قرص تری فلوپرازین چه کاربردی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص تری فلوپرازین از جمله داروهایی است که در درمان روان‌پریشی کاربرد دارد. این دارو باعث ایجاد تعادل در برخی از مواد طبیعی خاص در مغز می‌شود و می‌تواند علایم سایکوز (توهم، هذیان، پرخاشگری و …) را از بین ببرد. در نتیجه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند. اما داروهای ضدروانپریشی به دلیل ساختار متفاوتی که دارند در کنار فواید بسیار دارای عوارض نیز هستند. هر بیمار بایستی با اطلاع دقیق از نحوه مصرف، دوز مصرفی، عوارض جانبی، تداخل دارویی و … بتواند میزان اثربخشی دارو را افزایش دهد. برای آشنایی با سایر داروهای ضد روان پریشی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص تری فلوپرازین می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

قرص تری فلوپرازین چیست؟

قرص تری فلوپرازین

قرص تری فلوپرازین یک داروی روانپزشکی است که برای درمان کوتاه مدت اضطراب، کاهش آسیب به خود و کاهش پرخاشگری استفاده می‌شود. این دارو در گروه ضد روان پریشی فنوتیازین قرار دارد. مصرف تری فلوپرازین نباید خودسرانه باشد. و حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. در این مقاله جوانب مختلف تری فلوپرازین را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

موارد مصرف قرص تری فلوپرازین

قرص تری فلوپرازین از داروهای روانپزشکی است که با داروهای کلروپرومازین، فلوفنازین، پرفنازین و پروکلروپرازین هم خانواده می‌باشد و عمدتا برای درمان بیماری‌های روانپریشی کاربرد دارد، به همین دلیل در گروه داروهای ضدروان‌پریشی قرار گرفته است.

علاوه بر این پرشکان قرص تری فلوپرازین را به عنوان یک درمان کوتاه مدت برای اضطراب نیز تجویز می‌کنند. از آنجایی که داروی تری فلوپرازین دارای تاثیر مستقیم بر عملکرد مغز است، از آن برای درمان برخی از اختلالات روحی، خلقی مانند اسکیزوفرنی و اختلالات روان‌پریشی استفاده می‌شود. برای آشنایی با سایر روش‌های درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید.

تری فلوپرازین مهار کننده انتقال دهنده‌های دوپامین به مغز است و همین باعث کاهش رفتارهای پرخاشگرانه فرد، کاهش میل به آسیب رساندن، کاهش توهم، کاهش عصبانیت و … می‌شود. البته لازم است اشاره کنیم که همین کاهش دوپامین ممکن است باعث انزوا طلبی و افسردگی نیز بشود.

نحوه عملکرد قرص تری فلوپرازین

قرص تری فلوپرازین گیرنده های دوپامینرژیک D1 و D2 مزولیمبیک پس سیناپسی را مسدود می‌کند. این دارو ترشح هورمون های هیپوفیز و هیپوتالاموشی را کاهس داده و اعتقاد دارد که سیستم فعال کننده شبکه را نیز کاهش می‌دهد. به همین جهت بر متابولیسم پایه، بیداری، درجه حرارت بدن، تن وازوموتور و حالت تهوع اثر می‌گذارد.

نحوه مصرف قرص تری فلوپرازین

نحوه مصرف قرص تری فلوپرازین بهتر است که از سوی پزشک معالج هر فرد تعیین شود، چراکه دوز مصرفی این دارو برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد. بنابراین باید قبل از شروع دوره مصرف تری فلوپرازین ابتدا راهنمای داخل جعبه را مطالعه نمایید و از پزشک خود نیز نحوه مصرف را بپرسید.

به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی خود را زیاد نکنید و یا به صورت ناگهانی مصرف قرص تری فلوپرازین را قطع نکنید که در هر دو صورت احتمال بروز عوارض جانبی آن وجود خواهد داشت. اثربخشی دارو زمانی در حداکثر خود خواهد بود که آن را طی زمانبندی‌های منظمی مصرف نمایید.

اما اگر یکبار فراموش کردید که در زمان مقرر دوز لازم از قرص تری فلوپرازین را مصرف کنید، نگران نباشید. هر زمان که بیاد آوردید لازم است که آن را مصرف کنید. اما توجه داشته باشید که اگر زمانی بیاد آورده‌اید که نزدیک دوز بعدی بود نیازی به مصرف آن نیست و فقط دوز معمول خود را مصرف نمایید. پس از دو تا سه هفته از مصرف دارو و طول درمان می‌توانید اثربخشی دارو را مشاهده کنید.

موارد منع مصرف قرص تری فلوپرازین

در برخی موارد قرص تری فلوپرازین بایستی با احتیاط مصرف شود و یا منع مصرف وجود دارد. چنانچه دارای یکی از بیماری‌های زیر هستید، بهتر است از مصرف تری فلوپرازین خودداری کنید.

✅ ابتلا به بیماری‌های کبدی

✅ خواب آلودگی و تنفس آهسته

✅ ناراحتی قلبی

✅ ضربان قلب ضعیف

✅ کاهش هوشیاری در اثر مصرف الکل

✅ بیماری کلیوی

✅ تومور مغزی

✅ فشار خون بالا

✅ بیماری قلبی

✅ آب سیاه

✅ سابقه ابتلا به سرطان سینه در گذشته یا حال

✅ انسداد در دستگاه گوارش

✅ بزرگی پروستات یا مشکلات ادراری

✅ تشنج یا صرع

✅ تومور غدد فوق کلیوی

مسمومیت تری فلوپرازین

مصرف بیش از اندازه قرص تری فلوپرازین خطر اوردوز را بالا می‌برد. علائم اوردوز با داروی تری فلوپرازین شامل احساس خواب آلودگی بسیار شدید، غش و بیهوشی، انجام حرکات غیرمعمول با بدن و یا از دست دادن کنترل اعضای بدن، بی قراری و تشنج، خشکی دهان شدید و تغییر در ضربان قلب می‌باشد که در صورت مشاهده این علائم بایستی سریعا با اورژانس و یا پزشک معالج خود تماس بگیرید.

عوارض قرص تری فلوپرازین

از شایع‌ترین عوارض جانبی قرص تری فلوپرازین می‌توان به سرگیجه، تاری دید، خشکی دهان، گرفتگی بینی، حالت تهوع، مشکل ادرار کردن، بزرگ و یا باریک شدن مردمک چشم، یبوست، تغییر در اشتها، افزایش وزن، خلق تحریک پذیر، عصبانیت، حرکات غیرمعمول، یا غیرقابل کنترل در هر قسمت از بدن، مشکل خواب، سردرد، خستگی شدید، ضعف، بزرگ شدن پستان، ترشح شیر از پستان در زنان، تغییر در سیکل قاعدگی، کاهش توانایی جنسی در مردان اشاره کرد.

عوارض جانبی جدی و خطرناک

مصرف قرص تری فلوپرازین دارای عوارض جدی و خطرناک دیگری نیز می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر می‌باشد که بایستی در صورت رویت این علائم سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

? تب

? سفتی عضله

? افتادن، گیجی

? ضربان قلب سریع یا نامنظم

? تعریق

? زرد شدن پوست یا چشم ها

? علائم شبیه به آنفولانزا

? گلو درد

? لرز و سایر علائم عفونت

? گرفتگی گردن

? احساس تنگی در گلو

? دشواری در تنفس یا بلعیدن

? حرکات غیر قابل کنترل و موزون صورت، دهان یا فک

? تشنج

? تاول و تورم هر کدام از اعضای بدن

? نعوظ طولانی

? راش

? خارش

? تورم چشم، صورت، دهان، گلو، بازوها، لب ها

? از دست دادن بینایی، به ویژه در نور کم

? زبانی که از دهان بیرون آمده

تداخلات دارویی تری فلوپرازین

موارد مصرف تری فلوپرازین

برای آن که قرص تری فلوپرازین تاثیر خود را داشته باشد، نباید با برخی داروها همزمان مصرف شود. بهتر است قبل از شروع دوره درمان با قرص تری فلوپرازین ابتدا لیست داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود اطلاع دهید.

? داروهای مسکن

? داروهای ضد سرفه

? داروهای شل کننده عضلات

? داروهای ضد تشنج

? داروهای ضد افسردگی

? داروهای ضد کولینرژیک

? داروهای ضد اسپاسم مانند آتروپین، دی سیکلومین، اسکوپولامین

? داروهایی افزایش دهنده دوپامین در بدن مانند کابرگولین، لوودوپا، پرگولید، روپینیرول

? گوانتیدین، لیتیوم، فنی توئین، پروپرانولول، وارفارین

? داروهای ایجاد کننده سرگیجه مانند پرازوسین

? الکل، ماری جوانا

? آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین

? داروهای خواب یا اضطراب مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم

بیماری های زیر را به پزشک گزارش دهید

اگر به بیماری هایی که در ادامه اشاره کرده ایم مبتلا هستید؛ حتما به پزشک گزارش دهید.

? درد در قفسه سینه

? بیماری قلبی

? مشکل در حفظ تعادل

? سرطان پستان

? بیماری کبد

? بیماری هایی که بر سلول های خون اثر می‌گذارد

? فئوکروموسیتوما

? گلوکوم

? تشنج

اوردوز با قرص تری فلوپرازین

افرادی که با قرص تری فلوپرازین اوردوز می‌کنند، از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

? حرکات غیر معقول

? تب

? از دست دادن هوشیاری

? خواب آلودگی

? بی قراری

? تب

? تشنج

?خشکی دهان

?ضربان نامنظم قلب

هشدار های پایانی

  • مصرف داروی تری فلوپرازین ممکن است که در نتیجه آزمایش تداخل ایجاد کند، بنابراین بهتر است اگر آزمایشی دارید، پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان را از مصرف این دارو مطلع سازید.
  • مصرف داروی تری فلوپرازین باعث ایجاد خواب آلودگی می‌شود، در زمان مصرف این دارو از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند همچون رانندگی بپرهیزید.
  • از عوارض جانبی این دارو سرگیجه است. در زمان بلند شدن به آرامی و با احتیاط بلند شوید؛ چراکه ممکن است حسی شبیه به سقوط داشته باشد.
  • مصرف داروی تری فلوپرازین ممکن است حساسیت به نور ایجاد کند، در قرار گرفتن در معرض نورخورشید و یا نور مهتابی خودداری کنید و سعی کنید از عینک و کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمایید.
  • مصرف قرص تری فلوپرازین در دوران بارداری بایستی با احتیاط و تحویز پزشک باشد.

کلام آخر

برای درمان اختلالات روان پریشی پس از دارو درمانی، داروهایی مانند قرص تری فلوپرازین؛ حتما از روان درمانی نیز کمک بگیرید. روانشناس روان درمانی را مکمل دارو می‌کند و کیفیت زندگی شما را افزایش می‌دهد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص تری فلوپرازین می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اگر مصرف یک دوز از قرص تری فلوپرازین را فراموش کنم، چه باید کرد؟

بهتر است قرص تری فلوپرازین طبق یک رویه منظم مصرف شود، اما اگر در طول روز مصرف یک دوز را فراموش کردید، بهتر است در اولین فرصت مصرف کنید اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و برنامه منظم دوز خود را ادامه دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره