دلایل ازدواج چه باید باشد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دلایل ازدواج بستگی به خود فرد دارد. اما پی بردن به هدف اصلی و دلایل ازدواج یکی از اقداماتی است که هر مرد و زنی باید قبل از ازدواج به آن فکر کنند و برای تصمیم‌شان به طور دقیق بدانند که چرا می‌خواهند ازدواج کنند. ازدواج یک نیاز فطری و طبیعی در درون همه انسان‌هاست و هرکسی دیر یا زود این نیاز را در خود احساس خواهد کرد. اما درعین‌حال نباید دلایل اشتباه برای ازدواج را نادیده بگیریم.

علاقه به ظاهر، احساس ترحم یا خارج شدن از محیط خانه (به دست آوردن آزادی) دلایل مناسبی برای ازدواج نیستند. مشاورین با بررسی ویژگی‌های شخصیتی هر دو نفر و بررسی دلایل آن‌‌ها درستی ازدواج را می‌سنجند. در ادامه دلایل و هدف اصلی از ازدواج را بیان کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلایل ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دلایل ازدواج

دلایل ازدواج چیست

 

زمانی که به فکر ازدواج می‌افتید؛ به این موضوع فکر کنید که دلیلتان برای ازدواج چیست؟ در واقع باید به این سوال پاسخ دهید که چرا ازدواج می‌کنید؟ گاهی اوقات زمانی که با دقت و بررسی های بیشتری به این سوال فکر می‌کنید، متوجه خواهید شد که میل به ازدواج نوعی هیجان است. و یا فقط به معنای علاقه به همسر می‌باشد. اما زمانی که دقیق تر می‌نگرید؛ به این نتیجه خواهید رسید که دلیل ناقصی دارید و تنها برای ازدواج این دلیل کافی نیست. بنابراین همیشه هنگام تصمیم گیری؛ دلایل ازدواج خود را بررسی کنید و سپس اقدام کنید. در این مقاله دلایل ازدواج را توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل و هدف اصلی ازدواج | چرا باید ازدواج کرد؟

هر کس دلایل ازدواج کردن یا نکردن خودش را بیان می‌کند. این که چرا با کسی قصد ازدواج داریم، می‌تواند کیفیت رابطه را در آینده مشخص کند. خیلی اوقات از همان ابتدا دیدگاه نادرست به ازدواج موجب مشکلات و انتظارات متعارض خواهد شد. در ادامه به عمده‌ترین دلایل و هدف های اصلی مطرح شده برای ازدواج اشاره کرده‌ایم. در صورتی که قصد ازدواج ندارید، مقاله اگر ازدواج نکنیم را مطالعه نمایید.

? نیاز به شریک عاطفی

یکی از دلایل ازدواج، نیاز به شریک احساسی است. اریک اریکسون روانشناس معروف امریکایی معتقد است که ازدواج نیاز ذاتی هر انسان است. بر اساس این دیدگاه هریک از ما از جایی به بعد احساس می‌کنیم توانایی تحمل تنهایی را نداریم. در این زمان است که به دنبال شریک عاطفی برای خود می‌گردیم. هر جوانی نیاز دارد تا یک رابطه امن و پایدار با فردی از جنس مخالف برقرار کند.

از گذشته تاکنون بهترین روش برای رسیدن به این نیاز ازدواج بوده است. اگر شما هم تجربه رابطه‌های دوستانه با جنس مخالف را داشته‌اید احتمالاً متوجه این نکته شده‌اید که این رابطه‌ها نمی‌توانند جای ازدواج را بگیرند. به همین خاطر یکی از اصلی‌ترین دلایل ازدواج پیدا کردن یک شریک عاطفی مناسب است.

? دلایل ازدواج داشتن خانواده

تشکیل خانواده از دیگر دلایل ازدواج است. همه ما زندگی را در محیط خانواده اولیه خود شروع می‌کنیم. در این محیط تربیت می‌شویم و خانواده فضایی است که برای به دست آوردن آرامش به سراغ آن می‌رویم. بااین‌حال از جایی به بعد احساس می‌کنید که دیگر حضور در این خانواده برایتان سخت است و می‌خواهید مستقل از آن‌ها زندگی کنید.

یکی از نیازهای ذاتی بشر تمایل به بقا است. به همین خاطر در طول تاریخ همیشه جوانان به سراغ ازدواج می‌روند و دلایل ازدواج را تمایل به بقا می‌دانند. ازدواج به این معناست که شما همسر و فرزندان خود را خواهید داشت. داشتن خانواده و فرزند به‌نوعی ازنظر روانی به این معناست که شما چیزی را از خود در دنیا باقی گذاشته‌اید. درنتیجه داشتن یک خانواده مستقل که شما آن را ایجاد کرده‌اید یکی دیگر از نیازهای طبیعی انسان و دلیلی برای ازدواج است.

? نیازهای جنسی

نیاز جنسی واقعیتی غیرقابل‌انکار است که از قضا دلایل ازدواج نیز می‌باشد. همه ما نیاز داریم با کسی که به او علاقه داشته باشیم رابطه برقرار کنیم. درعین‌حال ثابت بودن شریک جنسی یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشت.

تعدد شرکای جنسی علاوه بر اینکه سلامت جنسی شما را تهدید می‌کند می‌تواند بر سلامت روان نیز تأثیرگذار باشد. از گذشته تا کنون راه‌حلی که جامعه برای این نیاز مطرح کرده ازدواج بوده است. درواقع ازدواج به شما کمک می‌کند تا در کنار کسی که به او علاقه دارید آرامش پیدا کنید.

? آرامش و سلامت روان

کسب آرامش و سلامت روان از دیگر دلایل ازدواج است. تحقیقات نشان می‌دهد که سلامت روان در کسانی که ازدواج موفقی داشته‌اند به‌ مراتب بیشتر از کسانی است که ازدواج نکرده‌اند. شاید تا حد زیادی این موضوع به دلیل همان نیازهایی باشد که تاکنون مطرح کرده‌ایم.

هنگامی‌که شما شریک عاطفی دارید که می‌دانید بینتان علاقه‌ای متقابل وجود دارد و هر دو برای پیشرفت تلاش می‌کنید به‌طورقطع آرامش روانی بیشتری را تجربه خواهید کرد. اما هنگامی‌که احساس کنید در مسیر زندگی تنها هستید این موضوع فشار روانی بیشتری را برایتان به همراه خواهد داشت.

? احساس امنیت

یکی از دلایل ازدواج، احساس امنیت است. همه انسان ها علاقه دارند تا در کنار عشق خود به آرامش و امنیت برسند. بعد از ازدواج هر دو نفر باید تلاش کنید تا زندگی مناسبی تشکیل دهید و بر اساس تلاش های خود به زندگی ایده آل برسید.

? عشق به یکدیگر

یکی از دلایل ازدواج، عشق به یکدیگر است. زمانی که زوجین عاشق یکدیگر باشند؛ اقدام به ازدواج می‌کنند تا سالیان سال در کنار یکدیگر زندگی خوبی را سپری کنند. این احساس که شما تنها عشق یکدیگر هستید، بسیار خشنود کننده است.

دلایل نادرست ازدواج | با این دلایل ازدواج نکنید

دلایل نادرست ازدواج

 

ازدواج به همان اندازه که می‌تواند خوب باشد و سلامت روان شما را تضمین کند، دشواری‌هایی هم به همراه خواهد داشت. هر زوجی باید بتواند با این دشواری‌ها کنار بیایند تا زندگی مشترک خود را بهتر کنند. اما گاهی اوقات توانایی کنار آمدن با این مشکلات برای آن‌ها وجود ندارد؛ یا دلشان نمی‌خواهد که با سختی‌های زندگی کنار بیایند. دلایل اشتباه برای ازدواج یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باعث این شرایط می‌شود. بعضی از این دلایل ازدواج اما اشتباه را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

❌ فرار از تنهایی

یکی از دلایل ازدواج که بسیار اشتباه است، فرار از تنهای می‌باشد. گاهی اوقات تنهایی آن‌قدر آدم را اذیت می‌کند که تصمیم می‌گیرد با اولین نفری که در مقابلش قرار گرفت ازدواج کند. در حقیقت تنهایی آن‌قدر برای وی اضطراب‌آور است که باعث می‌شود به سایر مسائل توجهی نداشته باشد. بااین‌حال به خاطر داشته باشید که ازدواج اشتباه، شما را تنهاتر ازآنچه بودید خواهد کرد.

❌ دلایل نادرست ازدواج | فرار از خانواده

فرار از خانواده دلایل ازدواج اما بسیار اشتباه است. گاهی اوقات شرایط زندگی خانوادگی آن‌قدر سخت می‌شود که جوانان به دنبال راهی برای فرار از محیط خانه هستند. در این شرایط ازدواج به‌خصوص برای دختران اولین راهی است که به ذهن آن‌ها می‌رسد. فرار از خانواده در ذهن آن‌ها آن‌قدر پررنگ می‌شود که دیگر توجهی به شرایطی که قرار است وارد آن شوند ندارند. این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی آن‌ها به همراه داشته باشد.

❌ احساس ترحم

احساس ترحم یکی از دلایل ازدواج به شدت اشتباه است. گاهی اوقات ما از اینکه مخالفت خود را با ازدواجی بیان کنیم احساس گناه خواهیم کرد. به عبارتی احساس می‌کنیم تقصیر ماست که طرف مقابل به ما علاقه پیدا کرده است؛ گاهی اوقات هم شرایط سخت وی باعث می‌شود از اینکه بخواهیم او را ناراحت کنیم احساس شرم داشته باشیم. اما یادتان باشد ترحم برای همیشه باقی نخواهد ماند و دیر یا زود شما از بودن در کنار او خسته خواهید شد. اگر برای ازدواج تردید دارید، حتما مقاله تردید در ازدواج را بخوانید.

❌ دلایل نادرست ازدواج | علاقه به ظاهر

توجه و علاقه به ظاهر هرگز دلایل ازدواج مناسبی نیست. ظاهر و مادیات یکی از ملاک‌های مهمی هستند که برای ازدواج باید به آن‌ها توجه داشته باشید، اما همه‌چیز نیستند. در حقیقت همسری که انتخاب می‌کنید باید در کنار ظاهر ویژگی‌های بسیار دیگری هم داشته باشد. اگر تنها بر اساس ظاهر گزینه موردنظرتان را انتخاب کنید دیر یا زود از این شرایط خسته خواهید شد.

❌ داشتن عروسی رویایی

یکی از دلایل ازدواج که بسیار اشتباه است؛ داشتن عروسی رویایی است. هرگز داشتن عروسی رویایی نمی‌توانید زندگی شما را تضمین کند. اینکه به دلیل جشن رویایی اقدام به ازدواج کنید؛ در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.

❌ همه دوستانتان ازدواج کرده اند

ازدواج دوستان یکی از دلایل ازدواج است که بسیار نیز با شکست روبرو است. برخی از افراد تنها به دلیل اینکه دوستان و همسالانشان ازدواج کرده اند؛ تصمیم به شروع زندگی مشترک می‌گیرند. که این امری اشتباه است.

❌ ازدواج به اجبار والدین

احساس گناه و دلسوزی نسبت به خواسته والدین یکی از دلایل ازدواج به اشتباه است. این موضوع را به یاد داشته باشید که ازدواج باید برای شما باشد؛ نه والدین.

برای آشنایی با عاقبت مجرد ماندن کلیک کنید.

نقش مشاوره در ازدواج

برای داشتن یک ازدواج موفق بهتر است قبل از هر تصمیم جدی از یک مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا معیارها و دلایلی که برای ازدواج دارید به‌درستی مشخص کنید و از دلایل اشتباه برای ازدواج فاصله بگیرید. به‌علاوه کمک می‌کنند این نکات را راجع به طرف مقابل هم متوجه شوید.

گاهی اوقات این همسر شما است که آمادگی روانی و شخصیتی لازم برای ازدواج را ندارد. به همین خاطر برای جلوگیری از شکست در ازدواج حتماً این مشاوره‌ها را جدی بگیرید. با روانشناس راجع به دلایل ازدواج خود سخن بگویید؛ شاید این نیاز شما مناسب و دلیل قانع کننده ای نباشد. برای آشنایی با انگیزه ازدواج کلیک کنید.

کلام آخر

قبل از اقدام جدی راجع به ازدواج، حتما باید دلایل ازدواج را با روانشناس و مشاور ازدواج در میان بگذارید. در این شرایط مشاورین دلایل شما را بررسی می‌کنند تا فرد مناسب با ازدواج را با راهنمایی به شما توضیح دهند. اگر قبل از تصمیمات جدی از مشاوره پیش از ازدواج راهنمایی بگیرید؛ در زندگی به موفقیت های بیشتری دست خواهید یافت. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلایل ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

مهم‌ترین دلایل ازدواج برای جوانان چیست؟

ازدواج یک نیاز فطری برای هر جوانی است. همه ما از جایی به بعد احساس می‌کنیم که نیاز داریم شریک عاطفی و خانواده مستقل خود را داشته باشیم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره