی به همراه خواهد داشت. زیرا این روش برخورد احساس مثبتی در فرد ایجاد می‌کند.

➰ خودتان را جای همسر قرار دهید

یک بار زمانی که در حال مقایسه همسر با زنان دیگر هستید؛ خود را جای او قرار دهید. چه احساسی را تجربه می‌کنید؟ مقایسه به قدری تخریب کننده است که زندگی مشترک را با آسیب روبرو می‌کند. بنابراین جهت مقابله با این رفتار خود را جای همسر بگذارید.

کلام آخر

مقایسه همسر با زنان دیگر پیامدها و آسیب های جدی به همراه دارد. و اگر از این رفتار جلوگیری نشود؛ مشکلات زیادی را در زندگی پدید می‌آورد که در نهایت موجب جدایی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از این اتفاقات حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مقایسه همسر با دیگر زنان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره