ترس از زنان | علت و درمان ژنوفوبیا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از زنان یکی از مشکلات رایج میان جوانان است. این ترس تا حدودی طبیعی است و اکثر افراد قبل ازدواج آن را تجربه می‌کنند. اما زمانی مشکل‌ساز خواهد شد که مانعی جدی برای ازدواج فرد و تشکیل خانواده او گردد. ویژگی‌های فردی و مشکلات خانوادگی از اصلی‌ترین دلایل ترس از ازدواج هستند. با آگاهی از دلایل گاموفوبیا و راه‌های درمان آن می‌توانید به این ترس غلبه کرده و گامی موثر در جهت تشکیل خانواده سالم و موفق خود بردارید. گاهی ترس از زنان زیبا تا حدی پیش می‌رود که افراد از شروع یک رابطه نیز اجتناب می‌کنند. در ادامه مقاله به بررسی کامل ترس از زنان می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ترس از زنان زیبا

ترس از زنان یا ژنوفوبیا به ترس شدید و غیر منطقی نسبت به زنان گفته می‌شود که نوعی فوبیای خاص است. این نوع از فوبیا در DSM5 به عنوان فوبیایی جداگانه معرفی نشده است. اما به طور کلی افراد مبتلا به این نوع از فوبیا، تمام علائم فوبیاهای مختلف را دارند. چنین افرادی در مواجهه با زنان ترس و اضطراب زیادی را تحمل کرده که توجیهی برای آن وجود ندارد. فراموش نکنید که ژنوفوبیا با زن ستیزی یا انزجار از زنان متفاوت است. با وجود چنین اختلالی، افراد نمی‌توانند به راحتی درون جامعه حضور یابند و یا با دیگران ارتباط موثر برقرار کنند. امروزه زنان در عرصه های مختلفی حضور فعال دارند؛ و تقریبا زندگی بدون حضور آنها غیرممکن است.

دلایل ترس از زنان

دلایل ترس از زنان

 

طبق مطالعات انجام شده ازدواج جزء ۱۰ موضوع برتر استرس‌زای دنیاست. یکی از معضلات ازدواج، حجم زیادی از اطلاعات و مسئولیت‌های جدیدی است که نیاز به تاب آوری بالایی دارد. برخی افراد زیر بار این افکار منفی و فشارها سریعا از ازدواج پشیمان شده و به باقی جنبه‌های ازدواج توجه نمی‌کنند. در قرن ۲۱ بیشتر از هر زمان دیگری شاهد ترس عجیب و غیرواقعی از ازدواج و حتی ترس از زنان هستیم؛ این ترس با نام تخصصی گاموفوبیا در روانشناسی یاد می‌شود. برای غلبه بر این ترس مشاوره ازدواج پیشنهاد می‌کنیم. در مواردی دیگر وقتی افراد شاهد تجربیات ناموفق اطرافیان و دوستان خود هستند؛ بعد از مدتی به ترس از زنان زیبا مبتلا می‌شوند.

فروشگاه آرامیس

نشانه های ترس از زنان | چگونه ترس از زنان خود را نشان می دهد؟

این ترس تا حدی پیشروی می‌کند که حتی صحبت درباره ازدواج موجب پریشانی و فرار از آن موقعیت می‌شود. با اندکی دقیق‌تر شدن می‌توان عوامل متعدد این ترس را در زندگی این دست افراد پیدا کرد. اما برای برخوردی منطقی، نیاز به صبر و اقدامات اصولی و صحیح است. البته پیامدهای ترس از زنان فقط به ازدواج محدود نمی‌شود و جنبه های مختلفی از زندگی را در بر می‌گیرد. افراد در مواجهه با زنان علائمی مثل گرفتگی عضلانی، ترس و اضطراب شدید، بالارفتن ضربان قلب، تنگی نفس، حالت تهوع و سرگیجه را تجربه خواهند کرد.

توجه داشته باشید که این اقدامات حتما باید به کمک متخصصین و افراد دارای صلاحیت صورت گیرد، زیرا در غیر این صورت با برخوردهای نادرست اطرافیان جریان ترس از ازدواج تشدید شده و بعضا عواقب غیر قابل بازگشتی به همراه  خواهد داشت. بنابراین در ابتدا توصیه ما این است قبل از هرگونه اقدامی  برای حل این مساله با مشاور یا روانشناس  مشورت کنید.

علت ژنوفوبیا | ترس از زنان

برخی از دلایل و عوامل تشدیدکننده ترس از زنان به شرح زیر هستند. در صورتی که هیچ گونه احساسی نسبت به ازدواج نیز وجود نداشته باشد، باید انگیزه های ازدواج بررسی شود.

?عوامل فردی

خصوصیات هر فرد مطابق با سبک زندگی، تربیت، تحصیلات و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، شکل می‌گیرد و در نهایت شخصیت فرد را می‌سازد. در این بین عوامل زیادی در ترس لز زنان نقش موثری را ایفا می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عدم اعتماد به نفس کافی، خودمختاری افراد، برخی تیپ‌های شخصیتی (مانند وابسته یا اجتنابی) هستند.

این عوامل از جمله بازدارنده‌های قوی برای اقدام به ایجاد هر نوع رابطه صمیمی با جنس مخالف است. زیرا افراد در اثر این عوامل با بخش بزرگی از ترس‌های خود مواجهه می‌شوند. در ابتدا این افراد باید با مراجعه به یک روانشناس و یا مشاور دلیل اصلی واهمه خود را بیابند و با صبوری به حل مشکلات خود بپردازند.

?عوامل خانوادگی

کودکان طلاق یا فرزندانی که شاهد خیانت مادر یا پدر خود بوده‌اند و یا در دوران نوجوانی و کودکی بحث‌ها و جدل‌های پایان ناپذیر خانواده خود را نظاره کرده‌اند، کسانی هستند که بیشترین واهمه را از ازدواج تجربه می‌کنند. این تجربه تا حد زیادی ناخوداگاه است و فرد دلیل این همه ترس از زنان را نمی‌داند و فقط می‌خواهد که از این موضوع دور باشد، چرا که این موضوع یعنی ازدواج تداعی کننده خاطرات بد و مسایل ناراحت کننده‌ایست که برایش رنج‌آور است.

برای کمک به این افراد بهترین روش مشاوره  گرفتن از یک متخصص روانشناس یا مشاور ازدواج است تا این موضوع را به همراه فرد بررسی کرده و به او کمک کند که تجربیاتش را فراموش کند و برای زندگی خود فارغ از هر آنچه که دیده و شنیده برنامه ریزی کرده و تصمیم بگیرد.

?عوامل اجتماعی و فرهنگی

افراد با توجه به موقعیتی که در جامعه دارند و فرهنگی که در آن جامعه حکم فرماست از گرفتن تصمیمی جدی برای آینده خود سر باز می‌زنند. از جمله مهم‌ترین این عوامل، مسائل اقتصادی و نگاه افراد جامعه است. فقط کافیست نگاهی اجمالی به راه و روش مرسوم در ازدواج بیندازید. مراسم و قول و قرارها و تصمیماتی که فقط طرفین در گرفتن آن‌ها دخیل نیستند، فشاری مضاعف برای کسانی است که می‌خواهند با ازدواج تغییری در زندگی خود ایجاد کنند.

پیشنهاد ما این است که قبل از ازدواج به یک خودشناسی برسید تا بتوانید علاوه بر عرف خواسته‌های درونی خود را شناخته و در آن جهت قدم بردارید. همچنین برای چنین افرادی احتمالا زنان نمادی برای خرج کردن پول و هزینه های زیاد است. به همین دلیل ترس از زنان در آنها بروز کرده و مانع از ازدواج آنها می‌گردد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

پیامدهای ترس از زنان

پیامدهای ترس از زنان

 

فراموش نکنید که نصف جامعه ما متشکل از زنان است. پس نمی‌توان برای درمان ترس از زنان، آنها را نادیده گرفت. همچنین علائم این نوع از فوبیا در طولانی مدت باعث بروز مشکلات زیادی برای افراد می‌شود که در این بخش آنها را ذکر می‌کنیم.

?تشدید اختلالا اضطرابی

?خودکشی

?اعتیاد

?انزوا و گوشه گیری

?کاهش اعتماد به نفس

?حملات پانیک

راه‌های درمان ترس از ازدواج

برای غلبه بر این ترس ابتدا باید خواسته‌های خود از ازدواج را مشخص کنید. معیارهای ایده‌آل خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که قصد ازدواج با چه کسی را دارید. با مشخص کردن این موارد و داشتن چشم‌اندازی نسبتا کلی، ترس‌تان از ازدواج تا حدودی از بین می‌رود. همچنین می‌توانید با زوجینی که ازدواج موفقی داشته‌اند صحبت کنید. اینگونه متوجه می‌شوید که همه ازدواج‌ها محکوم به شکست نیستند.

در آخر و موثر‌ترین روش‌ برای درمان ترس از زنان، کمک گرفتن از یک روانشناس است. روانشناس با بررسی ریشه ترس شما و با استفاده از بهترین روش‌ها درمانی به حل این مساله می‌پردازد. معمولا درمان انواع فوبیاها با روش های مواجه درمانی و همچنین درمان های رفتاری شناختی انجام می‌شود. پیشنهاد می شود مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید.

پیشنهاد می شود که حتما درباره ترس مردان از ازدواج بخوانید.

?مواجهه درمانی

زندگی افرادی که ترس از زنان دارند؛ احتمالا خالی از زنان است. در چنین شرایطی درمانگر باید به صورت تدریجی آنها را با جنس مخالف مواجه کند. این مواجهه با تکنیک های خاصی صورت می‌گیرد. اما قبل از آن فرد باید از لحاظ ذهنی و روانی نیز برای این موضوع آماده باشد. برای مثال در جلسات اول با او در مورد زنان حرف زده و یا تصاویری از زنان نشان داده می‌شود. در این دوران روانشناس باید به صورت همزمان از روش های آرام سازی نیز استفاده کند.

?درمان شناختی رفتاری

در درمان رفتاری شناختی ترس از زنان، روانشناس موظف است در قدم اول تفکرات فرد را در مورد زنان تغییر داده و در قدم بعدی او را برای برخورد با زنان آماده کند. نگرش منفی افراد نسبت به زنان، تا حد زیادی در این مورد موثر است. به همین دلیل این روش به افراد کمک می‌کند تا وقتی صحبت از زنان می‌شود؛ جور دیگری فکر کنند.

سخن آخر

و در آخر استرس پیش از ازدواج امری است جدی که باید رسیدگی شود. بررسی و حل کردن اموری که در زندگی عادی فرد اختلال ایجاد کند نیاز به رفتاری تخصصی و صبورانه دارد که عموم مردم آن را  سرسری گرفته و به آن توجه نمی‌کنند. فراموش نکنید که ترس از زنان یا ژنوفوبیا ترسی رایج نبوده و به دلایل ریشه تری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بهتر است برای تشخیص دقیق آن و همچنین شروع فرایند درمان با یک مشاور مشورت کنید. لذا برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر در این گونه مسائل بهتر است از یک مشاور یا روان شناس متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره ازدواج از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره