علت خواب زیاد چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت خواب زیاد چیست؟ این سؤال برای بسیاری از کسانی که درگیر پرخوابی هستند تبدیل به یک چالش جدی شده است. خواب زیاد تمام جوانب زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌علاوه باعث مشکلاتی مانند دیابت، احساس کسالت و حتی اختلالاتی در حافظه می‌شود. با این‌حال علت خواب زیاد با توجه به هرکس و شرایط جسمی و روانی او می‌تواند متفاوت باشد. برای اینکه بتوانید دلایل پرخوابی خود و همین‌طور راهی برای درمان آن پیدا کنید، بهتر است راجع به این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت خواب زیاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

خواب زیاد یا هایپرسومنیا

خواب زیاد یا هایپرسومنیا در مقابل بی‌خوابی قرار دارد. کسانی که درگیر خواب زیاد هستند معمولاً بیش از 9 ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابند. اما گاهی باز هم احساس می‌کنند که خسته‌اند و نیاز به استراحت دارند. درواقع می‌توان گفت برای آن‌هایی که دچار پرخوابی هستند هیچ لذت و تفریحی بالاتر از خواب نیست.

جالب است بدانید که هایپرسومنیا تنها به ساعت خواب شب تا صبح گفته نمی‌شود و آن‌هایی که درگیر این بیماری هستند معمولاً در طول روز، به‌خصوص بعدازظهرها یا هر زمان دیگری مثل اوقات استراحت در محل کار یا داخل وسایل حمل‌ونقل عمومی هم فرصت را برای خواب غنیمت می‌دانند. به همین خاطر برای تشخیص این بیماران معمولاً گفته می‌شود که آن‌ها در طول شبانه‌روز بیش از 9 ساعت یا در حدود 10 تا 12 ساعت می‌خوابند. برای آشنایی با سایر اختلالات خواب کلیک کنید.

علت خواب زیاد

علت خواب زیاد از چیست

فروشگاه آرامیس

 

برای درمان مشکل خواب زیاد، در ابتدا باید علت آن را شناسایی کرد. برخی تصور می‌کنند که استراحت برای بدن ضروری است و با اینکار انرژی بیشتری در طول روز خواهند داشت. اما فراموش نکنید که معایب خواب زیاد، بیشتر از مزایای آن است. در سنین کودکی و یا در دوران سالمندی است خوابیدن زیاد طبیعی خواهد بود؛ اما در میان این دو دوره باید به کیفیت و کمیت خواب توجه بیشتری داشت.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

?مشکلات خواب

اختلالات خواب یکی از مهم‌ترین دلایلی هستند که ممکن است باعث خواب زیاد شوند. مشکلاتی مثل آپنه تنفسی، کابوس دیدن یا به‌خصوص بی‌خوابی باعث می‌شوند در طول شب خواب کافی نداشته باشید. بی‌خوابی باعث می‌شود احساس خستگی تمام طول روز را همراه‌تان باشد و احتمالاً برای جبران این خستگی زمان بیشتری را به خواب اختصاص می‌دهید. اگر احساس می‌کنید درگیر هر یک از انواع اختلالات خواب شده‌اید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی با علت بی خوابی کلیک کنید.

?بیماری‌های روحی

مشکلات روحی و به‌خصوص افسردگی علت خواب زیاد هستند. تا جایی که کتاب راهنمای اختلالات و بیماری‌های روانی پرخوابی را یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی می‌داند. بیماران افسرده به دلیل انرژی پایین و بی‌میلی نسبت به فعالیت‌های روزانه ترجیح می‌دهند، ساعت بیشتری را در رخت‌خواب بمانند. با شروع درمان افسردگی مشکلات خواب نیز در این بیماران به‌تدریج از بین خواهد رفت.

?مشکلات جسمانی

بسیاری از بیماری‌های جسمانی مثل عفونت‌ها، کم‌خونی و همین‌طور مشکلات تنفسی می‌توانند علت خواب زیاد باشند. در این شرایط بدن توانایی لازم برای فعالیت روزانه را ندارد و شما زودتر از حالت طبیعی خسته می‌شوید.

?مصرف داروهای خاص

بعضی از داروها مثل داروهای ضدحساسیت یا ضداضطراب و افسردگی می‌توانند باعث خواب زیاد در بیمار شوند. علاوه بر داروها بعضی از انواع مواد مخدر به‌خصوص کند‌کننده‌های دستگاه عصبی می‌تواند باعث پرخوابی در مصرف‌کننده باشد. در بیشتر موارد احساس خواب آلودگی یا نیاز به خواب از عوارض جانبی دارو ها محسوب می‌شود. گاهی زندگی شخصی و حرفه ای افراد تحت تاثیر این عارضه قرار خواهدگرفت.

حتما درباره راه های تنظیم سیکل خواب بیشتر بخوانید.

عوارض خواب زیاد

شاید از نظر شما و به‌خصوص کسانی که دچار بی‌خوابی هستند پرخوابی موضوع خیلی بدی هم نباشد. خواب کافی به معنی احساس آرامش و حال خوب است. تا جایی که شاید اصلاً آن را بیماری به‌حساب نیاوریم. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که دچار خواب زیاد هستند؛ به احتمال بیشتری نسبت به دیگران دچار بیماری‌هایی مثل دیابت و افزایش وزن می‌شوند. به‌علاوه خواب زیاد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در حافظه فرد باشد.

یکی از مشکلات جدی کسانی که دچار پرخوابی هستند این است که آن‌ها معمولاً زمان کافی برای رسیدگی به برنامه‌های روزانه خود را ندارند. درنتیجه مجبورند کارهایشان را سریع‌تر و بی‌دقت‌تر انجام دهند یا آن‌ها را به زمان دیگری موکول کنند. این کار علاوه بر مشکلاتی که برای آن‌ها ایجاد می‌کند باعث اضطراب و نگرانی ذهنی هم می‌شود. این بیماران دائماً نگران کارهایی هستند که باید انجام دهند اما مرتباً روی‌هم جمع می‌شوند و تنها حجم آن‌ها بیشتر می‌شود. این نگرانی و اضطراب می‌تواند سلامت روحی بیمار را تحت تأثیر خود قرار دهد.

درمان خواب زیاد

 

برخی تصور می‌کنند که خواب زیاد نمی‌تواند یک اختلال محسوب شود. یا از عوارض آن آگاه نیستند به همین دلیل برای درمان اقدامی نمی‌کنند. از طرف دیگر افرادی هستند که به دلیل این مشکل، از طرف دیگران سرزنش شده و یا مورد قضاوت قرار می‌گیرند. به این نکته توجه داشته باشید که این مشکل به تازگی ایجاد شده است و یا شما همیشه مدت زمان خواب طولانی داشتید. البته برای تشخیص دقیق و درمان خواب زیاد باید به پزشک مراجعه کرده و از درمان خودسرانه پرهیز نمود.

✅یک برنامه منظم داشته باشید

ساده‌ترین راه برای درمان خواب زیاد این است که یک برنامه روزانه منظم برای خواب‌ و بیداری در نظر بگیرید. سعی کنید همیشه و حتی در روزهای تعطیل ساعت مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید. این کار شاید در روزهای اول بسیار سخت یا حتی غیرممکن به نظر برسد اما به‌تدریج بدنتان به این برنامه عادت می‌کند.

به‌عبارت‌دیگر برای خوابیدن و بیدار شدن در یک زمان مشخص شرطی می‌شوید و ساعت بیولوژیک بدن با این شرایط هماهنگ می‌شود. درنتیجه پس از مدتی به‌صورت خودکار در زمان مشخص از خواب بیدار می‌شوید.

✅عوامل مزاحم را از خودتان دور کنید

یکی از دلایل خواب زیاد این است که در طول ساعات شب خواب باکیفیتی نداشته‌اید. به همین خاطر صبح‌ها هم احساس خستگی می‌کنید و از هر فرصتی برای خوابیدن استفاده خواهید کرد. برای اینکه بتوانید در طول شب خواب خوبی داشته باشید باید بعضی از عوامل مزاحم را از خود دور کنید.

برای مثال مطمئن شوید محل خواب ازنظر تاریکی و سکوت در شرایط مناسبی قرار دارد. استفاده نکردن از تلفن همراه در ساعت‌های قبل از خواب هم می‌تواند تأثیر بسیاری در کیفیت خواب شما داشته باشد.

✅پیاده‌روی در نور خورشید

حتماً در طول روز و به‌ خصوص اوایل صبح زمانی را به پیاده‌روی اختصاص دهید. جذب نور خورشید باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که خستگی را از شما دور می‌کند و باعث می‌شود انرژی لازم برای فعالیت را به دست آورید. همچنین برخی از هورمون های تنظیم ساعت شبانه روز بدن تحت تاثیر نور ترشح می‌شوند. به همین دلیل بهتر است که برای درمان خواب زیاد، ساعاتی از روز را در معرض نور آفتاب باشید.

✅از مشاور کمک بگیرید

شاید بارها با خودتان تصمیم گرفتید ساعت مشخصی از روز بیدار شوید و به کارهایتان برسید، اما موفق نشده‌اید. وقتی چند بار با چنین تجربه‌ای درگیر می‌شوید کم‌کم اعتمادبه‌نفستان را از دست می‌دهید و دیگر حتی خودتان هم حساب چندانی روی برنامه‌هایتان باز نمی‌کنید. از طرف دیگر نشخوار فکری و یا اضطراب شبانه نیز از دلایل دیگر دیر به خواب رفتن و خواب زیاد خواهند بود. برخی از افراد از خواب به عنوان یک مکانیسم دفاعی در مقابل اضطراب استفاده می‌کنند. برای اطلاع از نشانه های اضطراب شبانه کلیک کنید.

اگر چنین تجربه‌ای را بارها داشتید بهتر است این‌بار برای درمان خواب زیاد از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با انجام تست‌های مختلف و مصاحبه بالینی متوجه الگوی خواب‌وبیداری و سبک زندگی‌تان می‌شوند و می‌توانند برنامه مناسبی برای درمان ارائه کنند.

✅دارو درمانی

به‌علاوه گاهی اوقات نیاز است که برای شروع درمان از بعضی داروها هم استفاده کنید. به همین خاطر اگر دچار مشکل پرخوابی شده‌اید. بهتر است راجع به آن از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. استفاده از داروهای درمان اختلالات خواب نیازمند تجویز پزشک است و نباید آنها را به صورت خودسرانه مصرف کرد. در برخی موارد این داروها می‌توانند اعتیاد آور باشند. مصرف دارو ، همیشه برای بی خوابی نیست؛ گاهی برای خواب زیاد نیز افراد مجبور به مصرف دارو هستند. برای آشنایی با علائم ترک قرص خواب کلیک کنید.

سخن پایانی

با توجه به متن بالا، دریافتیم که خواب زیاد به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و عوامل زیادی بر آن موثر هستند. نیاز به خواب و استراحت، یکی از نیازهای طبیعی بدن است که افراد باید به کیفیت آن اهمیت دهند. اختلالات خواب شروع کننده بسیاری از اختلالات جسمانی و روانی هستند. از این رو افراد باید آنها را جدی گرفته و برای درمان اقدام کنند. برای تشخیص و درمان بیماری های خواب باید به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت خواب زیاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سؤالات متداول

اختلال پرخوابی چیست؟

پرخوابی یکی از انواع اختلالات خواب است که باعث می‌شود فرد در طول شبانه‌روز بیش از 9 ساعت بخوابد.

چه دلایلی برای پرخوابی وجود دارد؟

سایر اختلالات خواب مثل مشکلات تنفسی، افسردگی و همین‌طور بسیاری از مشکلات جسمانی می‌توانند باعث بروز پرخوابی شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره