اگر ازدواج نکنیم چه! | دلیل و عوارض ازدواج نکردن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اگر ازدواج نکنیم چه می شود؟ این سؤال برای بسیاری از جوانانی که در سن ازدواج هستند پیش می‌آید. گاهی اوقات فشارهای خانواده ما را از ازدواج نکردن می‌ترساند؛ گاهی اوقات هم آن‌قدر برنامه‌های شخصی داریم که جایی برای فکر کردن به ازدواج باقی نمی‌ماند. اما ته ذهنمان این سؤال هست که واقعاً اگر ازدواج نکنیم پشیمان می‌شویم؟ واقعیت این است که هیچ‌کس نمی‌تواند به این سؤال جواب بدهد.

بعضی مجردها از بسیاری متأهل‌ها خوشبخت‌ترند. بعضی وقت‌ها هم به خاطر موقعیت‌هایی که از بین رفته‌اند پشیمان می‌شویم. درواقع می‌توان گفت ازدواج کردن یا نکردن موضوعی است که با توجه به زندگی هرکسی می‌تواند متفاوت باشد. به همین خاطر شاید بهتر باشد این تصمیمتان را با یک مشاور در میان بگذارید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض ازدواج نکردن و اگر ازدواج نکنیم چه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اگر ازدواج نکنیم | مگر همه باید ازدواج کنند؟

ازدواج و داشتن همسر یک نیاز طبیعی برای انسان است. از گذشته تا حالا و در تمام فرهنگ‌ها دختران و پسران وقتی به سن خاصی می‌رسند ازدواج می‌کنند. به همین خاطر بسیاری از والدین و اطرافیان انتظار دارند شما هم دیر یا زود ازدواج کنید. اما یک سؤال مهم این است که آیا واقعاً همه انسان‌ها باید ازدواج کنند؟

واقعیت این است که خیر؛ شما مجبور نیستید ازدواج کنید. به همان اندازه که پیدا کردن همسر خوب می‌تواند خوشبختی شما را تضمین کند یک ازدواج از سر اجبار و فشار هم می‌تواند مشکلات بسیاری را برای‌تان به همراه بیاورد. درواقع قرار نیست هرکس که ازدواج کرد، خوشبخت باشد و هرکسی که ازدواج نکرد دچار مشکل شود. ازدواج یک موضوع خیلی خوب در زندگی همه ماست اما به شرطی که هم خودمان و هم طرف مقابل شرایط آن را داشته باشیم. برای پیدا کردن جواب صحیح برای داشتن انگیزه های ازدواج کلیک کنید.

پیامدهای ازدواج نکردن برای مرد و دختر

پیامدهای ازدواج نکردن

ازدواج نکردن در شرایطی که گزینه موردنظرتان برای ازدواج را پیدا نکرده‌اید، می‌تواند بسیار مطلوب باشد. درواقع خود را از خطر یک زندگی ناموفق نجات داده‌اید. اما درعین‌حال معیارهای اشتباه‌تان (مثل‌اینکه بخواهید طرف مقابل همه‌چیزتمام باشد یا بی توجهی به ازدواج) می‌تواند مشکلاتی را برایتان به همراه داشته باشد. از جمله پیامدهای ازدواج نکردن و پاسخ به اگر ازدواج نکنیم چه به شرح زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.
 

⭕ سلامت عاطفی

داشتن یک شریک عاطفی ثابت که قرار است همیشه کنار شما باشد و در همه شرایط حمایت‌تان کند، می‌تواند بسیار شیرین باشد. بسیاری از کسانی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند این رابطه را برقرار کنند در زندگی احساس تنهایی و ناراحتی می‌کنند. این تنهایی می‌تواند شما را در برابر بسیاری از بیماری‌های روحی آسیب‌پذیر کند. بعضی جوانان در پاسخ به این موضوع از روابط دوستی یا هم خانگی صحبت می‌کنند. واقعیت این است که این روابط هرگز نمی‌توانند به‌اندازه ازدواج عمیق باشند. از طرفی تعدد روابط خودش دلیلی برای کاهش سلامت روان است.

⭕ به خطر افتادن سلامت جنسی، اگر ازدواج نکنیم

در تمام توصیه‌هایی که برای سلامت جنسی مطرح می‌شود داشتن یک شریک جنسی ثابت از مهم‌ترین راهکارهاست. به همین خاطر ازدواج علاوه بر تأمین نیاز جنسی، سلامت شما را هم تضمین می‌کند. درحالی‌که هرچقدر تعداد روابط شما افزایش پیدا کند، احتمال درگیری با بیماری‌های مقاربتی هم بیشتر خواهد شد.

⭕ نبود استقلال

برای بسیاری از جوانان و به‌خصوص دخترها ازدواج نکردن به معنای این است که نمی‌توانند به استقلال دست پیدا کنند. درواقع شما تا پیش از زمان ازدواج باید در خانه والدین زندگی کنید و آن‌ها روی بسیاری از رفتارهایتان کنترل خواهند داشت. درحالی‌که پس از ازدواج خانواده و زندگی خودتان را دارید.

⭕ اگر ازدواج نکنیم فشارهای مذهبی بیشتر می شود

یکی از مشکلات بسیاری از جوانانی که ازدواج نمی‌کنند فشارهای مذهبی است. درگیری با نیازهای جنسی و همین‌طور احتیاج به داشتن همدم ازجمله نیازهایی هستند که راهکار مذهب برای برطرف کردنشان ازدواج است. به همین خاطر این جوانان دچار تعارض بین باورهای مذهبی و شرایط زندگی‌شان می‌شوند. این شرایط می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

⭕ احساس بی‌ثمر ماندن زندگی

اگر ازدواج نکنیم شاید در کوتاه‌مدت خیلی متوجه پیامدهای منفی آن نباشیم اما با گذشت زمان بیشتر احساسات منفی به سراغ شما می‌آیند. برای مثال یک نیاز طبیعی در همه انسان‌ها این است که دلشان می‌خواهد فرزندی داشته باشند. این فرزندان درواقع حاصل و ثمره یک زندگی هستند. اگر ازدواج نکنیم ممکن است در میان‌سالی یا پیری به دلیل نداشتن فرزند یا تجربه نکردن رابطه عاطفی، احساس ناراحتی کنید.

در چه شرایطی ازدواج نکنیم ؟

همان‌طور که گفتیم ازدواج کردن همیشه هم خوب نیست. گاهی اوقات بهتر است حداقل برای مدتی از فکر ازدواج بیرون بیایید. اگر شما در هریک از موقعیت‌های زیر قرار دارید بهتر است فعلاً برای ازدواج تصمیم نگیرید. برای اینکه تصمیم درستی بگیرید، حتما مقاله دلایل ازدواج را مطالعه نمایید.

✅ فشار اطرافیان

وقتی سن‌تان کمی بالاتر می‌رود فشار اطرافیان و به‌خصوص خانواده یکی از مهم‌ترین دلایل ازدواج می‌شود. گاهی اوقات خانواده آن‌قدر روی این موضوع تمرکز می‌کنند و آن‌قدر راجع به آینده حرف‌های نگران‌کننده می‌زنند که ترجیح می‌دهید هرچه سریع‌تر ازدواج کنید. در این شرایط بسیاری از ما به اینکه با چه کسی ازدواج می‌کنیم توجهی نداریم و تنها می‌خواهیم از فشار حرف‌های خانواده و اطرافیان خلاص شویم. توجه داشته باشید که این شکل از ازدواج مشکلات بسیاری را به دنبال خود می‌آورد و بهتر است مدتی برای ازدواج دست نگه دارید.

✅ ترس از ازدواج نکردن

حرف‌های اطرافیان یا دیدن زندگی متأهلی دوستان و اطرافیان گاهی باعث می‌شود از ازدواج نکردن بترسید. ممکن است فکر کنید تنها ماندن شما در شرایطی که همه اطرافیان ازدواج کرده‌اند می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد و به همین خاطر به اولین نفری که سر راهتان قرار می‌گیرد پاسخ مثبت می‌دهید. یادتان باشد قرار نیست جریان زندگی همه انسان‌ها مشابه یکدیگر باشد. بعضی از ما زودتر و بعضی دیرتر ازدواج می‌کنیم. اما این نباید باعث ترس و نگرانی شما بشود. برای آشنایی با راه های غلبه بر ترس از مجرد ماندن کلیک کنید.

✅ نبود بلوغ و پختگی

گاهی اوقات کاملاً احساس می‌کنید که خودتان یا طرف مقابل آمادگی ازدواج را ندارید. اما ممکن است اطرافیان به شما بگویند دیر یا زود شرایط زندگی مشترک را یاد می‌گیرید. درواقع ازدواج کردن آن‌قدر مهم می‌شود که به شرایط لازم برای آن توجهی نمی‌کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد این شکل از ازدواج در اکثر مواقع با مشکلات شدیدتر یا حتی طلاق مواجه می‌شود. به همین خاطر هرقدر هم که زمان ازدواج طولانی باشد بهتر است از ازدواج با کسی که بلوغ فکری لازم را ندارد خودداری کنید.

نظر متخصصان برای ازدواج نکردن تا آخر عمر

ازدواج موضوع بسیار مهمی در زندگی همه ما است. اما قرار نیست تمام زندگی‌مان باشد. اگر شما هم تاکنون نتوانسته‌اید گزینه مناسبی را برای ازدواج انتخاب کنید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. گاهی اوقات خودمان متوجه نیستیم که بخشی از رفتارهایمان، ما را از یک ارتباط سالم دور می‌کند. گاهی اوقات هم بی‌دلیل از تنهایی می‌ترسیم و سعی می‌کنیم خودمان را وارد رابطه‌های متعدد کنیم.

مشاورین در تمام این شرایط می‌توانند به شما کمک کنند مسیر صحیح‌تر را انتخاب کنید. به‌علاوه هنگامی‌که کسی را برای ازدواج انتخاب می‌کنید مشاور پیش از ازدواج با بررسی تمام جوانب و همین‌طور معیارهای شما برای ازدواج کمکتان خواهد کرد که بهترین تصمیم را بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض ازدواج نکردن و اگر ازدواج نکنیم چه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

پیامدهای ازدواج نکردن چیست؟

مشکلات روحی، به خطر افتادن سلامت جنسی، احساس بی‌ثمر شدن زندگی و همین‌طور فشارهای مذهبی از مهم‌ترین پیامدهای ازدواج نکردن هستند.

آیا ازدواج نکردن همیشه منفی است؟

خیر؛ ازدواج بخش مهمی از زندگی همه ما است اما قرار نیست تمام زندگی‌مان باشد. اگر به هر دلیلی تاکنون ازدواج نکرده‌اید بهتر است به سایر جنبه‌های زندگی‌تان توجه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره