قرص ونلافاکسین و بهترین زمان مصرف

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص ونلافاکسین یکی از داروهایی است که معمولا پزشکان آن را جهت درمان اختلالات روحی و روانی شامل بیماری افسردگی تجویز می‌کنند. این دسته از داروها برای جلوگیری از افکار و یا اقدام به خودکشی بیمار تجویز می‌گردد، نکته‌ای که راجع به این دارو وجود دارد، این است که اگر فرد نحوه استفاده از ونلافاکسین را نداند، مخصوصا در کسانی که دارای سن کمتر از ۲۵ سال هستند، ممکن است عوارض بدی را تجربه کنند.

این دسته از داروها در صورت مصرف نادرست موجب افسردگی شدید، اختلالات روانی و افکار یا اقدام به خودکشی می‌گردد و باعث بروز مواردی شامل تشدید اضطراب، حملات اضطرابی، مشکلات خواب، خشونت یا احساس عصبانیت، اعمال بدون فکر و هیجانی، بی‌حوصلگی شدید و حرف زدن سریع می‌شود. برای آشنایی بیشتر با داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص ونلافاکسین می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

موارد مصرف قرص ونلافاکسین

جدول قرص ونلافاکسین

قرص ونلافاکسین با نام تجاری افکسور و با نام رایج ونلافاکسین (Venlafaxine) در داروخانه‌ها موجود می‌باشد. کاربرد و مصرف اصلی این دارو جهت درمان افسردگی است که با عملکردی که بر روی مغز دارد، باعث افزایش انرژی بیمار شده و خلق و خوی او را بهتر می‌کند، از این جهت داروی ونلافاکسین را به عنوان داروی مهارکننده باز جذب هورمون سروتونین می‌شناسند.

لازم است اشاره کنیم که داروی ونلافاکسین در درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال پانیک یا وحشت زدگی نیز موثر عمل کرده است. برای آشنایی با سایر انواع افسردگی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

نحوه مصرف قرص ونلافاکسین

پیش از شروع مصرف قرص ونلافاکسین ابتدا باید راهنمای داخل جعبه را به دقت مطالعه نمایید. داروی ونلافاکسین به صورت خوراکی و معمولا بایستی ۲ یا ۳ بار روزانه همراه یا بدون غذا مصرف می‌شود که زمان و نحوه مصرف آن توسط پزشک معالج مشخص خواهد شد.

اینکه پزشک معالج چه دوزی را برای مصرف شما تعیین می‌کند، وابسته به وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به روند درمان خواهد بود. که معمولا با دوزهای پایین شروع می‌شود.

یکی از مواردی که‌ تاثیرگذاری داروی ونلافاکسین را افزایش می‌دهد، مصرف روزانه و منظم این داور است، بنابراین سعی کنید آن را در ساعات معینی از روز مصرف کنید. افزایش دوز مصرفی و یا قطع یکباره مصرف دارو ممکن است عوارض جدی شامل آشفتگی، تغییرات روانی، سردرد، خستگی، مشکلات خواب و … را در پی داشته باشد، بنابراین بدون مشورت پزشک و خودسرانه اقدامی نکنید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

توجه کنید که عملکرد دارو ونلافاکسین حداقل پس از گذشت چند هفته از شروع مصرف دارو مشخص خواهد شد. سلامت دارو نیز بر نحوه عملکرد آن تاثیرگذار است، بنابراین بهتر است داروی ونلافاکسین را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگهداری کنید. همینطور داروی تاریخ گذشته را نیز دور بیاندازید.

برای آشنایی بیشتر با راه های تشخیص نشانه های افسردگی کلیک کنید.

مکانیسم اثر قرص ونلافاکسین

مصرف قرص ونلافاکسین، باعث مهار انتخابی بازجذب نوراپی نفرین و سرتونین در پایانه های عصبی مغز می‌گردد. همچنین باعث بازجذب دوپامین نیز می‌گردد که مقدار آن کمتر از دو هورمون قبلی است. این دارو به دلیل مصرف خوراکی آن به سرعت جذب دستگاه گوارش شده و تحت متابولیسم کبدی قرار می‌گیرد. نیمه عمر این دارو تقریبا 5 ساعت  و بخش عظیمی از آن توسط ادرار دفع می‌شود.

مسمومیت دارویی با قرص ونلافاکسین

گاها مصرف بیش از حد تعیین شده این دارو توسط پزشک، باعث ایجاد مسمومیت و اوردوز می‌گردد. علائم اوردوز داروی ونلافاکسین شامل بی هوشی، خواب‌آلودگی، تشنج، تپش قلب نامنظم یا سریع و مشکلات تنفسی می‌باشد.

در صورتی که هر کدام از عوارض فوق را داشتید، با پزشک خود در میان بگذارید، تا با انجام برخی آزمایش‌های پزشکی همچون فشار خون و آزمایش بررسی کلسترول خون به صورت دوره‌ای این عوارض برطرف گردد.

عوارض ونلافاکسین

مصرف منظم و مداوم قرص ونلافاکسین از عوارض جانبی این دارو می‌کاهد و به طور کلی فواید آن بیش از عوارضش است.

از عوارض شایع مصرف ونلافاکسین می‌توان به تهوع، خواب آلودگی، خشکی دهان، افزایش تعرق، یبوست، از دست دادن اشتها، تاری دید، مشکلات خواب و خمیازه اشاره کرد.

چنانچه پس از مصرف داروی ونلافاکسین دچار فشار خون نیز شدید، بهتر است با پزشک خود جهت رفع این مشکل صحبت کنید.

از عوارض نادر اما جدید داروی ونلافاکسین می‌توان به خونریزی یا کبودی غیرطبیعی، کاهش توان یا میل جنسی، گرفتگی عضلانی، سرفه‌‌های طولانی و مداوم، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سردرد شدید و ضربه‌ای، مدفوع خونی یا تیره، استفراغ، تورم یا سرخی چشم، گشادی مردمک، تغییرات بینایی همچون دیدن رنگین کمان دور منابع نوری موقع شب و تشنج را اشاره کرد.

همینطور این دارو می‌تواند با افزایش سطح سروتونین در بدن باعث ایجاد سندروم و یا مسمومیت سروتونین شود که البته نادر است.

موارد احتیاط مصرف قرص ونلافاکسین

در برخی موارد ممکن است بیماری که قرص ونلافاکسین مصرف می‌کند، دچار حساسیت شود. بنابراین باید سوابق پزشکی خود را به پزشک معالج ارائه دهید. بیماری‌های زیر از مهم‌ترین مواردی است که بایستی به اطلاع پزشک برسانید.

  • مشکلات خونریزی
  • سابقه گلوکوم
  • فشار خون بالا
  • مشکلات قلبی همچون نارسایی قلبی و سابقه حمله قلبی
  • سابقه کلسترول بالا
  • بیماری‌های کلیوی
  • بیماری‌های کبدی
  • تشنج
  • بیماری تیروئید

تداخلات دارویی ونلافاکسین

چنانچه دارویی را که با قرص ونلافاکسین دارای تداخل دارویی است مصرف نمایید، ممکن است علاوه بر اینکه عملکرد دارو را تضعیف کند، دارای عوارض نیز باشد.

بنابراین لیست داروهایی را که مصرف می‌کند، به اطلاع پزشک خود برسانید. در ادامه لیست دارو‌هایی که با ونلافاکسین در تداخل است را ارائه کرده‌ایم.

  • داروهایی که باعث خونریزی یا کبودی می‌شود، شامل آنتی‌پلاتلت‌هایی مانند کلوپیدوگرل، ضد التهاب‌های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن
  • رقیق‌کننده‌هایی مانند وارفارین و آسپرین
  • داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAO) مانند آیزوکروبوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل سیپرومین
  • داروهایی افزایش دهنده سطح سرتونین در بدن شامل قرص‌های اکستاسی/MDMA، قرص‌های ضد افسردگی مانند فلوکستین، پروکستین، SNRIهایی مانند دولوکستین،میلناسیپران، تیپتوفان
  • داروهایی ایجاد کننده خواب آلودگی مثل داروهای کاهنده سرفه یا درد همچون کدئین
  • الکل و ماری جوآنا
  • داروهای خواب یا ضداضطراب شامل آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم
  • داروهای شل کننده عضلانی شامل کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین
  • آنتی هیستامین‌ها شامل سیترزین، دیفن هیدرامین
  • داروی دس ونلافاکسین که دارای عملکرد مشابه ونلافاکسین است

حتما درباره سایر روش های درمان افسردگی بخوانید.

هشدارهای مربوط به داروی ونلافاکسین

هشدارهای قرص ونلافاکسین

مصرف قرص ونلافاکسین باعث ایجاد خواب آلودگی و تاری دید می‌شود، در زمان‌هایی که این دارو را مصرف می‌کنید، از فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند همچون رانندگی بپرهیزید.

مصرف الکل و ماری‌جوانا عوارض داروی ونلافاکسین را تشدید می‌کنند، بنابراین سعی کنید در زمان مصرف ونلافاکسین از خوردن الکل پرهیز کنید.

چنانچه طبق تجویز پزشک زمان مصرف داروی ونلافاکسین فراموش کردید، می‌توانید در اولین زمانی که در اختیار دارید، این دارو را مصرف کنید، اما توجه داشته باشید که اگر نزدیک دوز بعدی هستید، نیازی نیست این دارو را دو برابر مصرف کنید و به همان اندازه یک دوز کافی است.

مصرف این دارو در سالمندان باعث ایجاد حسی همچون سقوط می‌شود و همینطور در کودکان باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می‌گردد.

زنان باردار در صورت ضرورت بایستی که داروی ونلافاکسین را مصرف کنند، چراکه خطر آسیب به جنین وجود دارد. بنابراین اگر داروی ونلافاکسین مصرف می‌کنید و قصد بارداری دارید بهتر آن است که ابتدا با پزشک صحبت کنید.

نحوه نگهداری از قرص ونلافاکسین

بهتر است قرص ونلافاکسین در دمای اتاق نگهداری شده و همچنین به دور از نور خوشید و رطوبت باشد. از طرفی بهتر است این دارو را در دسترس کودکان و حیوانات قرار ندهید. همواره به تاریخ انقضای آن توجه کرده و در صورت منقضی شدن، آن را دور بریزید.

برای عضویت در کانال تلگرام ذهن نو کلیک کنید.

داروهای مشابه با ونلافاکسین

برخی دیگری از داروهایی که با قرص ونلافاکسین هم گروه هستند و تاثیرات مشابهی دارند؛ دولوکستین و دس ونلافاکسین است.

سخن پایانی

از آنجایی که قرص ونلافاکسین از انواع دارو های اعصاب و روان است مصرف آن باید با احتیاط زیادی صورت گیرد. این دارو نیز مانند بسیاری دیگر از داروها دارای عوارض جانبی بوده و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. اما به طور کلی مصرف آن برای درمان بیماری های روان ضروری بوده و افراد به آن نیاز دارند. از طرفی بهتر است بیمار در کنار مصرف این دارو از روانشناس نیز کمک گرفته و تنها به روش دارویی اکتفا نکند. در این زمینه بهتر است افراد با متخصص مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص ونلافاکسین می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

موارد مصرف داروی ونلافاکسین در چه زمینه ای می باشد؟

معمولا داروی ونلافاکسین برای درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال پانیک یا وحشت زدگی از سوی پزشک معالج برای بیمار تجویز می‌گردد. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره