درمان بی اشتهایی ناشی از بیماری جسمی و روانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شاید وقتی به دنبال درمان بی اشتهایی خود هستید، خیلی‌ها این شرایط را فرصتی برای کاهش وزن بدانند، اما شاید شما وقتی می‌بینید یک نفر با ولع در حال خوردن است دل‌تان بخواهد جای او باشید. احتمالاً هرگز نمی‌توانید خودتان را تا این حد بااشتها تصور کنید! گاهی اوقات هم آن‌هایی که درگیر لاغری بیش‌ازحد هستند به درمان بی اشتهایی فکر می‌کنند؛ آن‌ها دلشان می‌خواهد اشتها و توانایی خوردن داشته باشند تا بتوانند کمی چاق‌تر بشوند. شاید برایتان جالب باشد که بی‌اشتهایی می‌تواند ناشی از دلایل جسمانی یا روانی بسیاری باشد. برای درمان بی اشتهایی اولین قدم این است که دلیل بی‌اشتهایی خود را پیدا کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان بی اشتهایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

درمان دلایل بی اشتهایی

درمان بی اشتهایی

برای درمان بی اشتهایی باید در ابتدا علل آن را شناسایی کرده و در قدم بعدی به درمان آنها پرداخت. برخی از این دلایل، شامل موارد زیر می‌شوند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

?سبک زندگی

شاید بی‌اشتهایی‌ تان یک دلیل ساده داشته باشد، یعنی نامناسب بدون سبک زندگی‌تان؛ برای مثال مشغله‌های بیش‌ازحد در طول روز گاهی اوقات باعث می‌شود یادمان برود چیزی بخوریم. یا ممکن است شرایط آن‌قدر تنش‌زا و خسته‌کننده باشد که اشتهایی برای خوردن باقی نماند. یکی از نشانه‌های این افراد این است که خیلی وقت‌ها از آن‌ها می‌شنوید یادشان رفته چیزی بخورند! برای درمان بی‌اشتهایی باید قبل از هر چیز سبک زندگی خودتان را درست کنید.

?مشکلات جسمانی

بسیاری از بیماری‌های جسمانی می‌توانند دلیلی برای بی‌اشتهایی باشند. بعضی از این بیماری‌ها مثل حساسیت‌ها یا آنفولانزا زودگذر هستند. در این شرایط با بهتر شدن بیماری، اشتها نیز به‌تدریج برمی‌گردد. اما بعضی بیماری‌ها مثل پرکاری یا کم‌کاری تیروئید، هپاتیت یا ایدز و همین‌طور مراحل پایانی سرطان شرایطی هستند که بهبودی اتفاق نمی‌افتد. به همین خاطر اولین قدم در درمان بی‌اشتهایی این است که از سلامت جسمانی خود مطمئن شوید.

بیماران مبتلا به کرونا نیز دچار بی اشتهایی می‌شوند که مانند سایر بیماری‌های ویروسی باید برای تقویت قوای جسمی‌شان به درمان بی اشتهایی اهمیت دهند.

برای آشنایی با سایر انواع اختلالات خوردن کلیک کنید.

?افسردگی

بیماری‌های روحی و به‌خصوص افسردگی یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌اشتهایی هستند. این موضوع تا جایی اهمیت دارد که کتاب راهنمای بیماری‌های روانی کاهش اشتها و وزن را یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی می‌داند. پس برای درمان بی اشتهایی در ابتدا باید افسردگی را درمان کرد و نشانه های آن را کنترل نمود.

?بیماری‌های روحی

یکی دیگر از مواردی که باید برای درمان بی اشتهایی به آن توجه کرد؛ بیماری های روحی است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی ذهنتان درگیر موضوعی می‌شود یا اضطراب پیدا می‌کنید اشتهایتان را از دست می‌دهید. بسیاری از کسانی که این شرایط را دارند احساس می‌کنند چیزی در گلویشان گیر کرده و توانایی قورت دادن لقمه‌ها را ندارند. به همین خاطر یکی دیگر از دلایل بی‌اشتهایی را می‌توان اضطراب دانست. اما به‌غیراز اضطراب سایر بیماری‌های روانی نیز می‌توانند نشانه‌های بی‌اشتهایی را به همراه داشته باشند. برای مثال بیماران دوقطبی هنگامی‌که در مرحله مانیا قرار دارند نیازشان به خواب و خوراک کاهش پیدا می‌کند.

?مصرف دارو یا مخدر خاص

استفاده از داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای اعصاب مانند لاموتریژین می‌توانند باعث کاهش اشتها در بیماران باشند. در این شرایط به‌مرور با کاهش مصرف و قطع دارو مشکل بی‌اشتهایی هم برطرف می‌شود. اما در شرایطی که باید داروهایتان را برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است راجع به درمان بی اشتهایی نیز با یک متخصص مشورت کنید. بعضی از مخدرهای خاص مانند شیشه نیز میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهند.

آیا عدم درمان بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا خطرناک است؟

بی‌اشتهایی عصبی نام یک بیماری روانی جدی است. بیمار فکر می‌کند که وزنش بیش‌ازحد بالاست و به همین خاطر شروع به گرفتن رژیم‌های سخت یا ورزش‌های افراطی می‌کند. این بیماران دیدگاه روشنی راجع به شرایط جسمانی خود ندارند و برخلاف اینکه بسیار لاغر شده‌اند بازهم تصور می‌کنند که چاق هستند. بنابراین عدم درمان بی اشتهایی عصبی می‌تواند منجر به سوء تغذیه، افسردگی و سایر اختلالات جسمی و روانی شود. برای آشنایی بیشتر با علائم و ویژگی های بی اشتهایی عصبی کلیک کنید.

تشخیص و درمان بی اشتهایی

برای شروع فرایند درمان بی اشتهایی در ابتدا باید این موضوع به طور دقیق تشخیص داده شود. تشخیص بی اشتهایی و نوع آن تنها از بر عهده متخصص تغذیه است.  پزشک در ابتدا فرد را از لحاظ فیزیکی مورد بررسی قرار داده و در قدم بعدی عوامل روانی را بررسی می‌کند. بعد از پیدا کردن علت مشکل با توجه به شدت این اختلال درمان بی اشتهایی اغاز می‌شود.

نشانه های بی اشتهایی

درمان بی اشتهایی در ابتدا با شناسایی نشانه ها در افراد همراه است. این افراد هم نشانه های رفتاری و هم نشانه های جسمانی زیادی در این دوره از خود بروز می‌دهند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

لاغری بیش از حد و به صورت ناگهانی

امتناع از غذا خوردن با دیگران

بروز رفتارهای وسواس گونه

گوشه گیری و انزوا

ورزش کردن بیش از حد

سردرد و سرگیجه

کاهش فشار خون

برهم خوردن تعادل هورمون ها

درمان بی اشتهایی با چند راهکار خانگی

از طرفی می‌توان برای درمان بی اشتهایی از روش های خانگی نیز بهره برد. در این قسمت به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم

?سبک زندگی‌تان را منظم کنید

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایل بی‌اشتهایی سبک زندگی ناسالم است. اگر دلیل بی‌اشتهایی شما هم این موضوع است برای رفع آن تلاش کرده و درمان بی اشتهایی را آغاز کنید. برای مثال از زنگ ساعت یا موبایل برای یادآوری زمان غذا خوردن استفاده کنید یا سعی کنید خوراکی‌های کوچکی مثل انواع مغزها (گردو، پسته، فندوق، بادام، بادام هندی و..) را همیشه همراهتان داشته باشید.

?وعده‌های کوچک‌تر و بیشتر

برای شروع درمان بی اشتهایی قطعاً نمی‌توانید حجم زیادی از غذا را وارد بدنتان کنید. در این شرایط سعی کنید حجم غذایی که قرار است استفاده کنید را به اندازه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هر چند ساعت یک‌بار مقداری از آن‌ها را بخورید.

?استفاده از بعضی مواد غذایی

بعضی از مواد غذایی می‌توانند اشتهای شما را تحریک کنند و موجب درمان بی اشتهایی شوند. با استفاده از این خوراکی‌ها می‌توانید تا حدودی اشتهای خود را بیشتر کنید. برای مثال:

  • گل‌گاوزبان: این دارو می‌تواند تا حد زیادی اضطراب و تنش را از شما دور کند. هنگامی‌که اضطراب‌های درونی کم می‌شوند اشتهای شما هم بهتر خواهد شد. اما دقت داشته باشید که برای رسیدن به این مرحله باید مدتی به‌صورت مرتب از گل‌گاوزبان استفاده کنید. داروهای دیگری مثل گلاب یا زنجبیل هم خاصیت آرام بخشی دارند.
  • ادویه‌ها: استفاده از ادویه‌ها در غذا باعث افزایش اشتها می‌شود. سعی کنید در غذای خود از ادویه‌هایی مثل فلفل سیاه، پاپریکا و پودر کاری استفاده کنید.
  • میوه و سبزی: استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه به‌خصوص آناناس، لیموترش، نعناع و ریحان باعث افزایش اشتها می‌شوند. سیر یکی دیگر از سبزی‌هایی است که تأثیر بسیاری در افزایش اشتها و همین‌طور بهبود طعم غذا دارد.

درمان بی اشتهایی و اهمیت مشاوره

درمان بی اشتهایی به کمک مشاور

در مواردی که بی‌اشتهایی به دلیل بیماری‌های روحی مثل اضطراب و افسردگی اتفاق می‌افتد، حتما برای درمان بی اشتهایی باید از رواندرماگر مشاوره بگیرید. اگر احساس می‌کنید به دلیل شرایط روحی دچار بی اشتهایی شده‌اید، پس هر چه زودتر برای درمان بی اشتهایی مشاوره روانشناسی دریافت کنید.

یادگیری مهارت‌هایی مثل حل مسئله یا تصمیم‌گیری صحیح باعث می‌شود اضطراب شما کاهش پیدا کند. همچنین یاد می‌گیرید در سایر مواقعی که دچار اضطراب شده‌اید چطور آن را کنترل کنید. درنتیجه بی‌اشتهایی شما کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق راجع به افکار منفی که باعث افسردگی شما شده‌اند هم پیش خواهد آمد. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید ممکن است بی‌اشتهایی شما به شرایط روحی‌تان ارتباط داشته باشد بهتر است برای درمان بی اشتهایی از یک مشاور کمک بگیرید.

استفاده از داروها در درمان بی اشتهایی

برای استفاده از داروهای افزایش اشتها بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. هرگز به‌صورت خودسرانه برای درمان بی اشتهایی از این داروها استفاده نکنید. بهتر است در ابتدا دلیل مشکل‌تان تشخیص داده شود و سپس با توجه به آن، دارو دریافت کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که درمان بیماری که به دلیل کم‌کاری تیروئید دچار مشکل شده است، طبیعتاً متفاوت از بیماری است که دچار مشکلات عصبی شده است. به همین خاطر قبل از هر اقدامی از یک متخصص کمک بگیرید.

درمان بی اشتهایی در کودکان

از آنجایی بی اشتهایی در میان کودکان نیز بسیار شایع است؛ افراد باید از روش های درمانی برای آنها نیز مطلع بوده و برای پیشگیری از آن اقدام کنند. تشخیص این بیماری در کودکان بسیار دشوار است. چرا که کودکان معمولا بی اشتها نیستند تنها تمایل به خوردن برخی از غذاها دارند. این موضوع نیز در کودکان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و مشکلات زیادی را در فرایند رشدی آنها به وجود می‌آورد. به همین دلیل انجام اقداماتی در این دوران بسیار ضروری است. برای اطلاع از روش های درمان بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

سخن پایانی

درمان بی اشتهایی شامل طیف وسیعی از روش ها می‌شود که باید با توجه به شدت علائم و همچنین نوع بی اشتهایی از آنها استفاده کرد. افراد باید در این زمینه از متخصص تغذیه کمک گرفته و همچنین از خدمات روانشناختینیز بهره گیرند. در واقع بهره گیری همزمان از این دو روش اثربخش خواهد بود و منجر به درمان فرد می‌گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان بی اشتهایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

دلیل بی‌اشتهایی چیست؟

بی‌اشتهایی می‌تواند دلایل متفاوتی از عادت‌های بدغذایی تا بیماری‌های جسمی و روانی داشته باشد. برای پیدا کردن این دلیل بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

آیا دارویی برای درمان بی اشتهایی وجود دارد؟

متخصصین از داروهای مختلفی برای درمان بی اشتهایی استفاده می‌کنند. گاهی هم لازم است برای درمان بیماری‌های جسمی یا روحی که باعث بی اشتهایی شده‌اند دارو مصرف کنید. باید دارو را زیر نظر متخصص دریافت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره