انزوا طلبی چه علل و عوارضی دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انزوا طلبی از آن دسته ویژگی‌هایی است که علاوه بر خود فرد اطرافیان او را هم آزار می‌دهد. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که دوست دارند با دیگران ارتباط برقرار کنند اما خجالت می‌کشند یا ممکن است به‌طورکلی از رابطه با دیگران منصرف شده باشید و دلتان بخواهد تنها بمانید و یا تصور کنید دل‌تان می‌خواهد به یک مهمانی بروید اما همسرتان تمایلی به آمدن ندارد. یا فرزندتان ترجیح می‌دهد بیشتر وقتش را بدون شما و به‌تنهایی بگذراند. این شرایط حتماً شما را کسل و خسته خواهد کرد. به همین خاطر درصورتی‌که نشانه های گوشه گیری را در خود یا هر یک از اطرافیان می‌بینید بهتر است برای تغییر شرایط از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گوشه گیری و انزوا طلبی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تعریف گوشه گیری و انزوا طلبی چیست؟

همان‌طور که گفتیم آن‌هایی که تمایل به گوشه نشینی و انزوا طلبی دارند معمولاً از جمع‌ها گریزان هستند. روانشناسان به‌طورکلی گوشه‌نشین‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنند:

  • آن‌هایی که دلشان نمی‌خواهد با دیگران ارتباط داشته باشند.
  • آن‌هایی که می‌خواهند ولی نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند.

تفاوت این دو گروه بیشتر از همه در جمع‌هایی است که شرکت می‌کنند. گروه اول معمولاً دوستان بسیار محدودی دارند و ترجیح می‌دهند همیشه از دیگران دور باشند. اما گروه دوم به‌تدریج که با جمعی آشنا می‌شوند دست از گوشه‌نشینی برمی‌دارند و با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. با همه این‌ها گوشه‌گیری به هر دلیلی باشد ناراحت‌کننده است و به همین خاطر می‌بایست فکری به حال این رفتار بکنید.

برای آشنایی بیشتر با انواع افسردگی کلیک کنید.

نشانه های گوشه گیری و انزوا طلبی

  • اکثر ساعات روز و هفته را به‌تنهایی می‌گذراند و بودن در میان جمع برایش ناراحت‌کننده است.
  • اگر مجبور باشد در جمعی شرکت کند معمولاً تنهاست و در اولین فرصت جمع را ترک می‌کند.
  • دوستان محدودی دارد
  • به‌سختی به دیگران اطمینان می‌کند
  • حساسیت بالایی نسبت به طرد شدن از طرف دیگران دارد
  • نسبت به انتقاد یا هر کلامی که بوی بی‌مهری بدهد بسیار حساس است
  • معمولاً با دیگران ارتباط برقرار نمی‌کند و نسبت به روابط اجتماعی بدبین است.

تفاوت گوشه گیری و انزوا طلبی با درون‌گرایی

تفاوت گوشه گیری و انزوا طلبی

خیلی‌ها شخصیت‌های درون‌گرا را با گوشه گیرها یکی می‌دانند. شاید درون‌گراها تنها بودن را دوست داشته باشند اما گوشه گیر نیستند. کسانی که شخصیت درون‌گرا دارند در برقراری ارتباط با دیگران مشکلی ندارند اما ترجیح می‌دهند بیشتر زمان‌شان را برای خود بگذرانند.

درحالی‌که گوشه‌گیرها از اینکه در جمع باشند ناراضی هستند و دلشان می‌خواهد هرچه سریع‌تر از این شرایط فرار کنند. یک نکته دیگر این است که درون‌گرایی بخشی از شخصیت یک نفر است و او را ناراحت نمی‌کند. اما گوشه گیری و انزوا طلبی در اغلب اوقات همراه با افکار منفی یا اضطراب و نگرانی است. برای اطلاع از دلایل گوشه گیری کودک کلیک کنید.

علت و دلایل گوشه گیری و انزوا طلبی

گوشه گیری و انزوا طلبی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. گاهی اوقات هم مجموعه‌ای از دلایل باعث گوشه گیری یک نفر می‌شوند. مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

?ارتباط گوشه گیری با افسردگی و اضطراب

یکی از رایج‌ترین دلایل گوشه‌گیری و انزوا طلبی افسردگی و اضطراب است. در این شرایط هجوم افکار منفی، احساسات ناراحت‌کننده یا اضطراب‌آور آن‌قدر زیاد است که نمی‌توانید حضور در یک جمع را تحمل کنید. این بیماران ترجیح می‌دهند اکثر وقت خود را تنها باشند. زیرا تمام ظرفیت ذهن آن‌ها درگیر موضوعاتی است که به آن فکر می‌کنند. اگر در کنار گوشه‌نشینی نشانه‌های دیگری از افسردگی یا اضطراب را هم در خود احساس می‌کنید بهتر است با یک مشاور راجع به این موضوع صحبت کنید. برای آشنایی با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

?تجربه‌های تلخ

وجود تجربه‌های تلخ به‌خصوص در دوران کودکی می‌تواند دلیلی برای گوشه گیری و انزوا طلبی باشد. کسانی که با این دلایل منزوی شده‌اند معمولاً برای مدت طولانی‌ درگیر آن خواهند شد. هنگامی‌که یک نفر در هر دوره‌ای از زندگی اعضای مهم خانواده خود را از دست می‌دهد درگیر این باور منفی می‌شود که دیگران برای او باقی نخواهند ماند. این باور بسیاری از مواقع باعث می‌شود آن‌ها بخواهند از هر جمعی دوری کنند. زیرا باور کرده‌اند که نهایتاً باید از دیگران جدا شوند. پس عاقلانه‌تر این است که از ابتدا از هر صمیمیتی دوری کنند.

?اعتمادبه‌نفس پایین

اضطراب اجتماعی، اعتمادبه‌نفس پایین، خجالت کشیدن از صحبت کردن یا هر چیز دیگری که اسمش را می‌گذارید می‌تواند یکی از دلایل گوشه گیری و انزوا طلبی باشد. کسانی که به این دلیل از دیگران فاصله می‌گیرند اتفاقاً به برقراری رابطه با دیگران بسیار علاقه دارند. اما احساس می‌کنند ممکن است دیگران آن‌ها را دوست نداشته باشند و مسخره‌شان کنند. به همین خاطر سعی می‌کنند تا از جمع فاصله بگیرند.

?بیماری‌های روانی | گوشه گیری و انزوا طلبی

یکی از دلایل نادر اما بسیار جدی گوشه گیری و انزوا طلبی بیماری‌هایی مثل اختلال شخصیت اسکیزوئید یا اوتیسم است. بیماران درگیر با این بیماری‌ها معمولاً از ارتباط فراری هستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند تنها باشند و از این تنهایی لذت می‌برند. بهتر است بدانید کسانی که درگیر این بیماری‌ها هستند بسیار سخت تغییر می‌کنند و حضور در جمع به‌هیچ‌عنوان برای آن‌ها خوشایند نیست. به همین خاطر شاید بهتر باشد از اصرار کردن به آن‌ها دست بکشید. برای اطلاع از دلایل رفتارهای نوجوان گوشه گیر کلیک کنید.

تشخیص گوشه گیری و انزوا طلبی

با توجه به نشانه های افتراقی که در بخش های قبلی در مورد گوشه گیری و انزوا طلبی با سایر اختلالات گفته شد؛ کاملا مشخص است که این موضوع با دیگر اختلالات متفاوت است. اما به طور کلی برخی از افراد با مشاهده نشانه های آن، این بیماری را با سایر اختلالات روانی اشتباه می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است افراد برای تشخیص دقیق آن از یک متخصص کمک گیرند. تشخیص دقیق همچنین برای شروع فرایند درمان نیز موثر است.

راه‌های درمان گوشه گیری و انزوا طلبی

درمان انزوا طلبی

برای مقابله با گوشه گیری و انزوا طلبی راه های مختلفی وجود دارد که در این قسمت به برخی از آنها می‌پردازیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

◀دلایل را تشخیص دهید

اولین و مهم‌ترین قدم برای از بین بردن هر مشکلی پیدا کردن علت است. آیا افسردگی باعث شده بخواهید تنها باشید؟ آیا از بودن در جمع خجالت می‌کشید؟ یا از آن دسته آدم‌ها هستید که بعد از یک شکست تصمیم گرفتند عطای رابطه صمیمانه را به لقای آن ببخشند؟ وقتی دلیل گوشه‌گیری و انزوا طلبی را پیدا کردید می‌توانید متناسب با آن به دنبال راهکار بگردید.

◀قدم‌به‌قدم برنامه‌ریزی کنید | گوشه گیری و انزوا طلبی

به خاطر داشته باشید شما نمی‌توانید تصمیم بگیرید که از فردا دیگر گوشه‌گیر نباشید. این عادت در شما در طی یک مدت طولانی ایجاد شده و برطرف کردن آن به همان اندازه یا حتی بیشتر زمان می‌خواهد. پس بهتر است برای ترک کردن این عادت قدم‌به‌قدم برنامه‌ریزی کنید. برای مثال در اولین قدم با یک دوست صمیمی قرار بگذارید. به‌تدریج این جمع را بزرگ‌تر کنید یا با افراد جدیدتر رابطه برقرار کنید. هر زمان که احساس کردید مقداری پیشرفت داشته‌اید قدم بعدی را برای تغییر بردارید.

◀افکار منفی را شناسایی کنید

گاهی اوقات افکار منفی مثل ترس از طرد شدن، مسخره شدن و یا دوست داشتنی نبودن باعث می‌شود از جمع‌ها دوری کرده و به گوشه گیری و انزوا طلبی روی آورید. بهتر است برای مدتی افکارتان را زیر نظر بگیرید و این باورهای منفی را شناسایی کنید. سپس سعی کنید با خود به این سؤال پاسخ دهید که واقعاً افکارتان تا چه حد واقعی هستند؟ اگر این‌ها را از زبان یک نفر دیگر می‌شنیدید به او چه می‌گفتید؟ سعی کنید باورهای جدیدی را جایگزین افکار منفی قبلی کنید.

◀از یک مشاور کمک بگیرید

خیلی اوقات ما می‌دانیم که رفتارمان اشتباه است اما راهی برای تغییر پیدا نمی‌کنیم. یا نمی‌توانیم به‌تنهایی تغییر کنیم. در این شرایط بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاور دلیل گوشه‌گیری و انزوا طلبی و مشکلات شما و همین‌طور راهکارهایی برای تغییر دادن افکار و رفتارتان را به شما آموزش خواهد داد.

بعضی از ما نیاز داریم تا اصول ارتباط برقرار کردن با دیگران را یاد بگیریم. گاهی متوجه این نیستیم که رفتار بد خودمان یا افکار منفی که در سر داریم باعث شده تا دیگران از ما فاصله بگیرند. در همه این شرایط مشاورین با بررسی اوضاع پیش‌آمده دلایل را مشخص می‌کنند و بهترین راهکار را به شما آموزش خواهند داد. در ابتدا پیشنهاد می‌شود مشاوره افسردگی نیز بگیرید.

پیشگیری از بروز گوشه گیری و انزوا طلبی

هیچ راه مشخصی برای پیشگیری از  گوشه گیری و انزوا طلبی وجود ندارد. اما به طور کلی برخی از عوامل در این مورد موثر بوده و افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند. برای مثال درمان اختلالات همزمان، پرهیز از قرار گرفتن در محیط های پراسترس و… همگی فرد را تا حد زیادی از این موضوع حفظ می‌کنند.

عوارض ناشی از گوشه گیری و انزوا طلبی

اگر علائم گوشه گیری و انزوا برای مدت زمان طولانی ادامه یابند؛ می‌توانند منجر به مشکلات جدی تری برای فرد گردند به همین دلیل درمان این اختلال بسیار اهمیت دارد. افراد احتمالا بعد از مدتی دچار افسردگی شده و حتی افکار خودکشی پیدا می‌کنند. از طرفی احتمال بروز رفتارهای پرخطر نیز مانند مصرف الکل و مواد مخدر نیز بالا می‌رود.

عادت کردن به گوشه گیری و انزوا طلبی

برخی از معتقدند که گوشه گیری و انزوا طلبی درمانی نداشته و افراد باید خود را با آن سازگار کنند. اما این موضوع قطعا زندگی را برای افراد سخت تر می‌کند. به همین دلیل بهتر است افراد به برنامه درمانی خود پایبند مانده و از محرک ها دوری کرده و همچنین سبک زندگی خود را نیز اصلاح کنند. همچنین سازگاری با این موضوع و تلاش نکردن برای درمان اصلا نشانه خوبی نیست.

سخن پایانی

برای همه ما در دوره ای از زمان احساس گوشه گیری و انزوا طلبی رخ داده است. این موضوع به دلایل مختلفی بروز می‌کند؛ اما در بیشتر موارد موقت بوده و بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود. اما اگر این موضوع برای مدت طولانی ادامه یابد و نشانه های دیگری همراه شود؛ باید در این زمینه حتما اقدام کرده و از یک متخصص کمک بگیرند. پیشگیری از بروز این موضوع و همچنین درمان به موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای دریافت مشاوره در زمینه گوشه گیری و انزوا طلبی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه دلایلی برای گوشه‌گیری وجود دارد؟

بیماری‌های روحی، خاطرات تلخ و ترس از برقراری رابطه با دیگران همگی از دلایل گوشه‌گیری هستند.

چطور می‌توانم برای برقراری رابطه اجتماعی برنامه‌ریزی کنم؟

مهم‌ترین چیز این است که یک برنامه‌ریزی داشته باشید و از ساده‌ترین و کوچک‌ترین رفتارها به سمت رفتارهای بزرگ‌تر بروید. بهتر است به افکارتان نیز توجه داشته باشید و افکار منفی را تغییر دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره