رفتار با همسر افسرده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با همسر افسرده آن هم زمانی که تشخیص داده شده و همسرتان انتظار دیگه‌ای دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. البته تشخیص کار متخصصان بهداشت روان است، اما خود شما با مشاهده برخی نشانه‌ها می‌توانید پی به رگه‌های افسردگی ببرید و این گونه او را برای دریافت کمک تخصصی تشویق نمایید.

این را هم بدانید که افسردگی یک نوع اختلال روانی است که علاوه بر زمینه زیستی، عوامل محیطی هم نقش پررنگی در بروز آن دارند. پس رفتار شما با همسرتان در شدت یا بهبود بیماری او تاثیر به سزایی داشته باشد. اما خود را نباید مقصر بدانید تنها کافی است به او نشان دهید که چقدر برای‌تان سلامتش اهمیت دارد و برای حال خوش او تلاش‌تان را خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مشاوره افسردگی دریافت کنید.

رفتار با همسر افسرده چگونه است؟

رفتار با همسر افسرده چگونه است

 

رفتار با همسر افسرده از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید خیلی نگران شوید که برای درمان افسردگی همسرتان چه کارهایی را باید انجام دهید؛ و مدام در جستجوی راه حل مهم باشید. همسر افسرده شما بی عاطفه و بی تفاوت به نظر می‌رسد و همین امر باعث ناراحتی شما می‌شود. برای رفتار با همسر افسرده باید از نشانه های افسردگی آگاه باشید و احساسات او را درک کنید. افراد افسرده شاید به هر چیزی واکنش خسته نشان دهند و رفتار کلافه کننده داشته باشند. حتما در روند بهبودی همسر شما نیز دخیل باشید و او را حمایت کنید. در این مقاله راجع به روش های رفتار با همسر افسرده توضیح داده ایم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

چرا باید رفتار خوبی با همسر افسرده ام داشته باشم؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانشناختی است که رنج و درد بسیاری را به بیمار افسرده و حتی اطرافیان او وارد می‌کند. مرد / زن افسرده به شدت احساس غمگینی می‌کنند، حوصله انجام کارهای روزمره را ندارند و اغلب علاقه مندی‌های خود را به موضوعات مختلف از دست می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود که در ابعاد مختلف زندگی نظیر رسیدگی به امور منزل یا کارهای بیرون از خانه، تربیت فرزندان، برقراری رابطه عاطفی و جنسی با مشکلات متعددی رو به رو شوند.

در نتیجه باید گفت افسردگی هریک از زوجین مسئله‌ای فردی نیست بلکه افسردگی او کل خانواده و زندگی مشترک‌تان را تحت تاثیر خود قرار داده. بنابراین باید بتوانید در این شرایط اصول رفتار با همسر افسرده تان را بشناسید و اقدامات مراقبتی لازم را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی خانوادگی کلیک کنید.

چند راهکار اساسی در طرز رفتار با همسر افسرده

چند راهکار اساسی در طرز رفتار با همسر افسرده

 

افسردگی به معنای پایان راه نیست. بسیاری از کسانی که به این مشکل مبتلا می‌شوند در صورت برخورداری از حمایت اجتماعی مناسب از جانب اطرافیان و قرار گیری تحت درمان‌های مناسب می‌توانند بر مشکل خود غلبه کرده و روند بهبودی سریع‌تری را تجربه نمایند. در ادامه 5 راهکار کاربردی برای رفتار با همسر افسرده آورده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با پیامدهای افسردگی همسر کلیک کنید.

? اطلاعات خود را در مورد افسردگی بالا ببرید

برای اینکه بتوانید رفتار با همسر افسرده داشته باشید، باید پیش از هرچیز درک کنید که او در چه شرایطی قرار دارد. بسیاری از افراد تصور روشنی از افسردگی ندارند. برای مثال ممکن است آن را با یک دلگیری یا ناراحتی روزمره اشتباه بگیرید. اما اختلال افسردگی اساسی چیزی فراتر از احساسات ناخوشایندی است که به طور طبیعی و در واکنش به موضوعات ناراحت کننده ایجاد می‌شود.

در رفتار با همسر افسرده باید به نشانه های غم او نیز دقت کنید. در این اختلال افراد علاوه بر احساس غمگینی و دچار بودن به خلق پایین در اکثر اوقات روز علائم دیگری را نیز تجربه می‌کنند. که از جمله آن‌ها باید به از دست دادن علائق، کاهش انرژی، احساس خستگی مفرط، بروز مشکلاتی در تمرکز، ایجاد تغییراتی در خواب و اشتها، کندی روانی حرکتی، دچار شدن به احساس گناه و پوچی در زندگی، اشتغال ذهنی با مرگ و خودکشی اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر مقاله علائم افسردگی را مطالعه نمایید.

هم چنین در رفتار با همسر افسرده، احتمال افسردگی پنهانی هم وجود دارد. بیماران دارای افسردگی پنهان اغلب علائم افسردگی خود را سرکوب می‌کنند، همین امر باعث می‌شود که مشکل آن‌ها در قالب علائم جسمانی، دچار شدن به انواع بیماری‌های عصبی، تحریک پذیری و ناتوانی در کنترل خشم خود را نشان دهد. آشنایی با این علائم به شما کمک می‌کند تا زودتر از وضعیت روانی نامناسب همسرتان آگاهی پیدا کنید و بتوانید به موقع برای کمک به او بشتابید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

? طرز رفتار با همسر افسرده | در دسترس باشید

گاهی اوقات کسانی که مبتلا به افسردگی هستند، نیاز دارند کسی در کنارشان باشد، کسی که بتواند بدون قضاوت به حرف‌های او گوش بسپارد و درکشان کند. نکته قابل توجه اینجاست که در این شرایط وقتی همسرتان با شما حرف می‌زند یا درد و دل می‌کند، نیازی نیست که لزوما راهکار خاصی به او ارائه دهید.

همین که بتوانید در رفتار با همسر افسرده، به موقع در دسترس باشید و او را به خاطر احساساتش سرزنش نکنید، کفایت می‌کند. گاهی اوقات همین که دست او را به گرمی بفشارید، او را در آغوش بگیرید یا نوازشش کنید به او احساس امنیت می‌دهد و به او در کاهش هیجانات منفی کمک می‌کند.

? او را تشویق کنید تا از یک درمانگر کمک بگیرد

در رفتار با همسر افسرده، باید از یک درمانگر و متخصص راهنمایی بگیرید. دچار شدن به افسردگی چالش‌های زیادی در زندگی فردی و خانوادگی مبتلایان به افسردگی ایجاد می‌کند. از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها می‌توان به کاهش عملکرد در محیط کار، ناتوانی در انجام کارهای روزمره و آسیب دیدن روابط بین فردی اشاره کرد.

در این شرایط هرچقدر بیمار دیرتر به متخصص برای درمان مشکل خود مراجعه کند، افسردگی شدید تر شده و مشکلاتش هم به تبع آن افزایش می‌یابند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که بتوانید همسرتان را برای مراجعه نزد روانشناس تشویق کنید. از جمله کارهایی که می‌تواند در این زمینه موثر باشد باید به موارد زیر اشاره کرد.

? در مورد علائم افسردگی که در همسرتان می‌بینید با او صحبت کنید و در این مورد بازخورد بدهید.

? نگرانی‌هایی که در مورد وضعیت روانی همسرتان دارید را با او در میان بگذارید و اجازه دهید از افکار و احساسات‌تان مطلع باشد.

?به او نشان دهید که تمایل دارید به او کمک کنید و در مسیر بهبودی همراه او خواهید بود. در این زمان می‌توانید پیشنهاد مراجعه به یک روانشناس را مطرح نمایید.

? در مورد روش‌های درمانی مختلف و نوینی که برای درمان افسردگی وجود دارد با همسرتان صحبت کنید.

? علائم خودکشی را بشناسید و نسبت به آن‌ها هشیار باشید

حتما در رفتار با همسر افسرده، علائم خودکشی را شناسایی کنید. احتمال بروز خودکشی همیشه در کسانی که به افسردگی اساسی مبتلا هستند، بیش از سایر افراد وجود دارد. برخلاف تصورات عمومی خودکشی پدیده‌ای قابل پیشگیری است و با شناسایی علائم آن می‌توان به موقع به کسی که با افکار مرگ دست و پنجه نرم می‌کند یاری رساند. از همین رو در صورت مشاهده علائم زیر در همسرتان حتما آن‌ها را جدی گرفته و در مورد آن با متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس صحبت کنید. برخورد شما با همسر ( شوهر یا زن ) افسرده تان تاثیر زیادی در تصمیمات او دارد.

? حرف زدن در مورد خودکشی یا آرزوی مرگ

? انجام اقدامات جدی در راستای خودکشی نظیر خرید اسلحه یا داشتن هرگونه برنامه دیگر برای این کار

?بروز تغییرات خلقی بسیار شدید (کسانی که تصمیم قطعی برای خودکشی می‌گیرند ممکن است به یک باره از فاز افسردگی خارج شده و احساسات مثبت غیر قابل پیش بینی را بروز دهند. چرا که آن‌ها از اینکه می‌توانند به زندگی خود خاتمه دهند خوشحال هستند. در نتیجه لازم است در مورد این تغییرات ناگهانی هشیار باشید)

? بروز احساس ناتوانی مفرط در زندگی و ناامیدی شدید

? بخشیدن اموال و وسایل خود به دیگران

?نوشتن وصیت نامه یا هرگونه عملی مبنی بر خداحافظی با اطرافیان

رفتار و با همسر افسرده اهمیت زیادی دارد، اما به یاد داشته باشید که شما هم انسان هستید و نمی‌دانید چه آینده‌ای در انتظارتان هست. بنابراین هرگز خود را مقصر ندانید و برای حل مسائل از متخصصین کمک بگیرید.

? خانه را به محیطی امن و آرام تبدیل کنید

محیط خانه در وضعیت خلقی و روانی همسرتان نقش بسزایی ایفا می‌کند. در همین راستا تلاش کنید در طول درمان اقدامات زیر را انجام دهید و هرگز در رفتار با همسر افسرده تان بیماری او را فراموش نکنید.

? سعی کنید به همسرتان کمک کنید تا در کنار شما از سبک غذایی سالمی پیروی کند. خوردن غذاهای مقوی و سالم می‌تواند تا حد زیادی در روند درمان موثر باشد.

? در محیط خانه فضای شادی ایجاد کنید، گاهی به همسرتان پیشنهاد دهید تا با یکدیگر به یک ورزش دو نفره بپردازید. انجام ورزش یکی از راه‌های طبیعی برای ترشح مواد شادی آور در مغز است.

?برنامه زندگی خود را منظم کنید. برای مثال هر روز در ساعات خاصی وعده‌های غذایی خود را میل کنید و هر شب در ساعت خاصی به رختخواب بروید.

? تلاش کنید سطح استرس‌های محیطی را تا حد امکان کاهش دهید. در همین راستا بهتر است برای حل اختلاف‌ها راه حل‌های موثرتری در نظر بگیرید و در صورت نیاز از یک خانواده درمانگر کمک بگیرید.

? صبور باشید و او را به آرامش دعوت کنید

یکی از روش های رفتار با همسر افسرده، صبوری است. باید حتما در قبال این منفی نگری ها و رفتارهای افسرده همسر، صبر داشته باشید. و او را نیز به آرامش دعوت کنید. همسر افسرده از نشانه های خود با خبر نیست اما زمانی که تحت درمان قرار بگیرد نسبت به شرایط خود آگاه می‌شود. باید او را به صبر و آرامش دعوت کنید. زیرا برداشت های منفی این افراد بسیار زیاد است.

کلام آخر

برای رفتار با همسر افسرده حتما باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و هم چنین در قبال افسردگی همسرتان حمایت گونه برخورد کنید. اینکه شما از این اختلال خسته شوید امری طبیعی است. و زمانی که رفتار حمایت گونه داشته باشید می‌توانید در بهبودی سریع همسر دخیل باشید. برای حمایت همسر حتما باید از روانشناس کمک بگیرید.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با همسر افسرده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

در صورتی که همسرمان برای درمان افسردگی مایل به کمک گرفتن از یک روانشناس نباشد باید چه کار کنیم؟

در این شرایط می‌توانید ابتدا خودتان به متخصص مراجعه کنید، علائم همسرتان را با درمانگر در میان بگذارید و در این زمینه کمک بگیرید. روانشناس با پیشنهاد روش‌هایی نظیر مشاوره تلفنی و توسعه مهارت‌های ارتباطی شما می‌تواند کمک کند تا به طور موثرتری همسرتان را برای مراجعه تشویق نمایید.

نحوه رفتار با شوهر افسرده چطور باید باشد؟

هرگز افسردگی او را ناچیز نشمارید
در مورد افسردگی اش اطلاعات بیشتری کسب کنید
او را تنها نگذارید و در کنارش باشید
او را تشویق به گرفتن کمک تخصصی کنید
به او گوش دهید هر چند صحبت هایی ساده و روزمره می کند

نحوه رفتار با زن افسرده برای شاد کردن او چگونه باید باشد؟

او را تنها نگذارید
به تغییرات خلقی او در طول ماه توجه کنید
برای درمان تشویقش کنید و به او اطمینان دهید که تا به دست آوردن سلامت کامل از او حمایت می کنید
از کمک متخصصین و نزدیکان استفاده کنید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. همسرم به تازگی افسرده شده و دنبال راهکار مناسب بودم تا اینکه با سایت شما اشنا شدم. همه چی عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره