غذاهای پرچرب | حذف غذاهای پرکالری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

غذاهای پرچرب زیادی وجود دارند که در عین حال  نیز سالم بوده و برای سلامتی ضروری هستند. در واقع وقتی صحبت از غذاهای پرچرب می‌شود همه افراد به یاد غذاهای آماده سنگین و پر از روغن می‌افتند که برای سلامتی نیز بسیار ضرر دارند. اما به طور کلی نباید خوردن چربی و غذاهای چرب را از رژیم غذایی حذف کرد. چرا که بدن ما به این مواد نیاز دارد. از طرفی چربی بزرگ ترین منبع تامین انرژی در بدن است که بدون افراد دچار مشکلات زیادی می‌شود. به طور کلی بهتر است افراد در مورد مقدار و حتی نحوه مصرف این گروه از منابع غذایی از متخصص کمک گرفته و اطلاعات کافی را داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای پرچرب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

غذاهای پرچرب

همه خوراکی ها و مواد غذایی مقداری چربی را در ساختار طبیعی خود دارند. اما میزان آنها متفاوت است. اطلاع از میزان مصرف غذاهای پرچرب از این جهت اهمیت دارد که بیشتر افراد بعد از مضر شناخته شدن چربی ها شروع به خوردن کربوهیدرات و قندها کرده اند؛ از این جهت چاقی بسیار شایع شده است. اما می‌شود از چربی ها استفاده کرد و چاق نشد. با داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم افراد نه تنها از همه گروه ها مصرف می‌کنند بلکه بدن آنها نیز سالم می‌ماند. در این مقاله قصد داریم تا این خوراکی ها را مورد بررسی قرار دهیم. برای اطلاع از انواع تغذیه مناسب برای رفع اضطراب کلیک کنید.

برخی از مواد غذایی پرچرب اما مفید

غذاهای پرچرب مفید

همواره شنیده ایم که باید مقدار مصرف غذاهای پرچرب را کاهش دهیم؛ اما کمتر کسی در مورد فواید استفاده از این مواد غذایی صحبت می‌کند. همچنین این بدان معنا نیست که افراد به طور کلی رژیم خود را تغییر داده و از این مواد استفاده کنند. اما بهتر است به میزان کافی این مواد را در رژیم خود گنجانده و همچنین از زیاده روی در مصرف آنها بپرهیزند. برخی از این مواد شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با انواع تغذیه دانش آموز در مدرسه کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

◀آواکادو

آواکادو یکی از میوه های پرچرب محسوب می‌شود که می‌توان از آن در بسیاری از غذاها و میان وعده ها استفاده کرد. همچنین خوردن آن به تنهایی نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. 77 درصد از این میوه شامل اسید اولئیک است که یکی از چربی های اشباع نشده به حساب می‌آید. آواکادو از از اکثر غذاهای حیوانی نیز چربی بیشتری دارد.

◀پنیر و ماست چرب

به طور کلی لبنیات نیز جزو غذاهای پرچرب محسوب می‌شوند. اما چربی آنها طبیعی بوده و برای بدن ضرری ندارد. همچنین پنیز علاوه بر چربی سرشار از فسفر، سلنیوم و کلسیم است. بر اساس تحقیقات انجام شده چربی های اشباع نشده در پنیر می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا حد زیادی کاهش دهد. ماست چرب نیز علاوه بر چربی دارای باکتری ها پروبیوتیک است که در کارکرد بهتر دستگاه گوارشی  نقش مهمی دارد. بسیاری از ماست هایی که در بازار موجود هستند؛ چربی کمی داشته و شکر زیادی دارند. بهتر است این مواد را از مکان های مطمئن و دارای محصولات ارگانیک تهیه کنید.

◀شکلات تلخ

شکلات تلخ نیز که یکی دیگر از غذاهای پرچرب پرطرفدار و محبوب است نیز فواید زیادی برای بدن دارد. این ماده دارای فیبر، آهن، مس، آنتی اکسیدان و منگنز است. متاسفانه برخی از افراد به خوردن شکلات اعتیاد پیدا می‌کنند که همین موضوع برای آنها مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. اما با مصرف این ماده به اندازه سلامت قلب و عروق تضمین شده و همچنین سلامت پوست نیز بالاتر می‌رود. در واقع شکلات تلخ از اکسید شدن چربی های مضر در خون جلوگیری می‌کند.

◀تخم مرغ

با اینکه برخی معتفدند که سفیده تخم مرغ که حاوی چربی و کلسترول زیادی است؛ برای سلامتی مضر است. اما به طور کلی هم زرده و هم سفید آن خواص زیادی برای بدن داشته و بهتر است باهم مصرف شوند. از طرفی تخم مرغ را می‌توان به شکل های مصرف و تنوع غذایی ایجاد کرد. 60 درصد از تخم مرغ چربی است و به همین دلیل جزو غذاهای پرچرب محسوب می‌شوند. بهتر است افراد در خوردن آن افراط نکرده ؛ اما حتما آن را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

◀ماهی

ماهی به طور طبیعی جزو غذاهای پرچرب محسوب می‌شود؛ اما برخی از ماهی مقدار بیشتری چربی دارند. ماهی های آزاد، قزل آلا، خال مخالی، ساردین و شاه ماهی جزو این ماهی ها هستند. ماهی شامل مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 بوده که برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید هستند. ماهی ها را نیز می‌توان به شکل های مختلفی مصرف کرد. اما بهتر است ارزش غذایی آن را حفظ کرده و پخت آن دقت کرد.

◀روغن زیتون و روغن نارگیل

روغن نیز از غذاهای پرچرب اما مفید است که می‌توان در غذاهای مختلف به جای چربی های اشباع شده از آن استفاده نمود. این ماده حاوی ویتامین های مختلف و آنتی اکسیدان بوده که بیشتر در غذاهای مدیترانه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن نارگیل از غنی ترین منابع چربی های اشباع شده است. البته نمی‌توان از این ماده برای پخت غذا استفاده نمود. اما مصرف آن به شیوه های مختلف می‌تواند مفید باشد.

◀آجیل

آجیل ها نیز منبع دیگری برای چربی و فیبر هستند. متاسفانه افراد به مقدار کمی از آجیل ها و دانه ها مفید استفاده می‌کنند. اما آنها یک میان وعده کامل و مغذی محسوب می‌شوند که از بسیاری از بیماری ها نیز جلوگیری می‌کنند.

◀نارگیل

خود میوه نارگیل نیز خواص زیادی داشته و جزو غذاهای پرچرب است. چربی موجود در این میوه تا حد زیادی از آلزایمر جلوگیری می‌کند. همچنین اشتهای افراد را افزایش داده و متابولیسم بدن را بالا می‌برد. این میوه در تمام فصول سال و در همه مکان ها قابل دسترس نیست. اما افراد می‌توانند از فرآورده های آن نیز استفاده کنند.

◀دانه چیا

دانه های چیا جزو غذاهای پرچرب محسوب نمی‌شوند. در واقع آنها تنها 8 گرم چربی دارند. اما کالری موجود در آنها از چربی تامین شده و باعث می‌شود تا از بسیاری از غذاهای گیاهی پرچرب تر باشند. از دانه های چیا می‌توان در غذاها و میان وعده های زیادی استفاده کرد.

در صورت ناتوانی در مقابله با خوردن این مواد، حتما درباره درمان اختلال پرخوری عصبی بخوانید.

برخی از غذاهای پرچرب

برخی از غذاهای پرچرب

علاوه بر مواد غذایی که در قسمت قبلی ذکر شد؛ میان وعده های پرچربی نیز وجود دارند که ضرری برای بدن نداشته و همچنین چربی بدن را نیز تامین می‌کنند. برای اطلاع از بهترین تغذیه دوران بارداری ماه به ماه کلیک کنید.

پاپکورن

حوموص

میگو

اسپاگتی

اهمیت خوردن غذاهای پرچرب

با اینکه خوردن غذاهای پرچرب می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند. اما بهتر است افراد در رژیم غذایی خود از همه گروها استفاده کنند. خوردن غذاهای پرچرب برای سلامتی بسیار اهمیت داشته و حتی از بسیاری از مشکلات نیز جلوگیری می‌کند. اما نباید در این مورد زیاده روی کرد. بهتر است افراد در این مورد با متخصص تغذیه مشورت کرده و به صورت خودسرانه رژیم خود را تغییر ندهند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

انواع غذاهای پرچرب که در این مقاله به آنها اشاره کردیم؛ نه تنها مضر نیستند، بلکه فوایدی نیز دارند. این دسته از چربی ها طیف وسیعی از مواد غذایی را در برگرفته که تنوع زیادی دارد. به طور کلی بهتر است افراد از همه گروه ها و مواد غذایی به طور متعادلی استفاده کرده و چیزی از حذف نکنند. صحبت کردن با مشاور تغذیه در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای پرچرب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

برای جلوگیری از خوردن غذاهای پر چرب باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

در ابتدا برای دریافت تشخیص علت این مساله باید به یک روانشناس مراجعه نمایید، در صورت نیاز به برنامه غذایی شما را به متخصص تغذیه ارجاع میدهند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره