خواب کافی و مفید برای سنین مختلف چقدر است

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خواب کافی برای سنین مختلف متفاوت است. برای مثال کودکان در بدو تولد نیاز به خواب بیشتری دارند. در واقع خواب تا حد زیادی به رشد مغزی آن‌ها کمک می کند و از همین رو باید بیشتر اوقات روز خود را در خواب بگذرانند. رفته رفته با تکامل یافتن مغز این نیاز کمتر می‌شود و از 20 ساعت در روز در سنین نوزادی به 7 الی 9 ساعت در بزرگسالی تغییر می‌کند. اما میزان خواب در هر سنی ممکن است بنا به دلایلی دچار تحولاتی شود؛ نداشتن خواب کافی موجب پرخاشگری، تغییرات خلق و خو، تحریک پذیری، پایین آمدن تمرکز، افسردگی و اضطراب می‌شود بنابراین باید به اندازه کافی در طول شبانه روز بخوابید. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب کافی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خواب کافی

خواب کافی چقدر است

خواب کافی برای سلامتی همه افراد لازم است. همه افراد نیاز به 8 ساعت خواب در روز هستند. اما مقدار خواب مورد نیاز برای افراد در سنین مختلف متفاوت است. خواب مرهمی برای کسب آرامش است. بخش زیادی از تنظیمات درونی فرد به خواب خوب او بستگی دارد. و برهم ریختن خواب باعث مختل شدن عملکرد طبیعی سیستم بدن می‌شود.

یادگیری، سلامت عمومی، سلامت جسمانی، روحیه و حافظه افراد به کیفیت خواب او بستگی دارد. در این مقاله سعی کرده ایم تا میزان خواب کافی و چرخه خواب را توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

خواب کافی برای سنین مختلف | راهنمای ساعات خواب مورد نیاز برای کودکان

برای سنین مختلف خواب کافی ساعات مختلفی دارد. انسان‌ ها در دوران کودکی بیش از هر زمانی به خواب احتیاج دارند؛ چرا که بسیاری از فرایند های رشد مغزی آن‌ ها در زمان خواب اتفاق می‌افتد. هر چقدر سن کودک کمتر باشد، نیاز او به خواب بیشتر خواهد بود. متخصصان مقدار خواب معمول برای کودکان را به شرح زیر می‌دانند.

? نوزاد تازه متولد شده تا  2ماه: 12 الی 18 ساعت خواب

? نوزاد 3 ماهه تا 1 ساله: 14 تا 15 ساعت خواب

? کودک 1 تا 3 سال: 12 تا 14 ساعت خواب

? کودک 3 تا 5 سال: 11 تا 13 ساعت خواب

? کودک 5 تا 12 سال: 10 الی 11 ساعت خواب

راهنمای ساعات خواب کافی و مورد نیاز برای نوجوانان

داشتن خواب کافی در دوران نوجوانی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. چرا که محرومیت از خواب در این سن به مشکلاتی نظیر  افزایش تحریک پذیری، پرخاشگری، کند شدن فرایند رشد و بروز اختلالاتی در روند بلوغ می‌انجامد. در نتیجه باید در مورد ساعات خواب کافی به نوجوان آموزش‌های لازم را ارائه دهید. طبق نظر کارشناسان در سنین 12 تا 18 سالگی به 8.5 الی 9 ساعت خواب احتیاج دارند.

راهنمای ساعات خواب کافی و مورد نیاز برای بزرگسالان

بزرگسالان در محدوده سنی 18 الی 64 سال تقریبا به 7 الی 9 ساعت خواب نیاز دارند. خواب کافی تا حد زیادی در روحیه بزرگسالان تاثیرگذار است. از همین رو مطالعات نشان می‌دهد آن‌هایی که به هر دلیل دچار محرومیت از خواب هستند بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان نظیر افسردگی قرار دارند.

همچنین داشتن خواب کافی برای سلامت جسمانی بزرگسالان نیز مهم است. پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که کم خوابی می‌تواند زمینه بروز بیماری‌هایی نظیر فشار خون و دیابت نوع 2 را فراهم کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنظیم سیکل خواب کلیک کنید.

راهنمای ساعات خواب مورد نیاز برای افراد بالای 64 سال

برخی افراد با نزدیک شدن به دوران سالمندی از کمتر شدن ساعات خواب خبر می‌دهند که امری طبیعی برای این سن محسوب می‌شود. متخصصان به طور کلی خواب کافی برای افراد بالای 64 سال را بین 8 الی 9 ساعت می‌دانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین الگوی خواب سالمندان و بزرگسالان تفاوت‌هایی وجود دارد.

تفاوت خواب سالمندان با بزرگسالان از این جهت است که خواب آن‌ها سبک‌تر بوده و در طول شب بارها و بارها از خواب بیدار می‌شوند. این منقطع بودن باعث می‌شود که خواب از انرژی زایی کافی برخوردار نباشد و سالمندان در طول روز بیشتر احساس خستگی و خواب آلودگی بکنند. برای آشنایی با علت بی خوابی کلیک کنید.

مضرات بلند مدت نداشتن خواب کافی

اگر خواب کافی بلند مدت نداشته باشید؛ عواقب زیادی را تجربه خواهد کرد. اگر به طور مزمن دچار محرومیت از خواب باشید و همواره کمتر از آنچه بدنتان نیاز دارد بخوابید ممکن است با عوارض جسمانی و روانی ناخوشایندی روبرو شوید که از جمله مهم‌ ترین آن‌ ها می‌توان به فقدان انرژی، احساس خستگی مفرط، خواب آلودگی در طول روز، افت عملکرد در جنبه‌های مختلف زندگی، افزایش ریسک ابتلا به چاقی، بروز تغییرات خلقی، احساسات منفی، آلزایمر، دیابت، کمبود اشتها، ضعف سیستم ایمنی، عدم تصمیم گیری درست، افزایش خطر تصادف، آسیب پذیری در برابر اختلالات افسردگی، افزایش تنش، تحریک پذیری، بالا رفتن ریسک ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی و دیابت اشاره کرد. بنابراین هر چه زودتر برای درمان بی خوابی کلیک کنید.

چطور می‌توانیم خواب خوبی داشته باشیم؟

زمانی که تصمیم به خواب کافی دارید. باید محیط خواب را برای خود فراهم کنید. در این بخش مقاله راجع به نکات مهم در زمینه خوب خوابیدن صحبت کرده ایم.

? از تخت خواب تنها برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید.

? اتاق خواب را تاریک نگه دارید.

? از عصر به بعد، کافئین مصرفی را کم کنید.

? بهتر است که اتاق خواب خنک باشد.

? یک ساعت قبل از خواب به صفحه نمایش خیره نشوید.

برای خواب کافی و بهبود آن چه کنیم؟

برای خواب کافی چه کنیم

برای داشتن خواب کافی لازم است که برخی از نکات را مورد توجه قرار دهید. در این بخش مقاله نکاتی که باعث افزایش بهبود خواب می‌شود را توضیح داده ایم.

? محیط آرام بخش و راحتی ایجاد کنید

برای داشتن خواب کافی لازم است که محیط آرام و راحت داشته باشید. جایی که می‌خوابید اذیت کننده نباشد و هم چنین محیط پر سر و صدایی را برای استراحت انتخاب نکنید. مصرف کافئین را به حداقل برسانید و قبل از خواب استفاده نکنید.

? برنامه و ریتم خواب مشخصی را دنبال کنید

یکی از روش ها برای کسب خواب کافی، برنامه مشخص است. هر شب در یک ساعت منظم و مشخصی بخوابید و بیدار شوید. زمانی که این برنامه را ادامه دهید؛ زمان خواب تنظیم می‌شود و کیفیت خواب شما نیز افزایش می‌یابد.

? قبل از خواب از تلفن همراه استفاده نکنید

برای داشتن خواب کافی نباید قبل از خواب از تلفن همراه استفاده کنید. استفاده از وسایلی مانند گوشی موبایل، به طور کل کیفیت خواب را کاهش می‌دهد و اثرات منفی بر آن می‌گذارد.

? بی تحرک نمانید

برای خواب کافی باید در طول روز فعالیت داشته باشید. هر چقدر میزان فعالیت شما کم باشد؛ انرژی بدن تخلیه نشده و خواب خوبی نخواهید داشت. به همین جهت حتما فعالیت های خود را افزایش دهید تا خواب بهتری را تجربه کنید.

? ذهن آگاهی و مدیتیشن داشته باشید

یکی از روش هایی که به خواب کافی کمک می‌کند، ذهن آگاهی و مدیتیشن است. حتما به خاطر داشته باشید که با تمرینات مدیتیشن به مرور زمان آرامش در روح و جسم شما می‌نشیند و همین امر باعث می‌شود که بدن برای دریافت خواب مناسب آماده شود.

کلام آخر

خواب کافی لازمه زندگی همه افراد است. افراد در سنین مختلف باید میزان کافی برای استراحت خواب داشته باشند. هوشیاری، کیفیت زندگی، احساس خوب و … نیازمند خواب مناسب و کافی است. به همین دلیل حتما باید برای افزایش کیفیت زندگی، خواب مناسب داشته باشید. برای تنظیم خواب نیز از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب کافی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا بی خوابی مزمن می تواند منجر به مریض شدن بشود؟

بله، محرومیت از خواب در دو بعد جسمانی و روانی به انسان آسیب می‌زند واحتمال بروز مشکلاتی نظیر افسردگی، اضطراب، فشار خون و دیابت را افزایش می‌دهد.

چرا سالمندان در طول روز بیشتر احساس خواب آلودگی می کنند؟

زیرا خواب شب آن‌ها از عمق کافی برخوردار نیست و همچنین بیداری‌های مکرر منجر به این می‌شود که سالمندان از خواب خود انرژی لازم را دریافت نکنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره