درمان لجبازی کودکان | علت لجبازی کودکان چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

لجبازی کودکان به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، عوامل محیطی و روش تربیت والدین باز می‌گردد. زمانی که والدین به خواسته های کودک خود عمل نمی‌کنند، کودک دست به لجبازی می‌زند و شروع به رفتارهای بد می‌کند. بهترین راه درمان برای لجبازی کودکان صحبت با کودک و در نظر گرفتن جریمه و تشویق است. اما باید این موضوع را به یاد داشته باشد که کمک از روانشناس بهترین راه کنترل و تربیت کودکان است. گاهی لجبازی کودکان نشات گرفته از اختلال بیش فعالی آنها است و تنها به دست روانشناس و مشاورین کودک قابل تشخیص و درمان می‌باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان لجبازی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

‌لجبازی کودکان

لجبازی-کودکان 2

لجبازی در کودکان یا نافرمانی کودک برای والدین دشوار و طاقت فرسا است. اصولا کودکان لجباز نشانه های بیش فعالی هم دارند و باید حتما تحت نظر روانشناس و مشاورین کودک قرار بگیردند. اگربیش فعالی کودکان درمان نشود تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت و کودک در بزرگسالی از پس زندگی روزمره خود بر نمی‌آیند.

لجبازی کودکان با الگوهای عصبانیت، تحریک پذیری، بهانه گیری، کینه ورزی و سرپیچی همراه است. برای مقابله با لجبازی کودکان نیاز نیست که به تنهایی به دنبال راهکار باشید. برای‌درمان از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید تا در رابطه با اختلال بیش فعالی بیشتر آشنا شوید و از نحوه رفتار با لجبازی کودکان آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

علت لجبازی کودکان

علت و دلایل لجبازی کودکان به طور قطع مشخص نیست. اما ریشه و زمینه های ارثی و محیطی می‌تواند از دلایل لجبازی کودکان محسوب شود. در ادامه در رابطه با علت لجبازی کودکان توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

برای بازدید از صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

1. عوامل ارثی

از علت های لجبازی کودکان می‌توان به عوامل ارثی اشاره کرد. مادر و پدرانی که شخصیت عصبی، خودخواه و لجباز دارند کودکان لجبازی نیز تحویل خواهند داد. نحوه عملکرد عصبی و مغزی افراد از ژنتیک پدر و مادر به ارث برده شده است. بنابراین عوامل ارثی زمینه اصلی لجبازی کودکان به شمار می‌روند.

2. عوامل محیطی

برای درمان لجبازی کودکان باید به عوامل محیطی آنها نیز توجه گردد. شرایط فرزند پروری و عدم نظارت بر رفتار کودک باعث تربیت کودکی لجباز خواهد شد. گاهی والدین برای تربیت فرزندان خود زمان کافی صرف نمی‌کنند و کودک را به حال خود رها می‌کنند. اما برخی از والدین نیز به دلیل سخت گیری های افراطی باعث تربیت کودک لجباز می‌شوند.

3. مشکلات خانوادگی | لجبازی کودکان

کودکانی که در خانواده های سالم و با آرامش زندگی می‌کنند از زمینه های اختلال کمی برخوردارند. مشکلات خانوادگی بر روحیات کودک تاثیرات منفی می‌گذارد و در نهایت لجبازی کودکان بروز پیدا می‌کند. شرایط محیطی با شرایط ژنتیکی ترکیب می‌شوند و نافرمانی ها و لجبازی های کودک را نمایان می‌کند.

4. اشتباه تربیتی والدین

کودکان آینه رفتار ما هستند. احتمالا بارها و بارها این جمله را شنیده اید که کودکان رفتار پدر و مادر خود را تقلید می‌کنند. پدر و مادرانی که لجباز هستند این رفتار را به کودک خود آموزش می‌دهند و باعث تربیت کودک لجباز می‌شوند. بنابراین یادگیری مشاهده ای و تقلیدی یکی از علل لجبازی آن‌هاست. برای تغییر رویه و درمان لجبازی کودکان باید به رفتار خود دقت داشته باشید و رفتارهای بد خود را اصلاح کنید. هرچه در زمان کودکی کودک رفتار می‌کنید، در بزرگسالی او دریافت خواهید کرد. در واقع خود درگیر و با چالش روبرو خواهید شد.

5. آموزش ندادن به کودک

زمانی که تربیت کودک و آموزش صحیح انجام نشود کودک به رفتارهای خود ادامه می‌دهد و با لجبازی به خواسته های خود می‌رسد. کودک نمی‌داند که کدام رفتار درست و کدام رفتار نادرست است. تنها از این موضوع آگاه است که این رفتار باعث رسیدن به خواسته ها می‌شود. بنابراین عدم آموزش صحیح را می‌توان به لجبازی کودکان نسبت داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جلب توجه در کودکان کلیک کنید.

درمان لجبازی کودکان

برای کنترل و درمان لجبازی کودکان باید والدین به راهنمایی‌ها و نکات مهمی که متخصصان کودک آموزش می دهند اهمیت دهند. کمک از روانشناس گزینه بسیار مناسبی برای درمان لجبازی کودکان است. در ادامه به راهکارهایی اشاره کرده ایم که به کاهش و درمان لجبازی کودکان کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با کودک لجباز کلیک کنید.

1. برای کاهش لجبازی کودکان آرامش خود را حفظ کنید

برای کنترل و درمان لجبازی کودک اولین قدم حفظ آرامش خود است. درمان لجبازی کودکان کار دشوار و سختی است که نیاز به آرامش و صبوری دارد. برای شروع درمان بهتر است تا در وهله اول آرامش خود را حفظ کنید. واکنش تند پدر و مادر باعث لجبازی بیشتر کودکان می‌شود. در صورتی که آرامش خود را حفظ نکنید درمان نه تنها صورت نمی‌گیرد، بلکه شدید تر و بدتر می‌شود.

2. به آگاهی کافی برسید

برای درمان لجبازی کودکان باید به آگاهی کافی برسید و تربیت ایده آل را آموزش ببینید. برای استفاده از تکنیک های مناسب باید به خوبی آن ها را درک کنید و بر اساس روش های تربیتی مناسب کودک را درمان کنید. برای‌درمان لجبازی کودکان باید والدین روی رفتار خود کار کنند و رفتارهای اشتباه شان به کمترین حد برسد.

برای آشنایی کامل با موارد مربوط به آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

3. برای درمان لجبازی کودکان بی توجهی کنید

علت اصلی لجبازی کودکان ، تلاش آن ها برای جلب توجه است. کودکان برای جلب توجه دست به لجبازی می‌زنند و به خواسته های خود می‌رسند. زمانی که والدین به لجبازی کودکان توجه کنند و آنها را به خواسته های خود برسانند، لجبازی تشدید می‌شود. بنابراین برای رفع این اتفاق باید به کودک بی توجهی کنید و رفتارهای او را نشنیده بگیرید. حتی برای آرام سازی کودک اقدامی نکنید. شاید گریه و رفتارهای نامناسب کودک شما را آزار دهد، اما برای تربیت فرزند لازم است تا خودتان را کنترل کنید.

برای آشنایی با بهترین روش های برخورد با خواسته های نامطلوب کودک کلیک کنید.

4. برای رفتارهای بد کودک جریمه مشخص کنید

برای درمان لجبازی کودکان باید برای رفتارهای بد او جریمه در نظر بگیرید. زمانی که می‌خواهید جریمه را برای کودک در نظر بگیرید نباید عصبانی و خشمگین باشید. در کمال آرامش و خونسردی سعی کنید جریمه را اعلام کنید. زمانی که می‌خواهید جریمه را در نظر بگیرید باید به کودک بگویید که برای چه چیزی جریمه را در نظر گرفته اید و این جریمه برای کدام رفتار است. برای در نظر گرفتن جریمه ها سعی کنید از تنبیه بدنی دوری کنید و حتی کودک را با جریمه های ترسناک و تاریکی تهدید نکنید. برای جریمه می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

  1. حق تماشای تلویزیون را از کودک بگیرید.
  2. حق بازی با موبایل را از کودک بگیرید.
  3. برای ساعتی با او صحبت نکنید.
  4. رفتار بد او را کاملا توضیح دهید.
  5. از جریمه هایی استفاده کنید که قابل اجرا باشد.

برای آشنایی کامل با متدهای تنبیه کودکان کلیک کنید.

5. برای رفتارهای خوب کودک پاداش بدهید

برای درمان لجبازی کودک کارها و رفتارهای خوب کودک را تشویق کنید. زمانی که رفتارهای مناسب و شایسته ای از کودک دیدید باید او را تشویق کنید. زمانی که کودک بر خلاف لجبازی هایش رفتاری انجام داد باید مورد تشویق قرار بگیرد. تشویق رفتار و شخصیت کودک باعث کاهش لجبازی و رفتار های منفی می‌شود. با تشویق رفتارهای خوب کودک یاد می‌گیرد که بدون لجبازی و کج خلقی به خواسته های خود برسد.

6. برای درمان لجبازی کودکان قوانینی را مشخص کنید

برای درمان و کنترل لجبازی کودکان باید قوانین و حد و مرزی را مشخص کنید. کنترل گری رفتارهای کودک را کنار بگذارید و از سخت گیری پرهیز کنید. با کمک کودک قوانین را مشخص کنید تا او نیز با قوانین موافق باشد. سعی کنید حد و مرز به گونه ای باشد که جلب توجه و عصبانیت رخ ندهد و همه رفتارها با آرامش صورت بگیرد.

7. به خواسته کودک اهمیت بدهید

به خواسته ها و نیازها برای کاهش لجبازی کودکان گوش دهید. با اهمیت به خواسته ها و گوش فرا دادن به تمام حرف های کودک به او نشان می‌دهید که از اهمیت بالایی برخوردار است و بدون لجبازی می‌تواند حرف هایش را بزند.

برای آشنایی با نحوه رفتار صحیح با کودک کلیک کنید.

8. برای درمان لجبازی کودکان منطقی و مهربان رفتار کنید

برای کاهش و درمان لجبازی کودکان باید سعی کنید تا منطقی و مهربان رفتار کنید. به خواسته های کودک منطقی پاسخ دهید تا از میزان لجبازی کودک کاسته شود. با این روش به کودک توجه مثبت می‌کنید و کودک یاد می‌گیرد که برای جلب توجه نیاز به لجبازی نیست.

9. برای کاهش لجبازی کودکان با کودک صحبت کنید

صحبت-با-لجبازی-کودک

برای درمان لجبازی کودکان نیاز به صحبت با کودک دارید. برای‌کودک خود زمانی را در نظر بگیرید تا صحبت های یکدیگر را گوش دهید. صحبت با کودک به اندازه زیادی به او انرژی مثبت می‌دهد و برای جلب توجه دیگر نیاز به لجبازی نمی‌بیند. هنگام صحبت با کودک از او سوال کنید که چه چیزی ناراحتش کرده است که لجبازی می‌کند. و به او بگویید که رفتارهایش اشتباه و نادرست است. با صحبت کردن به کودک یاد می‌دهید که خواسته های خودش را بیان کند و لجبازی نکند.

10. تا جای ممکن با کودک همکاری کنید

برای کاهش لجبازی کودکان باید سعی کنید زمانی که ناراحت و کلافه است با او همکاری کنید. با همراهی می‌توانید به کودک توجه کنید و رفتار او نسبت به لجبازی را کاهش دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لجبازی کودک 3 ساله کلیک کنید.

11. برای درمان لجبازی کودکان با نظارت کامل به کودک حق انتخاب بدهید

اگر برای کاهش لجبازی کودکان به دنبال راهکار هستید باید به خواسته های او گوش دهید. پس از گوش دادن برای او گزینه های انتخاب کنید و حق انتخاب را به او بدهید. مثلا اگر کودک برای لباس پوشیدن لجبازی می‌کند، چند دست لباس قرار دهید و به کودک بگویید تا انتخاب کند و بپوشد. با این کار هم به خواسته کودک گوش داده اید و هم بر اساس خواسته خود پیش رفته اید.

12. برای کاهش لجبازی کودکان از روانشناس کمک بگیرید

برای راهکار و کنترل لجبازی کودکان باید از روانشناس کمک بگیرید. کمک از روانشناس به ریشه یابی لجبازی و شخصیت کودک نیز کمک می‌کند. بنابراین برای تربیت درست و صحیح بهترین انتخاب کمک از روانشناس است. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

کلام آخر

لجبازی کودکان بیشتر به دلیل جلب توجه و رسیدن به خواسته ها است. اما زمانی که به لجبازی های کودک پاسخ اشتباه دهیم. کودک شرطی می‌شود و دیگر رفتار درست را یاد نمی‌گیرد. پس آموزش و دریافت راهنمایی از یک فرد متخصص مثل روانشناسان ضروری است. اقدامات نامناسب شما برای درمان لجبازی کودکان وضعیت را سخت‌تر خواهد کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان لجبازی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره