بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی چقدر خطرناک هستند؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی در کشور ما که کشوری سنتی بوده و ازدواج‌های فامیلی در آن رایج است، بیشتر از دیگر کشورها دیده می‌شود. ازدواج‌های فامیلی به دلایل ژنتیکی باعث بروز برخی بیماری‌های بسیار نادر می‌گردد. خوشبختانه قبل ازدواج زوجینی که نسبت فامیلی دارند، می‌توانند با انجام برخی آزمایش‌ها از میزان خطر ابتلای فرزندشان به این بیماری‌ها مطلع شده تا با آگاهی بیشتر وارد چنین رابطه‌ای شده و از به دنیا آمدن کودکی با مشکلات ژنتیکی جلوگیری کنند. اگر آزمایشات نتیجه مثبتی را نشان دهند، زوجین می‌توانند مانند دیگران ازدواج کنند. اما در صورتی که احتمال بروز یکی از بیماری‌های ناشی از ازدواج فامیلی وجود داشته باشد، نیاز به تجدید نظر وجود خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

علائم بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

بروز بیماری‌های ژنتیکی و بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی می‌تواند برای فرزندان هر زوجی، حتی در صورت نداشتن نسبت فامیلی اتفاق بیفتد، اما نکته‌ای که بایستی بدان توجه کنید این است که درصد بروز بیماری‌های ژنتیکی در زن و مردی که با یکدیگر اشتراک ژنتیکی دارند و به اصطلاح فامیل هستند، بیشتر است.

ازدواج مسئله بسیار حساس و مهمی است که نمی‌توان برای آن قانونی تعیین کرد که ازدواج فامیلی خوب است و یا بد. اما اگر تصمیم بر ازدواج‌فامیلی گرفته‌اید، برای جلوگیری از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی که در آینده ممکن است برای فرزندتان اتفاق بیافتد، در آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج شرکت کنید. این آزمایش‌ها تعیین کننده میزان خطر ناشی از ازدواج فامیلی زوج را با یکدیگر است. برای آشنایی بیشتر با معایب و مزایای ازدواج فامیلی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلیل ایجاد بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

اگر بخواهیم دلیل ایجاد بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی را مشخص کنیم، باید نسبت به کروموزوم دریافتی جنین اطلاعات کسب کنیم. هر بچه‌ ای از پدر و مادر خود ۴۶ کروموزوم دریافت می‌کند که ۲۳ کروموزوم آن از پدر و ۲۳ کروموزوم دیگر آن را از مادر می‌گیرد. این کروموزوم‌ ها هر کدام دارای دو ژن هستند که صفاتی شامل رنگ چشم، رنگ پوست، قد، هوش، استعداد ابتلا به بیماری‌ ها و … را به بچه منتقل می‌کند.

هر صفتی توسط دو ژن به بچه منتقل می‌شود که یکی از آن‌ ها از مادر و یکی دیگر از پدر است. وجود دو ژن برای تعیین یک صفت باعث می‌شود که اگر یکی از ژن‌ ها در یکی از والدین مشکل داشت، ژن دیگر از والد دیگر بتواند اطلاعات آن صفت را منتقل کند و در واقع مانع از بروز بیماری شود.

اختلال در ژن‌ها معمولا باعث بیماری نخواهد شد، چرا که حتی اگر یک ژن معیوب باشد نسخه دوم آن ژن سالم است. کسی که دارای یک ژن سالم و یک ژن معیوب باشد، اما بیمار نباشد را ناقل می‌گوییم، چرا که دارای یک ژن معیوب است که از والدین خود به ارث برده است.

در ازدواج‌ های فامیلی، ممکن است زن و مرد یک ژن معیوب را از اجداد مشترک خود دریافت کرده باشند. اگر هر دو فرد ناقل باشند به دلیل احتمالات ژنتیکی در یک فرزند از چهار فرزند آن‌ها بیماری ژنتیکی ایجاد خواهد شد که دقیقا ناشی از اختلال در ژن‌ ها است. و بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی رخ می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع ازدواج کلیک کنید.

مشکلاتت و بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

انواع بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

چیزی که اکثر مردم گمان می‌کنند این است که بیماری‌ های ناشی از ازدواج فامیلی فقط فرزند زوجین را شامل می‌شود، در صورتی که این نوع از ازدواج باعث بروز بیماری‌ هایی در زوجین نیز می‌گردد. در ادامه به برخی بیماری‌ های رایج‌ تر در ازدواج های فامیلی اشاره کرده‌ایم.

? احتمال نقص ایمنی

یکی از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی ، بیماری نقص ایمنی در فرزند زوجین است. این دسته از کودکان به دلیل داشتن ایمنی پایین بدن در معرض بیمار‌ های عفونی قرار دارند و به عبارتی سیستم ایمنی بدنشان به درستی کار نمی‌کند. البته لازم است اشاره کنیم که اگر والدین فرزند خود را سریعا نزد پزشک ببرند، این بیماری با مصرف قرص و ویتامین‌ها قابل درمان خواهد بود.

?احتمال سقط جنین در ازدواج های فامیلی

از دیگر بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی، احتمال سقط جنین است. از دیگر خطراتی که ازدواج‌های فامیلی دارد، خطر سقط جنین است. طبق آماری که ثبت شده میزان سقط جنین و یا مرده زایی در زوجینی که ازدواج فامیلی داشته‌اند، نسبت به دیگر زوج‌ها بیشتر است.

?معلولیت در کودکان

معلولیت در کودکان از دیگر بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است. از مهم‌ترین خطراتی که فرزند حاصل از ازدواج‌های فامیلی را تهدید می‌کند، خطر تولد کودک معلول است. با توجه به توضیحاتی که ارائه کرده‌ایم ممکن است در ازدواج فامیلی برخی اختلالات ژنتیکی رخ دهد و به طور همزمان ذهن و جسم کودک را تحت تاثیر قرار دهد. درصد بسیاری از نوزادان به دلیل اختلالات ژنتیکی جان خود را از دست می‌دهند. احتمالا بروز اختلالات ژنتیکی و معلولیت در زوجینی که نسبت فامیلی دوری دارند نیز رخ می‌دهد.

? بیماری سندرم داون

یکی از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی، بیماری سندرم داون است. بیماری سندروم داون و یا مونگولیسم از بیماری های ژنتیکی ناشی از ازدواجفامیلی است که دلیل اصلی ایجاد آن اختلال در کروموزوم هاست. ابتلا به این بیماری باعث می‌شود فرد در معرض ابتلا به دیگر بیماری‌ها نیز باشد.

این دسته از کودکان معمولا دارای ظاهر مشخصی هستند که علاوه بر مشکلات ظاهری دارای مشکلات ذهنی و اختلال در یادگیری نیز می‌باشند. از جمله اختلالات ذهنی که این دسته در معرض ابتلا به آن هستند بیماری اوتیسم می‌باشد.

? احتمال ابتلای زوجین به بیماری شب کوری

شب کوری یکی از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است که زوجین را در سنین بالا گرفتار می‌کند. این بیماری به دلیل کمبود ویتامین A در بدن رخ می‌دهد. شب کوری بر روی بینایی فرد تاثیر می‌گذارد و باعث خشکی چشم فرد شده و چنانچه درمان نشود در نهایت منجر به کوری دائمی او خواهد شد.

? سندرم کلاین فلتر

یکی از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی، سندرم کلاین فلتر است. این بیماری مختص پسرها است و به شدت بر رشد بیضه ها اثر می‌گذارد. و باعث کوچکی زیاد بیضه ها می‌شود. اما تشخیص این بیماری دشوار است و حتی تا سن بلوغ مشخص نخواهد شد. این بیماری با علائمی مانند کم پشتی مو، استخوان های ضعیف، عضلات ضعیف و اختلال در تکلم همراه است.

? سندرم ترنر

سندرم ترنر یکی از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است. این بیماری مختص خانم ها است و به دلیل نقص در کروموزوم های ایکس به وجود می‌آید. از علائم این بیماری می‌توان به ورم پا، دست و پهن شدن گردن اشاره کرد.

? سندرم نونان

سندرم نونان از دیگر بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است. این بیماری به دلیل کمبود پروتئین در بدن به وجود می‌آید. که می‌توان به مشکلات پوستی، ناشنوایی، عدم توانایی کنترل ادرار و خونریزی های متعدد اشاره کرد.

? سندرم فنیل کتونوریا

از دیگر بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی، سندرم فنیل کتونوریا است. این بیماری به دلیل کمبود آنزیم در بدن به وجود می‌آید و تا 3 ماهگی اول علائمی نشان نمی‌دهد. اما بعد از آن کودک ادرار زننده ای دارد و به مرور دچار عقب ماندگی ذهنی می‌شوند. اما اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود؛ با درمان و رژیم غذایی مناسب جلوی آن گرفته می‌شود.

? دیستروفی عضلات | بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

دیستروفی عضلات یکی از بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است. این بیماری با ضعف در عضلات بدن همراه است. که اغلب به دلیل بیماری های خانوادگی رخ می‌دهد. و یک بیماری پیش رونده است. این بیماری معمولا غیر قابل درمان است و در پسرها رخ می‌دهد.

? فلج مغزی

فلج مغزی از دیگر بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است. اگر یکی از افراد در خانواده دچار این بیماری باشد، امکان رخ دادن دوباره آن وجود دارد. از علائم این بیماری می‌توان به قد بلند و کشیده، اختلالات چشمی، دندان های نامنظم و کف پای صاف اشاره کرد.

? کاتاراکت | بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

کاتاراکت جزو بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است که موجب کدر شدن عدسی چشم می‌شود. فرد مبتلا با مشکل بینایی مواجهه می‌شود که تنها در نور و تاریکی قابل تشخیص است. خوشبختانه با تشخیص پزشک می‌توان عمل جراحی قابل درمان انجام داد.

دریافت مشاوره درباره بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

در مقاله فوق به بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی است اشاره کردیم، ولی این بدین معنا نیست که احتمال وقوع این بیماری در زوجینی که رابطه فامیلی ندارند وجود ندارد، اما بایستی بدانید که درصد شکل گیری این بیماری‌ها در نسبت‌های فامیلی بسیار بیشتر از دیگر موارد است که آن هم به لطف علم پزشکی قبل از ازدواج قابل تشخیص است. بنابراین دریافت مشاوره و انجام آزمایشات ژنتیکی قبل از ازدواج در ازدواج‌های فامیلی بسیار حائز اهمیت است.

پیرامون ازدواج‌ فامیلی می‌توانید برای اطلاع از مسائل ژنتیکی و مشکلات و بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی نیز با مشاوران و روانشناسان مجرب مرکز مشاوره ذهن نو تماس بگیرید. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

کلام آخر

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی در زمینه های مختلفی وجود دارد. زمانی که زوجین با یکدیگر فامیل باشند، باید حتما آزمایش های ژنتیک را برای بچه دار شدن انجام دهند. این مشکلات علاوه بر اینکه کودک را آزار می‌دهد؛ والدین را نیز درگیر می‌کند. برای ازدواج حتما باید از مشاورین متخصص در این زمینه نیز راهنمایی بگیرید و مشاوره قبل از ازدواج را فراموش نکنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره