عقب افتادن پریود | تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عقب افتادن پریود یا تاخیر در قاعدگی یکی از چالش‌هایی است که تقریباً تمام خانم‌ها در طول زندگی به دلایل جسمانی و روانی مختلفی با آن مواجه می‌شوند. چرخش عادت ماهیانه در بانوان به طور طبیعی هر 4 هفته یک بار یا 28 روز انجام می‌شود و تاخیر در قاعدگی معمولا نشان دهنده یک مشکل و یا علامتی از بارداری می‌باشد. در برخی از خانم‌ها این مسئله می‌تواند به نگرانی‌ گسترده‌ای برای آن‌ها تبدیل شود با این حال در مواردی این مسئله یک اتفاق رایج در زندگی محسوب می‌‌گردد.

در ادامه این مقاله به بررسی عوامل متعدد عقب افتادن پریود پرداخته خواهد شد. بهره بردن از مشاوره روانشناسی کمک می‌کند تا با شناسایی و کاهش عوامل موثر بر تاخیر افتادن پریود سلامت روانی بیشتری را تجربه کنید و مدام دغدغه باردار شدن را نداشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر مشاوره جنسی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقب افتادن پریود یا تاخیر در قاعدگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

تاخیر در پریود یا عقب افتادن پریود

نشانه های عقب افتادن پریود

همه خانم‌ها مگر آن‌هایی که تصمیم به باردار شدن داشته باشند از عقب افتادن عادت ماهانه یا پریود خود دچار استرس و اضطراب می‌شوند. اولین چیزی که به ذهن خانم‌ها در هنگام عقب افتادن پریود خطور می‌کند این است که باردار هستند اما باردار بودن فقط یک احتمال و عامل برای تاخیر در عادت ماهانه محسوب می‌شود. برای آشنایی با بدن زن کلیک کنید.

⭕تاخیر در پریود همیشه نشان دهنده یک مشکل نیست

به طور طبیعی هر خانمی هر 4 هفته یک بار یا در 28 روز این چرخه عادت ماهانه را تجربه می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که بدن انسان مانند یک ساعت دقیق و منظم عمل نمی‌کند در نتیجه بسیاری از زنان همیشه دیرتر یا زودتر از موعد خود دچار عادت ماهانه می‌شوند.

عوامل متعددی در عملکرد این مسئله نقش دارند که می‌توان به سیستم ایمنی بدن فرد، سیستم سوخت و ساز، گرش خون، وضعیت هورمون‌ها و غدد درون ریز اشاره کرد. هر یک از این موارد به تنهایی یا در کنار یکدیگر می‌تواند در بهم خوردن تنظیم و زمان دقیق چرخه عادت ماهانه موثر واقع شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علت و عوامل موثر بر عقب افتادن پریود

برای درمان عقب افتادن پریود و همچنین نظم دادن به آن، در ابتدا افراد باید علت این موضوع را شناسایی کنند. برای پیدا کردن دلایل این موضوع راه های زیادی وجود دارد؛ اما مطمئن ترین روش مراجعه به متخصص زنان است. برخی از دلایلی باعث عقب افتادن قاعدگی در زنان می‌شود؛ شامل موارد زیر می‌شود.

?استرس و اضطراب

تاثیرات منفی و آسیب‌زننده استرس و اضطراب بر سلامت جسم و روان بر هیچ‌کس پوشیده نیست، همه افراد کم و بیش با آن آشنا هستند. از این نظر یکی از مسائلی که ممکن است به دنبال استرس و اضطراب برای خانم‌ها پیش بیاید تاخیر در زمان پریود است. فشار‌های روانی، فشارهای اجتماعی در محیط کار و تنش‌های خانوادگی و… می‌توانند بر سلامت جسم بانوان و چرخه عادت ماهانه آن‌ها تاثیر گذار باشند.

به طور کلی شایع‌ترین عواملی که می‌تواند منجر به عقب افتادن پریود شود شامل اضطراب قبل از مراسم عروسی، امتحانات دانشگاهی، مسافرت، استرس‌های شغلی و… باشد. به یاد داشته باشید که عقب افتادن پریود به دلیل اضطراب نشان دهنده یک مشکل جدی نیست و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد اما توجه کنید که این مسئله در آینده برایتان زیاد تکرار نشود.

برای آشنایی با روند و سیکل قاعدگی کلیک کنید.

?مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری

از جمله رایج‌ترین علل‌ موثر بر تاخیر در پریود مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری است. مصرف این دسته از قرص‌ها چرخه منظم عادت ماهانه را برهم می‌زند. ممکن است فرد با مصرف قرص جلوگیری از بارداری، یک دوره از چرخه عادت ماهانه را از دست بدهد. اما اگر این تاخیر به دوماه یا بیشتر طول کشید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. تاخیر در پریود در دوران بارداری و شیردهی نیز طبیعی است و بعد از این دوران سیستم بدن به حال قبلی برمی‌گردد. برای آشنایی با علائم بارداری کلیک کنید.

?عفونت‌ها و بیماری

همانطور که عوامل روانی مانند استرس و اضطراب در بهم خوردن زمان پریود نقش دارند، عوامل دیگری مانند بیماری‌های جسمی و عفونت‌های مختلف هم می‌توانند این چرخه را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری‌ها و عفونت‌هایی مانند آنفولانزا، تورم لوزه و سینوزیت می‌توانند چرخه منظم قاعدگی را مختل کنند. همچنین مشکلاتی نظیر تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک از جمله شایع‌ترین عوامل جسمانی هستند که بر عقب افتادن پریود نقش دارند.

?تغییر در وزن

بدن خانم‌ها با چاق و لاغر شدن ممکن است باعث تاخیر پریود شدن شود زیرا با چاق و لاغر شدن میزان هورمون‌های بدن فرد تغییر می‌کند و میزان هورمون‌ها با چرخه قاعدگی ارتباط مستقیم دارد. به عنوان مثال سلول‌های چربی در تولید هورمون‌‌هایی مانند استروژن نقش دارند، در نتیجه خانم‌های چاق به نسبت خانم‌های لاغر و یا عادی استروژن بیشتری تولید می‌کنند.

?ورزش شدید

در بیشتر موارد افراد برای پریود شدن، ورزش شدید را پیشنهاد می‌کنند؛ اما اینکار همیشه موثر نیست. به طور کلی ورزش، میزان هورمون ها را تغییر داده و گاهی باعث عقب افتادن پریود می‌شود. ورزشکاران و افرادی که به طور حرفه ای ورزش می‌کنند؛ معمولا سیکل های منظمی نداشته و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. بهتر است افراد در این مورد حتی برای ورزش کردن در حین قاعدگی نیز از پزشک خود مشورت بگیرند.

?تغییر شرایط محیطی

تغییر در محیط اطراف زنان  و حتی سبک زندگی آنها در مواردی باعث تاخیر در پریود می‌شود. برای مثال وقتی افراد به منطقه ای با اختلاف ساعت متفاوت مهاجرت می‌کنند و یا حتی وارد فصل جدیدی می‌شوند بسیار احتمال دارد که در چرخه قاعدگی آنها تغییراتی ایجاد شود. عدم استراحت و کار زیاد نیز در موادی باعث بروز چنین تغییری می‌شود.

?نزدیک بودن زمان یائسگی

زنانی که نزدیک سن یائسگی قرار دارند نیز، عقب افتادن پریود را تجربه خواهند کرد. به طور کلی سیکل آنها دچار تغییر شده و تغییرات جسمانی زیادی را تجربه می‌کنند. کم شدن خون قاعدگی نیز، از نشانه های نزدیک بودن زمان یائسگی است. افراد با نزدیک شدن به این سن باید در این مورد بسیار حساسیت به خرج داده و ار بروز پیامدهای ناشی از آن جلوگیری کنند.

درمان‌های تاخیر در پریود

اگر به هر دلیلی غیر از بارداری دچار عقب افتادن پریود شدید بهتر است به متخصص مراجعه کنید اما برخی ترجیح می‌دهند که از درمان‌های خانگی و سنتی استفاده کنند. به طور کلی مصرف زنجبیل، دارچین، کنجد و زردچوبه می‌تواند موارد خوراکی مناسبی برای رفع مشکل تاخیر در پریود در نظر گرفته شوند. اما با این حال توصیه ما به شما این است که به متخصص مراجعه کنید. برای اطلاع از انواع قرص برای پریود شدن کلیک کنید.

تشخیص تاخیر در پریود

از آنجایی که عقب افتادن پریود، موضوعی است که زنان باید به آن اهمیت زیادی دهند؛ تشخیص به موقع و درست آن نیز مهم است. اگر فرد هیچ کدام از دلایلی را که در قسمت قبل ذکر شد را، دارا نبود؛ باید حتما برای درمان و پیگیری، اقدام کند. برخی از موضوعاتی که باید جدی گرفته شوند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

دخترانی که بعد از 16 سالگی پریود نشده اند

تست بارداری منفی

سیکل های قاعدگی طولانی یا کوتاه مدت

بروز نوسانات خلقی

تغییرات وزنی

پیامدهای عقب افتادن پریود

پیامدهای تاخیر در پریود

عقب افتادن پریود برای زنان باعث بروز پیامدهای زیادی می‌شود. از همین رو افراد باید دلایل و همچنین نشانه های ان را شناسایی کرده و در این زمینه اقدام کنند. عقب افتادن قاعدگی باعث برهم خوردن تعادل هورمون ها و در نتیجه بروز جوش های پوستی می‌شود. همچنین آب درون بدن احتباس پیدا کرده و افراد کمی دچار افزایش وزن می‌شوند.

از طرفی با طولانی شدن این دوران افراد، نوسانات خلقی زیادی را هم تجربه می‌کنند. در مواردی بروز مشکلات قلبی نیز به این علت مشاهده شده است. از همین رو توجه و اهمیت به سیکل قاعدگی حائز اهمیت است.

عقب افتادن پریود تا چه حد طبیعی است؟

به طور کلی فواصل بین شروع قاعدگی در زنان بین 28 تا 35 روز متغیر است. افراد باید از این زمان مطلع بوده و بتوانند عقب افتادن پریود و یا حتی قاعدگی زودتر از موعد را تشخیص دهند. معمولا اگر این زمان در بعضی از ماه ها، 3 یا 4 روز تغییر کند؛ کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر بیشتر از این مدت طول بکشد؛ افراد باید در این مورد اقداماتی انجام دهند.

سخن پایانی

عقب افتادن پریود در دوران نوجوانی و بعد از اولین قاعدگی و همچنین نزدیک به زمان یائسگی، طبیعی است. در واقع در این دوران ها هورمون ها به صورت طبیعی عمل کرده و نیاز به درمان خاصی نیست. اما از آنجایی که قاعدگی جزو فرایندهای طبیعی زنان است؛ افراد باید نسبت به سلامت و حتی تغییرات آن حساس بوده و در این مورد از یک متخصص نیز کمک بگیرند. افراد می‌توانند در این مورد از روش های سنتی نیز استفاده کنند؛ اما به طور کلی پیدا کردن علت این موضوع و همچنین درمان دائمی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقب افتادن پریود یا تاخیر در قاعدگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟

در حالت طبیعی هر خانمی هر 4 هفته یک بار یا هر 28 روز یک بار چرخه عادت ماهانه را تجربه می‌کند. اما برخی افراد از ابتدا چرخه عادت ماهانه طولانی تری دارند و فاصله بین پریودشان 30 تا 35 روز متغیر است. این مسئله نشان دهنده آن است که عقب افتادن پریود در حالت عادی تا 4 یا 5 روز طبیعی است. اگر این زمان بیش از این طول بکشد بهتر است به متخصص مراجعه کنید و با انجام‌ آزمایش‎های دقیق علت این مسئله را متوجه شوید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره