قرص بوسپیرون چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص بوسپیرون با نام تجاری Buspar از دسته داروهای ضداضطراب می‌باشد. معمولا این دارو برای بیمارانی که دارای اختلالات فراگیر هستند، تجویز می‌شود. عملکرد داروی بوسپیرون بدین صورت است که بر روی انتقال‌دهنده‌های شیمیایی مغز تاثیر می‌گذارد و بر اثر تنظیم آن‌ها باعث می‌شود فرد اضطراب کمتری تجربه کند. داروی بوسپیرون همانند دیگر داروها دارای فواید و البته عوارض مختلفی است. جهت کاهش عوارض جانبی این دارو می‌توانید از نحوه مصرف، تداخلات دارویی و موارد منع مصرف دارو مطلع شوید. برای آشنایی بیشتر با انواع داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص بوسپیرون می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

قرص بوسپیرون

قرص بوسپیرون

قرص بوسپیرون یکی از داروهای مصرفی برای افرادی است که اضطراب دارند. این دارو به شما کمک می‌کند که راحت تر فکر کنید، احساس نگرانی کمتری داشته باشید و راحت زندگی کنید. علاوه بر این، بوسپیرون به شما در کاهش خجالتی بودن و زودرنجی کمک می‌کند. از عوارض این دارو می‌توان به تعریق، اختلال در خواب و تپش قلب اشاره کرد.

قرص بوسپیرون شاید باعث کاهش وزن و یا اضافه وزن فرد شود. اما به عنوان داروی لاغری نباید از آن استفاده کرد. این دارو برای درمان افسردگی که ناشی از دو قطبی و بایپولار نباشد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله تمامی جوانب بوسپیرون را سنجیده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

مکانیسم اثر بوسپیرون

به طور قطع مکانیسم اثر قرص بوسپیرون مشخص نشده است. اما بر اساس شواهد؛ بوسپیرون تمایل بسیار بالایی به اتصال به گیرنده های سروتونین نشان می‌دهد. و همچنین برای اتصال به گیرنده های دوپامین؛ تمایل متوسط دارد. به همین دلیل از این دارو انتظار می‌رود که بر انتقال دهنده های عصبی در مغز اثر برای درمان اضطراب اثر بگذارد.

موارد مصرف قرص بوسپیرون

همانطور که اشاره کردیم قرص بوسپیرون یکی از داروهای ضداضطراب است که در جهت درمان اختلالات اضطرابی شامل ترس، تنش، تحریک‌پذیری، ضربان قلب نامنظم و سایر علائم جسمانی اثربخش است. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

البته باید اشاره کنیم که از داروی بوسپیرون جهت درمان افسردگی غیرملانکولیک و سندروم پارکینسون نیز استفاده می‌کنند. به طور کلی داروی بوسپیرون با عملکردی که بر روی مغز انسان دارد به بیمار کمک می‌کند تا با درست فکر کردن، آرام و راحت باشد و بدون اضطراب به زندگی معمول خود ادامه دهد.

مصرف قرص بوسپیرون باعث کنترل برخی عواطف و احساسات شامل خجالتی بودن یا زودرنج بودن و در درمان مشکلات خواب، عرق کردن و تپش قلب نیز کمک می‌کند.

نحوه مصرف دارو و قرص بوسپیرون

مصرف قرص بوسپیرون فقط با تجویز پزشک انجام می‌شود و نباید به صورت خودسرانه مصرف شود. مصرف داروی بوسپیرون معمولا به صورت خوراکی و برای جذب سریع‌تر بدون غذا انجام می‌شود.

دوز مصرفی قرص بوسپیرون با توجه به عوامل مختلفی همچون سن بیمار، شرایط بیمار و نوع بیماری و پاسخدهی بدن او تعیین می‌شود که توسط پزشک مشخص می‌گردد، بنابراین در دوز تجویز شده تغییرات ایجاد نکنید و در صورت داشتن عوارض دوز مصرفی را کم و برای اثر بخشی سریع‌ تر دوز مصرفی را افزایش ندهید. معمولا اثربخشی دارو در یک بازه زمانی یک ماهه مشخص می‌شود.

موارد احتیاط مصرف قرص بوسپیرون

بهتر است در صورت داشتن حساسیت به قرص بوسپیرون به پزشک معالج خود اطلاع دهید. چراکه داروی بوسپیرون شامل ترکیبات غیرفعالی است که می‌تواند باعث بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود. مصرف قرص بوسپیرون در برخی افراد که سابقه پزشکی دارند بایستی با احتیاط و پس از مشورت با پزشک انجام شود. از جمله این بیماری‌ها به شرح موارد زیر است.

? مشکلات کلیوی

? مشکلات کبدی

?سابقه اختلال دوقطبی

? سابقه افسردگی شیدایی

? بیماری پارکینسون

مسمومیت داروی بوسپیرون

مصرف بیش از اندازه داروی بوسپیرون باعث بروز علائم مسمومیت و اوردوز می‌شود. بنابراین توصیه اکید می‎‌کنیم که به هیچ وجه به صورت خودسرانه مصرف قرص بوسپیرون را افزایش ندهید. از مهم‌ترین علائم مصرف بیش از اندازه داروی بوسپیرون می‌توان به از هوش رفتن و مشکلات تنفسی اشاره کرد که در صورت مشاهده این علائم بایستی که سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض داروی بوسپیرون

مصرف داروی بوسپیرون دارای برخی عوارض جانبی شایع شامل موارد زیر می‌باشد که به مرور پس از یک بازه زمانی کوتاه از بین می‌‍رود، اما بهتر است در صورتی که علائم قرص بوسپیرون ادامه دار بود، به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

? سرگیجه

? خواب‌آلودگی

?سردرد

? تهوع

? نگرانی

?بی‌قراری

? تاری دید

? خستگی

?مشکلات خواب

در میان بیمارانی که قرص بوسپیرون را مصرف می‌کنند، تعداد بسیار کمی عوارض جدی و نادر این دارو را تجربه کرده‌اند. از مهم‌ترین عوارض جدی داروی بوسپیرون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در صورت دیدن این علائم بایستی به پزشک خود اطلاع دهید.

? لرزش

? گرفتگی عضلانی

?ناهنجاری صورتی

? حرکات و پرش سریع یا دیسکینزی خفیف

? مشکلات حرکتی و عدم کنترل بر بدن مخصوصا صورت، دهان، زبان، دست و پاها

?خونریزی و کبودی

? تنگی نفس

? درد قفسه سینه

?تپش قلب

واکنش آلرژیک جدی در رابطه با قرص بوسپیرون نادر است. اما اگر واکنش های آلرژیک زیر را داشتید؛ با پزشک مشورت کنید.

? خارش

? علائم پوستی

?گیجی شدید

? تورم

? اختلال تنفسی

تداخلات دارویی با قرص بوسپیرون

مصرف همزمان برخی از داروها با قرص بوسپیرون باعث بروز عوارض بیشتر این دارو می‌شود و یا عملکرد دارو را به طور کامل مختل می‌کند. بهترین کار این است که در زمان مراجعه به پزشک لیست تمامی داروهایی را که مصرف می‌کنید در اختیار او قرار دهید، تا اگر موردی باشد پزشک‌تان به شما بگوید. از مهم‌ترین تداخلات دارویی داروی بوسپیرون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? داروهای بازدارنده منوآمین اکساید از داروهای ضدافسردگی که مصرف همزمان آن باعث بروز فشار خون بالا، سردرد و تغییر در دید می‌شود.

? داروهای انتقال دوپامین و لوفلوپان

?داروی ضدافسردگی نفازودون

? ریفامپین

? مهارکننده‌های CYP3A4 مانند کلاریترومایسین و تلیترومایسین

?بنزودیازپین‌ها مانند ایتراکونازول و کتوکونازول

? دیازپام و تمازپام

هشدارها و احتیاط در مصرف بوسپیرون

احتیاط در مصرف قرص بوسپیرون

❌ در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، حتما از پزشک خود پیرامون مصرف داروی بوسپیرون مشورت لازم را دریافت کنید.

❌ مصرف قرص بوسپیرون بایستی با احتیاط و با تجویز پزشک انجام شود.

❌همراه با مصرف داروی بوسپیرون از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت بپرهیزید، چراکه باعث بروز عوارض جانبی این دارو می‌شود.

❌ از عوارض مصرف داروی بوسپیرون خواب آلودگی و تاری دید است. از مصرف همزمان این دارو با الکل و یا ماری جوآنا بپرهیزید، چراکه احتمال بروز عوارض جانبی را تشدید می‌کند. از رانندگی کردن و انجام تمامی فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری بالا دارد نیز بپرهیزید.

❌ اگر عمل جراحی پزشکی و یا دندانپزشکی دارید، حتما پزشک خود را از مصرف داروی بوسپیرون مطلع سازید.

چگونه قرص بوسپیرون را قطع کنیم؟

قرص بوسپیرون برای درمان اضطراب استفاده می‌شود. و برای استفاده از این دارو حتما باید از پزشک مشورت بگیرید. حتی برای قطع بوسپیرون نیز بایدنظر پزشک را اعمال کنید. این دارو بعد از ترک یک باره دیگر از اضطراب جلوگیری نمی‌کند به همین دلیل بهتر است که در شروع از دوز کم مصرف کنید. برای قطع این دارو حتما با پزشک مشورت کنید و سر خود قرص بوسپیرون را کنار نگذارید. در صورت مشاهده نشانه های ترک دارو، فورا با پزشک مشورت کنید.

سخن آخر

داروی بوسپیرون نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود، چراکه باعث تشدید و افزایش احتمال بروز عوارض جانبی این دارو می‌شود. مصرف قرص بوسپیرون همراه با روان درمانی می‌تواند باعث اثربخشی سریع‌تر و بهتر این دارو شود. اگر به پزشک خود دسترسی ندارید می‌توانید با برترین و مجرب‌ترین مشاوران در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل بفرمایید و سوالات دارویی و روانشناسی خود را بپرسید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص بوسپیرون می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره