قرص فلوکستین 10 و 20 برای چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص فلوکستین یکی از داروهای موثر در درمان افسردگی است که در حال حاضر در اشکال مختلفی شامل کپسول، کپسول تأخیر در انتشار، قرص و محلول وجود دارد. در داروخانه‌های داخل کشور این دارو به شکل قرص فلوکستین ۱۰ میلی گرم و قرص فلوکستین ۲۰ میلی گرم در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. یکی از نکاتی که پیرامون داروی فلوکستین وجود دارد این است که عملکرد آن با اطلاع از موارد و نحوه مصرف، تداخلات دارویی و … افزایش می‌یابد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم. براری دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص فلوکستین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

قرص فلوکستین

قرص فلوکستین

فلوکستین یک داروی مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین است که به عنوان قرص ضد افسردگی شناخته می‌شود. این دارو جذب سروتونین توسط سلول های عصبی را مهار می‌کند و به کاهش علائم افسردگی، اختلال نارسایی پیش از قاعدگی، پرخوری عصبی، هراس، وسواس فکری-اجباری و اضطراب کمک می‌کند. در برخی موارد نیز از این دارو همراه با داروی الانزاپین برای درمان اختلال دو قطبی کمک می‌گیرند. در این مقاله تمامی جوانب قرص فلوکستین را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

موارد مصرف قرص فلوکستین

قرص یا داروی فلوکستین با نام‌های تجاری پروزاک، سارافم و نام رایچ قرص فلوکستین (Fluoxetine) در بازار وجود دارد. موارد مصرف فلوکستین برای رفع‌علائم افسردگی است. به علاوه از این دارو در درمان وحشت‌زدگی، حمله هراس یا پنیک اتک، اختلال وسواس اجباری، اختلالات خوردن و پرخوری عصبی، سندروم پیش از قاعدگی (زودرنجی، افزایش اشتها و افسردگی) استفاده می‌شود. برای آشنایی با سایر داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

داروی فلوکستین با عملکردی که بر روی مغز دارد، باعث بهبود خلق و خوی، اشتها و سطح انرژی بیمار می‌شود. باید اشاره کنیم که از این دارو برای درمان وسواس نیز استفاده می‌گردد و چنانچه بیمار رفتارهای وسواس گونه مانند شستن مداوم دست‌ها و … داشته باشد، می‌تواند با تجویز پزشک این قرص را مصرف نماید.

بایستی توجه داشته باشید که قرص فلوکستین برای درمان اختلالاتی نظیر اختلالات افسردگی اساسی، اختلالات افسردگی پس از زایمان، اختلال افسردگی فصلی، اختلال وسواس فکری و عملی، اختلال اضطراب جدایی کودکان، اختلال افسردگی در کودکان، اختلال استرس و اضطراب، اختلال پرخوری عصبی و اختلال فوبیا نیز تجویز می‌گردد.

آیا از داروی فلوکستین جهت لاغری نیز استفاده می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم یکی از مصارف قرص فلوکستین، درمان اختلالات خوردن و پرخوری است، بنابراین مصرف این دارو باعث می‌شود که میزان غذا خوردن و یا میل به غذا کاهش پیدا کند، بنابراین در لاغری نیز موثر است. اما به هیچ وجه نباید خودسرانه به قصد کاهش وزن اقدام به مصرف این دارو کنید و حتما با پزشک مشورت لازم را داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی شدید کلیک کنید

نحوه مصرف داروی فلوکستین

در ابتدا بهتر است پیش از مصرف قرص فلوکستین، راهنمای داخل جعبه را مطالعه نمایید. معمولا این دارو بایستی به صورت خوراکی و در صبح و فقط یک بار در روز، توسط بیمار مصرف شود. مصرف بیش از یکبار در روز وابسته به تشخیص پزشک معالج شما خواهد بود.

چنانچه داروی فلوکستین را به صورت شربت در اختیار دارید، بهتر است به جای قاشق غذاخوری که میزان آن دقیق نیست، از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید.

برای اینکه تاثیر و عملکرد داروی فلوکستین را در زمان کمتری ببینید، بهتر است که قرص فلوکستین را در بازه‌های زمانی منظمی مصرف کنید.

مصرف فلوکستین در بارداری موردی ندارد اما این دارو بر رشد قلب کودک اثر می‌گذارد. بنابراین برای مصرف با پزشک مشورت کنید. در دوران بارداری نیز باید تحت نظر پزشک باشید.

افزایش دوز مصرفی و قطع یکباره دارو بدون تجویز پزشک می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. چنانچه با قرص فلوکستین حال شما بهتر نشد و یا دچار علائم حادتر بیماری شدید، با پزشک خود صحبت کنید. برای آشنایی با سایر روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

آیا قرص‌فلوکستین باید صبح مصرف شود؟

بهتر است قرص یا داروی فلوکستین را صبح‌ها مصرف کنید، چراکه اگر دچار اختلال خواب هستید و یا به اندازه کافی نمی‌خوابید، بهتر است این دارو در صبح مصرف شود. توجه داشته باشید که می‌توانید در هر زمانی این دارو را مصرف کنید، اما باید زمان مصرف منظم باشد.

دوز مصرفی فلوکستین ۱۰ و فلوکستین ۲۰ برای هر بیماری

دوز مصرفی قرص فلوکستین با توجه به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن بیمار توسط پزشک تعیین می شود.

قرص فلوکستین برای درمان PMS (سندروم پیش از قاعدگی) : هر روز یا فقط برای دو هفته پیش از شروع قاعدگی تا اولین روز قاعدگی با توجه به نظر پزشک

فلوکستین برای درمان افسردگی : دوز بزرگسالان یعنی سنین 18 تا 64 سال (دوز معمولی: 20 تا 80 میلی گرم، حداکثر دوز: 80 میلی گرم، دوز اولیه: 20 میلی گرم در روز) دوز کودکان یعنی سن 8 تا 17 سال (دوز معمولی: 10-20 میلی گرم، دوز اولیه: پس یک هفته مصرف 10 میلی گرم، ممکن است میزان دوز به 20 میلی گرم افزایش یابد)

فلوکستین برای درمان وسواس : دوز بزرگسالان یعنی سنین 18 تا 64 سال (دوز معمولی: 20 تا 80 میلی گرم، حداکثر دوز: 80 میلی گرم، دوز اولیه: 20 میلی گرم در روز ) دوز کودک یعنی سنین 13 تا 17 سال و نوجوانان با وزن بالاتر (دوز معمولی: 20-60 میلی گرم، دوز اولیه: 10 میلی گرم در روز) دوز کودک یعنی سنین 7 تا 12 سال و نوجوانان با وزن کمتر (دوز معمولی: 20-30 میلی گرم، دوز اولیه: 10 میلی گرم در روز )

فلوکستین برای درمان پرخوری عصبی : دوز بزرگسالان یعنی سنین 18 تا 64 سال (دوز معمولی: 60 میلی گرم )

مسمومیت دارویی با فلوکستین

معمولا مسمومیت و اوردوز با داروی‌فلوکستین مشکلات حادی را برای بیمار ایجاد نمی‌کند. علائمی همچون تهوع، استفراغ، گیجی و لرزش و افزایش ضربان قلب از علائم مسمومیت با این دارو می‌باشد.

چنانچه قرص فلوکستین بیش از میزان ۱۵۰۰ میلی‌گرم مصرف شود، معمولاً با توکسیسیته خفیفی همراه می‌باشد که در صورتی که، فرد دارای بیماری زمینه‌ای مغزی باشد، ممکن است موجب ایجاد تشنج، اختلالات شدید قلبی و حتی مرگ شود.

افراد آسیب پذیر به قرص فلوکستین

افرادی که در این بخش مقاله اشاره کرده ایم، برای مصرف فلوکستین حتما شرایط خود را با پزشک در میان بگذارند.

? مشکلات جنسی

? اختلال دوقطبی

? سوء مصرف مواد مخدر

? افکار خودکشی

? تحت درمان الکتروشوک

? صرع یا تشنج

? دیابت

? سیروز کبدی

? مشکلات دفع ادرار

? گلوکوم یا آب سیاه با زاویه باریک

عوارض قرص فلوکستین

برخی از عوارص جانبی و شایع داروی فلوکستین شامل حالت تهوع، خواب‌آلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکل در خواب، از دست دادن اشتها، خستگی، عرق کردن بیش از حد، خمیازه کشیدن مکرر می‌باشد.

مصرف قرص فلوکستین در اغلب موارد دارای عوارض حاد و خطرناک نیست، اما عوارض نادر و خطرناک این دارو شامل تغییرات روحی و روانی غیر عادی یا شدید همچون پریشانی، احساس هیجان یا انرژی شدید، افکار خودکشی، کبود شدگی و خون‌ریزی آسان، ضعف ماهیچه‌ها و عضلات، لرزش، تغییر در توانایی جنسی و کاهش میل جنسی و کاهش وزن غیر معمول می‌باشد.

در برخی موارد نادر مصرف قرص فلوکستین باعث عوارضی شامل مشاهده خون در مدفوع، مدفوع تیره، استفراغ، ضربان قلب سریع و نامنظم، کمردرد، تشنج، مشکلات کلیه مثل تغییر در میزان ادرار، درد و تورم و قرمزی چشم، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین‌کمان در اطراف نور در شب و تاری دید می‌شود. در ادامه عوارض را نام برده ایم.

? خشک شدن دهان

? احساس اضطراب

? گر گرفتگی

? مشکل در خواب

? اسهال

? بی اشتهایی

? حالت تهوع

? عرق بیش از حد

? تورم گلو و حفره بینی

? احساس ضعف

? خونریزی شدید و غیر طبیعی

? سطح پایین سدیم

? سندرم سروتونین

? سندرم QT طولانی

? افکار خودکشی

? واکنش آلرژیک

? کاهش شدید وزن

تداخلات دارویی با فلوکستین

تداخلات دارویی باعث کاهش و تضعیف عملکرد قرص فلوکستین می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود لیست تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

? داروهایی که باعث از بین بردن آنزیم‌های کبدی می‌شود، مانند وینبلاستین

? داروهای ضد آریتمی مثل پروپافنون و فلکاینید

? داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای مانند دزپیرامین، وایمی پرامین

? داروهایی که منجر به کبودی و خون‌ریزی می‌گردد، مانند داروهای ضد پلاکت از جمله کلوپیدوگرل

? داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن

? داروهای ضدلخته شدن خون مانند وارفاربن

? بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز با فلوکستین کشنده است. داروهایی شامل ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساجیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل‌سیپرومین

? آسپرین

? داروهای افزایش سروتونین شامل سیتالوپرام، پاروکستین، نوراپی‌نفرین

? محصولات خواب آور شامل الکل، ماری‌جوانا، آنتی‌هیستامین‌ها، آلپرازولام، دیازپام و زولپیدم، کدئین

موارد احتیاط قرص فلوکستین

موارد احتیاط قرص فلوکستین

هنگام مصرف قرص فلوکستین باید برخی از موارد را احتیاط کنید. که در این بخش مقاله به این موارد احتیاط اشاره کرده ایم.

❌ اگر داروی پیموزاید، تیوریدازین یا متیلن بلو مصرف می‌کنید؛ از مصرف قرص فلوکستین پرهیز کنید.

❌ اگر در 14 روز گذشته از مهار کننده MAQ استفاده کرده اید؛ از مصرف فلوکستین پرهیز کنید.

❌ اغلب افرادی که داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند؛ افکار خودکشی را تجربه کرده اند. به همین جهت نسبت به تغییرات خلقی هوشیار باشید.

❌ قرص فلوکستین توانایی مختل کردن قضاوت، تفکر و مهارت های حرکتی را دارد. به همین جهت در هنگام کار با ماشین آلات محتاط باشید.

❌ با مشاهده علائم جدید و یا بدتر شدن شرایط به پزشک مراجعه کنید.

❌ بدون مصرف پزشک این دارو را قطع نکنید.

❌ در صورت ایجاد علائمی مانند اضطراب، خلق و خو،  حملات پنیک، مشکلات خواب، بی قراری، تحریک پذیری، افکار خودکشی و بیش فعالی؛ دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

هشدارهای مصرف قرص‌فلوکسیتین

? مصرف داروی فلوکستین باعث ایجاد خواب آلودگی می شود، سعی کنید در زمانی که این دارو را مصرف می‌کنید، از فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند (همچون رانندگی) بپرهیزید.

? مصرف الکل و ماری‌جوانا عوارض قرص فلوکستین را تشدید می‌کنند، بنابراین سعی کنید در زمان مصرف فلوکستین از خوردن الکل پرهیز کنید.

? چنانچه قصد انجام برخی آزمایش‌ها شامل اسکن مغزی جهت بیماری پارکینسون را دارید، بایستی به این نکته توجه داشته باشید که مصرف داروی فلوکستین ممکن است بر روی نتایج تاثیر بگذارد.

? چنانچه مبتلا به دیابت هستید، مصرف داروی فلوکستین باعث تحت تاثیر قرار گرفتن میزان قند خون شما خواهد شد، بنابراین باید قند خون خود را به طور منظم بررسی نمایید و با پزشک در میان بگذارید.

? مصرف داروی فلوکستین گاها و در موارد نادر باعث نعوظ طولانی یا دردناک در مردان می‌شود که در صورت مشاهده این مورد لازم است به سرعت به پزشک مراجعه کنید و مصرف این دارو را نیز قطع نمایید.

? زنان باردار بایستی تنها در صورت ضرورت داروی فلوکستین را مصرف کنند، چراکه ممکن است به جنین آسیب برساند. با توجه به آمار نوزادانی که مادر در سه ماه آخر بارداری این دارو را مصرف کرده است دارای علائمی شامل مشکل در غذا خوردن و تنفس، تشنج، سفت شدن عضلات و گریه‌ی مداوم بوده اند.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که قرص فلوکستین چیست، چه عوارضی دارد و موارد احتیاط آن چیست. مصرف داروی مرتبط با اختلال روانی نگران کننده است و اگر با تجویز دارو نباشد؛ عوارض جدی به همراه خواهد داشت. در کنار دارو درمانی نیز، روان درمانی را ادامه دهید تا با شدت بالاتری به سوی بهبودی قدم بردارید. روانشناس و مشاورین متخصص می‌توانند به شما در این زمینه راهنمایی کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص فلوکستین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چنانچه بیمار فراموش کند، در زمان هایی که در نظر گرفته است، داروی فلوکستین را مصرف کند، چه باید کند؟

در صورتی که بیمار در زمان مشخص فراموش کند داروی فلوکسیتین را مصرف کند، بایستی در اولین زمان ممکن آن را مصرف نماید. اما در صورت که در زمان نزدیک به دوز بعدی هستید، نیازی به مصرف دوزی که فراموش کرده‌اید نیست.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره