دعوا بر سر پول به طلاق ختم می شود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دعوا بر سر پول در خانه و خانواده در شرایط حال حاضر و با افزایش مشکلات مالی خانواده‌ها از اصلی‌ترین دلایل برای اختلافات و طلاق به شمار می‌آید. اکثر ما تصور می‌کنیم برای مسائل عاطفی و انسانی اهمیت بسیاری قائل هستیم و به این سادگی‌ها زندگی مشترک خود را به سمت جدایی پیش نخواهیم برد. بااین‌حال، گاهی مشکلات آنقدر افراد را تحت فشار قرار می‌دهد که قادر به ادامه زندگی نیستند.

با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی مشکلات مالی و اختلاف‌نظرهایی خواهیم پرداخت که باعث طلاق می‌شوند و سعی می‌کنیم تا راهکارهای ممکن را با یکدیگر بررسی کنیم تا بتوانید با کمرنگ کردن تاثیر مسائل مالی در زندگی و یادگیری مدیریت صحیح، شرایط بهتری را برای خود شکل دهید. توجه داشته باشید که بهره بردن از مشاوره طلاق قبل از هر تصمیم عجولانه‌ای به داشتن بهترین انتخاب به دور از احساسات کمک خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا بر سر پول می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی طلاق با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

دعوا بر سر پول چه زمانی باعث طلاق می‎شود؟

جلوگیری از دعوا بر سر پول

قطعا همیشه دعوا سر پول به جدایی ختم نمی‌شود. اما از آنجا که جزو 5 عامل اصلی طلاق در ایران شناخته شده، باید نسبت این عامل هشیار باشید. در ادامه عوامل ایجادکننده دعوا بر سر پول و در نهایت جدایی را شرح داده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

?فقر 

اصلی‌ترین مشکل مالی که می‌توانیم از آن صحبت کنیم فقر است. فقر باعث می‌شود که طرفین قادر به تأمین مخارج و هزینه‌های زندگی مشترک نباشند. فقر می‌تواند به‌صورت ناگهانی و در پی یک بحران ایجاد شود و یا به دلایل دیگری نظیر تورم یا مدیریت اشتباه مسائل مالی پیش بیاید. فارغ از دلیلی که برای ایجاد فقر مطرح است، گاهی اوقات تحمل شرایط برای زوجین دشوار شده و در پی پایان دادن به زندگی مشترک برمی‌آیند.

?نبود استقلال مالی

نبود استقلال مالی و کسب درآمد از طریق خانواده‌ها، یکی از آسیب‌های جدی است که می‌تواند بسترساز مشکلات بسیاری شود. این شرایط بیشتر در افرادی پیش خواهد آمد که در سنین پایین ازدواج‌کرده‌اند و یا افرادی که در کنار اعضای خانواده کار و زندگی می‌کنند.

نبود استقلال مالی، باعث می‌شود که قدرت تصمیم گیری زوجین در ارتباط با مسائل مالی خود کاهش پیدا کرده و آن‌ها مجبور به در نظر گرفتن نظرات و خواسته‌های سایرین نیز باشند. یکی از مشکلاتی که به دلیل وابستگی مالی ایجاد خواهد شد، حساسیت بیش‌ازحد خود زوجین است.

در برخی از موارد این مسئله باعث می‌شود که زوجین حتی درصورتی‌که دیگران با آن‌ها مخالفتی ندارند احساس کنند که تحت نظر و قضاوت دیگران قرار دارند. این شرایط می‌تواند پس از مدتی از تحمل فرد خارج شود. علاوه بر از دست دادن تحمل، وابستگی مالی در آقایان، باعث می‌شود که تصویر ذهنی آن‌ها در نظر همسرشان تا حدودی خدشه دار شود و به دنبال این مسئله، مشکلاتی در زندگی زوجین پیش بیاید. 

?اختلاف دیدگاه در زمینه مسائل مالی و دعوا بر سر پول

عدم وجود تفاهم درباره مسائل مالی، مانند نحوه کسب درآمد، مخارج و پس انداز، یک اختلاف نظر جدی در میان زوجین است که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. این اختلاف نظر باعث بروز مشاجرات و ناراحتی‌های میان طرفین خواهد شد. برای مثال ممکن است یکی از دو طرف بخواهد که از منابع مالی برای رفاه حال حاضر استفاده کند و دیگری به دنبال پس انداز برای مقاصد جدی‌تری باشد. این اختلاف‌نظرها که بعضی باعث بروز رفتارهایی برخلاف میل طرف مقابل نیز می‌باشد، می‌تواند به یک ناراحتی و اختلاف جدی در میان زوجین تبدیل شود.

بیشتر بخوانید : عوامل طلاق در ایران

?دعوا بر سر پول به دلیل مدیریت ضعیف 

مدیریت منابع مالی، یک نکته بسیار مهم در زمینه پیشرفت خانواده است. ضعف مدیریت مالی از جانب هریک از طرفین که ایجادشده باشد می‌تواند به مشکلات مالی، در خانواده دامن بزند. اسراف، سرمایه گذاری‌های اشتباه، اختصاص نامناسب منابع مالی به بخش‌های مختلف نظیر مسکن یا خوراک و پوشاک، از نمونه‌های مدیریت مالی ضعیف هستند.

مدیریت مالی به دیدگاه‌های فرد در زمینه مسائل مالی و اولویت‌های وی مربوط است. برای ایجاد تغییر در زمینه اولویت‌بندی‌های همسر یا بهبود وضعیت مدیریت مالی، بهتر است با یکدیگر صحبت کنید و یا برای رفع این اختلاف‌نظر از مشاور خانواده کمک بگیرید.

?صادق نبودن در زمینه مسائل مالی

نبود صداقت در هیچ زمینه‌ای از زندگی مشترک قابل‌ پذیرش نیست. صادق نبودن در زمینه مسائل مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند مشکلاتی را در زمینه اعتماد زوجین به یکدیگر ایجاد کند.

?نابرابری مالی و دعوا بر سر پول

نابرابری در مسائل مالی پیش از ازدواج و در خانواده‌های دو طرف و یا پس از ازدواج و در زمینه درآمد ماهیانه هر یک از زوجین، درصورتی‌که به درستی مدیریت نشود، می‌تواند آسیب‌زا باشد. این موضوع می‌تواند باعث شود که طرف پردرآمدتر احساس کند نسبت به دیگری حق بیشتری برای برنامه‌ریزی در زمینه مسائل مالی دارد یا اینکه به‌عنوان فرد قدرتمند احساس کند، می‌تواند برای دیگری تعیین تکلیف نماید.

یکی از مشکلاتی که به‌ویژه برای خانم‌ها ایجاد می‌شود این است که احساس می‌کنند عادلانه نیست که درآمد بالای خود را با همسرشان تقسیم کنند و این موضوع می‌تواند به بروز اختلافات و ناراحتی یا عدم صداقت در زمینه مسائل مالی تبدیل بشود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مدیریت اختلافات مالی و دعوا بر سر پول در خانواده 

درگیری‌های مالی در خانواده‌های بسیاری پیش خواهد آمد. بااین‌حال تفاوت خانواده‌هایی که به دلیل مشکلات مالی به سمت طلاق می‌روند این است که نحوه مدیریت کردن شرایط را نمی‌دانند. برای مدیریت شرایط و جلوگیری از پاشیدن خانواده بهتر است به این نکات توجه داشته باشید.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از طلاق به دلیل مشکلات مالی کلیک کنید.

✅ برای جلوگیری از دعوا بر سر پول مشکل اصلی را پیدا کنید

دعوا و اختلاف در یک خانواده، گاهی باعث می‌شود که دلیل اصلی مشکلات فراموش شود. سعی کنید به‌خوبی شرایط موجود را در نظر بگیرید و با خودتان به این سوال پاسخ دهید که مشکل اصلی در خانواده چیست؟ برای آشنایی با روش های جلوگیری از طلاق کلیک کنید.

آیا با طرف مقابلتان در زمینه مسائل مالی اختلاف‌نظر دارید؟ آیا او درآمدش را صرف اموری غیر از خانواده می‌کند؟ پس از پیدا کردن علت اصلی، به دنبال راهی برای حل کردن این اختلاف‌نظر بگردید. برای مثال سعی کنید با همسرتان در زمینه ناراحتی که دارید صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید اگر صحبت‌های شما با همسرتان چندان‌که می‌خواهید نتیجه‌بخش نیستند، بهتر است از یک زوج درمانگر کمک بگیرید. شاید شما می‌بایست اصول مشخصی را در صحبت کردن با همسرتان رعایت کنید و یا شاید او می‌بایست مواردی نظیر احترام به نظر و حقوق شما را یاد بگیرد.

✅ ابعاد مختلف را در نظر بگیرید

پول و مسائل مالی یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین مسائل در زندگی هستند بااین‌حال آن‌ها تمام ابعاد یک زندگی را پوشش نمی‌دهند. سعی کنید مزایا و معایب زندگی مشترک و همسر خود را با دقت و واقع بینانه فهرست کنید، با دقت به همه آن‌ها بنگرید و بین 1 تا 10  ارزش گذاری‌شان کنید. به این طریق شما می‌توانید جایگاه واقعی پول را در زندگی مشترک خود پیدا کنید. برای اجتناب از تصمیم‌گیری‌های احساسی بهتر است راجع به فهرستی که تهیه می‌کنید با یک نفر دیگر مشورت کرده و نظرات مختلف را جویا شوید.

✅ مشورت با همسر

زندگی مشترک به این معناست که شما می‌بایست در تمامی مسائل با نظر یکدیگر و بر اساس آنچه به صلاح کل خانواده است قدم بردارید. مشورت با همسر و تصمیم‌گیری‌های مشترک از راهکارهایی است که می‌تواند باعث پیشگیری از مشکلات مالی و دعوا بر سر پول بشود.

✅ به دنبال راهی برای درآمد زایی باشید

اگر دعوا بر سر پول در خانه شما زیاد شده، احتمال زیاد منبع درآمدی کافی برای رفع همه نیازها وجود ندارد. پس شما باید برای از بین بردن دعوا بر سر پول راهی برای افزایش درآمد خانواده پیدا کنید. برای مثال به دنبال یادگیری یک مهارت باشید. بزرگسالان خانواده برای رفع نیازهای شخصی خود بیرون از خانه کار کنند.

✅ برای هر کس بودجه مشخص کنید

وقتی بدانید که همیشه مبلغ مشخصی دارید، آن وقت راحت تر می‌توانید مخارج‌تان را مدیریت کنید. پس برای همسر و فرزندان مشخص کنید که ماهانه (بازه زمانی مشخص) چقدر می‌توانند خرج کنند. با این کار خواهید دید که چه مقدار از دعوا بر سر پول در خانه تان از بین می‌رود.

سخن آخر

دعوا بر سر پول می‌تواند بین زن و شوهر و یا هر کدام از دیگر اعضای خانواده رخ دهد. این دعواها در کنار مشکلات مالی، به تک تک اعضا تنش وارد می‌کند. در این شرایط توانایی تفکر منطقی، صبوری، رفتار درست، تصمیم گیری مناسب و… از بین می‌رود. در نتیجه خانواده با مشکلات پیچیده تری مواجه خواهد شد. در این شرایط احتمال فرار نوجوان، خودکشی، افسردگی، طلاق، فساد، خیانت و… زیاد می‌شود. بنابراین شما و همسرتان باید به دنبال راهی برای مدیریت و کنترل دخل و خرج تان بوده و به جای دعوا بر سر پول، راهکارهایی برای رفع این دعواها پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا بر سر پول می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی طلاق با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

دعوا بر سر پول چگونه باعث آسیب دیدن زندگی مشترک می‌شوند؟

اختلاف‌نظر در زمینه مسائل مالی، بی‌اعتمادی به یکدیگر یا نابرابری اقتصادی ابعاد مختلفی از مشکلات مالی هستند که می‌توانند باعث از بین رفتن زندگی شوند. با این حال برای کاهش این مشکلات می‌توانید برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل مالی و حل مشکلات پیش آمده با مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره