ترس از مرگ خود و دیگران | درمان ترس از مردن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از مرگ در بسیاری از انسان ها وجود دارد. هر فردی با درجات مختلف و به دلایل مختلفی از مرگ می‌ترسد. برخی از افراد در پی ترسی که از مرگ دارند، محتاطانه‌تر عمل می‌کنند و از انجام رفتارهای پرخطر دوری می‌کنند، که به معنای تقویت امید به زندگی است و اما برخی دیگر در پی این ترس دچار اضطراب شدید شده و در فعالیت‌های روزانه خود به مشکل می‌خورند، که بایستی درمان شوند. این نوع ترس در واقع نوعی بیماری روانی است که در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرد. در ادامه علل و راه های مقابله با آن را آورده‌ایم. استفاده از روش‌های درمان اضطراب در بروز و کاهش نشانه‌ها موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه تر از مرگ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی  از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ترس از مرگ

ترس از مرگ

انسان‌ها در طول زندگی خود ترس‌های مختلفی را تجربه می‌کنند، ترس از مرگ یکی از اصلی‌ترین و اولین ترس‌های بشر است. در واقع دلیل ایجاد این ترس، می‌تواند ابهام و ناشناخته بودن جهان پس از مرگ باشد. هر کس متناسب با باورها و عقایدی که دارد، مرگ را به گونه‌ای خاص تصور می‌کند. اما در واقع هیچ کس به طور کامل نمی‌داند، مرگ چیست و تصوری از آن ندارد.

ترس از مرگ را می‌توان از دو جهت بررسی کرد. در برخی از افراد ترس از مرگ مثبت عمل می‌کند و آن ها را انجام رفتارهای پرخطر دور می‌کند و باعث افزایش امید به زندگی می‌شود، بنابراین به عنوان یک ترس سالم طبقه بندی می‌شود.

اما در برخی افراد دیگر ترس از مرگ باعث ایجاد اختلال در انجام امور روزمره آن‌ها می‌گردد، به طوری که این ترس باعث ایجاد فوبیا و یا اختلال اضطراب و افسردگی در آن‌ها می‌شود و به یک اختلال روانی تبدیل می‌شود. برای آشنایی با سایر انواع فوبیا کلیک کنید.

دلایل و علت های ایجاد ترس از مرگ

افراد مختلفی که ترس ازمرگ را تجربه می‌کنند، برای آن دلایل مختلفی دارند، اما به طور کل علت دقیقی به عنوان دلیل بروز ترس ازمرگ مرضی مشخص نشده است. اما رایج‌ترین و مهم‌ترین دلایل ترس از مرگ را در ادامه توضیح داده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

?دلایل مذهبی

بسیاری از آدم‌ها به دلیل باورهای مذهبی‌شان، از مرگ می‌ترسند. این دسته از افراد باور دارند که می‌دانند پس از مرگ چه اتفاقاتی خواهد افتاد، به همین دلیل می‌ترسند اگر مطابق با قوانین (آداب مذهبی) عمل نکنند به سرنوشت بدی پس از مرگ دچار شوند.

از آنجایی که عقاید و باورهای دینی موضوعی است که ریشه در اعتقادات مذهبی گروه بزرگ‌تری از جامعه دارد، فرد برای کنار گذاشتن ترسش به دنبال انجام اعمالی می‌رود که احساس گناه‌اش را از بین ببرد، گاه این امور تبدیل به عادت و رفتار او شده و در صورتی که نتواند به ‌آن‌ها بپردازد، دچار حمله‌های عصبی و یا نگرانی مفرط خواهد شد.

بدون آن که بداند این تنش، در واقع ریشه در ترس ازمرگ او دارد. چرا که هدف دین و مذهب ذاتا برای آرامش یافتن انسان است، پس می‌توان نتیجه گرفت که عدم دستیابی به آرامش از طریق مذهب، نشان دهنده یک اضطراب درونی است که با کمک متخصصان روانشناسی قابل حل خواهد بود.

?کارنامه در زندگی

دلیل ترس از مرگ در بسیاری از افراد، وابسته به عملکرد آن‌ها در این زندگی است. در واقع عدم رضایت از کارهایی که انجام داده اند، باعث شده که احساس کنند تا به حال هیچ کار درستی برای خود و اطرافیان‌شان نکرده‌اند و در نهایت می ترسند که مرگ به سراغ‌شان آید.

?درد و یا بیماری

بسیاری از آدم‌ها هم از خود مرگ نمی‌ترسند و در واقع ازشرایطی ترس دارند که باعث مرگ آن‌ها شود. مواردی همچون تصادف، فلج شدن، یک بیماری سخت و … می‌تواند از ترس‌های این دسته از افراد باشد. در سال‌های اخیر کرونا موجب تشدید این نوع ترس از مرگ شد، در همین راستا سازمان بهداشت جهانی پروتکل‌های مختلفی برای غلبه بر استرس ناشی از کرونا منتشر کرد.

?لذت نبردن از زندگی

برخی از افراد نیز همواره به دنبال این هستند که خوشبختی را پیدا کنند و بسیار در این مسیر حرص می‌خورند که چرا از آنچه که در دنیا وجود دارد، نمی توانند استفاده کنند. وقتی این افراد به مرحله‌ای می‌رسند که فکر می‌کنند زمانی برای رسیدن به آرزوهای‌شان ندارد، احساس شکست کرده و در نهایت می‌ترسند که مرگ به سراغ آن‌ها بیاید.

?ترس از زندگی پس از مرگ

کسانی که به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند و نسب به کارهایی که در این دنیا انجام داده‌اند احساس خوبی ندارد، فکر می‌کنند پس ازمرگ زندگی بدی در اننظارشان است؛ پس دچار ترس ازمرگ می‌شوند. در واقع احساس گناه و داشتن یک زندگی تلخ پس از مرگ، ترس از مرگ را در این دسته از افراد تقویت می‌کند.

?مرگ پایان زندگی

برخی دیگر به زندگی پس از مرگ باور ندارند و همین موضوع یعنی مرگ پایان زندگی است. فکر کردن به این موضوع که تمامی کارهایی که انجام می‌دهید، پوچ است ترس از مرگ را تشدید می‌کند. این افکار در افراد میانسالی که فرزندانشان خانه را ترک می کنند نیز پیش می‌آید که به آن سندرم آشیانه خالی می گویند.

?مرگ دیگران

یکی دیگر از علت‌های ایجاد ترس از‌ مرگ، از دست دادن عزیزان است. دیدن مرگ و از دست دادن عزیزی آنقدر سخت است که واقعا ترس ازمرگ را در فرد به وجود می‌آورد.

?ناراحتی دیگران برای مردن وی

بسیاری دیگر از مرگ می‌ترسند، چراکه نمی‌خواهند نزدیکان و عزیزانشان برایشان گریه کنند. این نوع ترس از مرگ ممکن است برای فرد اختلالات دیگری را نیز به وجود آورد.

ترس از مرگ در کودکان

ممکن است کودکان نیز به دلایل مختلفی از مرگ بترسند. کودکان نسبت به بزرگسالان اطلاعات کمتری نسبت به مرگ دارند و کمتر از بزرگ‌ترها می‌توانند با این ترس کنار بیایند، چراکه به طور کامل نمی‌توانند مرگ را درک کنند و تصوری از آن ندارند.

چنانچه کودکی دارای ترس ازمرگ باشد و این موضوع چندین ماه طول بکشد، بایستی که برای درمان به روانشناس کودک مراجعه کنید تا زمنیه‌های ایجاد افسردگی و دیگر اختلالات برای او وجود نداشته باشد.

درمان ترس از مرگ | چگونه ترس از مردن را از بین ببریم ؟

درمان ترس از مرگ | چگونه ترس از مردن را از بین ببریم ؟

از آنجایی که مرگ در نهایت برای هر کسی اتفاق می‌افتد و جزئی از چرخه طبیعی زندگی است، نباید دائما به آن فکر کنید و فقط بایستی سعی کنید که در زمان حال زندگی کنید و از زندگی‌تان لذت ببرید. بایستی سعی کنید با پررنگ کردن اتفاقات خوشایند در زندگی این ترس را از بین ببرید. اگر با وجود تمام این کارها هنوز هم نتوانسته‌اید بر این ترس غلبه کنید، پس بهتر است به دنبال راهی برای معنا دادن به زندگی خود باشید، چرا که تا وقتی که معنای زندگی را درک نکنید، اسیر لذت‌ها و با برعکس اسیر ترس‌های‌تان خواهید شد.

یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای این نوع ترس درمان وجودی و یا رویکردهای مبتنی بر اگزیستانسیالیسم می‌باشد. در این رویکردها ابعاد دیگر زندگی نیز مورد توجه قرار داده می‌شود. برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه درمان فوبیا کلیک کنید. در ادامه چند راهکار برای غلبه بر این ترس ارائه شده است.

?هدفمند باشید

داشتن هدف در زندگی، انسان را بر روی یک موضوع متمرکز می‌کند و او را برای رسیدن به اهدافش مشغول می‌کند. ضمن اینکه هدف انگیزه لازم برای ادامه زندگی را هم به وجود می‌آورد.

?زندگی خوب

یک زندگی خوب و عاشقانه در کنار خانواده فکر مرگ و ترس را از انسان دور می‌کند. سعی کنید روابط صمیمانه خود را بیشتر کنید و از زندگی کردن در کنار خانواده‌تان لذت ببرید.

?چیزی از خودمان به جا بگذاریم

بسیاری از افراد اصرار دارند که قبل از مرگ کار بزرگی انجام دهند که بعد از مرگ به آن دلیل، یادشان در میان دیگران باقی بماند. لازم است به کسانی که یادشان ماندگار شده توجه کنید، خواهید یافت که موضوع قابل اهمیتی برای ایجاد ترس از مرگ نخواهد بود.

?روش‌های ذهن آگاهی

ترس از مرگ پس از مدتی و به مرور زمان تبدیل به وسواس فکری عملی می‌شود. داشتن وسواس فکری خود باعث تشدید ترس از مرگ می‌شود. بنابراین بهتر است سعی کنید برای به دست آوردن آرامش از روش‌های ذهن آگاهی استفاده کنید و با یک دید باز ترسی که دارید را مورد بررسی قرار دهید.

برای اینکار بهتر است از تکنیک‌های مختلف تنفس و یا انجام ورزش‌هایی همچون یوگا استفاده کنید و افکار منفی را از خودتان دور کنید.

?بهره‌مندی از طبیعت

زندگی پر مشغله امروزی، میزان ابتلا به افسردگی و ترس از مرگ را در آدم‌ها افزایش داده است. پس سعی کنید زمان‌هایی را برای رفتن به طبیعت و آرامش داشتن اختصاص دهید. مثلا می‌توانید بعد از سحر به پارک نزدیک خانه رفته و از سکوت صبحگاهی و صدای پرنده ها لذت ببرید.

رابطه ترس از مرگ با افزایش سن

حتما درباره بحران 40 سالگی شنیده‌اید. تقریبا اکثر آدم‌ها دوست دارند در این سن کاری کنند که نام‌شان همواره در یادها باشد که در صورتی که این بحران حل نشود، به مرور تبدیل به ترس از مرگ خواهد شد. این نوع ترس از مرگ ناشی از حسرت‌ها و کارهای نکرده است که دیگر فرصتی برای جبران آن نیست. برای اطلاع روش های درمان ترس از دست دادن عزیزان کلیک کنید.

انواع ترس از مرگ

به طور کلی ترس از مرگ نیز انواع مختلفی دارد. در واقع همیشه این خود مرگ نیست که افراد را می‌ترساند؛ بلکه مسائل مرتبطی در این زمینه وجود دارد که در افراد ایجاد ترس و اضطراب می‌کند. ترس از مرگ به شکل های زیر خود را بروز می‌دهد.

ترس از دست دادن کنترل

ترس از مسائل و اتفاقات ناشناخته

ترس از ابتلا به بیماری ها و نیازمندی به دیگران

دلسوزی برای دیگران و اطرافیان

نشانه های ترس از مرگ

ترس از مرگ نیز مانند انواع دیگر فوبیاها با بروز نشانه هایی در افراد همراه است. در واقع هرگاه فرد با چنین موقعیتی روبرو می‌شود و یا حتی به آن فکر می‌کند؛ این علائم را تجربه خواهد کرد. حملات پانیک، افزایش ضربان قلب، تعریق، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، معده درد یا دل درد و… همگی از این نشانه ها هستند. برای اطلاع از نشانه های ترس از تنهایی کلیک کنید.

عومل موثر بر ترس از مرگ

برخی از عوامل سبب تشدید ترس از مرگ و یا احساسات مرتبط با آن می‌گردند. برای مثال سن عامل مهمی است که هر چه بالاتر می‌رود؛ افراد بیشتر به چنین چیزی فکر می‌کنند. و یا گاهی دچار پشیمانی می‌شوند که به درستی از زمان خود استفاده نکرده اند. مورد دیگر  جنسیت است که بر اساس تحقیقات انجام شده زنان بیشتر از مردان، ترس از مرگ را تجربه می‌کنند. از طرفی ابتلا به بیماری ها مختلف نیز باعث می‌شود که افراد احتمال مرگ خود و یا دیگری را همواره در نظر داشته باشند.

سخن پایانی

در شرایط مختلفی شاهد بروز ترس از مرگ هستیم. گاهی هیچ دلیل منطقی برای این ترس وجود نداشته اما فرد همواره مرگ خود و یا اطرافیانش را تصور می‌کند. این موضوع گاهی ریشه در کودکی و باورهای فرد دارد. به طور کلی این موضوع در طولانی مدت سبب بروز آسیب های روانی به افراد شده و مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید برای درمان و پیگشیری از این موضوع از  یک متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تر از مرگ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی  از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫5 دیدگاه ها

    1. ترس از مرگ همیشه با ما ادم ها بوده است. اما در زمان و موقعیت هایی این ترس بیشتر میشه. ترس از مرگ میتونه هم در کمسالان و هم در بزرگسالان به وجود بیاد. این موضوع بستگی به تجارب آن ها داره

  1. تررررس شدید برای از دست دادن خواهرم دارررم و خیلی بهش فکر میکنم توروخدااا بگین چیکار کنم واقعا اذیتم میکنه و فکرای بدی میاد تو ذهنم

  2. چندین ساله که همش میترسم مامانمو از دست بدم و دچار اضطراب میشم که اگه یه روز نباشه چیکار کنم??

    1. اولین ترس هر آدمی مرگ و نیستی است. وقتی به نیستی فکر کنیم دچار رعب و وحشت میشیم. اما وقتی این ترس رو به دیگران هم توسعه میدیم در واقع به نوعی مرگ و نبود خودمان رو هم یادآوری میکنیم. گاه برای فرار از نیستی خودمان به نیستی باقی عزیزان فکر میکنیم و رنج میکشیم. هر دو از یک جنس اند و هر دو ریشه در یک اندیشه دارند “نیستی و نابودی”. درمانگران زیادی بر این نوع ترس کار کرده اند و رویکردی به نام اگزیستانسیال ها رو ایجاد کرده اند. شما هم می توانید در این باره مطالعه داشته باشیدو برای غلبه بر این ترس از مشاوران روانشناسی حوزه تحلیلی و یا وجودی خدمات دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره