استرس ناشی از کرونا و راه های غلبه بر آن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استرس ناشی از کرونا این روزها بلای جان بسیاری از انسان در سراسر این کره خاکی شده است. ترس از مبتلا شدن به این ویروس، نگرانی در مورد ابتلای عزیزان و افزایش مرگ و میرها همگی از جمله عواملی هستند که منجر به تجربه علائم استرس و اضطراب می‌شوند. با توجه به اینکه استرس مفرط در دراز مدت سیستم ایمنی را سرکوب کرده و ما را در برابر انواع بیماری‌ها آسیب پذیر می‎کند؛ بسیار اهمیت دارد که بتوانیم به درستی آن را در خود مدیریت نماییم. در ادامه عوامل تشدید کننده استرس ناشی از کرونا و راه های غلبه بر آن را شرح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس ناشی از کرونا مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

استرس ناشی از کرونا

علل استرس ناشی از کرونا

با گسترش ویروس کرونا از سال 2019 مردم سراسر جهان با وضعیت پیچیده‌ای رو به رو شدند. در واقع همه ما در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروسی هستیم که به میزان زیادی ناشناخته بوده و هنوز درمان قطعی برای آن کشف نشده است. همین موضوع با ایجاد ابهام در ذهن انسان استرس ناشی از کرونا را به سطح روان ما وارد می‌کند.

استرس ناشی از کرونا به این صورت است که بسیاری از مردم در این شرایط دائما  افکار نگران کننده‌ای را در سر می‌پرورانند برای مثال ممکن است با خود بگویید: “مبادا به کرونا مبتلا شوم” یا ” نکند نتوانم این بیماری را به سلامت پشت سر بگذارم یا “مبادا نزدیکانم را به خاطر این بیماری از دست بدهم” یا “مبادا من باعث مرگ کسی شوم”. البته این نگرانی‌ها با توجه به آمار مرگ و میر و مواجهه بیش از حد با اخبار منفی تا حد زیادی طبیعی است. با این حال اگر نگرانی‌ها و استرس تا حدی زیاد شوند که به عملکرد روزمره شما آسیب برسانند نیازمند پیگیری و درمان می‌باشند. برای شناسایی بهتر مقاله علائم استرس را بخوانید.

نشانه های استرس ناشی از کرونا

استرس ناشی از کرونا همراه با نشانه هایی است که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

? تغییر در الگوی خواب و تغذیه

? ترس و نگرانی برای سلامتی خود و عزیزان

? مشکل در تمرکز

? افزایش مشکلات سلامتی مزمن

? افزایش مصرف الکل، مواد مخدر و دخانیات

? افزایش مشکلات روحی و روانی

? مراقبت از خود، دوستان و خانواده

تغییرات روحی و استرس ناشی از کرونا در کودک و نوجوان

کودکان و نوجوانان نیز با استرس ناشی از کرونا مواجهه شده اند. در این بخش مقاله به این تغییرات اشاره کرده ایم.

? ناراحتی و گریه بیش از اندازه

? بازگشت به رفتارهای خارج از سن (مثل شب ادراری)

? غم و نگرانی بیش از حد

? عادات ناسالم غذایی

? مشکلات خواب

? کج خلقی

? عملکر ضعیف در مدرسه

? مشکل در تمرکز

? اجتناب از فعالیت های مورد علاقه گذشته

? سر درد و بدن درد

? مصرف الکل و مواد مخدر

اهمیت غلبه بر استرس ناشی از کرونا

استرس ناشی از کرونا زندگی های زیادی را مختل کرده است. به همین دلیل غلبه بر آن حائز اهمیت است. همان طور که گفته شد با توجه به خطراتی که از جانب ویروس کرونا ما را تهدید می‌کند، تجربه سطحی از استرس طبیعی است و باعث می‌شود که بتوانیم اقدامات بهداشتی و مراقبتی لازم را جدی بگیریم. با این حال این استرس و نگرانی نباید بیش از اندازه باشد؛ زیرا علائم اضطرابی در دراز مدت با سرکوب سیستم ایمنی باعث می‌شود که در برابر انواع عفونت و بیماری‌ها از جمله خود ویروس کرونا آسیب پذیری بیشتری پیدا کنیم و هم چنین از نظر روانشناختی نیز آسیب ببینیم.

در نتیجه اگر در طول روز دائما با علائم اضطرابی نظیر تپش قلب، تعریق دست، احساس وحشت زدگی، لرزش و تند شدن ریتم تنفس رو به رو هستید و یا نمی‌توانید افکار نگران کننده را متوقف کنید لازم است هرچه زودتر از یک متخصص روانشناس برای بهبود مشکل خود کمک بگیرید. اگر زمینه اختلالات اضطرابی را داشته باشید، به احتمال بیشتری در این دوران دچار استرس ناشی از کرونا خواهید شد.

نحوه غلبه بر استرس ناشی از کرونا

برای اینکه در دوران کرونا بتوانید سلامت روانی خود را حفظ نمایید انجام برخی اقدامات خودیاری موثر می‌باشد، از جمله اقدامات غلبه بر استرس ناشی از کرونا باید به موارد زیر اشاره کرد. اما در صورتی که این روش‌ها کمکی نکرد حتما برای دریافت درمان استرس کمک دریافت کنید.

? فقط منابع معتبر را دنبال نمایید

برای کاهش استرس ناشی از کرونا، خبر را از منابع معتبر دریافت کنید. یکی از عوامل بسیار استرس زا در دوران کرونا شنیدن اخبار ضد و نقیض در مورد این ویروس است. از همین رو بسیار اهمیت دارد که تنها چند خبرگزاری رسمی که اطلاعات دقیق و معتبر علمی منتشر می‌کنند را دنبال نمایید. این کار کمک می‌کند در عین حال که اطلاعات خود را به روز نگه می‌دارید از شر استرس‌های اضافه دور بمانید.

? برای غلبه بر استرس ناشی از کرونا تعداد دفعات چک کردن اخبار مرتبط با کرونا را محدود کنید

اگر قصد کاهش استرس ناشی از کرونا را دارید؛ اخبار را کمتر چک کنید. بسیاری از افراد در این روزهای پرتنش دائما از طریق گوشی یا تلویزیون در حال وارسی اخبار هستند. این کار نه تنها کمک کننده نیست بلکه منجر به تجربه استرس بیش از حد می‌شود. از همین رو باید تعداد دفعات پیگیری اخبار کرونا را محدود نمایید. برای مثال می‌توانید به خودتان بگویید که تنها روزی یک بار هنگام عصر در صفحات خبر اطلاعات مورد نیاز را جستجو می‌کنم و در سایر مواقع خود را از خبرها دور نگه می‌دارم.

? یک شبکه حمایت اجتماعی برای خود ترتیب دهید

برای کاهش استرس ناشی از کرونا، شبکه حمایت اجتماعی برای خود شکل دهید. دریافت حمایت از جانب اعضای خانواده و دوستان یکی از راه‌های بسیار تاثیرگذار در کاهش تنش و رفع استرس‌هاست. در نتیجه با وجود قرنطینه سعی کنید از طریق تماس تصویری یا تلفنی ارتباط خود را با عزیزانتان حفظ نمایید و در صورتی که اضطراب زیادی را تجربه می‌کنید از گفتگو با آن‌ها کمک بگیرید.

? از کسانی که نگرانی و استرس ناشی از کرونا را تشدید می‌کنند دوری کنید

یکی از روش های غلبه بر استرس ناشی از کرونا، دوری از برخی افراد است. برخی آدم‌ها دائما با انتشار اخبار منفی یا پیش گویی‌های تهدید آمیز و ناامید کننده در مورد آینده خواسته یا ناخواسته به شما آسیب می‌رسانند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در دوران شیوع ویروس کرونا در انتخاب کسانی که با آن‌ها معاشرت می کنید بیشتر دقت کرده و از آدم‌هایی که منجر به تشدید استرس‌هایتان می‌شوند تا حد امکان دوری کنید.

? از تکنیک‌ها و تمرین های آرام سازی کمک بگیرید

برای کاهش استرس ناشی از کرونا، از تمرین های آرام سازی کمک بگیرید. هنگامی که عوامل استرس زا سیستم عصبی‌تان را از تعادل خارج می‌کنند، تکنیک‌های آرام سازی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا می‌توانند شما را به حالت تعادل برسانند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که همواره داشتن تمرین منظم در این زمینه بیشترین مزایا را به همراه دارد. بنابراین تلاش کنید روزانه دست کم چند دقیقه هم شده برای این تمرین‌ها وقت بگذارید.

? راهی برای ورزش کردن پیدا کنید

از دیگر روش های استرس ناشی از کرونا، ورزش کردن است. برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا این روزها بسیاری از باشگاه‌ها و فضاهای ورزشی تعطیل شده‌اند. این در حالی است که ورزش کردن و فعال ماندن تا حد زیادی در کاهش استرس و مدیریت خلق و خو موثر است. از همین رو تلاش کنید به خاطر قرنطینه و تعطیلات به طور کل ورزش را کنار نگذارید. در نظر داشته باشید که هنوز هم گزینه‌هایی برای داشتن یک روتین ورزشی پیش روی شما قرار دارند. برای مثال می‌توانید از کلاس‌های آنلاین، ویدیوهای ورزش در خانه یا فعالیت‌هایی نظیر پیاده روی و دوچرخه سواری در فضای باز کمک بگیرید.

? از یک روانشناس کمک بگیرید

بزرگ ترین کاری که برای غلبه بر استرس ناشی از کرونا می‌توانید انجام دهید؛ کمک از روانشناس است. اگر اقدامات خودیاری به تنهایی برای مدیریت استرس‌های شما کافی نیستند و نگرانی‌های زیاد باعث شده که احساس ناتوانی بکنید یا از نظر روحی بسیار آشفته باشید، بهتر است در اسرع وقت از یک روانشناس برای بهبود اوضاع کمک بگیرید. خوشبختانه این روزها سیستم‌های مشاوره تلفنی و آنلاین به مراجعین کمک می‌کنند تا در عین رعایت پروتکل‌های بهداشتی از خدمات سلامت روان نیز بهره مند شوند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.
 

 توجه به نکات کلیدی زیر برای غلبه به استرس ناشی از کرونا ضروری است

نکاتی درباره استرس ناشی از کرونا

برای اینکه از استرس ناشی از کرونا خلاص شوید باید به برخی از نکات و تکنیک ها توجه کنید. در این بخش مقاله راجع به این نکات توضیح داده ایم.

? آموزش ذهن آگاهی

?  تماشای فیلم با ژانر مورد علاقه

? شنیدن موسیقی آرام بخش

? مطالعه کتاب در زمینه مورد علاقه

? بازی های خانگی

? آموزش های آنلاین

? مراقبت از سالمندان، افراد ناتوان و کودکان

? دوری از شایعه، حدس و گمان

? آموزش مدیریت استرس

? رژیم غذایی متعادل

? آموزش کنترل احساسات

? دوری از مصرف سیگار و نوشیدن الکل

کلام آخر

زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد؛ میزان استرس افراد در زمینه ابتلا به این ویروس افزایش داشت. به قدری این استرس ها زیاد بود که اغلب افراد به آن دچار شدند. و تنها کمک بزرگی که برای خود می‌توانستند انجام دهند؛ راهنمایی از روانشناس است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس ناشی از کرونا مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه زمانی استرس های ناشی از کرونا به مداخلات روانشناختی نیاز دارد؟

اگر استرس ها باعث شده که احساس پریشانی زیادی داشته باشید و نتوانید همانند سابق فعالیت‌های روزمره‌تان را انجام دهید باید برای بهبود اوضاع از یک روان درمانگر کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره