قطع رابطه با دوست پسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قطع رابطه با دوست پسر برای بسیاری از دختران کار دشواری است. با اینکه از نظر منطقی می‌دانید که آینده‌ای با دوست پسرتان ندارید و نمی‌توانید رابطه‌ای بادوام با یکدیگر داشته باشید، اما احساس تعلق، وابستگی، خاطرات مشترک و ترس از دست دادن از جمله عواملی هستند که مانع از تصمیم‌گیری برای قطع رابطه می‌شوند. معمولا یک عامل دیگری خارج از رابطه وجود دارد که موجب تصمیمات احساسی می‌گردد. به همین دلیل خانم‌ها باید در هر سنی ابتدا به دنبال درکی از خود باشند تا بتوانند از آسیب‌های احتمالی در امان بمانند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این مباحث پرداخته‌ایم.

فهرست مطالب

قطع رابطه با دوست پسر

راه های قطع رابطه با دوست پسر

خیلی از خانم ها با وجود این که می‌دانند قطع رابطه با دوست پسر بهترین کار است اما باز هم قادر به انجامش نیستند. این که چه دلایل منطقی موجب این تصمیم می‌شوند را در مقاله رابطه بی سرانجام بخوانید. ما در این مقاله راه هایی برای قطع رابطه با دوست پسر را آورده ایم. اگر در این مسیر هنوز دچار شک و شبهه هستید، پیش از اقدامات زیر حتما برای مشاوره رابطه اقدام کنید.

چرا قطع رابطه با دوست پسر کار دشواری است؟

برای اکثر خانم‌هایی که رابطه صمیمی و عاشقانه را تجربه کرده‌اند، قطع رابطه با دوست پسر کار دشواری است. احساس تعلق، وابستگی، خاطرات مشترک و ترس از دست دادن ممکن است مانع از این می‌شوند که به طور منطقی رابطه‌تان را ارزیابی کرده و در صورت لزوم ارتباط را قطع کنید. اگر نتوانید به درستی این عوامل را مدیریت کنید به احتمال زیاد در یک رابطه ناسالم درگیر می‌شوید که در طولانی مدت زمینه بروز آسیب‌های روانی را برای هردوی شما ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از این آسیب‌ها مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت نمایید.

نحوه قطع رابطه با دوست پسر

برای اینکه بتوانید رابطه با دوست پسرتان را به گونه‌ای خاتمه دهید که هردویتان کمترین آسیب را ببینید، بهتر است به 7 نکته‌ای که در ادامه شرح داده‌ایم توجه نمایید و برای آنکه بتوانید روابطی سالم ایجاد نمایید مقاله حد و مرز در رابطه را مطالعه نمایید.

1️⃣ زمانی را برای ارزیابی رابطه و اندیشیدن به دلایل جدایی انتخاب کنید

بسیاری از افراد هنگام ناراحتی یا عصبانیت به طور آنی و تکانشی تصمیم به قطع رابطه می‌گیرند. این شیوه تصمیم‌گیری در اکثر موارد به پشیمانی می‌انجامد و به هردو طرف آسیب می‌زند. در نتیجه  اگر در رابطه‌تان مشکلی وجود دارد تلاش کنید زمانی را برای ارزیابی رابطه انتخاب نمایید که از نظر جسمانی و روانی در وضعیت باثباتی قرار داشته باشید. در این شرایط بررسی کنید که قطع رابطه در بلند مدت چه پیامدهای مثبت و منفی را برای‌تان به همراه خواهد داشت.

فروشگاه آرامیس

2️⃣ حی قطع رابطه با دوست پسر احترام یکدیگر را حفظ کنید

در فرهنگ ما بسیاری از افراد هنگام جدایی و قطع رابطه عاطفی تمام پل‌های پشت سر خود را خراب می‌کنند. این در حالی است که شما باید برای احساساتی که قبلا داشتید و مدت زمانی که با یکدیگر گذراندید، ارزش قائل شوید. در نتیجه تلاش کنید هنگام مطرح کردن تصمیم خود برای قطع رابطه به او احترام گذاشته و حرمت‌ها را از بین نبرید. این شیوه رفتار باعث می‌شود که هردویتان پس از جدایی احساس بهتری داشته باشید و راحت‌تر بتوانید با این موضوع کنار بیایید.

3️⃣ برای قطع رابطه با دوست پسر ابتدا او را آماده نمایید

بهتر است قبل از اینکه تصمیم‌تان برای جدایی را بگویید، او را برای گفتگو در این باره آماده نمایید. مثلا می‌توانید از قبل به دوست پسرتان بگویید می‌خواهم در مورد موضوع مهمی با تو صحبت کنم. مطرح کردن ناگهانی جدایی و فرصت ندادن به او برای به اشتراک گذاشتن نظر و احساساتش می‌تواند تنش‌ها و تعارض‌های زیادی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید : دوستی دختر و پسر

4️⃣ صحبت تان را با چیزهایی که در رابطه برای شما ارزشمند بوده شروع کنید

بسیار اهمیت دارد که هنگام قطع رابطه عاطفی همه چیز را زیر سوال نبرید. این کار آسیب روانی زیادی را به او وارد می‌کند. از همین رو بهتر است مکالمه را با یادآوری چیزهایی که در رابطه ارزشمند بوده شروع کنید. برای مثال می‌توانید ابتدا آنچه شما را جذب او کرده و یا چیزهایی که در طول رابطه منجر به احساس رضایتمندی‌تان شده را ذکر نمایید.

5️⃣ برای قطع رابطه با دوست پسر دلایل خود را بیان کنید

پس از اینکه نکات مثبت را ذکر کردید می‌توانید به این موضوع بپردازید که چرا می‌خواهید رابطه‌تان را قطع کنید. برای مثال می‌توانید بگویید که مشکلات موجود در رابطه بیشتر از لحظات خوشایند آن شده است و نمی‌توانید همانند سابق از بودن در کنار هم احساس رضایت داشته باشید.

6️⃣ برای جریحه دار شدن احساسات او ارزش قائل شوید

باید در برابر رابطه‌ای که داشتید احساس مسئولیت کرده و برای جریحه دار شدن احساسات دوست پسرتان ارزش قائل باشید. در همین راستا می‌توانید به او بگویید که از این بابت متاسف هستید. برای مثال گفتن جملاتی نظیر “متاسفم که همه چیز آن طور که می‌خواستیم پیش نرفت” یا اینکه ” می‌دانم شنیدن این جمله‌ها از جانب من برای تو سخت است”، می‌توانید تا حدودی از آسیب‌های احتمالی پیشگیری کنید.

7️⃣ به دوست پسرتان فرصت بدهید تا افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد

هنگام قطع رابطه باید به دوست پسرتان هم فرصت بدهید تا نظرات، افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد. از همین رو لازم است پس از گفتن دلایلتان فرصتی در اختیارش قرار دهید و در این زمان بیش از هرچیزی تلاش کنید تا گوش شنوایی باشید و در عین قاطعیت با موضعی همدلانه رفتار نمایید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

چرا قطع رابطه با دوست پسر سابق اهمیت زیادی دارد؟

پس از اتمام رابطه با دوست پسر، شما باید هر گونه ارتباطی را با او قطع کنید. بله گاه به دلیل وجود روابط دیگر مثل همسایگی، همکاری، هم دانشگاهی و… چنین امکانی وجود ندارد. اما شما تحت این شرایط نیز می توانید مراودات خود را به کمترین حد ممکن برسانید. در ادامه نظر روانشناسان در خصوصیت اهمیت قطع رابطه با دوست پسر سابق را آورده‌ایم.

? سرعت بهبودی فرد را کاهش می‌دهد

قطع رابطه با دوست پسر مسلما تبعات منفی برای شما داشته است. ادامه دوستی در اشکال دیگر مانع از عبور شما از دوران سوگ خواهد شد. شما نیاز به بازپروری دارید. دیدارها و صحبت ها مانع از طی رویه بهبودی شما می‌شود. پس برای سلامت خودتان هم که شده، رابطه را به طور کامل قطع کنید. خواهید دید که چطور زیبایی ها و فرصت های جدید به روی تان باز می‌شود.

? انرژی روانی شما بیهوده تلف می‌شود

هر دیدار و گفتگو بخشی از ذهن و روان شما را درگیر خودش می‌کند. در حالی که با حذف این پارامتر (دوست پسر سابق) شما قادر به صرف انرژی بر روی افراد و موضوعات جدیدتر خواهید بود. انرژی شما هر چقدر که کمتر اتلاف شود، حال تان بهتر خواهد بود. پس برای یافتن مسیری تازه هم که شده باید قطع رابطه با دوست پسر سابق را در اولویت قرار دهید.

? افکار خیالی مبنی بر دوستی مجدد ذهن تان را پر می‌کند

هر چقدر هم که از جدایی مطمئن باشید، باز هم احساسات مشترک با دوست پسر سابق تان در هر دیدار زنده خواهد شد. انسان ذاتا تمایل به فراموشی خاطرات رنج آور دارد. پس با گذر زمان احتمال خیال پردازی درباره اشتباه بودن جدایی بیشتر می‌شود. در این شرایط ذهن فرد با خیال پردازی های مربوط به دوستی مجدد شروع می‌شود.

? اشتباهات گذشته دائم برای تان یادآوری می‌شود

گاه شما از قطع رابطه با دوست پسر سابق‌تان اطمینان کامل دارید. آسیب ها و دردهای زیادی از آن رابطه دیده‎اید. دیدارهای مجدد باعث باز ماندن این زخم ها می‌شود. هر چقدر که تلاش کنید باز هم نمی‌توانید به طور کامل او را نادیده بگیرید. پس بهترین کار قطع کامل رابطه است.

راه های قطع رابطه کامل با دوست پسر سابق

قطع رابطه با دوست پسر سابق آن هم وقتی که با او در اجتماعات مشترکی هستیم، کار چندان آسانی نیست. اما برخی افراد تحت عنوان دوست اجتماعی به ارتباط با دوست پسر سابق ادامه داده و خود را در معرض آسیب قرار می‌دهد. از آنجا که قطع رابطه با دوست پسر سابق بسیار اهمیت دارد، پس حتما به راهکارهای زیر عمل کنید و در صورت عدم موفقیت از متخصصین روانشناسی کمک بگیرید.

✔️به خودتان عشق بورزید

گاه ما آن قدر بر روی دیگری تمرکز می‌کنیم که یادمان می‌رود با خودمان مهربان باشیم. پس با وجود آگاهی از آسیب های رابطه باز هم به آن ادامه می‌دهیم. این نوع رفتارها به دلیل فراموش کردن خودتان است. پس ابتدا باید محبت به خود را یاد بگیرید.

✔️برای تجربیات جدید بیاندیشید

باید برای خود دغدغه ای جدید ایجاد کنید. تجربیات و برنامه های جدید برای زندگی به فراموشی رابطه سابق تان سرعت می‌بخشد. البته باید هشیار باشید. چرا که شما در حال گذر از یک دوران سوگ هستید. بنابراین دریافت مشورت از متخصص و افراد معتمد بسیار اهمیت دارد.

✔️با افراد معتمد صحبت کنید

برون ریزی هیجانی موجب تسریع روند بهبودی شما خواهد شد. اما بیان احساسات و رویدادها برای هر کسی امکان پذیر نیست. در این شرایط بهترین کار صحبت با یک متخصص روانشناسی است. چرا او فردی بی طرف است که تمام اسرارتان را هم حفظ می کند. دوستان و آشنایان هر چقدر هم که معتمد باشند، باز هم به دلیل علاقه شان به شما نمی توانند بی طرفانه راهنمایی تان بکنند.

✔️دوری از هر آنچه که شما را یاد دوست پسرتان می‌اندازد‌‎

برای موفقیت در قطع رابطه با دوست پسر سابق باید از هر آنچه که شما را یاد او می‌اندازد، دوری کنید. این عوامل می‌تواند یک مکان، فیلم، عکس، یادگاری، دوستان مشترک و…. باشد. پس حداقل تا زمانی که قوای خود را بازیابید، از تمامی این عوامل دوری کنید.

سخن آخر

خانم‌ها به قطع رابطه با دوست پسر واکنش های مختلفی نشان می دهند. بله هیچ کس مثل کس دیگر نیست. اما جالب است بدانید که تجربیات ما هر چند متفاوت می‌تواند نتیجه ای مشابه داشته باشد. در این مقاله اهمیت و راه هایی برای قطع رابطه با دوست پسر سابق را بیان کردیم. شما به کمک این مقاله شاید بتوانید در این مسیر قدم هایی بردارید، اما برای یافتن مسیر درست، پیشنهاد می‌کنیم که حتما با شماره های درج شده جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطع رابطه با دوست پسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چگونه می توانم در برابر اصرارهای دوست پسرم برای ادامه رابطه مقاومت کنم؟

در چنین شرایطی باید با مهارت قاطعیت و جرات ورزی آشنایی داشته باشید. این مهارت به شما می‌آموزد به گونه‌‎ای صحبت نمایید که به خاطر رو در بایستی مجبور به پذیرفتن خواسته‌های دیگران نشوید. اگر در این زمینه اطلاعات چندانی ندارید مراجعه به یک روانشناس یا مطالعه کتاب‌های خودیاری که در زمینه مهارت‌های زندگی نوشته شده، به شما کمک می‌نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره