برخورد با دانش آموزان طلاق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخورد با دانش آموزان طلاق یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مربیان مدرسه باید به آن توجه داشته باشند. طلاق والدین تأثیرات منفی بسیاری روی کودکان می‌گذارد و در سنین مدرسه این آسیب‌ها بیشتر خواهد شد. مشکلات رفتاری و افت تحصیلی از مهم‌ترین درگیری‌هایی هستند که برای دانش‌آموزان طلاق پیش خواهد آمد.

بی‌توجهی به این مسائل باعث بروز مشکلات بیشتر برای آن‌ها خواهد شد؛ به همین ترتیب شاید آینده نامناسبی در انتظارشان باشد. اما اگر مربیان مدرسه در برخورد با دانش‌آموزان طلاق توجه بیشتری داشته باشند تا حد زیادی از این مسائل جلوگیری می‌شود. یک برخورد صمیمانه می‌تواند بسیاری از این مشکلات را از بین ببرد. حتی ممکن است دانش آموز به دلیل حمایت و آرامشی که در مدرسه احساس می‌کند علاقه بیشتری به درس‌هایش پیدا کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با دانش آموزان طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مشکلات دانش آموزان طلاق در محیط های آموزشی

مشکلات دانش آموزان طلاق در محیط های آموزشی

طلاق والدین مشکلات بسیاری را برای فرزندانشان ایجاد می‌کند. فشار روانی ناشی از تغییر شرایط زندگی گاهی اوقات باعث افت تحصیلی آن‌ها می‌شود. اضطراب و نگرانی باعث می‌شود تا توانایی ذهنی این کودکان کاهش پیدا کند. به همین خاطر گاهی اوقات درس‌ها را فراموش می‌کنند یا در تکالیفشان دچار مشکل می‌شوند. درعین‌حال نابسامانی شرایط خانواده باعث می‌شود تا والدین به‌اندازه گذشته به شرایط تحصیلی کودک توجه نداشته باشند. همین موضوع می‌تواند دلیل دیگری برای افت تحصیلی کودک باشد. برای آشنایی بیشتر با خصوصیات فرزندان طلاق کلیک کنید.

در کنار مشکلاتی مانند اضطراب و کاهش ظرفیت ذهنی، دانش آموزان طلاق دچار اختلالات رفتاری نیز خواهند شد. بعضی از آن‌ها ممکن است پرخاشگر شوند؛ این کودکان نسبت به دوستان و همکلاسی‌های خود و یا حتی معلم رفتار بدی خواهند داشت. درعین‌حال بعضی‌های دیگر ممکن است گوشه‌نشین و افسرده شوند. خواهید دید که این دانش‌آموزان علاقه‌ای به شرکت در کارهای گروهی ندارند و ترجیح می‌دهند زنگ‌های تفریح به‌تنهایی یک گوشه بنشینند.

فروشگاه آرامیس

گاهی اوقات فشار ناشی از طلاق خود را به‌صورت بیماری‌های جسمانی نشان می‌دهد. در این شرایط معلم‌ها با کودکی مواجه هستند که دائماً بیمار است؛ این بیماری باعث می‌شود آن‌ها از درس‌ها عقب بیافتند؛ گاهی حتی ممکن است احساس کنید کودک برای فرار از درس خواندن تمارض می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که برخورد شما با دانش آموزان طلاق همیشه باید حالتی حمایتگرانه و دوستانه داشته باشد. با توجه به آنچه گفتیم مشکلات دانش آموزان طلاق در محیط آموزشی عبارتند از:

  • مشکلات روحی مثل اضطراب و افسردگی
  • افت تحصیلی، کاهش توانایی‌های ذهنی
  • مشکلات رفتاری
  • بیماری‌های جسمانی

باید و نبایدها در برخورد با دانش آموزان طلاق

دانش اموزان طلاق 1
فراموش نکنید که برای برخورد با دانش آموزان طلاق ملاحضاتی وجود دارد که با رعایت آنها نه تنها آسیب کمتری به آنها وارد می‌شود بلکه احتمالا از بروز مشکلاتی جلوگیری خواهد شد. همکاری والدین و معلمان از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از نکاتی که می‌توانید در این زمینه رعایت کنید؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از نحوه برخورد با کودکان طلاق در مدرسه کلیک کنید.

دانش آموزان طلاق را شناسایی کنید

یکی از وظایف اصلی معلمان این است که با شرایط زندگی دانش‌آموزان خود آشنا باشند. این کار به شما کمک می‌کند تا هر یک از آن‌ها را بهتر بشناسید؛ درنتیجه ارتباط بهتری هم با آن‌ها برقرار خواهید کرد. یکی از این گروه‌ها دانش‌آموزان طلاق هستند. سعی کنید تا جای ممکن اطلاعات خود را راجع به اینکه چه مدت است والدین از هم جدا شده‌اند، کودک با چه کسی زندگی می‌کند و میزان تفاهم و همکاری والدین راجع به مسائل درسی دانش آموز را افزایش دهید. به‌طورکلی هرچه مدت زمان کمتری از طلاق والدین گذشته باشد و یا والدین به هر دلیلی زمان کمتری برای کودک بگذراند احتمالاً شما شاهد مشکلات بیشتری در دانش‌آموز خواهید بود.

به حریم خصوصی دانش آموزان احترام بگذارید

یکی از اولین نکاتی که باید در زمینه برخورد با دانش آموزان طلاق به آن توجه کنید این است که در زندگی شخصی دانش‌آموزتان دخالت نکنید. تا زمانی که او با شما راجع به مشکلاتش صحبت نکرده به‌هیچ‌عنوان خود را وارد این بحث نکنید. بسیاری از دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند این موضوع را به‌عنوان یک راز برای خود نگه دارند. دخالت شما در این شرایط باعث می‌شود که آن‌ها در کلاس درس احساس نگرانی کنند. این موضوع می‌تواند روی وضعیت درسی آن‌ها اثر بگذارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

در برخورد با دانش آموز طلاق جلب‌توجه نکنید

گاهی اوقات معلمان در کلاس درس توجه بسیار خاصی به دانش‌آموزی نشان می‌دهند؛ یا ممکن است حتی سایر همکلاسی‌ها و دوستان او را برای کمک کردن تحریک کنند. بهتر است تا جای ممکن از رفتاری که باعث می‌شود دانش آموزان طلاق احساس کنند که با سایر همکلاسی‌هایشان تفاوت دارند؛ اجتناب کنید. بعضی از معلم‌ها در کلاس شروع به صحبت از جدایی می‌کنند و به‌طور آشکار به یک نفر از دانش‌آموزان اشاره می‌کنند. به‌طورکلی به این قانون توجه داشته باشید که شرایط خانوادگی دانش‌آموز شما باید مانند یک راز در قلبتان نگهداری شود. برای آشنایی با نقش معلم در تربیت دانش اموزان کلیک کنید.

حمایت‌گر باشید

درعین‌حال که لازم نیست مستقیماً راجع به طلاق والدین با دانش‌آموز صحبت کنید باید رفتاری حمایتگرانه داشته باشید. اگر دانش آموز شما سخت‌تر مطالب را یاد می‌گیرد یا گاهی بدرفتار می‌شود کمی نسبت به این شرایط با محبت بیشتری برخورد کنید. سعی کنید رفتارتان به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان طلاق احساس کنند هرزمان بخواهند می‌توانند با شما صحبت کنند.

بعضی مطالب را در کلاس آموزش دهید

کلاس درس همیشه هم جای صحبت کردن از مطالب کتاب درسی نیست. گاهی اوقات بهتر است راجع به اتفاقات مختلف زندگی برای دانش آموزان توضیح دهید. برای مثال می‌توانید یک جلسه راجع به راه‌های برخورد با مشکلات زندگی، تاب‌آوری یا راه‌های سازگار شدن با شرایط جدید صحبت کنید. این بحث‌ها به‌صورت غیرمستقیم به دانش آموز کمک می‌کند تا با شرایط زندگی خود کنار بیاید.

برخورد با دانش آموزان طلاق بر حسب سن

در قدم اول بهتر است برای برخورد با دانش آموزان طلاق، سن آنها را در نظر بگیرید. برای مثال در سنین بلوغ، آنها بسیار در این مورد حساس بوده و تمایلی ندارند که در مورد ان صحبت کنند یا حتی مورد ترحم قرار گیرند. و یا وقتی سن آنان کمتر است؛ نیاز به حمایت عاطفی و توجه بیشتری دارند. به همین دلیل در شرایط مختلف سن آنها را در نظر گرفته و از آنها متوقع نباشید.

توجه به نقاط قوت آنها

دانش آموزان طلاق گاهی با وجود استعداد و توانایی زیاد؛ به دلیل مشکلات خانوادگی و مشغولیت ذهنی نمی‌توانند عملکرد درستی داشته باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که در این شرایط آنها را تشویق کرده و بر نقاط قوت آنها تمرکز کنیم. برای مثال اگر آنها علاقه ای به ریاضی ندارند اما در ادبیات به خوبی عمل می‌کنند؛ در این برهه زمانی در مورد ریاضی به آنها سخت نگیرید. اما برای درس ادبیات به آنها انگیزه داده و حتی کمک کنید.

دانش آموزان طلاق و اهمیت مشاوره

همان‌طور که گفته شد طلاق می‌تواند تأثیرات بسیاری در شرایط روحی دانش‌آموز داشته باشد. شاید گاهی اوقات والدین آن‌قدر درگیر مشکلات زندگی شده باشند که به وضعیت فرزندشان توجهی نداشته باشند. یکی از وظایف کادر مدرسه این است که اگر می‌بینید دانش آموز دچار مشکلاتی مثل بدرفتاری یا افت تحصیلی شده سعی کنید او را به مشاور مدرسه معرفی کنید و یا با والدین او صحبت کنید تا از یک متخصص روانشناسی برای درمان وی کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

سخن پایانی

فرزندان طلاق در زمینه های مختلفی، مشکلاتی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است والدین در این هنگام به شرایط تحصیلی و حتی روانی دانش آموزان توجه کرده و به آنها کمک کنند. از طرفی همکاری معلمان و مربیان آموزشی نیز ضرورت دارد. آنها باید توجه نامحسوسی به این دانش آموزان کرده و در زمینه های مختلف از آنها حمایت کنند. فراموش نکنید که کمی پسرفت در این دوران طبیعی است؛ اما نباید به آنها فشار زیادی وارد کرد. محیط های آموزشی می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و کیفیت سلامت روان دانش آموزان خود را بالا ببرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با دانش آموزان طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین مشکلات دانش‌آموزان طلاق چیست؟

این دانش‌آموزان معمولاً دچار مشکلاتی مثل اضطراب و افسردگی، کاهش توانایی‌های ذهنی و همین‌طور مشکلات رفتاری مثل پرخاشگری یا گوشه‌گیری می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره