بیش فعالی جنسی چه نشانه هایی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیش فعالی جنسی چه تعریفی دارد؟ چه زمانی پرداختن به رابطه غیر نرمال و بیش از حد تلقی می شود؟ داشتن رابطه زناشویی بخشی از یک زندگی سالم است با این حال اگر کسی مشغولیت ذهنی مفرطی با سکس داشته باشد، به طوری که عملکرد او را در زندگی تحت تاثیر قرار گرفته و افت پیدا کند، تشخیص بیش فعالی جنسی مطرح می‌شود. بیش فعالی‌جنسی می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد. برای مثال دچار بودن به یک اختلال روانشناختی نظیر افسردگی دوقطبی یا مصرف مواد مخدر از جمله علل بروز این مشکل هستند. در ادامه درباره علائم، علل و روش‌های درمان بیش فعالی جنسی صحبت کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره جنسی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیش فعالی جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بیش فعالی جنسی چیست؟

 

متخصصان تعاریف و توضیحات مختلفی برای بیش‌ فعالی‌ جنسی مطرح می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصطلاح بیش فعال جنسی برای توصیف کسانی که رفتارهای جنسی “بیش از حد” یا “خارج از کنترل” دارند و در نتیجه احساس پریشانی می‌کنند، استفاده می شود. این اصطلاح رفتارهای خاصی نظیر ناتوانی در کنترل فانتزی‌های جنسی و احساس اجبار برای برقراری رابطه جنسی را شامل می‌شود.
  • از اصطلاح بیش‌فعالی‌جنسی برای توصیف کسانی که خود را مکررا در روابط جنسی متعدد و با شریک‌های جنسی گوناگون درگیر می‌کنند نیز استفاده می‌شود. افراد مبتلا به بیش‌فعالی جنسی از اینکه دائما با اشخاص مختلف رابطه جنسی برقرار می‌کنند احساس پریشانی کرده و با این حال نمی‌توانند رفتار خود را کنترل کنند.
  • اصطلاح بیش‌فعالی‌جنسی برای کسانی که با وجود پیامدهای منفی مختلف بازهم به دنبال برقراری روابط جنسی پرخطر می‌روند و نمی‌توانند امیال خود را کنترل کنند نیز به کار می‌رود. برای اطلاع از  تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی کلیک نمایید.

تاثیر بیش فعالی جنسی بر رابطه جنسی

تاثیر بیش فعالی جنسی

در بیشتر موارد بیش فعالی جنسی باعث از بین رفتن میل جنسی به طور کلی در حین رابطه جنسی می‌گردد. یعنی با اینکه افراد تمایل به برقراری رابطه جنسی دارند؛ اما در حین آن به طور کلی دلزده می‌شوند. حتی اگر بتوانند این شرایط را ادامه دهند؛ در به ارگاسم رسیدن احتمالا مشکلاتی را تجربه خواهند کرد.

فروشگاه آرامیس

علائم ابتلا به بیش فعالی جنسی

افراد مبتلا به بیش‌فعالی‌جنسی دست کم به مدت 6 ماه علائم زیر را از خود بروز می دهند:

  • داشتن تخیلات جنسی شدید و مکرر یا احساس اجبار برای برقراری رابطه جنسی
  • زمانی را که فرد صرف تخیلات و فعالیت‌های جنسی می‌کند به فعالیت‌های دیگر او در زندگی صدمه می‌زند و یا با آن‌ها تداخل ایجاد می‌کند.
  • فرد تلاش‌های مکرر اما ناموفقی برای کنترل یا کاهش تخیلات و فعالیت‌های جنسی از خود نشان می‌دهد.
  • مبتلایان به بیش فعالی جنسی بدون درنظر گرفتن خطرات بالقوه جسمانی و هیجانی که روابط جنسی پرخطر می‌توانند برای آن‌ها به همراه داشته باشند، خود را درگیر این فعالیت‌ها می‌کند.
  • تعداد دفعات یا شدت تجربه تخیلات جنسی یا احساس اجبار برای پرداختن به سکس آنقدر زیاد است که باعث احساس پریشانی در بیمار می‌شود و عملکرد او را در زندگی کاهش می‌دهد.

اختلال بیش فعالی جنسی در مردان

بروز بیش فعالی جنسی در هر دو جنس وجود دارد. اما با نشانه ها و شرایط متفاوتی همراه است. برای مثال در مورد مردان کنترل این اختلال بسیار دشوار است. آنان به رفتارهای پرخطری روی آورده و تمایل دارند تا به سرعت نیاز جنسی خود را برطرف نمایند. چنین افرادی احتمالا به خودارضایی اعتیاد پیدا کرده، هرزه گویی می‌کنند و حتی رفتارهای نامناسبی نیز با دیگران دارند.

اختلال بیش فعالی جنسی در زنان

بیش فعالی جنسی در زنان بیشتر قابل کنترل است. به طور کلی تعداد دفعات مورد نیاز برای برقراری رابطه جنسی در زنان، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما این گونه افراد برای برطرف کردن نیاز خود احتمالا طرف مقابل خود را مجبور به انجام چنین کاری می‌کنند. همچنین نشانه های این اختلال در زنان شامل بی قید و بندی در رابطه جنسی، بروز رفتارهای هنجار شکنانه و احساس نیاز اجباری و وسواس گونه به رابطه جنسی می‌شود.

علت دچار شدن به بیش فعالی جنسی

پژوهشگران تاکنون نتوانسته‌اند یک علت واحد و دقیق برای اعتیادبه‌سکس معرفی کنند. با این حال آن‌ها بر این باورند که این مشکل از علل و عوامل گوناگونی نشات می‌گیرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به داشتن تجربیات آسیب زا در زندگی (نظیر تجربه سوء استفاده جنسی در کودکی)، استرس، دچار بودن به یک اختلال روانی مثل افسردگی دوقطبی، عدم تعادل مواد شیمیایی و هورمون ها در مغز، تغییر مسیر های مغزی و مصرف مواد اشاره کرد. برای اشنایی با نشانه های سلامت جنسی کلیک کنید.

چه افرادی بیشتر در معرض بیش فعالی جنسی قرار دارند؟

احتمال ابتلا به بیش فعالی جنسی در همه افراد وجود دارد. اما در بیشتر موارد این موضوع در افرادی که اعتیاد به تماشای پورن دارند و یا مبتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی هستند؛ بروز می‌کند. از طرفی مصرف مواد مخدر و الکل و سابقه سواستفاده جنسی نیز در این مورد موثر است.

درمان بیش فعالی جنسی چگونه است؟

برای درمان بیش‌فعالی جنسی ترکیبی از اقدامات خودیاری، روان درمانی و بعضا دارودرمانی توصیه می‌شود. هدف همه این درمان‌ها این است که بیمار بتواند امیال خود را تحت کنترل در بیاورد و در عین حال که فعالیت‌های جنسی سالم را حفظ می‌کند از درگیری در فعالیت‌های جنسی مفرط و پرخطر نیز در امان بماند. در بسیاری از موارد مبتلایان به بیش فعالی جنسی علاوه بر این مشکل به یک اختلال روانشناختی دیگر نظیر افسردگی دوقطبی نیز مبتلا هستند که نیازمند دریافت درمان‌های جداگانه است.

اقدامات خودیاری در درمان بیش فعالی جنسی

برای بهبود بیش‌فعالی جنسی رعایت توصیه‌های خودیاری زیر می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد:

  • از تکنیک‌های خودآرام سازی نظیر ریلکسیشن کمک بگیرید و مهارت مدیریت استرس را در خود بالا ببرید.
  • تلاش کنید موقعیت‌ها و شرایطی که منجر به احساس اجبار برای برقراری رابطه جنسی می‌شوند را شناسایی کنید.
  • به وضعیت سلامت روان خود اهمیت دهید. از همین رو در صورتی که دچار مشکلاتی نظیر افسردگی، اضطراب و اعتیاد هستید هرچه زودتر برای درمان به یک متخصص مراجعه نمایید.
  • اگر از رابطه جنسی به عنوان راهی برای مقابله با احساسات منفی استفاده می‌کنید، می‌توانید جایگزین‌های سالم‌تری نظیر ورزش یا فعالیت های را امتحان نمایید.

روان درمانی برای بهبود بیش فعالی جنسی

برای درمان بیش‌فعالی جنسی رویکردهای روانشناختی مختلفی وجود دارد. این رویکردها می‌توانند در قالب جلسات فردی یا گروهی ارائه شوند. در ادامه به چند مورد از موثرترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

?درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری اساس کار بر این پایه قرار دارد که افکار ناکارآمد و تحریف شده منجر به احساسات و رفتارهای ناسالم می‌شوند. از همین رو درمانگر تلاش می‌کند تا افکار و عقاید زیر بنایی مرتبط با بیش فعالی جنسی را ارزیابی کرده و به کمک مراجع آن‌ها را با افکار سالم‌تری جایگزین کند. هم چنین برخی تکنیک‌های رفتاری نظیر فنون خودآرام سازی برای مدیریت صحیح استرس‌های محیطی به درمانجو آموزش داده می‌شوند.

?درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

این درمان که شکل جدیدی از رویکرد شناختی رفتاری محسوب می‌شود، بیش از هرچیز بر پذیرش افکار، احساسات و تمایلات در مورد بیش فعالی جنسی تاکید می‌کند. در این رویکرد مراجعین یاد می‌گیرند نسبت به انتخاب‌هایی که در زندگی دارند و مسیرهایی که طی می‌کنند تعهد داشته باشند. چرا که انتخاب‌های‌مان نشان دهنده ارزش‌هایی است که در زندگی داریم. درمانگر در این رویکرد به بیمار کمک می‌کند با شناخت ارزش‌های اصلی خود در زندگی مسیری را انتخاب نماید که آرامش روانی بالاتری را برای او به همراه می آورد.

?روان درمانی روان پویشی

در روان درمانی روانپویشی درمانگر بیش از هرچیز تلاش می‌کند تا شما را از انگیزه‌های ناخودآگاهی که در ذهن خود در مورد بیش فعالی جنسی دارید؛ هشیار کند. در حقیقت افزایش بینش نسبت به رفتارهای ناسالم و تعارض‌های ذهنی از جمله اهداف اصلی است که در این رویکرد دنبال می‌شود. برای آشنایی با سایر روش ها و داروی کاهش میل جنسی کلیک کنید.

استفاده از داروها برای درمان بیش فعالی جنسی

در برخی شرایط نظیر زمانی که فرد وسواس شدیدی با افکار جنسی دارد یا با یک اختلال روانشناختی دیگر هم دست و پنجه نرم می‌کند نیاز به دریافت داروهای روانپزشکی ضرورت می‌یابد. از جمله این داروها می‌توان به داروهای دسته ضدافسردگی و نالترکسون اشاره کرد که در کنترل افکار وسواسی موثر هستند. همچنین در مواردی که بیماران در طی اختلال افسردگی دوقطبی دچار بیش فعالی جنسی شده‌اند استفاده از داروهای تثبیت کننده خلقی نیز می‌توانند در کنترل اوضاع تا حد زیادی موثر باشند.

پیامدهای بیش فعالی جنسی

پیامدهای بیش فعالی جنسی

بیش فعالی جنسی منجر به بروز عوارضی نیز در افراد می‌گردد. در واقع اگر افراد نتوانند این موضوع را کنترل و یا درمان کنند؛ دچار مشکلات زیادی می‌شوند. برخی از آنها شامل موارد زیر است.

داشتن احساس گناه و شرم

افزایش احتمال ابتلا به بیماری های روانی دیگر

آسیب به روابط خانوادگی و همسر

اختلال در زندگی شخصی و حرفه ای

ابتلا به بیماری های مقاربتی و یا حتی بارداری ناخواسته

سخن پایانی

فراموش نکنید که درمان بیش فعالی جنسی به معنی سرکوب میل جنسی به طور کلی نیست. تنها باید این موضوع را کنترل کرد تا آسیب جدی به خود فرد و اطرافیان او وارد نکند. افراد بهتر است در این زمینه حتما از یک متخصص کمک گرفته و از طرفی از روش های دارودرمانی و روانشناختی به طور همزمان استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیش فعالی جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

برای درمان بیش فعالی جنسی باید به چه متخصصی مراجعه کرد؟

بیش فعالی جنسی یکی از مشکلات روان شناختی است که برای درمان آن در ابتدا باید به یک روانشناس بالینی مراجعه نمایید. اگر در فرایند درمان نیاز به دریافت دارو نیز وجود داشته باشد روانشناس شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره