سندرم خستگی مزمن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندرم خستگی مزمن اختلالی روانشناختی است که مشخصه آن فقدان انرژی و خستگی مفرط است به طوری که این خستگی با گذشت زمان و استراحت نیز برطرف نمی‌شود. متخصصان هنوز علت دقیق بروز این مشکل را پیدا نکرده‌اند اما براین باورند که سندروم خستگی مزمن می‌تواند از تعامل فاکتورهای زیستی و روانی مختلف ایجاد شود. در اکثر موارد فشارهای شغلی، درگیری با بیماری‌های مزمن و تجربه استرس‌های طولانی مدت در بروز این سندروم نقش دارند. در ادامه علائم، علل و روش های درمان خستگی‌مزمن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها همراه ما باشید. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب و عوارض آن کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم خستگی مزمن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آشنایی با علائم و نشانه های سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن 2

سندرم خستگی مزمن نوعی مشکل روانشناختی است که مشخصه اصلی آن احساس خستگی مفرط و فقدان انرژی است. زمانی تشخیص خستگی مزمن از جانب متخصصان مطرح می‌شود که مشکل بیمار از مسائل طبی نظیر کم خونی یا فقر آهن نشات نگرفته باشد. همچنین خستگی مزمن با خستگی‌هایی که در سایر شرایط اتفاق می‌افتند متفاوت است. به طوری که تحت تاثیر مشکلات جسمانی بدتر می‌شود اما با استراحت بهبود نمی‌یابد. سایر علائمی که در این سندرم مشاهده می‌شود موارد زیر را در برمی‌گیرد. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

  • بروز مشکلاتی در حافظه
  • از دست دادن تمرکز
  • سردردهای مکرر
  • گلو درد
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در ناحیه زیر بغل یا گردن
  • تجربه دردهای عضلانی و مفصلی بدون دلیل
  • سرگیجه‌ای که با حرکت از حالت خوابیده یا نشسته به حالت ایستاده بدتر می‌شود
  • عدم احساس سرزندگی پس از بیدار شدن از خواب (با وجود ساعات خواب کافی)
  • احساس خستگی بیش از حد بعد از فعالیت‌های بدنی

علل بروز سندرم خستگی مزمن

علت دقیق بروز سندرم خستگی مزمن مشخص نیست با این حال متخصصان برای مفهوم پردازی این مشکل علل و عوامل مختلفی را دخیل می‌دانند که از جمله آن‌ها می‌توان به ویروس‌ها، ضعیف بودن سیستم ایمنی، مشکلات هورمونی، درگیری با استرس‌های مزمن یا شدید را مثال زد. همچنین ممکن است برخی افراد از نظر ژنتیکی در برابر خستگی مزمن آسیب پذیرتر باشند. در اکثر موارد این سندروم در اثر تعامل فاکتورهای زیستی و روانشناختی مختلف پدید می‌آید.

?اختلال در خواب

طبیعی است که افراد مبتلا به سندرم خستگی، بیشتر از دیگران مشکلاتی در خواب را تجربه کنند. در واقع این دو با یکدیگر در ارتباط بوده و هم اختلالات خواب منجر به خستگی مزمن می‌گردند و هم ابتلا به این سندرم باعث بروز مشکلاتی در خوابیدن می‌شود. درمان هریک از بیماری ها باعث کاهش علائم در دیگری می‌گردد.

?عوامل عفونی

یکی دیگر از دلایل ابتلا به سندرم خستگی مزمن، ابتلا به برخی از عفونت هاست. ویروس اپشتین بار، کوکس ساکی گروه B، لتفوتروفیک سلول T، هرپس انسانی و… همگی منجر به بروز این سندرم می‌گردند. البته برخی از تحقیقات این موضوع را رد کرده و تنها معتقدند که خستگی یکی از نشانه های ابتلا به این ویروس هاست. به هر حال بهتر است سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد و از ابتلا به انواع بیماری ها و عفونت ها جلوگیری نمود.

?سن و جنسیت

سن و جنسیت افراد نیز در ابتلا به این سندم دخیل هستند. سندم خستگی مزمن بیشتر در سنین 40 تا 50 سال و زنان دیده می‌شود. افراد بهتر است با داشتن چنین شرایطی، بیشتر از بدن خود محافظت کرده و از بروز علائم آن پیشگری کنند.

حتما در مورد درمان و علت بی خوابی خود بخوانید.

عوامل خطر بروز سندرم خستگی مزمن

وجود برخی عوامل درونی می‌تواند ریسک بروز سندروم خستگی‌مزمن را تا حد زیادی افزایش دهد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سن و جنسیت اشاره کرد. در واقع پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زنان، به خصوص در سنین جوانی تا میانسالی بیش از دیگران احتمال دارد که درگیر سندروم خستگی مزمن شوند.

روش های درمان سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن 2

تاکنون یک درمان خاص برای درمان قطعی سندرم خستگی مزمن پیشنهاد نشده است. در عوض متخصصین بر این باورند که باید برای هر بیمار متناسب با نیازهای منحصر به فردی که دارد یک برنامه درمانی در نظر گرفت. از جمله اقداماتی که به طور کل برای بهبود علائم خستگی مزمن پیشنهاد می‌شوند باید به موارد زیر اشاره کرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

 ✅ایجاد تغییراتی در سبک زندگی

برای درمان فقدان انرژی اگر یک مشکل جسمی یا روانشناختی خاص نظیر افسردگی وجود نداشته باشد، درمانگران پیش از هرچیز بر اصلاح سبک زندگی تاکید می‌کنند. برای مثال در این شرایط بسیار اهمیت دارد که میزان استفاده از کافئین خود را کاهش دهید و از مصرف نیکوتین و الکل خودداری نمایید.

همچنین از چرت زدن در طول روز بپرهیزید چرا که این کار می‌تواند باعث بی خوابی شده و در طی روز انرژی شما را بگیرد. گنجاندن ورزش‌های سبک در برنامه روتین نیز از جمله دیگر اقداماتی است که می‌تواند در کنترل علائم خستگی مزمن موثر باشد. برای بررسی علت خواب آلودگی در طول روز کلیک کنید.

 ✅دارو درمانی

بسیاری از کسانی که به سندرم خستگی مزمن مبتلا هستند بیش از هرچیز دنبال یک درمان دارویی سریع برای رفع مشکل خود می‌گردند. این در حالی است که هیچ داروی خاصی تا به حال برای درمان این وضعیت پیشنهاد نشده است. توجه به این مسئله بسیار حائز اهمیت است که این سندروم وضعیتی مزمن دارد و برای بهبودی به زمان، صبر و شکیبایی نیاز دارد.

متاسفانه بسیاری از افراد سودجو در این شرایط داروهای محرک سیستم عصبی نظیر شیشه و کوکائین را به بیماران توصیه می‌کنند که این در نهایت با ایجاد اعتیاد و عوارض مرتبط با آن به پیچیدگی هرچه بیشتر اوضاع می‌انجامد. در نتیجه هرگز به طور سرخود ازهیچ گونه دارو یا موادی استفاده نکنید و اگر نیازمند دریافت کمک هستید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه نمایید. متخصصان در برخی موارد ممکن است تجویز داروهای ضدافسردگی را به صلاح بیمار ببینند و از آن‌ها برای تسریع روند بهبودی کمک بگیرند. برای اطلاع از نشانه های خستگی از کار کلیک کنید.

 ✅روان درمانی

در روان درمانی روانشناسان تلاش می‌کنند تا دریابند سندرم خستگی مزمن در پاسخ به چه موقعیتی ایجاد شده است. از آنجایی که در بسیاری از موارد این مشکل با استرس و فشارهای مزمن در ارتباط است درمانگران استفاده از تکنیک‌های آرام سازی نظیر ریلکسیشن، فنون تنفسی و ذهن آگاهی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. فراگیری این تکنیک‌ها به بیمار کمک می‌کند تا بتوانند با محیط خود سازگاری بالاتری پیدا کنند و از نظر جسمی و روانی انرژی بالاتری داشته باشند.

شیوع سندرم خستگی مزمن

در طی پژوهش هایی که در زمینه شیوع سندرم خستگی مزمن انجام شده است؛ مشخص گردید که این بیماری بیشتر در بین بزرگسالان شایع است و کمتر در میان کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. این آمار همچنین در میان سفیدپوستان نیز بیشتر دیده می‌شود. برخی از افراد این موضوع را به میزان دسترسی .و استفاده از امکانات درمانی مرتبط می‌دانند. برای اطلاع از دلایل خستگی مداوم بچه ها در مدرسه کلیک کنید.

همپوشانی علائم سندرم خستگی مزمن با دیگر بیماری ها

علائم سندرم خستگی مزمن با بسیاری از بیماری های دیگر همپوشانی دارد. به همین دلیل تشخیص درمان آن، کمی دشوار است و گاهی به دلیل اینکه با دیگر بیماری ها اشتباه گرفته می‌شود؛ روش های درمانی درستی برای آن استفاده نمی‌شود. برخی از بیماری هایی که با این سندوم اشتباه گرفته می‌شوند؛ شامل فیبرومیالژیا، سندرم روده تحریک پذیر، حساسیت های شیمیایی و اختلال مفصل گیجگاهی فک پایین، می‌شود. بهتر است افراد برای تشخیص دقیق و همچنین شروع درمان به صورت اصولی از متخصص کمک بگیرند.

سخن پایانی

با اینکه همه افراد خستگی را تجربه می‌کنند و در واقع یکی از نشانه های سلامت بدن است؛ اما ماندگاری آن برای مدت زمان طولانی نشانه خوبی نبوده و باید پیگیری شود. این نوع از خستگی زندگی شخصی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث مشکلات زیادی در زمینه جسمانی و روانی می‌گردد. با اینکه هنوز علت دقیقی برای آن مشخص نشده است؛ اما موضوعات زیادی در ابتلا به آن موثر هستند. تشخیص به موقع و درمان درست این بیماری می‌تواند فرد را به زندگی عادی برگردانده و از بسیاری از عوارض جانبی جلوگیری کند. بهتر است افراد در این زمینه با یک متخصص مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم خستگی مزمن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا خستگی مزمن به طور خود به خود بهبود می‌یابد یا باید حتما برای درمان آن از متخصص کمک گرفت؟

خستگی مزمن همان طور که از نامش پیداست اگر تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند برای مدت طولانی شما را درگیر خود کرده و عملکردتان را کاهش دهد. در نتیجه برای مدیریت بهتر این اوضاع باید به یک رواشناس یا روان پزشک مراجعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره