آپنه خواب چقدر خطرناک است

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آپنه خواب نوعی وقفه و انسداد تنفسی است که در جریان خواب اتفاق می‌افتد. این مشکل یکی از انواع اختلالات خواب است که کیفیت عملکرد روزانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر در طول شب با صدای بلند خر و پف می‌کنید و در طول روز دائما احساس خستگی و خواب آلودگی دارید، احتمالا به آپنه خواب مبتلا هستید.

برای درمان آپنه‌خواب با توجه به علت آن روش‌های متعددی پیشنهاد می‌شود، برای رفع این اختلال ابتدا باید برای ارزیابی به متخصص روانشناسی مراجعه کرده و پس از تشخیص راهکار مناسب را دریافت نمایید. در ادامه انواع آپنه‌خواب، علل و درمان آن را آورده‌ایم. برای اطلاع از نحوه درمان حتما از روانشناس و متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب چیست

 

آپنه خواب یا وقفه تنفسی خواب شرایطی است که فرد در خواب با وقفه تنفسی روبرو می‌شود. معمولا افرادی که به آپنه خواب دچار هستند، دچار وقفه های مکرر می‌شوند. این عارضه مشکل بزرگی محسوب نمی‌شود، اما باید عوارض آن را جدی گرفت. زیرا عوارض بسیار خطرناک و زیاد دارد. به همین دلیل تشخیص این عارضه از اهمیت بالایی برخوردار است. آپنه به سه نوع انسدادی، پیچیده و مرکزی وجود دارد. در این مقاله انواع آپنه خواب را توضیح داده ایم و راجع به عوارض و میزان خطرات آن نیز توضیح داده ایم. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

آشنایی با آپنه خواب و انواع آن

آپنه خواب نوعی اختلال محسوب می‌شود. مبتلایان در طول خواب مکررا با وقفه تنفسی روبه‌رو می‌شوند که این مسئله کیفیت خواب را کاهش می‌دهد. کسانی که مبتلا به آپنه‌خواب هستند اغلب در طول شب با صدای بلند خروپف می‌کنند و از آنجایی که خواب راحتی ندارند پس از بیدار شدن همچنان احساس خستگی، خواب آلودگی و کسل بودن دارند. برای آشنایی با سایر اختلالات خواب کلیک کنید. متخصصان 3 نوع مختلف از آپنه‌خواب را شناسایی کرده‌اند که موارد زیر را شامل می‌شود:

? آپنه خواب انسدادی

آپنه خواب انسدادی زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات گلو در طول خواب انقباض خود را از دست داده و شل‌تر از حالت عادی شوند. آپنه انسدادی شایع‌ترین شکل آپنه‌خواب در بین مبتلایان به این اختلال است.

? آپنه خواب مرکزی

متخصصین زمانی تشخیص اختلال آپنه خواب مرکزی را مطرح می‌کنند که علت بروز مشکل را در سیستم عصبی مرکزی ببینند. در واقع برای اینکه عضلات گلو برای تنفس در وضعیت درستی قرار داشته باشند، مغز باید یک سری سیگنال در این باره به آن‌ها بفرستد. اگر در طول خواب سیستم پیام رسانی مغز به عضلات مربوط به هر دلیلی با اختلال مواجه شود آپنه‌ خواب مرکزی بروز می‌یابد. این نوع آپنه همراه با بیماری هایی است که در ادامه اشاره کرده ایم.

? نارسایی کلیه

? نارسایی احتقانی قلب

?کم کاری تیروئید

? بیماری های عصبی مانند پارکینسون، آلزایمر

? آسیب و ضربه مغزی

? آپنه خواب پیچیده

در این نوع از آپنه خواب مشکل عضلانی و عصبی هم زمان با هم اتفاق می‌افتند. در واقع در این شرایط بیمار به طور هم زمان آپنه انسدادی و مرکزی را تجربه می‌کند که این وضعیت نیازمند دریافت خدمات درمانی فوری است.

علائم ابتلا به آپنه خواب

علائم ابتلا به انواع آپنه‌خواب تقریبا با یکدیگر مشترک هستند. همین مسئله باعث می‌شود که متخصصان برای تشخیص نوع آپنه خواب به بررسی‌های دقیق‌تر و عمیق‌تری نیاز داشته باشند. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

? خر و پف کردن با صدای بلند

? بروز وقفه‌های تنفسی در خواب

?دچار شدن به سردردهای صبحگاهی

? از خواب پریدن همراه با خشکی دهان

? دچار شدن به خواب منقطع (که نوعی بی خوابی محسوب می‌شود)

?افزایش چرت زدن در طول روز که ناشی از خواب بی کیفیت در طول شب است

? کاهش تمرکز در طول روز

? افزایش تحریک پذیری و کاهش آستانه تحمل

عوارض آپنه خواب

آپنه خواب از هر نوعی که باشد؛ با خود عوارض به همراه دارد. در این بخش مقاله راجع به عوارض آپنه خواب توضیح داده ایم.

? مشکلات خلق و خو

? حافظه ضعیف

?سر درد های صبحگاهی

? بیداری در طول شب

? دشواری در تمرکز

?خستگی در طول شبانه روز

? و …

آیا آپنه خواب خطرناک است؟

آیا آپنه خواب خطرناک است

 

برای همه افراد این سوال پیش می‌آید که با وجود این همه عوارض، آیا آپنه خواب خطرناک است؟ به طور کلی فرد مبتلا به آپنه با حرکات بدنی، تعریق و خروپف در خواب؛ دچار مشکل می‌شود. و از آنجایی که فرد مبتلا به آپنه در شبانه روز چند بار وقفه تنفسی دارد؛ و اگر همراه با بیماری زمینه ای باشد، احتمال بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. و حتی در مواقعی منجر به مرگ می‌شود.

❌ علل بروز آپنه خواب

آپنه خواب انسدادی و مرکزی به دلایل متفاوتی اتفاق می‌افتند که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

? علت بروز آپنه خواب انسدادی

آپنه خواب انسدادی زمانی اتفاق می‌افتد که در طول خواب عضلات گلو انقباض لازم را از دست بدهند. عدم انقباض یا شل بودن این عضلات باعث می‌شود که عمل دم تضعیف گشته و در نهایت جریان بسیار کمی از هوا وارد ریه شود.

اگر هوا به میزان کافی وارد نشود سطح اکسیژن خون افت پیدا می‌کند. مغز انسان وقتی پیام کاهش اکسیژن را بگیرد، سیگنال‌هایی برای بیدار شدن ارسال می‌کند تا به این طریق از شما محافظت نماید. با این حال این بیداری‌ها برای لحظاتی بسیار کوتاه اتفاق می‌افتد. از همین رو ممکن است اصلا آن‌ها را به یاد نیاورید. البته لازم به ذکر است که بیداری‌های مکرر هرچقدر هم که کوتاه باشند بر کیفیت خواب انسان تاثیر می‌گذارند و ممکن است عملکرد فرد در طول روز بعد را نیز مختل نمایند.

? علت بروز آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی در حقیقت ناشی از بروز یک مشکل در سیستم عصبی مرکزی است. این مشکل به این دلیل اتفاق می‌افتد که مغز نمی‌تواند پیام‌های مرتبط با انقباض عضلات گلو را به مناطق مذکور بفرستد. این امر باعث می‌شود که برای لحظاتی نتوانید نفس بکشید و در نهایت مشکلاتی نظیر پریدن از خواب همراه با خشکی دهان و نفس تنگی را تجربه کنید.

برای آشنایی با سایر علل پریدن از خواب کلیک کنید.

عوامل خطر و زمینه ساز اختلال آپنه خواب

علل و عوامل مختلفی وجود دارند که شما را در برابر ابتلا به اختلال آپنه خواب آسیب پذیر می‌کنند. پژوهشگران بر این باورند که این عوامل خطر برای آپنه انسدادی و آپنه مرکزی متفاوت هستند. در ادامه به هرکدام از آن ها به طور جداگانه اشاره کرده ایم.

?عوامل خطر مرتبط با ابتلا به آپنه خواب انسدادی

از جمله عواملی که می‌توانند ریسک بروز آپنه خواب انسدادی را افزایش دهند باید به موارد زیر اشاره کرد.

✅ چاقی و اضافه وزن

✅ مرد بودن (پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مردان 2 برابر زنان به آپنه انسدادی مبتلا می‌شوند)

✅بیشتر بودن سایز دور گردن

✅ کهولت سن

✅ داشتن زمینه ارثی و خانوادگی

✅دچار بودن به گرفتگی بینی به دلایلی نظیر آلرژی

✅ مصرف الکل، دخانیات و مواد مخدر

✅ دچار بودن به برخی مشکلات پزشکی نظیر مشکلات قلبی، بالا بودن فشار خون، ابتلا به دیابت نوع 2 و درگیری با اختلال حرکتی پارکینسون

?عوامل خطر مرتبط با ابتلا به آپنه مرکزی

از جمله عواملی که می توانند ریسک بروز آپنه خواب مرکزی را افزایش دهند باید به موارد زیر اشاره کرد:

➰ کهولت سن

➰ جنسیت مذکر

➰دچار بودن به مشکلات قلبی

➰ استفاده از داروهای نارکوتیک (کسانی که از داروهای اپیوئیدی طولانی اثر نظیر متادون استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به آپنه مرکزی هستند)

➰ داشتن سابقه سکته

? ارتباط آپنه‌ با استرس و اضطراب

بسیاری از بیماری‌های اضطرابی موجب تنگی نفس، سفت شدن عضلات گردن و کوتاه شدن خواب می‌شوند. طبق برخی گزارشات قطع تنفس در خواب و بیداری های شبانه با اضطراب‌های بیمار ارتباط پیدا کردند. در این نوع حتما باید برای درمان اضطراب اقدام کنید در غیر این صورت مصرف دارو تنها موجب رفع نشانه‌ها برای مدت کوتاهی خواهد شد.

تشخیص آپنه خواب

برای تشخیص آپنه خواب از روشی به نام پلی سومنوگرافی استفاده می‌کنند. این روش در آزمایشگاه خواب تحت نظارت تکنسین متخصص انجام می‌شود. در طول آزمایش عملکردهای بدن که در زیر اشاره کرده ایم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

◼ اکسیژن خون

◼ جریان هوا

◼الگوهای تنفسی

◼ ضربان قلب

◼ حرکات چشم

◼فعالیت الکتریکی مغز

◼ فعالیت های عضلانی

روش های درمان اختلال آپنه خواب

متخصصان روش‌های متعددی برای درمان مشکلات خواب ابداع کرده‌اند، بیشتر آن‌ها اگر به درستی انجام شوند، موثر و کاربردی خواهند بود. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با سایر روش‌های درمان بی خوابی کلیک کنید. برای درمان اختلال آپنه خواب 4 روش عمده وجود دارد که شامل موارد زیر است:

✨ استفاده از توصیه ها و راهکارهای خانگی

در این روش بیشتر عوامل خطر مرتبط با بروز آپنه خواب مورد هدف قرار می‌گیرند. برای مثال تلاش برای کاهش وزن، پیش گرفتن سبک زندگی سالم، پرهیز از مصرف الکل یا استعمال دخانیات از جمله اقدامات موثری هستند که می‌توانند در این زمینه به شما یاری برسانند.

✨ درمان بیماری های زمینه ای

همانطور که گفته شد ابتلا به آپنه خواب در برخی موارد که فرد دچار یک مشکل زمینه‌ای نظیر بیماری قلبی، فشار خون و دیابت است بیشتر از سایر مواقع اتفاق می‌افتد. در این شرایط با درمان مشکل اصلی به بهبود اختلال خواب نیز کمک می‌کند.

✨ درمان آپنه با استفاده از دستگاه CPAP

استفاده از این دستگاه رایج‌ ترین روش برای درمان آپنه خواب شدید است. در این روش یک ماسک روی بینی و دهان قرار می‌گیرد که به یک دستگاه جریان هوا متصل است. دستگاه جریان مداوم از هوا را در طول خواب وارد سیستم تنفسی می‌کند. این کار مانع از بروز انسداد و قطع تنفس می‌شود و به ریتم تنفسی نظم می‌بخشد.

✨ انجام عمل جراحی

عمل جراحی در مواردی توصیه می‌شود که بیمار از مشکلی نظیر لوزه بزرگ یا انحراف بینی رنج می‌برد. و از دستگاه‌های تنفسی کمکی نیز بهره چندانی نمی‌برد. در این شرایط انجام عمل جراحی و باز کردن مسیر تنفسی به درمان اختلال آپنه خواب تنفسی تا حد زیادی کمک خواهد کرد.

کلام آخر

آپنه خواب یکی از اختلالات در خواب است که اگر فورا مورد درمان قرار نگیرد، عوارض و خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل اگر با وقفه تنفسی در خواب مواجهه شدید، حتما جدی بگیرید و از متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آپنه خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا چاقی می تواند باعث انسداد تنفس هنگام خواب شود؟

چاقی یکی از عوامل موثر بر بروز آپنه خواب است اما لزوما همه کسانی که دچار این مشکل هستند چاق نیستند. عوامل دیگری نظیر جنسیت، وراثت، مصرف دخانیات و بیماری‌های زمینه‌ای نیز در این مسئله نقش دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره