فرزند دوم | معایب و مزایای فرزند دوم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فرزند دوم را برای رفع نیازهای خود نیاورید! زمانی که تصمیم به فرزند آوری دارید، باید تمام جنبه های رشدی او را در نظر داشته باشید. نباید بین فرزندان تفاوت قائل باشید و آنها را دائم با یکدیگر مقایسه کنید. بچه دوم مزایا و معایب مشخصی دارد که در این مقاله نیز شرح داده ایم. اما اینکه انتظار داشته باشید بچه دوم مانند فرزند اول رفتار کند، لطفا بچه دار نشید. هر فردی شخصیت مخصوص خود را دارد. در واقع هیچ انگشتی شبیه به هم نیست. پس سعی کنید تمام جوانب را در نظر بگیرید تا با مشکلات بزرگ روبرو نشوید. در مورد آوردن فرزند دوم حتما مشاوره کودک دریافت کنید.

فرزند دوم لازم است؟

فرزند-دوم-لازم-است

فرزند دوم همراه خود معایب و مزایایی می‌آورد. اکثر پدر و مادرها به دلیل اینکه همبازی برای فرزندان اول بیاورند، برای بچه دوم اقدام می‌کنند. اما طبق نظر دیگران، فززند دوم از حمایت کمتری نسبت به فرزند اول و آخر برخوردار است. در روانشناسی به چنین پدیده ای، سندرم فرزند دوم گفته می‌شود. فرزندان دوم را به عنوان فرزند مظلوم خانواده نیز می‌نامند.

اما پدر و مادر باید به شیوه ای یکسان فرزندان خود را حمایت کنند. به طور کلی بچه دوم باید مانند فرزندان تربیت شود تا با مشکلات روانی و ضربه های جسمانی روبرو نشود.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

مزایای فرزند دوم چیست؟

زمانی که پدر و مادر دومین فرزند خود را به دنیا می‌آورند، از تجربیاتی که در تربیت فرزند اول استفاده کرده اند، در بچه دوم نیز با دقت بیشتری استفاده می‌کنند. حتی در برخی شرایط به دلیل دغدغه های فرزند اول، شاید کمتر به فرزند دوم توجه کنند. در این بخش از مقاله راجع به مزایای بچه دوم توضیح داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین فاصله سنی بین فرزندان کلیک کنید.

? فرزند دوم مهارت مذاکره بالایی دارد

یکی از مزایای فرزند دوم، مهارت مذاکره بالا است. این فرزندان در جمع خواهر و بردار های بزرگ تر خود قرار می‌گیرند. و آموزش می‌بینند که باید چه رفتارهایی را در چه موقعیتی انجام دهند. بنابراین فرزندان دوم آموزش می‌بینند که با ویژگی های مثبت رشد پیدا کنند. اگر فرزند سومی نیز وجود داشته باشد، فرزند سوم تمام تلاش خودش را می‌کند تا نظر والدین را جلب کند. در نهایت فرزندان دوم مهارت های بالایی را در مذاکرات کسب می‌کنند.

? فرزند دوم انعطاف پذیر است

بچه دوم با این موضوع کنار می‌آید که همه توجه پدر و مادر مخصوص او نیست. در واقع والدین محبت خود را بین فرزندان تقسیم می‌کند. فرزند دوم نیز از ابتدا به همین شیوه مشاهده و عادت کرده اند. بنابراین انعطاف بیشتری دارند. و در محیطی رشد کرده و آموخته اند که تمام توجه والدین نباید به آنها باشد.

? دوست های خوبی برای خواهر و برادر خود می‌شوند

یکی از ویژگی های مثبت و مزایای فرزند دوم، همراه خواهر و برادر بودن است. این اتفاق بسیار رایج است که فرزندان دوم به دلیل توجه و برقراری ارتباط با خواهر و برادر دیگر، همراه و دوست خوبی برای آن‌ها می‌شود. باید حواس خود را جمع کنید که بچه دوم به دلیل بی توجه خانواده، به سمت دوستان منفی گرایش پیدا نکند.

?فرزندان مصممی هستند

مصمم بودن فرزند دوم به دلیل ویژگی های خواهر و برادران دیگر است. بچه دوم خواهر و برادر بزرگ تر خود را مشاهده می‌کند که بهتر از او می‌تواند بدود، مطالعه کند، بازی کند و … . همین موضوع باعث می‌شود تا فرزندان دوم برای دستیابی جایگاه خواهر و برادر خود تلاش کنند. بنابراین با سرعت بالاتری به سوی کسب مهارت ها می‌روند.

? فرزند دوم اجتماعی است

فرزند دوم به دلیل اینکه در خانواده بزرگ رشد کرده است، اجتماعی تر می‌شود. چشم باز کرده و با 3 نفر در خانه روبرو شده. بنابراین برقراری ارتباط در بچه دوم بیشتر است. به دلیل اینکه فرزند دوم نحوه صحبت و ارتباط صحیح را از فرزند اول یاد گرفته است، اجتماعی تر و رفتار مناسب تری خواهد داشت.

? سازگاری بالایی دارند

فرزند دوم به دلیل اینکه در طول فرایند رشد خود با خواهر، برادر، پدر و مادر مجبورا ارتباط داشته است، سازگاری بالاتری هم خواهد داشت. اغلب فرزندان دوم خواهان صلح هستند و از دعوا و بحث با خانواده گریزانند. در نهایت باعث سازگاری در مدرسه، اجتماع و محیط کار می‌شود. و معمولا شرایط سخت را به راحتی حل می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر ترتیب تولد بر شخصیت کلیک کنید.

معایب فرزند دوم چیست؟

فرزند دوم گاهی شرایط سختی را تحمل می‌کند. اگر خود را جای فرزندان دوم قرار دهید، گاه متوجه این سختی خواهید شد. اینکه تمام توجه والدین به کودک کوچکتر یا دغدغه های فرزند اول باشد، بسیار طاقت فرسا است. بنابراین فرزند دوم بودن نیز معایبی دارد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم. پیشنهاد می‌شود حتما درباره روانشناسی کودک و نوجوان بخوانید.

❌ توقع و انتظار دیگران را نادیده می‌گیرند

یکی از معایب فرزند دوم، این است که برای کارهایی که دیگران برای آنها انجام داده اند، تشکر نکنند. به دلیل اینکه والدین به بچه دوم در اکثر مواقع مسئولیت کمتری می‌دهد، این شخصیت در آنها شکل گرفته است. بنابراین توانایی های خود را باور ندارد. و اینگونه فکر می‌کند که در هیچ کاری خوب نیست. به همین دلیل است که والدین از آنها برای انجام امور کمک نمی‌گیرند. چون مسئولیتی به عهده ندارند و انتظار ندارند که دیگران به آنها مسئولیت بدهند.

❌ مسیر زندگی را گم می‌کند

فرزند دوم معمولا مسیر زندگی خود را گم می‌کند. معمولا سردرگم هستند و توانایی انتخاب مسیر ندارند. به دلیل اینکه والدین تمرکز کامل خود را به فرزند دوم نداده اند، تبدیل به افرادی بی انگیزه و بی هدف می‌شوند.

❌ فرزند دوم عزت نفس پایینی دارد

یکی از بزرگ ترین معایب فرزند دوم، عزت نفس پایین است. بچه دوم معمولا با خواهر و برادران خود مقایسه می‌شود. تمام این مقایسه ها باعث کاهش عزت نفس فرزند می‌شود. والدین باید این موضوع را به خاطر داشته باشند که هر فردی به صورت منحصر به فردی رشد می‌کند و نمودار رشد کاملا متفاوتی دارد. بنابراین لزومی ندارد که فرزندانتان را با یکدیگر مقایسه کنید.

❌ حسادت می‌کنند

تعاریف بیش از حد از فرزند اول یا آخر باعث ناراحتی و حسادت فرزند دوم می‌شود. حسادت یکی از معایب بچه دوم بودن است. اگر بین فرزندان خود فرق بگذارید یا یکی از آنها را بیشتر مورد تمجید قرار دهید، حسادت بین فرزندان ریشه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حسادت فرزند اول کلیک کنید.

❌ اغلب تنها هستند

تنهایی یکی از معایب فرزند دوم است. اغلب فرزندان دوم به دلیل اینکه در دوران کودکی تنهایی را تحمل کرده اند. توقع و انتظار زیاد از والدین ندارند، بنابراین به تنهایی عادت کرده اند. در واقع احساس می‌کند که کسی او را دوست ندارد و باید تنها بماند.

❌ فرزند دوم پرخاشگری می‌کند

یکی از رفتارهای فرزند دوم جهت جلب توجه والدین به واسطه پرخاشگری است. زمانی که والدین تمام تمرکز خود را بگذارند روی فرزند اول، دومین کودک برای جلب توجه هر کاری انجام می‌دهد. برای جلوگیری از این رفتار فرزند، سعی کنید به طور یکسان به آن‌ها اهمیت دهید. و توجه لازم را داشته باشید.

حتما به مقاله آموزش پدر و مادر نیز مراجعه کنید.

چگونه از فرزند دوم حمایت کنیم؟

پدر و مادرها برای به دنیا آوردن فرزند دوم، باید این موضوع را در نظر داشته باشند که شیوه تربیتی سالمی را آموزش ببینند. در غیر این صورت کودک با مشکلات و آسیب های روانی روبرو می‌شود. در این بخش از مقاله راجع به چگونگی حمایت از فرزند دوم توضیح داده ایم.

✅ بیش از اندازه مهربان و احساساتی نباشید.

✅ به صحبت های فرزند خود گوش دهید. و نسبت به نیازهای او بی توجه رفتار نکنید.

✅ فرزند دوم را با خواهر و برادرهایش مقایسه نکنید. بگذارید به صورت متفاوت تری رشد کند.

✅ نیازهای فردی هر فرزند را به صورت جداگانه بر طرف کنید.

✅ توانایی های فرزند دوم خود را تشویق کنید. و بگذارید احساس خاص بودن داشته باشد.

✅ ارتباط سالم و درستی با فرزند خود برقرار کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های جلوگیری از فرق گذاشتن بین فرزندان کلیک کنید.

کلام آخر

احتمالا شنیده اید که فرزند دوم رفتارهای فرزند اول را پیروی می‌کند. تا حدودی رفتار بچه دوم شبیه به رفتار والدین و فرزند اول می‌شود. با فرزند اول خود مکالمه داشته باشید و مطمئن شوید که باعث آزار و اذیت فرزند اول نمی‌شود. اما بهترین روش این است که قبل از به دنیا آوردن فرزند دوم، از مشاورین و متخصصین کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند دوم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا فرزند دوم خوب است؟

بسیاری از والدین برای تنها نماندن فرزند اولشان به فکر آوردن بچه دوم هستند. اما نیازها و شخصیت هر بچه ای متفاوت است. چالش ها و رنگ و بوی خودش را دارد. و شما اگر آمادگی لازم برای مواجهه با مسائل کودک دیگری را ندارید، بهتر است از آوردن بچه دوم صرف نظر کنید. در مقاله توضیحات کامل تری درباره خصوصیات و شرایط این کودکان داده ایم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره