ازدواج در 15 سالگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شاید ازدواج در 15 سالگی تا چند دهه پیش بسیار مرسوم بود. اما امروزه با مطرح شدن موضوع کودک همسری و پیگیری حقوق کودکان و نوجوانان بسیاری از فعالین حقوق مدنی به دنبال تصویب قانون منع ازدواج برای افراد زیر هجده‌سال هستند. چرا که در این سنین دختر/پسر هنوز از نظر روانی برای یک تصمیم گیری مستقل آماده نیست و در بسیاری از موارد قربانی اجبار و زور خانواده‌ها می‌شود. 15 سالگی سنی است که اشتیاق جنسی ظاهر می‌شود و خیلی مواقع والدین نگران به انحراف کشیده شدن فرزندشان هستند. اما باید گفت ازدواج راه حل آن نیست و برای جلوگیری از برخی مسائل بهتر است از متخصصان نوجوان کمک بگیرید.

ازدواج در 15 سالگی

ازدواج در پانزده سالگی

ازدواج در 15 سالگی برای خیلی از دختران و پسران پیش می‌آید. به همین جهت متخصصان در این باره مطالعات زیادی انجام داده اند. اولین سوالی برای همه ما این است که آیا ازدواج در 15 سالگی خوب است؟ برای پاسخ به این سوال متخصصان آزمایشات طولی زیادی در بلند مدت انجام داده‌اند. طبق این تحقیقات نمی توان هیچ نتیجه قطعی در این باره داد. چرا که زوج های موفق زیادی وجود دارند که در سن پانزده سالگی زندگی مشترک شان را شروع کرده اند. در مقابل زوج های زیاد دیگری نیز وجود دارند که به خاطر تصمیم ناپخته شان دچار پشیمانی شده‌اند.

پس برای تعیین خوب و بد یک ازدواج آن هم در 15 سالگی حتما باید آن زوج به متخصصان خانواده و ازدواج مراجعه کرده تا بررسی های لازم صورت بگیرد. در نهایت متخصص احتمال موفقیت، پیش نیازهای ازدواج و تمامی نقص های موجود در تصمیم گیری شان را مطرح می‌کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

علل گرایش به ازدواج در 15 سالگی

عوامل مختلفی می‌توانند در تصمیم‌گیری برای ازدواج در سن پایین دخیل باشند که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با معایب و مزایای ازدواج زودهنگام کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

1- تجربه عشق آتشین در نوجوانی

دوره نوجوانی زمانی است که میل جنسی بیدار می‌شود و نوسانات هورمونی به تشدید عواطف و احساسات می‌انجامد. در این شرایط کسانی که در یک رابطه عاطفی قرار می‌گیرند معمولا عشق پرشوری را تجربه می‌کنند که در اصطلاح به آن عشق آتشین گفته می‌شود. کسانی که درگیر عشق آتشین هستند معمولا آینده نگری کمتری دارند، نمی‌توانند به دنبال دلایل منطقی برای تصمیم خود بگردند و می‌خواهند خیلی سریع برای دستیابی به احساسات خوشایندتر، زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

این تصمیم‌گیری شتابزده با گذشت زمان و فروکشی هیجانات معمولا به پشیمانی و بروز تعارض در زندگی زوجین می‌انجامد. از همین رو بسیار اهمیت دارد که نوجوانان قبل از تصمیم‌گیری و اقدام جدی برای ازدواج از ویژگی‌های دوره نوجوانی آگاه شده و در ارتباط با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان قرار بگیرند. روانشناس به آن‌ها کمک می‌کند تا با یادگیری مهارت کنترل هیجانی از تصمیم‌های احساسی پیشگیری نمایند.

2- ازدواج در 15 سالگی به خاطر فقر

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ازدواج در 15 سالگی و به طور کل ازدواج در سنین پایین بین کسانی که از جایگاه اقتصادی و اجتماعی پایین برخوردار هستند، بیش از همه اتفاق می افتد. این مسئله به خصوص برای دختران بیش از همه صدق می‌کند. در حقیقت در جوامع کم درآمد خانواده‌ها بیش از همه احتمال دارد که دخترانشان را خیلی زود شوهر بدهند تا هزینه‌های کمتری را متحمل شوند. اما از آنجایی که ازدواج پسران هزینه‌های بیشتری برای والدین به همراه دارد و همچنین پسرها نوعی نیروی کار محسوب می‌شوند، این اتفاق کمتر برای پسرها می‌افتد.

3- باورها و عقاید

بسیاری از افراد و خانواده‌ها به دلیل باورها و عقاید خاص خود بر ازدواج در سن‌پایین تاکید می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که بلوغ جسمانی نشانگر آمادگی دختر و پسر برای قرار گرفتن در زندگی زناشویی است و باید به فرزندان کمک کرد که هرچه زودتر برای ازدواج اقدام کنند. امروزه با پیشرفت علم و اهمیت یافتن بلوغ روانی، فشارهای ناشی از باورها و عقاید برای ازدواج در 15 سالگی کم رنگ‌تر شده است. با این حال هنوز هم این مسئله در بسیاری از خانواده‌ها دیده می‌شود.

4- زمینه فرهنگی مرتبط با ازدواج در 15 سالگی

ازدواج در 15 سالگی یا حتی سنین پایین‌تر از آن  در برخی فرهنگ‌ها مسئله‌ای رایج و جا افتاده است. در این فرهنگ‌ها لزوما باورهای مذهبی موجب گرایش به ازدواج در سنین پایین نمی‌شود؛ بلکه این مسئله می‌تواند بخشی از آداب و رسوم آن فرهنگ باشد که سال‌های سال تکرار شده است.

5- بارداری ناخواسته

در جوامعی که روابط جنسی آزادتر است بارداری نوجوانان یکی از دغدغه‌های بسیار مهم است که می‌تواند در تصمیم گیری آن ها برای ازدواج نقشی مهم و اساسی ایفا کند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که نوجوانان از پیامدهای بارداری و درگیری در روابط جنسی محافظت نشده آگاه باشند و آموزش‌های کافی در این زمینه دریافت نمایند.

پیامدهای ازدواج در 15 سالگی

طبق نظر روانشناسان و سایر کارشناسان سلامت، 15 سالگی هنوز جزء دوره نوجوانی محسوب می‌شود. این دوره ویژگی‌های خاص خود را دارد که باعث می‌شود احتمال بروز پیامدهای منفی پس از ازدواج بالاتر برود. از جمله این پیامدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی با بهترین سن ازدواج کلیک کنید.

1- پشیمان شدن از ازدواج با بالا رفتن سن

همانطور که گفته شد نوجوانان بیش از همه دست به تصمیم گیری هیجانی می‌زننند و کمتر می توانند آینده نگری داشته باشند. همین مسئله باعث می‌شود که بسیاری از عوامل مهم را هنگام ازدواج نادیده بگیرند. در این شرایط طبیعی است که با افزایش سن و گذر از دوران نوجوانی دختر یا پسر از ازدواج خود پشیمان شود و ملاک‌های جدیدی برای انتخاب همسر پیدا کنند. برای آشنایی بیشتر مقاله معیارهای انتخاب همسر را بخوانید.

2- حل و فصل نشدن بحران‌های نوجوانی

در دوره نوجوانی دختر/پسر چالش‌ها و بحران‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. برای مثال در پی بحران هویت باید دریابند چه کسی هستند، در زندگی چه اهدافی دارند و می‌خواهند خود را چگونه تعریف کنند. بسیاری از کسانی که در این دوره ازدواج می‌کنند گویی به یکباره به مرحله بزرگسالی و چالش‌های آن پا می‌گذارند، بدون اینکه چالش‌های مرحله قبل را پشت سر گذاشته باشند. از همین رو ممکن است با گذشت سال‌ها تازه به فکر این بیافتند که چرا علایق خود را دنبال نکرده‌اند و حتی در مورد هویت خود نیز نوعی سردرگمی را تجربه کنند.

3- پایین ماندن سطح تحصیلات و مهارت ها

ازدواج در بسیاری از موارد دغدغه‌های زیادی را به زندگی افراد وارد می‌کند که باعث می‌شود درس و مدرسه را کنار بگذارند. در این میان عواملی نظیر مخالفت مرد با تحصیل همسر نیز به این مسئله دامن می‌زند. در نتیجه بسیاری از متخصصان بر این باورند که بهتر است افراد حداقل تحصیلات عمومی (در کشور ما دیپلم) را تا 18 سالگی پشت سر بگذارند و پس از آن برای ازدواج اقدام نمایند.

4-  افزایش مواجهه با خشونت خانگی

آمارها نشان می‌دهند دخترانی که در سنین پایین نظیر 15 سالگی ازدواج می‌کنند بیش از همه در معرض انواع خشونت‌های خانگی و سوء استفاده‌های جسمانی و روانی قرار دارند. این مسئله به خصوص زمانی که اختلاف سنی در ازدواج بسیار زیاد است و مرد جایگاه اقتصادی و اجتماعی بالاتری دارد بیشتر دیده می‌شود.

مزایای ازدواج در 15 سالگی

طرفداران ازدواج در 15 سالگی بر این باورند که دختر و پسر در یک رابطه صحیح تمام نیازهای جسمی و روانی شان را رفع می کنند. اینگونه احتمال به انحراف کشیده شدن شان از بین خواهد رفت. همراهی دختر و پسر و تلاش هر دو برای تشکیل خانواده موجبات پیشرفت و رشد را فراهم می‌کند. ازدواج در 15 سالگی از نظر طرفداران آن راهی برای دوری از تنش های جنسی است. با از بین رفتن این تنش انرژی دختر و پسر بر روی مسائل اساسی متمرکز خواهد شد.

درخواست ازدواج نوجوان در 15 سالگی

علاوه بر عوامل ذکر شده، گاه با وجود مخالفت خانواده دختر یا پسر قبل از رسیدن به سن قانونی تمایل به ازدواج دارد. گاه این تمایل برای دوست شدن و برقراری ارتباط عمیق با جنس مخالف پیش می‌آید که والدین را مستاصل می‌کند. ارتباط با جنس مخالف یکی از نگرانی‌های والدین است که باعث تنش‌های زیادی هم برای نوجوان و هم برای خانواده می‌شود. از آنجا که در این شرایط قرار گرفتید، بهتر است هر چه زودتر برای بررسی وضعیت و یافتن راه حل مناسب مشاوره خانواده و مشاوره نوجوان دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج در 15 سالگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا ازدواج در 15 سالگی محکوم به شکست است؟

ازدواج در سنین پایین لزوما با خطر شکست مواجه نیست، بلکه در این شرایط ریسک خطر بالاتری وجود دارد که لازم است قبل از اقدام جدی برای ازدواج مورد توجه قرار بگیرد.

ازدواج در پانزده سالگی چقدر می تواند موفقیت امیز باشد؟

برای موفقیت آمیز بودن یک ازدواج پارامترهای مختلفی دخیل هستند. بنابراین به طور کلی نمی توان نظر داد. این مساله در مورد هر زوج فرق دارد و باید برای بررسی های بیشتر به متخصص خانواده و ازدواج مراجعه کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. من هم در 15 سالگی ازدواج کردم و ازین بابت خیلی ناراحت بودم که زود بوده و ازین حرفا. ولی الان که بچه هام بزرگ شدن و احساس نزدیکی باهاشون دارم میفهمم که چقدر خوب بوده که زود ازدواج کردم و بچه دار شدم. اینجوری فاصله سنیمون کمه و خیلی همه چیز بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره